przystali. Insze narody mieczem i okrucieństwem Tureckim/ są do Mahometa zniewolone/ a ci nie mieczem zwojowani/ ani żadną niewolą przyciśnieni/ sami dobrowolnie Mahometowi w paszczękę lezą. Podobno to stąd/ że zdawna te dwie sekcie Ariańska i Mahometańska nie daleko od siebie chodziły. Bo naprzód z Arianowci poszli Mahometani. Ci sektę Ariańską/ przymieszawszy nieco żydowizny i bajek swoich/ zatrzymali: inaczej jużby był i szczątek Arianów zginął/ kiedyby ich Mahomet z Turki nie zachował. Druga/ nietylko Mahometani sekty ich dziedzicami zostali/ ale i na miejsca Ariańskie nastąpili/ i po nich państwa i królestwa/ jakoby dziedzictwem osiedli/ czego jawnym świadkiem są
przystáli. Insze narody mieczem y okrućieństwem Tureckim/ są do Máhometá zniewolone/ á ći nie mieczem zwoiowáni/ áni żadną niewolą przyćiśnieni/ sámi dobrowolnie Máhometowi w pászczekę lezą. Podobno to stąd/ że zdawná te dwie sekćie Ariáńska y Máhometáńska nie dáleko od śiebie chodziły. Bo naprzod z Arianowći poszli Máhometani. Ci sektę Ariáńską/ przymieszawszy nieco żydowizny y baiek swoich/ zátrzymáli: ináczey iużby był y szczątek Arianow zginął/ kiedyby ich Máhomet z Turki nie záchował. Druga/ nietylko Máhometani sekty ich dziedzicámi zostáli/ ále y ná mieyscá Ariáńskie nástąpili/ y po nich páństwá y krolestwá/ iákoby dziedźictwem ośiedli/ czego iáwnym świádkiem są
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 4nlb
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
powiadali. i teraz zasię mówię: Jeśliby kto wam opowiadał, mimo to coście wzięli, niech będzie przeklęctwem. Toć tak Apostoł ś. Z któremi słowy P. M. wyjezdża często przeciw Papieżom/ ale słuszniej się jemu mają zadać: Oto nie Anioł jaki/ ani też Apostoł żaden/ tę naukę Ariańską do Polski przyniósł/ ale Mahomet ją wymyślił/ a P. M. czyni się Apostołem Mahometowym/ i chce nam coś inszego mimo to cośmy raz od Apostołów wzięli przepowiadać/ niechże będzie przeklęctwem. A iż chciał abyśmy tej jego nauki probowali i doświadczali/ i z owoców poznawali drzewo: otożem wedle
powiádáli. y teraz záśię mowię: Iesliby kto wam opowiádał, mimo to cośćie wzięli, niech będzie przeklęctwem. Toć ták Apostoł ś. Z ktoremi słowy P. M. wyiezdża często przećiw Papieżom/ ále słuszniey się iemu máią zádáć: Oto nie Anyoł iáki/ áni też Apostoł żaden/ tę náukę Ariáńską do Polski przyniosł/ ále Máhomet ią wymyślił/ á P. M. czyni się Apostołem Máhometowym/ y chce nam coś inszego mimo to cosmy raz od Apostołow wzięli przepowiádáć/ niechże będzie przeklęctwem. A iż chćiał ábysmy tey iego náuki probowáli y doświadczáli/ y z owocow poznawáli drzewo: otożem wedle
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 8nlb
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
się takimi brzydzą nie zejdzie/ ale by dla tego samego chcieli do Turek iść/ byłby prędko wszytkiemu Amen. Tylko w części wszakże niewiele im niedostawa. Mesjasz nowych Ar. wedle Alkoranu Tureckiego. M. miałby przeźrzeć.
Do czego aby im nie przyszło/ miałby P. M. złożywszy te Ariańską pychę z serca/ przypatrzyć się sobie/ na co go ta przeklęta duma heretycka przywiodła: że będąc przedtym Chrześcijaninem/ mając też w Kościele Bożym Ewangelią/ i rozumienie jej od Apostołów przez ręce Chrześcijańskie nam podane/ mając Sakramenta święte wszytkie do zbawienia potrzeby; teraz tak ze wszytkiego przez heretyki/ Lutra/ Kalwina/ i
się tákimi brzydzą nie zeydźie/ ále by dla tego sámego chćieli do Turek iść/ byłby prędko wszytkiemu Amen. Tylko w częśći wszákże niewiele im niedostawa. Messyasz nowych Ar. wedle Alkoranu Tureckiego. M. miałby przeźrzeć.
Do czego áby im nie przyszło/ miałby P. M. złożywszy te Aryáńską pychę z sercá/ przypátrzyć się sobie/ ná co go tá przeklęta dumá heretycka przywiodłá: że będąc przedtym Chrześćiáninem/ máiąc też w Kośćiele Bożym Ewángelią/ y rozumienie iey od Apostołow przez ręce Chrześćiáńskie nam podáne/ maiąc Sákrámentá święte wszytkie do zbáwienia potrzeby; teraz ták ze wszytkieg^o^ przez heretyky/ Lutrá/ Kálwiná/ y
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 66
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
obrócili. Roku 483. Honerykus Wandalski Król tamże w Afryce Biskupów, Kleryków, w liczbie 4966. na wygnanie dekretował, ale i sam Roku 448. z tym się pożegnał światem przez wszawą chorobę, teste Victore. Jednak persekucja Wandalów na Katolików w Afryce znowu się zajeła: co wszystko pochodziło stąd, że Wandali Hiszpańscy Ariańską przyjęli Sektę, tam najbardziej rozkorzenioną. Ci potym i do Europy tę Ariańską wnieśli Sęktę, z Afryki reduces. W Imperium Zachodnim znaczne Wandali wzięli klęski to od Bellizariusza Roku 535. to za Ludwika Cesarza Roku 815. przez Franków i Turyngów na to ordynowanych, to od Henryka Cesarza, Roku 927. który im odebrał
obrocili. Roku 483. Honerikus Wandalski Krol tamże w Afryce Biskupow, Klerykow, w liczbie 4966. ná wygnánie dekretowáł, ale y sam Roku 448. z tym się pożegnał światem przez wszawą chorobę, teste Victore. Iednák persekucya Wandalow ná Katolikow w Afryce znowu się záieła: co wszystko pochodźiło ztąd, że Wandali Hiszpańscy Aryańską przyięli Sektę, tam náybardźiey rozkorzenioną. Ci potym y do Europy tę Aryańską wnieśli Sęktę, z Afriki reduces. W Imperium Záchodnim znáczne Wándali wźieli klęski to od Bellizáryuszá Roku 535. to zá Ludwika Cesarzá Roku 815. przez Frankow y Turyngow ná to ordynowánych, to od Henryka Cesarza, Roku 927. ktory im odebráł
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 737
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
, w liczbie 4966. na wygnanie dekretował, ale i sam Roku 448. z tym się pożegnał światem przez wszawą chorobę, teste Victore. Jednak persekucja Wandalów na Katolików w Afryce znowu się zajeła: co wszystko pochodziło stąd, że Wandali Hiszpańscy Ariańską przyjęli Sektę, tam najbardziej rozkorzenioną. Ci potym i do Europy tę Ariańską wnieśli Sęktę, z Afryki reduces. W Imperium Zachodnim znaczne Wandali wzięli klęski to od Bellizariusza Roku 535. to za Ludwika Cesarza Roku 815. przez Franków i Turyngów na to ordynowanych, to od Henryka Cesarza, Roku 927. który im odebrał Granę Stolicę. Item od Ottona III. Cesarza w Roku 985. przez
, w liczbie 4966. ná wygnánie dekretowáł, ale y sam Roku 448. z tym się pożegnał światem przez wszawą chorobę, teste Victore. Iednák persekucya Wandalow ná Katolikow w Afryce znowu się záieła: co wszystko pochodźiło ztąd, że Wandali Hiszpańscy Aryańską przyięli Sektę, tam náybardźiey rozkorzenioną. Ci potym y do Europy tę Aryańską wnieśli Sęktę, z Afriki reduces. W Imperium Záchodnim znáczne Wándali wźieli klęski to od Bellizáryuszá Roku 535. to zá Ludwika Cesarzá Roku 815. przez Frankow y Turyngow ná to ordynowánych, to od Henryka Cesarza, Roku 927. ktory im odebráł Granę Stolicę. Item od Ottoná III. Cesarzá w Roku 985. przez
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 737
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746