tacy, którym przepisali dla eksertacyj Doktorowie, aby wziąwszy w obydwie ręce spore kije albo palcaty odprawowali sami z sobą pojedynek, agitacja takowa ma być osobliwie piersiom bardzo pomocna, przeto iż junktury i członki wzmacnia, jeżeli więc mniej bawi, nadgradza to dobremi zdrowia skutkami. Radziłbym ja wielu Mędrkom, aby porzuciwszy czcze argumentów walki, obrócili czas na takowe sami z sobą lub z własnym cieniem utarczki. Pozbawiliby się tym sposobem waporów i obstrukcyj śledziony.
Tym kończę uwagi moje, iż ponieważ złożeni jesteśmy z duszy i ciała, jesteśmy obowiązani, dawać umysłowi pokarm nauką, ciału pracą. MONITOR Na R. P. 1772. Nro:
tacy, ktorym przepisali dla exertacyi Doktorowie, aby wziąwszy w obydwie ręce spore kiie albo palcaty odprawowali sami z sobą poiedynek, agitacya takowa ma bydź osobliwie piersiom bardzo pomocna, przeto iż iunktury y członki wzmacnia, ieżeli więc mniey bawi, nadgradza to dobremi zdrowia skutkami. Radziłbym ia wielu Mędrkom, aby porzuciwszy czcze argumentow walki, obrocili czas na takowe sami z sobą lub z własnym cieniem utarczki. Pozbawiliby się tym sposobem waporow y obstrukcyi śledziony.
Tym kończę uwagi moie, iż ponieważ złożeni iesteśmy z duszy y ciała, iesteśmy obowiązani, dawać umysłowi pokarm nauką, ciału pracą. MONITOR Na R. P. 1772. Nro:
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 129
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
będą: Przewiaduje że tam Greczyn jakiś mądry, zaciągnie Siedmdziesiąt tłumaczów, każe te Księgi tłumaczyć, i miał z-tego pociechę; ale widzi też co mówi Plato; oto wziąwszy w-rękę Księgi Mojżesza gardzi nimi, tak je opisując: Dicit, non probat, powiada, ale nie dowodzi, dosyć historyj, argumentów mało. podobno mu się też to już sprzykrzyło? nie sprzykrzyłoć, bo wiedział iż mu Duch Z. kazał inne Księgi pisać, i wiedział, że je pisać chciał, czemuż tedy nazywa wtórą Księgę dokończeniem? podobno to tu trzeba się czegoś w-tych Księgach doczytać. 9. Trzem tylko na
będą: Przewiáduie że tám Greczyn iákiś mądry, záćiągnie Siedmdźiesiąt tłumáczow, każe te Kśięgi tłumáczyć, i miał z-tego poćiechę; ále widźi też co mowi Pláto; oto wziąwszy w-rękę Kśięgi Moyzeszá gárdźi nimi, ták ie opisuiąc: Dicit, non probat, powiáda, ále nie dowodźi, dosyć historyi, árgumentow máło. podobno mu się też to iuż zprzykrzyło? nie zprzykrzyłoć, bo wiedźiał iż mu Duch S. kazał inne Kśięgi pisać, i wiedźiał, że ie pisać chćiał, czemuż tedy názywa wtorą Kśięgę dokończeniem? podobno to tu trzebá się czegoś w-tych Kśięgách doczytáć. 9. Trzem tylko ná
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 84
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
in quo à vobis inuicem dissentire vedemini, id nunc disputationis ratio poscit, vt assertiones vestras non subtilitate argumentorum, sed simplicibus et puris diuinę seripturę documentis robustius fulciatis. Jeśli to (prawi) wszytko jest/ w czym się miedzy sobą nie zgadzacie/ tego teraz sposób dysputaciej waszej potrzebuje/ abyście dowody wasze nie subtelnością argumentów/ ale prostemi a prawemi Boskiego pisma naukami mocnie podparli/ Z tychto potężnych i nie przewyciężonych pisma świętego dowodów wszystka ta książka jest złożona/ gdzie Cerkiew ś. Wschodnia po uczynieniu żałosnego temu prawie czasowi przyzwoitego lamentu/ sama o sobie i o szczyrej/ a namniejszą przysadą nie zeszpeconej w wyznaniu wiary i zażywaniu Ceremonij nauce swojej
in quo à vobis inuicem dissentire vedemini, id nunc disputationis ratio poscit, vt assertiones vestras non subtilitate argumentorum, sed simplicibus et puris diuinę seripturę documentis robustius fulciatis. Ieśli to (práwi) wszytko iest/ w cżym sie miedzy sobą nie zgadzaćie/ tego teraz sposob disputáciey wászey potrzebuie/ ábyśćie dowody wásze nie subtelnością árgumentow/ ále prostemi á práwemi Boskiego pismá náukámi mocnie podpárli/ Z tychto potężnych y nie przewyćiężonych pismá świętego dowodow wszystká tá kśiąszká iest złożoná/ gdźie Cerkiew ś. Wschodnia po vcżynieniu żáłosnego temu práwie cżásowi przyzwoitego lámentu/ sámá o sobie y o szcżyrey/ á namnieyszą przysádą nie zeszpeconey w wyznániu wiáry y záżywániu Caeremoniy náuce swoiey
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 8
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
/ aż do skończenia świata/ wiecznym ogniem piekielnym/ jeśliby który z nich daninę tę w czym naruszył. Dany w Rzymie 30. dnia Marca. To tedy Organum/ na którym samym Papieskia Monarchia polega/ zmyślone/ wirutnie kłamliwe/ i od Papieża niewiem którego/ jako i Księgi Conformitatum, podrzucone/ wielą Argumentów pokaże/ z których ten Pierwszy: Tak wiele Hisoryków najdujemy którzy sprawy Konstantyna Wielkiego opisowali/ żadnego jednak pewnej wiary Autora niemasz/ któryby o niezmiernym tym niepotrzebnym i nie słusznym marnotrawstwie namniejszą wzmiankę uczynił. Mianowicie Eusebiusz/ który pięć ksiąg o jego żywocie napisał: Socrates/ Teodorytus/ Euagrius/ Rufinus/ Eutropius/
/ áż do skońcżenia świátá/ wiecżnym ogniem piekielnym/ ieśliby ktory z nich daninę tę w cżym náruszył. Dány w Rzymie 30. dnia Márcá. To tedy Orgánum/ ná ktorym sámym Papieskia Monárchia polega/ zmyślone/ wirutnie kłamliwe/ y od Papieżá niewiem ktorego/ iáko y Kśięgi Conformitatum, podrzucone/ wielą Argumentow pokaże/ z ktorych ten Pierwszy: Ták wiele Hisorikow náyduiemy ktorzy spráwy Constántiná Wielkiego opisowáli/ żadnego iednák pewney wiáry Authorá niemász/ ktoryby o niezmiernym tym niepotrzebnym y nie słusznym márnotrawstwie namnieyszą wzmiankę vcżynił. Miánowićie Eusebiusz/ ktory pięć kśiąg o iego żywoćie nápisał: Socrátes/ Theodoritus/ Euágrius/ Rufinus/ Eutropius/
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 57v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
krytykowana, i im error nie był imputowany, tak trzeba o nich wszystkich trzymać, że to oni non ex ignorantia, albo errore craso napisali, ale wieków dawnych zdania zażywali i fabuł, jak my teraz o Jowiszu, Herkulesie, o Palladzie z Jowisza Mózgu zrodzonej. Potym do skonwinkowania Pogan, trzeba było Pogańskich zażywać Argumentów albo racyj z ich wiary wziętych Niemogło być dla nich piękniejsze podobieństwo: Ze Ciała Zmartwychwstaną, jako wzięte od Feniksa, który umiera i znowu ożywa, kilkaset lat żyjący. Tak Dusza corpory reunita znowu ciało ożywi przedtym umarłe. Godzi się też dla ilustrowania prawdy, zażyć bajki, naprzykład o Chimerze, Cerberusie,
krytykowana, y im error nie był imputowany, tak trzeba o nich wsżystkich trzymać, że to oni non ex ignorantia, albo errore craso nápisali, ale wiekow dáwnych zdania zażywali y fabuł, iak my teráz o Iowiszu, Herkulesie, o Palladzie z Iowisza Mozgu zrodzoney. Potym do zkonwinkowania Pogan, trzeba było Pogańskich zażywać Argumentow albo racyi z ich wiary wziętych Niemogło bydź dla nich pięknieysze podobieństwo: Ze Ciała Zmartwychwstaną, iako wzięte od Fenixa, ktory umiera y znowu ożywa, kilkaset lat żyiący. Tak Dusza corpori reunita znowu ciało ożywi przedtym umarłe. Godzi się też dla illustrowania prawdy, zażyć bayki, naprzykład o Chimerze, Cerberusie,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 123
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
eludens, iustumzwodzący, sprawiedliwy w każdym cnotę kochającym pobudzić zelumzapał? Tłumisz sam siebie, Mci Panie surogatorze, nie zgadzającą się z sobą kontrowersją i jeszcze powszechną wiadomość i wewnętrzne tak sprawiedliwego sądu dictaminadecyzje z obrażeniem Ducha Świętego per impugnationem agnitae veritatisprzez zwalczanie uznanej prawdy zatłumić usiłujesz.
Jeszcze IMPan surogator orszański do osłabionych argumentów swoich invocando legis auxiliumprzyzywając pomocy prawa, a chcąc JOKsięcia IMci kanclerza od naszego uwolnić procederu, artykuł Statutu W. Ks. Lit. 27, z rozdziału 3, o słownych przymówkach, o zaprzeniu się onych, o uwolnieniu przymawiającego, o nieszkodzeniu niesławie przymówionego cytuje. Ale tu insza sprawa, nie same słowa z
eludens, iustumzwodzący, sprawiedliwy w każdym cnotę kochającym pobudzić zelumzapał? Tłumisz sam siebie, Mci Panie surogatorze, nie zgadzającą się z sobą kontrowersją i jeszcze powszechną wiadomość i wewnętrzne tak sprawiedliwego sądu dictaminadecyzje z obrażeniem Ducha Świętego per impugnationem agnitae veritatisprzez zwalczanie uznanej prawdy zatłumić usiłujesz.
Jeszcze JMPan surogator orszański do osłabionych argumentów swoich invocando legis auxiliumprzyzywając pomocy prawa, a chcąc JOKsięcia JMci kanclerza od naszego uwolnić procederu, artykuł Statutu W. Ks. Lit. 27, z rozdziału 3, o słownych przymówkach, o zaprzeniu się onych, o uwolnieniu przymawiającego, o nieszkodzeniu niesławie przymówionego cytuje. Ale tu insza sprawa, nie same słowa z
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 586
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
pochwałą. Operum, albo Pisma jego w Filozoficznej i Teologicznej materyj tenże Łukasz Wadinghus notami oświeciwszy, i życie jego tamże opisawszy, wydał w Dwunastu Tomach w Lugdunie Roku 1639. Ci którzy sentencyj trzymają się tego Doktora, zowią się Scotistae. Umierał w Kolonii Roku 1308. O pamięci jego cudnej piszą, że 200 argumentów proponowanych od Adwersarzów przeciw Niepokalanemu Poczeciu Najś: Panny, wszytkie porządkiem reasumował, refutował strenuissimè, mając benedykcję od Satuj Najś: w Paryżu, nad drzwiami głowę mu nachylajęcej, gdy jej prosił: Dignare me laudare te Virgo Sacrate etc. stąd Doctor Marianus rzeczony, i Victor. Co zaś z Pawła Jowiusza Historyka
pochwałą. Operum, albo Pisma iego w Filozoficzney y Teologiczney materii tenże Łukasz Wadinghus notami oswieciwszy, y życie iego tamże opisawszy, wydał w Dwunastu Tomach w Lugdunie Roku 1639. Ci ktorzy sentencyi trzymaią się tego Doktora, zowią się Scotistae. Umierał w Kolonii Roku 1308. O pamięci iego cudney piszą, że 200 argumentow proponowanych od Adwersarzow przeciw Niepokalanemu Poczeciu Nayś: Panny, wszytkie porządkiem reasumował, refutował strenuissimè, maiąc benedykcyę od Satuy Nayś: w Paryżu, nad drzwiami głowę mu nachylaięcey, gdy iey prosił: Dignare me laudare te Virgo Sacrate etc. ztąd Doctor Marianus rzeczony, y Victor. Co zaś z Pawła Iowiusza Historyka
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 626
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
trzymających, i o to się wadzących z Łacinnikami, REFUTACJA.
Dawna, bo od Roku coś nad 809 wojna Greckiego Kościoła z Łacińskim, nie może się skończyć, i pomediować, lubo w tym Łacinnicy potężnie, szczerze pracują. Nie innego oręża zażywają Łacinnicy, tylko Pisma, Soborów, Ojców Świętych, najwięcej Greckich i argumentów Teologicznych na pokonanie; ale upor Greków sam, nie racje stoją przy nich.
Trzy esencjalne Greków, Moskwy, Rusi Dysunitów Punkta są; z racyj których z Łacinnikami kontrowertują. Pierwszy Punkt o pochodzeniu DUCHA Świętego. Drugi: o Zwierzchności Biskupa Rzymskiego najwyższej: Trzeci: czy wprzaśnym jako u Łacinników, czy w kwasnym
trzymaiących, y o to się wadzących z Łacinnikami, REFUTACYA.
Dawna, bo od Roku coś nad 809 woyna Greckiego Kościoła z Łacińskim, nie może się skończyć, y pomediować, lubo w tym Łacinnicy potężnie, szczerze pracuią. Nie innego oręża zażywaią Łacinnicy, tylko Pisma, Soborow, Oycow Swiętych, naywięcey Greckich y argumentow Teologicznych na pokonanie; ale upor Grekow sam, nie racye stoią przy nich.
Trzy esencyalne Grekow, Moskwy, Rusi Disunitow Punkta są; z racyi ktorych z Łacinnikami kontrowertuią. Pierwszy Punkt o pochodzeniu DUCHA Swiętego. Drugi: o Zwierzchności Biskupa Rzymskiego naywyższey: Trzeci: czy wprzaśnym iako u Łacinnikow, czy w kwasnym
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 21a
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
do Teologii/ i zakrystyj uchodzisz/ duchownymi narabiasz ratyami: a tu po nich nic; bo tu polityki trzeba i ludzkości; żebyśmy jako ludzie/ ludziom się podobać mogli: a dwum panom trudno wygodzić/ tak i Z Ewangelia uczy. JAN Tożeś teraz Adamie rozumu poruszył; tylkoby uszy zatuliwszy słuchać[...] takich Argumentów/ od Chrześcijanina/ i Katolika/ dalej nie domawiam; ale na cóż wiele? Sameś się już osądziłż[...] takim sposobem/ ani P. Bogu samemu/ przeto się podobać; ani jego mieć za Pana chcesz: gdy się ludziom podobać łujesz. jakoż i Apostoł o tym świadczy/ mówiąc: Jeślibym
do Theologii/ y zakrystyi vchodźisz/ duchownymi narabiasz ratyami: á tu po nich nic; bo tu polityki trzebá y ludzkośći; żebysmy iako ludźie/ ludźiom się podobáć mogli: á dwum panom trudno wygodźić/ ták y S Ewangelia vczy. IAN Tożeś teraz Adamie rozumu poruszył; tylkoby vszy zatuliwszy słucháć[...] takich Argumentow/ od Chrześćiániná/ y Katholiká/ daley nie domawiam; ále ná coż wiele? Sámeś się iuż osądźiłż[...] takim sposobem/ ani P. Bogu sámemu/ przeto się podobáć; áni iego mieć zá Pána chcesz: gdy się ludźiom podobać łuiesz. iakoż y Apostoł o tym świadczy/ mowiąc: Ieślibym
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 46
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
przeszkodzić wtym usiłowała; i doznawszy rzeczą samą/ że jej nie pomagało tak wielkie zakonów dawniejszych/ i innego duchowieństwa/ na też Dominikany i Franciszkany za jej powodem wzruszenia/ zajątrzenia/ a dobrze wiedżąć że jej wtym żadna zwierzchność ani potęga świecka/ ratować nie mógł przeciwko stolicy Apostołskiej szkołami zawżdy rządzącej/ do trzech się osobliwie argumentów udała/ któremi się jako trzema mury abo wały/ przeciw mocy tejże stolicy obtoczyć i bronić chciała. Pierwszy był/ że Papież przymusić nikogo nie może/ aby poniewolnie miał drugiego/ do swego towarzystwa/ abo związku jajego/ przyjąć; gdyż takie rzeczy dobrowolnie być mają; oczym i prawa świeckie są wyrażnie.
przeszkodźić wtym vśiłowáłá; y doznawszy rzecżą sámą/ że iey nie pomagáło ták wielkie zakonow dawnieyszych/ y innego duchowieństwá/ ná tesz Dominikany y Fránćiszkany zá iey powodem wzruszenia/ záiątrzenia/ á dobrze wiedźąć że iey wtym żadna zwierzchność áni potęgá swiecka/ rátowáć nie mogł przećiwko stolicy Apostolskiey szkołámi záwżdy rządzącey/ do trzech się osobliwie árgumentow vdáłá/ ktoremi się iáko trzema mury ábo wáły/ przećiw mocy teyże stolicy obtoczyć y bronić chćiáłá. Pierwszy był/ że Papież przymuśić nikogo nie może/ áby poniewolnie miał drugiego/ do swego towárzystwá/ ábo zwiąsku iáiego/ przyiąć; gdysz tákie rzeczy dobrowolnie bydź máią; oczym y práwá swieckie są wyráżnie.
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 81
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627