Ojca pochodzi/ a nie i od Syna/ Pierwszej mówi/ osoby Ojcowskiej głos z nieba był słyszany. Druga osoba Syn/ stał w Jordanie. Trzecia osoba Duch ś. wpostaci gołębinnej schodził/ i nawodzi/ z samego przeto Ojca na Syna zstąpił. Ergo od samego Ojca Duch ś. pochodzi. Z którego Argumentu daje się widzieć owo Zyzaniego Heretyckie rozumienie/ że do tego z nieba słyszanego Głosu Syn Boży nic nie należał/ ani do postaci gołębinnej. A tak to rozumiejąc/ rozumiał przy tym i owo/ iż to Ducha ś. na Syna człowieczego zejście/ nie było tak od samego Syna/ jak i od Ojca sporządzone i
Oycá pochodźi/ á nie y od Syná/ Pierwszey mowi/ osoby Oycowskiey głos z niebá był słyszány. Druga osobá Syn/ stał w Iordanie. Trzećia osobá Duch ś. wpostáći gołębinney schodźił/ y náwodźi/ z sámego przeto Oycá ná Syná zstąpił. Ergo od sámego Oycá Duch ś. pochodźi. Z ktorego Argumentu dáie sie widźieć owo Zyzániego Hęretyckie rozumienie/ że do tego z niebá słyszánego Głosu Syn Boży nic nie należał/ áni do postáći gołębinney. A ták to rozumieiąc/ rozumiał przy tym y owo/ iż to Duchá ś. ná Syná cżłowieczego ześćie/ nie było ták od sámego Syná/ iák y od Oycá sporządzone y
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 41
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
to Ducha ś. na Syna człowieczego zejście/ nie było tak od samego Syna/ jak i od Ojca sporządzone i zesłane. Przytym dwoim omylnym/ rozumiał Zyzani i owo trzecie bluźniwe/ że Duch ś. od Ojca zstąpił/ nie jak na syna człowieczego/ ale jak na Syna Bożego. Ponieważ z tego jego Argumentu taka conclusia występuje/ za przełożeniem praemissarum o Przedwiecznym Ducha ś^o^ pochodzeniu/ ile on od Ojca istotnie pochodzi/ a nie ile godnym ludziom bywa posyłany i dawany. przez co/ jedno i toż w tym razie Ojcowskie i Synowskie sprawowanie rozłączywszy/ rozłączyl Syna od Ojca/ ile do jednego ich Bóstwa: ponieważ differentia operátionis diuinarum
to Duchá ś. ná Syná cżłowieczego ześćie/ nie było ták od sámego Syná/ iák y od Oycá sporządzone y zesłáne. Przytym dwoim omylnym/ rozumiał Zyzáni y owo trzećie bluźniwe/ że Duch ś. od Oycá zstąpił/ nie iák ná syná cżłowieczego/ ále iák ná Syná Bożego. Ponieważ z tego iego Argumentu táka conclusia występuie/ zá przełożeniem praemissarum o Przedwiecznym Duchá ś^o^ pochodzeniu/ ile on od Oycá istotnie pochodźi/ á nie ile godnym ludźiom bywa posyłány y dawány. przez co/ iedno y toż w tym ráźie Oycowskie y Synowskie spráwowánie rozłączywszy/ rozłączyl Syná od Oycá/ ile do iednego ich Bostwá: ponieważ differentia operátionis diuinarum
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 41
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
Rzymskiemu Biskupowi dał jurysdykcją i władzą nad wszystkiemi wszego świata Cerkwiami i nad wszystkimi inszemi Kapłany albo Biskupy. A gdy twierdzi Rzymski Papież i wszyscy z nim jego Kapłani i Biskupi że danina ona jest mocna i stała, muszą consequenter pozwolić, że też owszeki jurysdykcją albo władzę nad nimi on miał. Ale wrocmy się do proponowanego Argumentu. Abowiem Papież choć od Boga sobie to starszeństwo być mieni/ choć z daniny wielkiego Konstantyna/ oboje nieprawdziwe być na oko pokaże. Naprzód z tej repugnanciej którąsmy dopiero przełożyli. Potym z tego że on się sam swoim mieczem zabija/ gdy one Złotoustego w swoich Dekretach złotą sentencją przywodzi. Ktokolwiek pożąda starszeństwa na ziemi,
Rzymskiemu Biskupowi dał iurisdictią y władzą nád wszystkiemi wszego świátá Cerkwiámi y nád wszystkimi inszemi Kápłany álbo Biskupy. A gdy twierdzi Rzymski Papież y wszyscy z nim iego Kápłani y Biskupi że dánina oná iest mocna y stała, muszą consequenter pozwolić, że też owszeki iurisdictią álbo władzę nád nimi on miał. Ale wrocmy się do proponowánego Argumentu. Abowiem Papież choć od Bogá sobie to stárszenstwo być mieni/ choć z dániny wielkiego Konstántiná/ oboie nieprawdźiwe byc ná oko pokaże. Naprzod z tey repugnánciey ktorąsmy dopiero przełożyli. Potym z tego że on się sam swoim miecżem zábiia/ gdy one Złotoustego w swoich Dekretach złotą sententią przywodzi. Ktokolwiek pożąda stárszenstwá ná źiemi,
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 51v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
sługą sług Bożych/ a Carogródski powszechnym Patriarchą się nazywa. O czym ponieważ jaśnie wiedzieć się daje/ że tu Błogosławionym onym Ojcom/ nie o imię gołe/ albo nazwisko tszcze/ ale o władzą zwierzchności/ i jedynoctwa/ albo oddziału/ idzie/ niżej się dostatecznie da Pan Bóg mówić będzie. A tu pierwszej mego Argumentu części koniec. Do drugiej przystępuję/ to jest do Organum daniny Konstantyna Wielkiego/ której chytrości iż wiele świadectw zewsząd najduje/ z Dekretu jednak nabarziej Pontificalnego Gratianowego/ skazami i kłamstwy zewszech miar obfitującego/ Którym Papież pokazać usiłuje że mu przez tego Cesarza darowane jest miasto Rzym/ ziemia Włoska/ Syciliska wyspa/ i Sardyńska.
sługą sług Bożych/ á Cárogrodski powszechnym Pátriárchą się názywa. O cżym ponieważ iáśnie wiedzieć się dáie/ że tu Błogosłáwionym onym Oycom/ nie o imię gołe/ álbo názwisko tszcże/ ále o władzą zwierzchnośći/ y iedynoctwá/ álbo oddźiału/ idźie/ niżey się dostátecżnie da Pan Bog mowić będźie. A tu pierwszey mego Argumentu cżęśći koniec. Do drugiey przystępuię/ to iest do Orgánum dániny Constántina Wielkiego/ ktorey chytrośći iż wiele świádectw zewsząd nayduie/ z Dekretu iednák nabárźiey Pontificalnego Grátianowego/ skazámi y kłamstwy zewszech miar obfituiącego/ Ktorym Papież pokazáć vśiłuie że mu przez tego Cesárzá dárowáne iest miásto Rzym/ źiemiá Włoska/ Syciliska wyspá/ y Sardyńska.
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 57v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Z. o którym mówi. Qui cum monachus esset, scholares docuit, non solum in sacra scriptura sedetiam in liberalibus artibus. Szeroko a uczenie/ jako zawżdy/ że się to godzi pokazuje/ do którego ja P. Plebana odsyłam jeśli się odpowiedzią sobie daną nie kontentuje. A co miłosniczek przydał/ do tego swego Argumentu abo dowodu pierwszego clausulę onę. Zwłaszcza jeśli prawa i przywileje kogo e tym obwarowały/ niezmordował sobie głowy szukając tego. Bo to dawny jest argument starych Plebanów/ a splebany wespół Akademików Paryskich/ którzy/ gdy Zakony Z. Dominika i Franciszka/ i inne/ które Mendicantes zowiemy nastały/ bronili im i kazać i
S. o ktorym mowi. Qui cum monachus esset, scholares docuit, non solum in sacra scriptura sedetiam in liberalibus artibus. Szeroko á vczenie/ iáko záwżdy/ że się to godźi pokázuie/ do ktorego ia P. Plebaná odsyłam ieśli się odpowiedzią sobie dáną nie kontentuie. A co miłosniczek przydał/ do tego swego Argumentu ábo dowodu pierwszego clausulę onę. Zwłászcza ieśli práwá y przywileie kogo e tym obwárowáły/ niezmordował sobie głowy szukáiąc tego. Bo to dawny iest argument stárych Plebanow/ á zplebány wespoł Akademikow Paryskich/ ktorzy/ gdy Zákony S. Dominiká y Fránćiszká/ y inne/ ktore Mendicantes zowiemy nástáły/ bronili im y kazáć y
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 3
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
swoich; a Akademici szkół w Parysu otwierać; i tymże argumentem szli na nie/ pokazując że Priuilegia i prawa Plebańskie od zwierzchności kościelnej nadane/ broniły tego/ aby się kto miał komu innemu spowiadać abo od kogo innego komunią świętą brać/ okrom swego własnego pasterza/ abo bez jego do- zwolenia. Pomagali plebanom tego argumentu popierać/ przeciwko tymże Zakonom/ wyżej pomienieni Mistrzowie Akademii Paryskiej/ śmieciec twierdzić/ że ani Biskupi/ ani sam Papiesz zakonnikom pozwolić tego może/ Nituntur ostendere mówi S Tho. c. 4. quod nec ex commissione Episcoporum, nec priuilegio Apostolicae sedis, possunt praedicare aut confessiones audyre, et si Papa datalicui hoc
swoich; á Akádemici szkoł w Páryzu otwierać; y tymże argumentem szli na nie/ pokázuiąc że Priuilegia y práwá Plebáńskie od zwierzchnosći kośćielney nádáne/ broniły tego/ áby sie kto miáł komu innemu spowiadáć ábo od kogo innego kommunią swiętą bráć/ okrom swego własnego pásterzá/ ábo bez iego do- zwolenia. Pomagáli plebanom tego argumentu popieráć/ przećiwko tymże Zakonom/ wyszey pomienieni Mistrzowie Akádemiey Páryskiey/ smieciec twierdzić/ że áni Biskupi/ áni sam Papiesz zakonnikom pozwolić tego może/ Nituntur ostendere mowi S Tho. c. 4. quod nec ex commissione Episcoporum, nec priuilegio Apostolicae sedis, possunt praedicare aut confessiones audire, et si Papa datalicui hoc
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 4
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
uczeniu Jezuickiemu/ ((jako to na oko/ z przykładów wspomnianych/ każdy baczy/ że tak miejsca/ jako i osoby wspomniane/ darmo i Gratis tak wielkie dobrodziejstwa inszym czynią/ chociaj na to intraty i opatrzenia mają.) Cóż tedy złego/ że Jezuici mają swe fundacje na szkoły? co za ważność tego argumentu/ mają intraty/ ergo w Krakowie im nie wolno uczyć. Przydał do tego argumentu/ że to jest z wielkim Rzeczypospolitej oszukaniem, gdy Jezuici maętność mają na swe Kolegia; bo dobra takie już nieponoszą onera Reipublicae, i są od jej ciężarów wolne. Na to się mu odpowiada/ że dobra Jezuickie nie mają
vczeniu Iezuickiemu/ ((iáko to ná oko/ z przykładow wspomniánych/ káżdy baczy/ że ták mieyscá/ iáko y osoby wspomniane/ dármo y Gratis ták wielkie dobrodźieystwá inszym czynią/ choćiay ná to intraty y opátrzenia máią.) Cosz tedy złego/ że Iezuići máią swe fundácye ná szkoły? co zá ważność tego árgumentu/ máią intraty/ ergo w Krákowie im nie wolno vczyć. Przydał do tego árgumentu/ że to iest z wielkim Rzecżypospolitey oszukániem, gdy Iezuići maętność máią na swe Collegia; bo dobra takie iusz nieponoszą onera Reipublicae, y są od iey ćiężarow wolne. Ná to się mu odpowiádá/ że dobrá Iezuickie nie máią
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 8
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
/ że tak miejsca/ jako i osoby wspomniane/ darmo i Gratis tak wielkie dobrodziejstwa inszym czynią/ chociaj na to intraty i opatrzenia mają.) Cóż tedy złego/ że Jezuici mają swe fundacje na szkoły? co za ważność tego argumentu/ mają intraty/ ergo w Krakowie im nie wolno uczyć. Przydał do tego argumentu/ że to jest z wielkim Rzeczypospolitej oszukaniem, gdy Jezuici maętność mają na swe Kolegia; bo dobra takie już nieponoszą onera Reipublicae, i są od jej ciężarów wolne. Na to się mu odpowiada/ że dobra Jezuickie nie mają większych wolności od ciężarów Reipublicae, nad pdobra Zakonów inszych/ stanu duchownego. Za jednym
/ że ták mieyscá/ iáko y osoby wspomniane/ dármo y Gratis ták wielkie dobrodźieystwá inszym czynią/ choćiay ná to intraty y opátrzenia máią.) Cosz tedy złego/ że Iezuići máią swe fundácye ná szkoły? co zá ważność tego árgumentu/ máią intraty/ ergo w Krákowie im nie wolno vczyć. Przydał do tego árgumentu/ że to iest z wielkim Rzecżypospolitey oszukániem, gdy Iezuići maętność máią na swe Collegia; bo dobra takie iusz nieponoszą onera Reipublicae, y są od iey ćiężarow wolne. Ná to się mu odpowiádá/ że dobrá Iezuickie nie máią większych wolnośći od ćiężarow Reipublicae, nád pdobrá Zakonow inszych/ stanu duchownego. Zá iednym
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 8
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
zakonowi pożytecznych u Jezuitów zachowuje się. Ósmy Rozdział DZIEWIATY. Piąty argument Plebański/ naprzeciwko Jezuitom jest ten/ że się Polsce Króla Hiszpańskiego obawiać potrzeba/ aby go na jej karku kiedy Jezuici nieposadzili; toć im w Krakowie szkół nie dopuszczać/ aby nie mieli okazji Hiszpanom drogi rorować. Probuje P. Pleban swego argumentu tym. Ze oni Królowi Hiszpańskiemu sa przychylnemi: siła jemu przypisują. Scribanius Jezuita nazwał go Regum maximus; przypisał mu to że ferarum et auium venationi incumbere, aliorũ Regum est, nouos venari orbes, eo, et gloriae Hispanum est; Hispanici sceptri esse in prima adolescentia virum esse; nec alta scire quam diademata et
zakonowi pożytecznych v Iezuitow záchowuie się. Osmy ROZDZIAL DZIEWIATY. Piąty árgument Plebáński/ náprzećiwko Iezuitom iest ten/ że sie Polszcze Krolá Hiszpáńskiego obawiáć potrzebá/ áby go ná iey kárku kiedy Iezuići nieposádźili; toć im w Krákowie szkoł nie dopuszcżáć/ áby nie mieli okázyey Hiszpanom drogi rorowáć. Probuie P. Pleban swego árgumentu tym. Ze oni Krolowi Hiszpáńskiemu sa przychylnemi: śiła iemu przypisuią. Scribanius Iezuitá názwał go Regum maximus; przypisał mu to że ferarum et auium venationi incumbere, aliorũ Regum est, nouos venari orbes, eo, et gloriae Hispanum est; Hispanici sceptri esse in prima adolescentia virum esse; nec alta scire quam diademata et
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 45
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
25. Bo się wżdy łaskawszymi pokazujecie Jezuitom/ pisząc za Akademią Krakowską/ aniżeli się pokazowali Dominikanom i Franciszkanom Mistrzowie Paryscy/ pisząc za swą Paryską./ Lecz jako oni afektem niedobrym uwiedzieni/ amieli to twierdzić czego nigdy niebyło/ ani być miało/ tak i wy teraz toż czynicie. Słowa które na dowód argumentu tego waszego przynosicie/ prawda jest/ że się naidują w Scrybaniusie; ale nie wtym sensie i rozumieniu jako ooowy to wykładacie/ abo rozumiecie szczypiąc Szczybaniusa i Jezuity inne znim/ ale daleko inaczej i poszło to coś na ono/ co napisał Z. Greg. Nazian. Allegant quidem Apostolica sed non Apostolicè intellecta,
25. Bo się wżdy łáskáwszymi pokázuiećie Iezuitom/ pisząc zá Akádemią Krákowską/ ániżeli sie pokázowáli Dominikanom y Fráńćiszkanom Mistrzowie Páryscy/ pisząc zá swą Páryską./ Lecz iáko oni áffektem niedobrym vwiedzieni/ amieli to twierdźić czego nigdy niebyło/ áni być miało/ ták y wy teraz tosz czynićie. Słowá ktore ná dowod argumentu tego wászego przynośićie/ prawdá iest/ że sie náiduią w Scrybániusie; ále nie wtym sensie y rozumieniu iáko ooowy to wykładaćie/ ábo rozumiećie szczypiąc Sczibániusá y Iezuity inne znim/ ále dáleko ináczey y poszło to coś ná ono/ co nápisał S. Greg. Nazian. Allegant quidem Apostolica sed non Apostolicè intellecta,
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 46
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627