APOLOGIA Peregrynacji do Krajów Wchodnich,Roku P. 1623. i 24. obchodżonej/ przez fałszywą Bracią słownie i na piśmie spotwarzonej/ do przezacnego Narodu Ruskiego/ obojego stanu/ Duchownego Świetskiego sporządzona i podana. przez mię MELETIVSZA SMOTRZYSKIEgo, M. D. Archiepiskopa Połockiego/ Episkopa Witepskiego i Mścisławskiego/Archimandrytę Wileńskiego i Dermańskiego. A. 1628. Augusti, Die 25.w Monasteru Dermaniu. Eccè quàm bonum, et quàm iucundum, habitare fratres in vnum. Psal. 132. Pater Sancte, serua eos in nomine tuo quos dedisti mihi, vt sint VNVM, sicut et noc VNVM sum. Ioan 17. Meae
APOLOGIA PEREGRINATIEY do Kráiow Wchodnich,Roku P. 1623. y 24. obchodźoney/ przez fałszywą Bráćią słownie y ná pismie spotwarzoney/ do przezacnego Narodu Ruskie^o^/ oboiego stanu/ Duchowne^o^ Swietskie^o^ sporządzona y podána. przez mię MELETIVSZA SMOTRZYSKIE^o^, M. D. Archiepiskopá Połockiego/ Episkopá Witepskiego y Mśćisłáwskiego/Archimándrytę Wileńskiego y Dermánskiego. A. 1628. Augusti, Die 25.w Monásteru Dermaniu. Eccè quàm bonum, et quàm iucundum, habitare fratres in vnum. Psal. 132. Pater Sancte, serua eos in nomine tuo quos dedisti mihi, vt sint VNVM, sicut et noc VNVM sum. Ioan 17. Meae
Skrót tekstu: SmotApol
Strona:
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
, Pokuty, Ostatniego pomazania, Kaplań-
stwa, nie mają, lubo zbiegów miewają Zakonników, albo Czerców, ale ci qua authoritate w Sekcie wyklętej, sami często wyklęci mogą ministrare? a jeżeli są formalni Laicy w habicie, dare non posunt, quod ipsi non habent? Kłamią oni, że mają na Rusi Białej jednego Archimandrytę, który ich Kapłanów (dyc i Zakonników) święci, a sam był poświęcony przez Nikona, gdy była Wiara Błahoczystywa,
11. O Sakramencie Małżeństwa trzymają że dosyć na tym, aby Mąż z Zoną żył zgodnie, nie biorąc ślubu.
12. Czarami ad stuporem bawią się, któremi do swoich błędów nie racjami dowodnemi
, Pokuty, Ostatniego pomazania, Kaplań-
stwa, nie maią, lubo zbiegow miewaią Zakonnikow, albo Czercow, ale ci qua authoritate w Sekcie wyklętey, sami często wyklęci mogą ministrare? á ieżeli są formalni Laicy w habicie, dare non posunt, quod ipsi non habent? Kłamią oni, że maią na Rusi Białey iednego Archimandrytę, ktory ich Kapłanow (dic y Zakonnikow) święci, á sam był poświęcony przez Nikona, gdy była Wiara Błahoczystywa,
11. O Sakramencie Małżeństwa trzymaią że dosyć na tym, aby Mąż z Zoną żył zgodnie, nie biorąc ślubu.
12. Czarami ad stuporem bawią się, ktoremi do swoich błędow nie racyami dowodnemi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1120
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Nauką heretycką i żydowską i pogańską napełniony. OD KOHELETA CHRYSTUSOWEGO rozproszony i zgładzony. w CzernihowieRoku 1683. Miesiąca maja 18. Dnia. w Typografiej przeoświeconego w Bogu Jego Ms: Ojca ŁAZARZA BARANOWICZA prawosławnego Archiepiskopa Czernihowskiego Nowogródskiego i wszystkiego Siwierza. Metropoliej Kijowskiej Administratora, za jego Błogosławieństwem przez Wielebnego w Bogu Ojca JOANICIVSZA GALATOWSKIEGO Archimandrytę Czernihowskiego Jeleckiego światu objawiony.
Widziałem niewiastę (sektę Mahometańską) siedzącą na szarłatnoczerwonej bestii/ (nabeztyalskiej nauce Mahometowej/) pełnej imion bluźnierstwa/ mającą kubek złoty (regiment) w ręce swej pełen obrzydliwości nieczystości wszeteczeństwa swego/ a na czele jej było imię napisane: tajemnica/ Babilon wielki/ matka wszeteczeństw i obrzydliwościej ziemie
Náuką heretycką y żydowską y pogańską napełniony. OD KOHELETHA CHRYSTVSOWEGO rosproszony y zgładzony. w CzernihowieRoku 1683. Mieśiąca máia 18. Dnia. w Typográphiey przeoświeconego w Bogu Iego Ms: Oyca ŁAZARZA BARANOWICZA práwosławnego Archiepiskopa Czernihowskiego Nowogrodskiego y wszystkiego Siwierza. Metropoliey Kiiowskiey Administratora, za iego Błogosławieństwem przez Wielebnego w Bogu Oyca IOANICIVSZA GALATOWSKIEGO Archimandrytę Czernihowskiego Ieleckiego światu obiawiony.
Widziáłem niewiástę (sektę Máchometańską) śiedzącą na szarłatnoczerwoney bestyey/ (nabestyálskiey nauce Máchometowey/) pełney imion bluznierstwa/ maiącą kubek złoty (regiment) w ręce swey pełen obrzydliwośći nieczystośći wszeteczeństwa swego/ á na czele iey było imie napisane: taiemnica/ Bábilon wielki/ mátka wszeteczeństw y obrzydliwośćiey źiemie
Skrót tekstu: GalAlk
Strona:
Tytuł:
Alkoran Machometów
Autor:
Joannicjusz Galatowski
Drukarnia:
Łazarz Baranowicz
Miejsce wydania:
Czernihów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683