do morza, i zaś, wszystka ziemia opanowanie jego. On sam jest któremu dana jest władza, i cześć, i królestwo, i wszyscy narodowie, i Pogani będą mu służyć: i w nim jest zrzodło i początek wszelkiej władzej, i od niego wszystkie inne przełożeństwa pochodzą. On sam jest który się sprawiedliwie powszechnym Arcykapłanem mianuje. On sam jest którego Kościół przez same go Boga jest założony. On zupełną władzą ma degradować Biskupy, i zaś przywracać. On sam jest którego Legat by i namniejszego był Przełożeństwa wszystkie Biskupy na Synodach posiada, i degradowania sentencją na nie ferusie. On sam nieprzytomnie sądzić i wyklinać może. On sam jest któremu
do morzá, y záś, wszystká ziemiá opánowánie iego. On sam iest ktoremu dána iest władza, y ćżeśc, y krolestwo, y wszyscy narodowie, y Pogáni będą mu służyć: y w nim iest zrzodło y pocżątek wszelkiey władzey, y od niego wszystkie inne przełożenstwá pochodzą. On sam iest ktory sie spráwiedliwie powszechnym Arcykápłanem miánuie. On sam iest ktorego Kośćioł przez sáme go Bogá iest záłożony. On zupełną władzą ma degradowáć Biskupy, y záś przywracáć. On sam iest ktorego Legat by y namnieyszego był Przełożenstwá wszystkie Biskupy ná Synodach pośiada, y degradowánia sententią ná nie ferusie. On sam nieprzytomnie sądzić y wyklináć może. On sam iest ktoremu
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 34
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
którego i ten przywilej wespół z inszymi dekretami nieszczęśliwie się wynurzył obaczysz/ ujrzysz przy tym i to/ iż już od dawnych czasów ten zmyślony przywilej sił pozbywszy upadł i szyję złamał. Słuchaj mietedy z pilnością a zbaczeniem uważaj. Pismo Boże uczy iż Chrystus sam jest głową Cerkwie: i toż pismo samego Chrystusa Arcypasterzem i Arcykapłanem nazywa. A Papież przeciw temu pismu takie rogi stawi. Wszystka po wszem ziemie okręgu, Cerkiew wie, iż naświętszej Rzymskiej Cerkwi przysłusza wszystkich sądzić, a nikomu się nie godzi jej sądów przesądzać. Item, wszystka po wszytkim świecie wie Cerkiew, iż wszelakich sądów Biskupskich związki, Stolica ś. Piotra ma prawo rozwiązywac.
ktorego y ten przywiley wespoł z inszymi dekretámi nieszcżęśliwie się wynurzył obacżysz/ vyrzysz przy tym y to/ iż iuż od dawnych czásow ten zmyślony przywiley śił pozbywszy vpadł y szyię złámał. Słuchay mietedy z pilnośćią á zbacżeniem vważay. Pismo Boże vcży iż Chrystus sam iest głową Cerkwie: y toż pismo sámego Chrystusá Arcypásterzem y Arcykápłanem názywa. A Papież przećiw temu pismu tákie rogi stáwi. Wszystká po wszem źiemie okręgu, Cerkiew wie, iż naświętszey Rzymskiey Cerkwi przysłusza wszystkich sądzić, á nikomu się nie godzi iey sądow przesądzáć. Item, wszystká po wszytkim świećie wie Cerkiew, iż wszelákich sądow Biskupskich zwiąski, Stolicá ś. Piotrá ma práwo rozwiązywác.
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 50
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Wielkim Aleksandrze, posłał do Egiptu LXXII. aliàs siedmdziesiąt dwóch Tłumaczów Pisma Z. teste Josefo. Jezus Arcykapłan Brat Oniasza III. został Poganinem, wziął Imię Jason, Biskupstwo sobie kupił od Antiocha Epifanesa, był tedy Pseudo-Pontifeks. Matatias Kapłan z Asmone- Geografia Generalna i partykularna
uszów Familii (Machabejską potym nazwanej) był razem i Arcykapłanem i Wodzem (naśladując Helego, 1. Regum 4.18.) Tę godność Arcykapłańską i Wodzową, albo Książęcą długo piastowali Machabejczykowie. Arystobulus był razem Arcykapłanem i Królem Żydowskim, Jona Hirkana Syn. Za Arystobula II. Arcykapłana i Króla M. Crassus Kościół Jerozolimski złupił. Za niego judejska ziemia z całą Syrią Rzymską
Wielkim Alexandrze, posłał do Egyptu LXXII. aliàs siedmdziesiąt dwoch Tłumaczow Pisma S. teste Iosepho. Iesus Arcykapłan Brat Oniasza III. został Poganinem, wzioł Imie Iason, Biskupstwo sobie kupił od Antiocha Epifanesa, był tedy Pseudo-Pontifex. Mathathias Kapłan z Asmone- Geografia Generalna y partykularna
uszow Familii (Machabeyską potym nazwaney) był razem y Arcykapłanem y Wodzem (naśladuiąc Helego, 1. Regum 4.18.) Tę godność Arcykapłańską y Wodzową, albo Xiążęcą długo piastowali Machabeyczykowie. Aristobulus był razem Arcykapłanem y Krolem Zydowskim, Iona Hirkana Syn. Za Aristobula II. Arcykapłana y Krola M. Crassus Kościoł Ierozolimski złupił. Za niego iudeyska ziemia z całą Syrią Rzymską
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 487
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, Biskupstwo sobie kupił od Antiocha Epifanesa, był tedy Pseudo-Pontifeks. Matatias Kapłan z Asmone- Geografia Generalna i partykularna
uszów Familii (Machabejską potym nazwanej) był razem i Arcykapłanem i Wodzem (naśladując Helego, 1. Regum 4.18.) Tę godność Arcykapłańską i Wodzową, albo Książęcą długo piastowali Machabejczykowie. Arystobulus był razem Arcykapłanem i Królem Żydowskim, Jona Hirkana Syn. Za Arystobula II. Arcykapłana i Króla M. Crassus Kościół Jerozolimski złupił. Za niego judejska ziemia z całą Syrią Rzymską stała się Prowincją. Za Symona Boeti Arcykapłana i Króla Żydowskiego Teszcza Herodowego, Chrystus Pan narodził się z Najczystszej Dziewicy. Stało te Arcykapłaństwo wraz z tytułem Królewskim na
, Biskupstwo sobie kupił od Antiocha Epifanesa, był tedy Pseudo-Pontifex. Mathathias Kapłan z Asmone- Geografia Generalna y partykularna
uszow Familii (Machabeyską potym nazwaney) był razem y Arcykapłanem y Wodzem (naśladuiąc Helego, 1. Regum 4.18.) Tę godność Arcykapłańską y Wodzową, albo Xiążęcą długo piastowali Machabeyczykowie. Aristobulus był razem Arcykapłanem y Krolem Zydowskim, Iona Hirkana Syn. Za Aristobula II. Arcykapłana y Krola M. Crassus Kościoł Ierozolimski złupił. Za niego iudeyska ziemia z całą Syrią Rzymską stała sie Prowincyą. Za Symoná Bòéthi Arcykapłána y Krola Zydowskiego Teszcza Herodowego, Chrystus Pan narodził się z Nayczystszey Dziewicy. Stało te Arcykapłaństwo wraz z tytułem Krolewskim na
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 487
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, gdyż się byli na Wielkanoc skupili z całej Judzkiej Ziemi. Historia o zburzeniu Jeruzalem świadczy, ze w oblężeniu głodem, mieczem, buntami zginęlo Żydów, co ich dorachowano się, tysiąc tysięcy i sto tysięcy. Zdrowych i młodych wprowadzono do Rzymu in Triumpho 16. tysięcy, Boniasz Brat Józefa Historyka zostawiony w Jeruzalem Arcykapłanem. Inni rachują że Żydów zginęło na tej Wojnie mieczem i głodem Milion, sto sześćdziesiąt tysięcy: w niewolą poszło 90. tysięcy, z których 70. tysięcy do Egiptu zagnano na prace. Co dnia wieźniów po kilka set wieszali Rzymianie, już miejsca na szubienice nie stawało. Żołnierze jednej nocy na 2000. trupów popruli
, gdyż się byli ná Wielkanoc skupili z cáley Iudzkiey Ziemi. Historya o zburzeniu Ieruzálem świádczy, ze w oblężeniu głodem, mieczem, buntami zginęlo Zydow, co ich doráchowáno się, tysiąc tysięcy y sto tysięcy. Zdrowych y młodych wprowádzono do Rzymu in Triumpho 16. tysięcy, Boniasz Brát Iozefa Historyka zostawiony w Ieruzálem Arcykápłanem. Inni ráchuią że Zydow zgineło ná tey Woynie mieczem y głodem Million, sto sześćdźiesiąt tysięcy: w niewolą poszło 90. tysięcy, z ktorych 70. tysięcy do Egyptu zágnano ná práce. Co dnia wieźniow po kilká set wieszáli Rzymianie, iuż mieyscá ná szubienice nie stáwało. Zołnierze iedney nocy na 2000. trupow popruli
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 528
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746