Prowincje: Albanią Iberią, i Colchis. Obywatele w nich Grecy Schizmatycy, chołdują Turkom. Miasta pryncypalne Fasin, Dioscuria, a teraz Sebastonopolis rzeczone. Po wielkiej części górami i skałami zagęszczona.
XLIV. Armenia, przyległaNatolii i Georgii. Z niej wypadają rzeki Eufrates i Tygrys. W niej góra Gordycus, na której osiadła Arka Noego. Miasta pryncypalniejsze Satala, Nicopolis, Melitene Artaksata, Artemita etc.
XLV. Syria teraz Soria między Medyterrańskim morzem, Armenią, Arabią, i Eufrates rzeką położona. Zamyka w sobie Prowincje Palestyny, Fenicyj, Antiocheny, i Celezyryj. Palestyna jest ziemia obiecana, którą po Egipskiej niewoli dwanaście pokolenia Izraelskiego ludu były osiadły
Prowincye: Albanią Iberyą, y Colchis. Obywatele w nich Grecy Schizmátycy, chołduią Turkom. Miasta pryncypalne Fasin, Dioscuria, á teraz Sebastonopolis rzeczone. Po wielkiey części gorami y skałami zagęszczona.
XLIV. Armenia, przyległaNatolii y Georgii. Z niey wypadaią rzeki Eufrates y Tygris. W niey gora Gordicus, ná ktorey osiadła Arká Noego. Miástá pryncypalnieysze Satala, Nicopolis, Melitene Artaxata, Artemita etc.
XLV. Syria teraz Soria między Medyterrańskim morzem, Armenią, Arabią, y Eufrates rzeką położoná. Zamyká w sobie Prowincye Palestyny, Fenicyi, Antyocheny, y Celezyryi. Palestyna iest ziemia obiecaná, ktorą po Egipskiey niewoli dwanaście pokolenia Izraelskiego ludu były osiadły
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: D4
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
żelaznych, z zamkiem żelaznym, u dołu drzwiczek dwoje na zawiaskach żelaznych, z zamkiem żelaznym; szuflad z antabkami żelaznemi dwie. — Druga szafka pod oknem, w której drzwi dwoje na zawiaskach żelaznych, z zamkiem i antabą żelaznemi.
Obrazy i portrety: Dawid przed arką skacze, w blejtramach, sub No 325.
Arka Noego, także w blejtramach, sub No 326.
Portret Zamoyskiego44, w blejtramach, sub No 559.
Pokój. — Z tego Przedpokoju wchodząc do Pokoju, odrzwi z kamienia ciosanego. Drzwi dębowe, na zawiasach i hakach żelaznych, z zamkiem, klamką i antabami żelaznemi. Okien dwoje, w ołów oprawnych, z
żelaznych, z zamkiem żelaznym, u dołu drzwiczek dwoje na zawiaskach żelaznych, z zamkiem żelaznym; szuflad z antabkami żelaznemi dwie. — Druga szafka pod oknem, w której drzwi dwoje na zawiaskach żelaznych, z zamkiem i antabą żelaznemi.
Obrazy i portrety: Dawid przed arką skacze, w blejtramach, sub No 325.
Arka Noego, także w blejtramach, sub No 326.
Portret Zamoyskiego44, w blejtramach, sub No 559.
Pokój. — Z tego Przedpokoju wchodząc do Pokoju, odrzwi z kamienia ciosanego. Drzwi dębowe, na zawiasach i hakach żelaznych, z zamkiem, klamką i antabami żelaznemi. Okien dwoje, w ołów oprawnych, z
Skrót tekstu: ZamLaszGęb
Strona: 49
Tytuł:
Opis zamku w Laszkach Murowanych
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Laszki Murowane
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1748
Data wydania (nie wcześniej niż):
1748
Data wydania (nie później niż):
1748
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
, to są w Rzplitej sejmy, co ciało bez duszy, to Rzplita bez sejmów. Te to są żywiące duchy, te to tak pięknego i rozłożystego drzewa wigor cały w sobie zamykające korzenie, te tak obszernej i tak wspaniałej fabryki fundamenta, bez których stać żadną miarą nie może. Ta jedna jest dla Ojczyzny zbawienna arka, ta jedna (bo na co się szerzyć) tej Rzplitej istota.
Weźmy więc na szalę rozumu kilka rzetelnych i niezmiernie wielkich racyj, które nam oczywiście pokazują najgłówniejszą i cale nieodbitą potrzebę wynalezienia koniecznie jakiego sposobu do utrzymywania sejmów.
Pierwsza przyczyna bierze się od nieuchybnej w Królestwie rządu najwyższego potrzeby. Co są więc w królestwach
, to są w Rzplitej sejmy, co ciało bez duszy, to Rzplita bez sejmów. Te to są żywiące duchy, te to tak pięknego i rozłożystego drzewa wigor cały w sobie zamykające korzenie, te tak obszernej i tak wspaniałej fabryki fundamenta, bez których stać żadną miarą nie może. Ta jedna jest dla Ojczyzny zbawienna arka, ta jedna (bo na co się szerzyć) tej Rzplitej istota.
Weźmy więc na szalę rozumu kilka rzetelnych i niezmiernie wielkich racyj, które nam oczywiście pokazują najgłówniejszą i cale nieodbitą potrzebę wynalezienia koniecznie jakiego sposobu do utrzymywania sejmów.
Pierwsza przyczyna bierze się od nieuchybnej w Królestwie rządu najwyższego potrzeby. Co są więc w królestwach
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 164
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
. Miedzy inszemi w rynku kościół farski barzo wielki, tak jako miasteczko jakie, iż się czemu było dziwować, uważając magnitudinem tego kościoła.
Potym byłem w kościele Ojców Dominikanów, gdzie leży sanctum corpus40v św. Dominika, patriarchy i ojca tego zakonu, w kaplicy po prawej stronie, marmurowej, barzo pięknej. Arka zaś, w której święte relikwie leżą, z halabastru białego, mirandum in modum rżnięcia specjalnego; w drugim zaś miejscu leży głowa tego świętego.
Kościół bogaty i barzo piękny. W klasztorze też wielka (przy różnych ozdobach i porządku wielkim) loci et cel copia. W którym jest też ta celka, w której św
. Miedzy inszemi w rynku kościoł farski barzo wielki, tak jako miasteczko jakie, iż się czemu było dziwować, uważając magnitudinem tego kościoła.
Potym byłem w kościele Ojców Dominikanów, gdzie leży sanctum corpus40v św. Dominika, patriarchy i ojca tego zakonu, w kaplicy po prawej stronie, marmurowej, barzo pięknej. Arka zaś, w której święte relikwie leżą, z halabastru białego, mirandum in modum rżnięcia specjalnego; w drugim zaś miejscu leży głowa tego świętego.
Kościoł bogaty i barzo piękny. W klasztorze też wielka (przy różnych ozdobach i porządku wielkim) loci et cel copia. W którym jest też ta celka, w której św
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 176
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
, pierwszą osobę Trójce przenaświętszej/ któremu przyczytamy Wszechmocność. Zakon znaczy nam mądrość/ to jest wtórą osobę w Bóstwie/ Syna/ który jest Patris Sapientia, et imago diuinitatis illius. A manna nakoniec słodkością swoją znaczyła Ducha świętego/ trzecią osobę Trójce przenaświętszej/ który jest Suauitas et Amor. A te trzy rzeczy jedna Arka w sobie zamykała/ która znaczyła jedno Bóstwo/ jednę istność/ i jednę naturę. Abyśmy w Panu Bogu naszym wyznawali/ iż Patris, et Filij, et Spiritus sancti, vna est diuinitas, aequalis gloria, coaeterna maiestas. Gdy Mojżesz Biblią zaczyna/ tedy naprzód stworzenie świata temi słowy opisuje. In principio creauit
, pierwszą osobę Troyce przenaświętszey/ ktoremu przyczytamy Wszechmocność. Zakon znáczy nam mądrość/ to iest wtorą osobę w Bostwie/ Syná/ ktory iest Patris Sapientia, et imago diuinitatis illius. A mánná nakoniec słodkośćią swoią znáczyłá Duchá świętego/ trzećią osobę Troyce przenaświętszey/ ktory iest Suauitas et Amor. A te trzy rzeczy iedná Arká w sobie zámykáłá/ ktora znáczyłá iedno Bostwo/ iednę istność/ y iednę náturę. Abysmy w Pánu Bogu nászym wyznawáli/ iż Patris, et Filij, et Spiritus sancti, vna est diuinitas, aequalis gloria, coaeterna maiestas. Gdy Moyzesz Biblią záczyna/ tedy naprzod stworzenie świátá temi słowy opisuie. In principio creauit
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 10
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Trin: Flagel. in Iud: lib; 8. cap. 23 Plato in Tim: et lib: de Rep. In Epist: ad Dyonisium, Erastum, et ChoristũChorystum, a pud AdrianũAdrianumvbisupr: B. Thom à Villan: Con, 1. de Trinit Ioan: 10. Jakim sposobem Arka starego Zakonu, znaczyła Trójcę Z. Na Dzień świętej Trójce, Kazanie Wtóre. Aug: Paoletti Con; de SS Trinit. Palbert 9 Themesuar: ser: 2 de Trinit. Thom: de Trugil. inFesto SS. Trinit: fol. 243. N 20. Genes: 2. D. Aug: ad
Trin: Flagel. in Iud: lib; 8. cap. 23 Plato in Tim: et lib: de Rep. In Epist: ad Dyonisium, Erastum, et ChoristũChoristum, a pud AdrianũAdrianumvbisupr: B. Thom à Villan: Con, 1. de Trinit Ioan: 10. Iákim sposobem Arka stárego Zakonu, znáczyłá Troycę S. Ná Dźień świętey Troyce, Kazánie Wtore. Aug: Paoletti Con; de SS Trinit. Palbert 9 Themesuar: ser: 2 de Trinit. Thom: de Trugil. inFesto SS. Trinit: fol. 243. N 20. Genes: 2. D. Aug: ad
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 11
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
znaczy Koguta, więc i formę Deastrowi tegoż ptaka dawali.
NISROCH Asyryiski Bożek, alias deszczka z Korabiu Noego za Bożka czczona. Może się onich mówić: Unde ruant tabulata struunt: Oczywiste to naufcagium Dusz ich na tej deszcze. Albo też była to Skrzynka ż drze wa Korabiowego kształtnie uformowana, u Asyryiczyków jak Arka Pańska u Izraelitów, mająca obserwancję. Ze zaś te słówko Nisroch, z Asyryiskiego Języka Saturna albo Jowisza sonat, tych samych Bogów przez swego Nisrochą Bożka rozumieli. Tak Rabin Salomon Jarrhi, Dawid Kimbi, i Kircher, zawołany natury i prawdy Scrutator świadczą.
NABO Bożek Babil ończyków, o którym Tirinus multi laboris, et
znaczy Koguta, więc y formę Deastrowi tegoż ptaka dawali.
NISROCH Asyryiski Bożek, alias deszczka z Korábiu Nòégo za Bożka czczona. Może się onich mowić: Unde ruant tabulata struunt: Oczywiste to naufcagium Dusz ich na tey deszce. Albo też była to Skrzynka ż drze wá Korabiowego kształtnie uformowana, u Asyryiczykow iak Arka Pańska u Izràélitow, maiąca obserwancyę. Ze zaś te słowko Nisroch, z Asyryiskiego Ięzyka Saturna albo Iowisza sonat, tych samych Bogow przez swego Nisrochą Bożka rozumieli. Tak Rabin Salomon Iarrhi, Dawid Kimbi, y Kircher, zawołany natury y prawdy Scrutator świádczą.
NABO Bożek Babil ończykow, o ktorym Tirinus multi laboris, et
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 41
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na gorze Sinat, Poświęconej nieraz Boską prezencją, od miejsca tedy Setim, tymże imieniem nazwane i drzewo. Jednym Cedr znaczące, drugim, jako to Z Hieronimowi, Korneliuszowi a Lapide Albam Spinam, albo Spinum, tojest Bodak albo Tarń. lub inny rodzaj drzewa ekstraodrynaryjnej letkości i twardości, żadnej nie podlegającego zgniliznie Była Arka oprócz misternej roboty, złotemi ab intra et extra obita blachami, pro Maiestate tak Świętych Depozytów, ucha mając z boków i drągi w nie inserowane, złotem powleczone Na wierzchołku samym było Propitiatorium alias Błagalnia, albo miejsce Uproszenia i miłosierdzia Boskiego, botam Pan BÓG Tron sobie założył et scabellum pedum suorum, nazwane Oraculum że z
na gorze Sinat, Poświęconey nieraz Boską prezencyą, od mieysca tedy Setim, tymże imieniem nazwane y drzewo. Iednym Cedr znaczące, drugim, iako to S Hieronimowi, Korneliuszowi a Lapide Albam Spinam, albo Spinum, toiest Bodak albo Tarń. lub inny rodzay drzewa extraordynaryiney letkości y twardości, żadney nie podlegaiącego zgniliznie Była Arka oprocz misterney roboty, złotemi ab intra et extra obita blachami, pro Maiestate tak Swiętych Depozytow, ucha maiąc z bokow y drągi w nie inserowane, złotem powleczone Na wierzchołku samym było Propitiatorium alias Błagalnia, albo mieysce Uproszenia y miłosierdzia Boskiego, botam Pan BOG Tron sobie założył et scabellum pedum suorum, nazwane Oraculum że z
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
rzekę dotknięciem na powietrze podniosła, suche w nim Izraelitom dno czyniąc; bo Betsamitów i Kapłana Ozę za irreweneję nagłą skarała śmiercią; bo Dogona Bożka Filistinowie in adorationem sui z Ołtarza obaliła, a Izraelitom triumfalnych wiele przyniosła Wiktoryj, a czasem ich grzechy ukarała.
Wyprowadziwszy rei esentiam, teraz się godzi pytać, gdzie się ta Arka Pańska, tak Święty Depozyt podział? Odpowiadam, ze kiedy Nabuchodonozor Monarcha Chaldejski. czyli Bybyloński, czyli Asyryiski, Jeruzalem de kretowane na zgubę, za grzechy od Najwyższego Króla, mial Mieczem i Ogniem egzekwować, i actu egzekwował, Jeremiasz Prorok będąc Oraculo Divina z Arki praemonitus, Żydom idacym do Babilonn w niewolą dał
rzekę dotknięciem na powietrze podniosła, suche w nim Izraelitom dno czyniąc; bo Bethsamitow y Kapłana Ozę za irreweneyę nagłą skarała śmiercią; bo Dogona Bożka Filistinowie in adorationem sui z Ołtarza obaliła, a Izraelitom tryumfalnych wiele przyniosła Wiktoryi, a czasem ich grzechy ukarała.
Wyprowadziwszy rei esentiam, teraz się godzi pytać, gdzie się ta Arka Pańska, tak Swięty Depozyt podział? Odpowiadam, ze kiedy Nabuchodonozor Monarcha Chaldeyski. czyli Bybyloński, czyli Asyryiski, Ieruzalem de kretowane na zgubę, za grzechy od Naywyższego Krola, mial Mieczem y Ogniem exekwować, y actu exekwował, Ieremiasz Prorok będąc Oraculo Divina z Arki praemonitùs, Zydom idacym do Babylonn w niewolą dał
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Świata przez Enoba i Eliasza będą rewelowane, służąc Żydów Nawróceniu do CHRYSTUSA, jako o tym racjocynują Dorotheus, Epiphanius, S. Thomas, Seranus, Rabini; Richardus á S. Victore, Rubertus, Canus, Ribera Mariana. Probatur ta sentencja i stąd, że cale z żadnego Textu Pisma S. non constat żeby Arka Pańska z innemi Depozytami, miała już po zburzeniu przez Chaldejczyków, w Domu Bożym restaurowanym znajdować się; ponieważ ani Ezechiel Prorok plantę tegoż Domu na reparacją od BOGA mający in Capitibus 41 et 42 różne specyfikując Naczynia Kościoła, o Arce nie wspomina. I Josefus Żydowin, twierdzi, że Rzymianie, Jeruzalem za Tytusa Cesarza
Swiata przez Enoba y Eliasza będą rewelowane, służąc Zydow Nawroceniu do CHRYSTUSA, iako o tym racyocynuią Dorotheus, Epiphanius, S. Thomas, Seranus, Rabini; Richardus á S. Victore, Rubertus, Canus, Ribera Mariana. Probatur ta sentencya y ztąd, że cale z żadnego Textu Pisma S. non constat żeby Arka Pańska z innemi Depozytami, miała iuż po zburzeniu przez Chaldeyczykow, w Domu Bożym restaurowanym znaydować się; ponieważ ani Ezechiel Prorok plantę tegoż Domu na reparacyą od BOGA maiący in Capitibus 41 et 42 rożne specyfikuiąc Naczynia Kościoła, o Arce nie wspomina. Y Iosephus Zydowin, twierdzi, że Rzymianie, Ieruzalem za Tytusa Cesarza
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 116
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755