Michałowi: Weźmi już tę duszę/ a odejdźmy. A Michał odpowiedział: Rozkazał nam Pan aby bez boleści wywabiona była/ przeto nie możemy jej gwałtem wyciskać. Zawołał tedy Michał głosem wielkim mówiąc: Panie co każesz czynić z tą duszą/ bo nieche nas słuchać aby wyszła. I przyszedł głos: Oto posyłam Dawida z Arfą i wszytkie Muzyki Jerozolimskie/ aby tak usłyszawszy śpiewanie z ochotą wyszła. Gdy tedy wszyscy wkoło onę duszę obstąpili/ śpiewając Hymny; tak wyskoczywszy dusza ona usiadła na ręku u Michała/ i wzięta jest z weselem. Ibidem nu. 17. Anioł. Przykład XI. Aniołowie pilnie i rozlicznie modlitwy braciej pisali/ na co
Micháłowi: Weźmi iuż tę duszę/ á odeydźmy. A Michał odpowiedźiał: Roskazał nam Pan áby bez boleśći wywabiona byłá/ przeto nie możemy iey gwałtem wyćiskáć. Záwołał tedy Michał głosem wielkim mowiąc: Pánie co każesz czynić z tą duszą/ bo nieche nas słucháć áby wyszłá. Y przyszedł głos: Oto posyłam Dawidá z Arfą y wszytkie Muzyki Ierozolimskie/ áby ták vsłyszawszy śpiewánie z ochotą wyszłá. Gdy tedy wszyscy wkoło onę duszę obstąpili/ śpiewáiąc Hymny; ták wyskoczywszy duszá oná vśiádłá ná ręku v Micháłá/ y wźięta iest z weselem. Ibidem nu. 17. Anyoł. PRZYKLAD XI. Anyołowie pilnie y rozlicznie modlitwy bráćiey pisáli/ ná co
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 40
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Wtóra 1. Timot. 1. Eksercistõ przestroga. 1. dialog. Młotu na Czarownice Egzorcistowie zartowni. Opętani niemają być wodzeni do czarownic dla wybawienia. Część Wtóra zioa, kamienie i melodia jeśli szatany odgania. In 4. dystartic: ult Młotu na Czarownice Melodią szatan był odegnany magister in histor Część Wtóra Dawidową Arfą nie modlitwą szatana od Saula bywał odganiany. Młotu na Czarownice Lekarstwa przez przystojne zaklinania, abo Egzorcyzmy kościelne, przeciw wszelkim chorobom od czarownic sprawionym, i sposób Egzorcizowania, abo zaklinania uczarowanych. ROZDZIAŁ VI.
POnieważ czarownice wszelkie choroby/ czarami swymi jakośmy wyżej wspomnieli sprawować mogą/ wleczeniu ich to wobecz trzeba wiedzieć: iż
Wtora 1. Thimot. 1. Exercistõ przestrogá. 1. dialog. Młotu ná Czárownice Exorcistowie zártowni. Opętáni niemáią być wodzeni do czárownic dla wybáwienia. Część Wtora zioá, kámienie y melodya iesli szátány odgania. In 4. distartic: vlt Młotu ná Czárownice Melodyą szátan bjł odegnány magister in histor Część Wtora Dawidową Arfą nie modlitwą szátána od Saulá bywał odganiány. Młotu ná Czárownice Lekárstwá przez przystoyne záklinánia, ábo Exorcismy kośćielne, przeciw wszelkim chorobom od czárownic spráwionym, y sposob Exorcizowánia, ábo záklinánia vczárowánych. ROZDZIAŁ VI.
POnieważ czárownice wszelkie choroby/ czárámi swymi iákosmy wyzey wspomnieli spráwowáć mogą/ wleczeniu ich to wobecz trzebá wiedźieć: iż
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 238
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
czary 40 bydła w roku jednym zdechło 155 Człowiek dla czego ma być pierwej Egzorcizowany/ niżeli krzczony/ 252. 337. Człowiek ma wojować z szatanem 269. Człowiek bydlęcy/ 376. Człowiek bez ojca/ 417. Czystość od Aniołów/ 14. Czystości pasem Tomasz Z. od Aniołów opasany/ 16. D Dawidową Arfą/ nie modlitwą/ szatan od Saula bywał odganiany/ 235 Diabeł gra na pisczałce/ 306 Diabeł ukradł mnichowi suknią i szkaplerz/ tamże Dla Lombardów szatan wyniść niechće/ 119 Dni święte szatan nawięcej gwałcić usiłuje/ 72 Dusze zmarłych/ jeśli z miejsc swych wychodzą/ 298 Dusze zmarłych/ modlitw żywych ludzi potrzebują tamże/ Dusze
cżáry 40 bydłá w roku iednym zdechło 155 Człowiek dlá czego ma bydź pierwey Exorcizowány/ niżeli krzcżony/ 252. 337. Człowiek ma woiowáć z szátánem 269. Człowiek bydlęcy/ 376. Człowiek bez oycá/ 417. Czystość od Aniołow/ 14. Czystośći pásem Thomasz S. od Aniołow opasány/ 16. D Dawidową Arfą/ nie modlitwą/ szátan od Sáulá bywał odganiány/ 235 Diabeł gra ná piscżałce/ 306 Diabeł vkradł mnichowi suknią y szkáplerz/ támże Dla Lombárdow szátan wyniśdź niechće/ 119 Dni święte szátan nawięcey gwałćić vśiłuie/ 72 Dusze zmárłych/ iesli z mieysc swych wychodzą/ 298 Dusze zmárłych/ modlitw żywych ludźi potrzebuią támże/ Dusze
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 464
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
koronę odłoży za nieleniwe w Jego służbie stopy, a nie dla kopy.
A miedzy nimi żegnam, Marku, ciebie, tyś mi ojczyznę pokazował w niebie i omył, niżlim przyjął, Bogu krzywy, on pokarm żywy.
Żegnam was, głosy krzykliwe z organy, gdy u ołtarza stanął ksiądz ubrany, bądź arfą Bogu Dawidową służy, słodszą nad Muzy.
Żegnam was, wszystkie tegoż ludzie miasta, kto mi życzliwy, mąż abo niewiasta. Żegnam przed nimi tymi ja was słowy, szlacheckie głowy.
Żyjcie w pokoju i wzajemnej zgodzie, w ochronie z nieba i miłej swobodzie, a ja cnych waszych trębaczem spraw będę, kędy
koronę odłoży za nieleniwe w Jego służbie stopy, a nie dla kopy.
A miedzy nimi żegnam, Marku, ciebie, tyś mi ojczyznę pokazował w niebie i omył, niżlim przyjął, Bogu krzywy, on pokarm żywy.
Żegnam was, głosy krzykliwe z organy, gdy u ołtarza stanął ksiądz ubrany, bądź arfą Bogu Dawidową służy, słodszą nad Muzy.
Żegnam was, wszystkie tegoż ludzie miasta, kto mi życzliwy, mąż abo niewiasta. Żegnam przed nimi tymi ja was słowy, szlacheckie głowy.
Żyjcie w pokoju i wzajemnej zgodzie, w ochronie z nieba i miłej swobodzie, a ja cnych waszych trębaczem spraw będę, kędy
Skrót tekstu: MiasKZbiór
Strona: 334
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Kacper Miaskowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
epitafia, fraszki i epigramaty
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Alina Nowicka-Jeżowa
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1995
ad commoditatem. Studnia na którym miejscu ocembrowana, drzewem jakim, albo kamieniem przy tej Studniej, Zoraf, albo kobelica, z wiadrami na Linie, albo Łancuchu, nie przepomnieć Sztoku, Rząpiu, jeśliby był; albo też Pompę. Szpichlerz jakim budynkiem opisać, przegród wiele, z miarami, ż Młynkiem, i arfą do chędozenia Zboża, i jak wiele jakiego Zboża w ziarnie wymierzonego konotować. Stajnia. Także simili modo opisać, złoby, drabiny, i na wiele koni przestrzeństwo może być, dach, zamknienie, i podłogę. Wozownia Jakim budynkiem, z jakim zawarciem, i przestrzeństwem. Folwarczny Budynek Gospodarski, według w zwysz opisania
ad commoditatem. Studnia ná ktorym mieyscu ocembrowána, drzewem iákim, álbo kámieniem przy tey Studniey, Zoraff, álbo kobelicá, z wiádrámi ná Linie, álbo Łáncuchu, nie przepomnieć Sztoku, Rząpiu, ieśliby był; álbo też Pompę. Szpichlerz iákim budynkiem opisáć, przegrod wiele, z miárámi, ż Młynkiem, y árfą do chędozenia Zboźa, y iák wiele iákiego Zboża w źiárnie wymierzonego connotowáć. Stáynia. Tákże simili modo opisáć, złoby, drábiny, y ná wiele koni przestrzeństwo może być, dách, zámknienie, y podłogę. Wozownia Iákim budynkiem, z iákim zawárćiem, y przestrzeństwem. Folwárczny Budynek Gospodárski, według w zwysz opisánia
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 154
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675