1/2, z ekspressją jawnogrzesznicy, na blejtramikach.
319 + Obraz łokci 2 wzwyż, w ramkach czarnych, siedzącej Marii Magdaleny, w niebo patrzącej.
320 + Obrazów 2 na łokci 2, z ekspressją jeden starca, dzban srebrny dźwigającego, przy którym żołnierz w zbroi i inne różne argonterie etc., drugi arki Noego z całą familią jego i zwierząt.
321 + Obraz na łokci 1 1/2, z ekspressją córki, karmiącej ojca w więzieniu pokarmem.
322 + Obraz w ramach złocistych, snycyrskich, z ekspressją Annunciationis B. V. ab Angelo Gabriel.
323 Portret 3-łokciowy, Leopolda, cesarza, stojącego.
324
1/2, z ekspressją jawnogrzesznicy, na blejtramikach.
319 + Obraz łokci 2 wzwyż, w ramkach czarnych, siedzącej Marii Magdaleny, w niebo patrzącej.
320 + Obrazów 2 na łokci 2, z ekspressją jeden starca, dzban srebrny dźwigającego, przy którym żołnierz w zbroi i inne różne argonterie etc., drugi arki Noego z całą familią jego i zwierząt.
321 + Obraz na łokci 1 1/2, z ekspressją córki, karmiącej ojca w więzieniu pokarmem.
322 + Obraz w ramach złocistych, snycyrskich, z ekspressją Annunciationis B. V. ab Angelo Gabriel.
323 Portret 3-łokciowy, Leopolda, cesarza, stojącego.
324
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 185
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
, Podobne dziadom rodzi Sarmacja wnuki. Bogatym konia dawał świętego Marcina, Który swój płaszcz z ubogim na poły rozcina, Chociaż nań krwawię służył; nieba dzisia siąga Nagi żebrak, a wżdy mu nie ciśnie szeląga. Osła księżej, niech jeżdżą przykładem swej głowy, Albo one od cieląt filistyńskie krowy, Z Mojżeszowym zakonem arki bożej cugi, Lecz że co koń od krowy i co pan od sługi, To respektem starego, w nowym jest zakonie, Więc im cztery słoneczne dał w kolędzie konie Albo owe, którymi w ognistej karocy I w szorze płomienistym jeździli prorocy. Ilekroć konia cesarz Julijusz osiadał, Zawsze mu się pod nogi na kolana składał
, Podobne dziadom rodzi Sarmacyja wnuki. Bogatym konia dawał świętego Marcina, Który swój płaszcz z ubogim na poły rozcina, Chociaż nań krwawię służył; nieba dzisia siąga Nagi żebrak, a wżdy mu nie ciśnie szeląga. Osła księżej, niech jeżdżą przykładem swej głowy, Albo one od cieląt filistyńskie krowy, Z Mojżeszowym zakonem arki bożej cugi, Lecz że co koń od krowy i co pan od sługi, To respektem starego, w nowym jest zakonie, Więc im cztery słoneczne dał w kolędzie konie Albo owe, którymi w ognistej karocy I w szorze płomienistym jeździli prorocy. Ilekroć konia cesarz Julijusz osiadał, Zawsze mu się pod nogi na kolana składał
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 271
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
i krzepi, zmysły konfortuje, wzrok i rzeźwość do roboty sposobi, konkokcyją i apetyt naprawia, wiatr i niezdrowe powietrze odraża, nad wszelkie piżma i perfumy osobliwiej pachnie, zgoła żyć bez niej niepodobna. Dlatego co żywo się z całym swoim zarobkiem do browaru na ofertę garnie, do starozakonnej Abrahama albo Dawida arki składa i płaci ów zbawienny likwor, w którym kołtuny przemierzłego parszystwa za driakiew mokły. Ale pytam się, miły gnypiu, jak się też masz po niej? Żołądek mi, odpowiadasz, utwierdziła. A za cóż czczym wiatrem ziewasz, jako pies ustawicznie spluwasz, płacz i skwierk głodnych bękartów bez miłosierdzia i politowania trawisz?
i krzepi, zmysły konfortuje, wzrok i rzeźwość do roboty sposobi, konkokcyją i apetyt naprawia, wiatr i niezdrowe powietrze odraża, nad wszelkie piżma i perfumy osobliwiej pachnie, zgoła żyć bez niej niepodobna. Dlatego co żywo się z całym swoim zarobkiem do browaru na ofertę garnie, do starozakonnej Abrahama albo Dawida arki składa i płaci ów zbawienny likwor, w którym kołtuny przemierzłego parszystwa za dryjakiew mokły. Ale pytam się, miły gnypiu, jak się też masz po niej? Żołądek mi, odpowiadasz, utwierdziła. A za cóż czczym wiatrem ziewasz, jako pies ustawicznie spluwasz, płacz i skwierk głodnych bękartów bez miłosierdzia i politowania trawisz?
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 199
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
/ którą Lucas święty/ malował/ i Chrystusa Pana/ naturalnie i prawdziwie potrafił. Tam jeszcze obaczysz żąb Piotra świętego/ Koszulkę którą Panna N. Chrystusowi Panu uszyła/ Rę/ Rękę zramieniem Laurentego świętego/ Tuwalnią/ którą Chrystus Pan nogi Apostołom ucierał/ jest tamże sztuka drewna wścianie w murowana/ który od Arki Noego dostano. Delicyje Ziemie Włoskiej ROMA. Delicyje Ziemie Włoskiej ROMA. Delicyje Ziemie Włoskiej Kościół Z. Krzyża jeden z Siedmi Kościołów.
W Kościół wszedszy/ pytaj o Zakrystyana/ który ci jednę pokaże szklaneczkę/ krwie Przenaświętszy Zbawiciela naszego/ i Lampę w który Mleko Panny Przenaświętszy. Tamże na jednym połowa krzyża stoi Ołtarzu
/ ktorą Lucas święty/ málował/ y Chrystusá Páná/ náturalnie y prawdźiwie potráfił. Tam ieszcze obaczysz żąb Piotrá świętego/ Koszulkę ktorą Pánná N. Chrystusowi Pánu vszyłá/ Rę/ Rękę zrámieniem Laurentego świętego/ Tuwalnią/ ktorą Chrystus Pan nogi Apostołom vćierał/ iest támże sztuká drewná wśćiánie w murowána/ ktory od Arky Noego dostano. Delicyie Ziemie Włoskiey ROMA. Delicyie Ziemie Włoskiey ROMA. Delicyie Ziemie Włoskiey Kośćioł S. Krzyzá ieden z Siedmi Kośćiołow.
W Kośćioł wszedszy/ pytay o Zákrystyaná/ ktory ći iednę pokaże śklaneczkę/ krwie Przenaświętszy Zbáwićielá nászego/ y Lampę w ktory Mleko Pánny Przenaświętszy. Támże ná iednym połowá krzyżá stoi Ołtarzu
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 142
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
Jeżeli od głowy była postać Białogowska, nazywali Syrenami, albo Nereidami. Opisał te delubrum Horatius Pòéta:
Desinit in piscem Mulier formosa supernè.
Tak a nieinaczej, że uroda Dam na Rybie się kończy, to jest że rozkosz upływa, albo na wężu, albo jadem się grzechowym kończy et : morsu conscientiae. In praesentia Arki Pańskiej wziętej przez Filistyńczyków, i obok póstawionej koło. Dagona, tenże Dagon pokruszył się na kawałki, padłszy o ziemię in adorationem tanti Numinis, Historiâ Regum testante.
DERCETO inaczej Adergatis Syryiczyków Bogini. Owidiusz ją zowie Dircetis et Dirce, która się w Rybę zamieniła, Jednoż zda się być Delubrum z Dagonem,
Ieżeli od głowy była postać Białogowska, nazywali Syrenami, álbo Nereidami. Opisał te delubrum Horatius Pòéta:
Desinit in piscem Mulier formosa supernè.
Tak á nieinaczey, że uroda Dam na Rybie się konczy, to iest że roskosz upływa, albo na wężu, álbo iadem się grzechowym kończy et : morsu conscientiae. In praesentia Arki Pańskiey wziętey przez Filistyńczykow, y obok póstáwioney koło. Dagona, tenże Dagon pokruszył się na kawałki, padłszy o ziemię in adorationem tanti Numinis, Historiâ Regum testante.
DERCETO inaczey Adergatis Syryiczykow Bogini. Owidiusz ią zowie Dircetis et Dirce, ktora się w Rybę zamieniła, Iednoż zda się bydź Delubrum z Dagonem,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 39
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tandem, w Jeruzalem z Doomu Aminadab tam przez Dawida transportowana, in Sancto Sanctorum, albo Sanctissimo loco zawsze stojąca.
Tandem Salomon Dom Boży a splendore Ornamentów dziwnej planty od Bogactw i wspaniałej Struktury Mundi Miraculum, i prawie novum[...] aelum wielkim wybudowawszy kosztem, tam solenną Arkę Pańską wprowadził pompą spectante Caelo stupente terra. Sanctitas tej Arki z tąd probatur, że tam była prezencja Numinis, bo Jordan rzekę dotknięciem na powietrze podniosła, suche w nim Izraelitom dno czyniąc; bo Betsamitów i Kapłana Ozę za irreweneję nagłą skarała śmiercią; bo Dogona Bożka Filistinowie in adorationem sui z Ołtarza obaliła, a Izraelitom triumfalnych wiele przyniosła Wiktoryj, a czasem ich grzechy ukarała.
tandem, w Ieruzalem z Doomu Aminadab tam przez Dawida transportowana, in Sancto Sanctorum, albo Sanctissimo loco zawsze stoiąca.
Tandem Salomon Dom Boży a splendore Ornamentow dźiwney planty od Bogactw y wspaniałey Struktury Mundi Miraculum, y prawie novum[...] aelum wielkim wybudowawszy kosztem, tam solenną Arkę Pańską wprowadził pompą spectante Caelo stupente terra. Sanctitas tey Arki z tąd probatur, że tam była prezencya Numinis, bo Iordan rzekę dotknięciem na powietrze podniosła, suche w nim Izraelitom dno czyniąc; bo Bethsamitow y Kapłana Ozę za irreweneyę nagłą skarała śmiercią; bo Dogona Bożka Filistinowie in adorationem sui z Ołtarza obaliła, a Izraelitom tryumfalnych wiele przyniosła Wiktoryi, a czasem ich grzechy ukarała.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, teraz się godzi pytać, gdzie się ta Arka Pańska, tak Święty Depozyt podział? Odpowiadam, ze kiedy Nabuchodonozor Monarcha Chaldejski. czyli Bybyloński, czyli Asyryiski, Jeruzalem de kretowane na zgubę, za grzechy od Najwyższego Króla, mial Mieczem i Ogniem egzekwować, i actu egzekwował, Jeremiasz Prorok będąc Oraculo Divina z Arki praemonitus, Żydom idacym do Babilonn w niewolą dał Ogień do owego nie gasnący czasu, przytym Volumen Legis, aby na Chaldejskich zapatrując się niezywych Bogów, Żywego DEUM Israel nie za- O ARCE PAŃSKIEJ
pomnieli, a dopierż Prawa Jego nieprzestąpili, dał osobliwą instrukcję, przestrogi, i informację, ut patet z Ksiąg Machabeyskich
, teraz się godzi pytać, gdzie się ta Arka Pańska, tak Swięty Depozyt podział? Odpowiadam, ze kiedy Nabuchodonozor Monarcha Chaldeyski. czyli Bybyloński, czyli Asyryiski, Ieruzalem de kretowane na zgubę, za grzechy od Naywyższego Krola, mial Mieczem y Ogniem exekwować, y actu exekwował, Ieremiasz Prorok będąc Oraculo Divina z Arki praemonitùs, Zydom idacym do Babylonn w niewolą dał Ogień do owego nie gasnący czasu, przytym Volumen Legis, aby na Chaldeyskich zapatruiąc się niezywych Bogow, Zywego DEUM Isràél nie za- O ARCE PANSKIEY
pomnieli, a dopierż Prawa Iego nieprzestąpili, dał osobliwą instrukcyę, przestrogi, y informacyę, ut patet z Kśiąg Machabeyskich
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
się Bazylice, oraz Virga Aaron, Tabule przykazania, Virga Mojsis, cztery Kolumny z Jerozolimskiego Kościoła. Tam tedy i ta Święta Relikwia aservatur, ale podobno nie owa pierwsza przez Mojżesza uformowana, na Puszczy Exodi cap. 15, lecz inna ad formam tamtej zrobiona, która podobno na gorze Nebo do tychczas utajona,
Tedy Arki Pańskiej, Lichtarza złotego, i Tytusa Cesazra na triumfalnym Wozie siedzącego, na Arkusie albo Bramie Triumfalnej są wyrobione vestigia, który Arkus jest nad Kościołem Najświęt. Panny Nowej w Rzymie. Skąd patet, że w Triumfie do Rzymu była Arka Pańska przyprowadzona, owa powtórnie zrobiona, Patet i z tąd, że według Egesipa kiedy
się Bazylice, oraz Virga Aaron, Tabulae przykazania, Virga Moysis, cztery Kolumny z Ierozolimskiego Kościoła. Tam tedy y ta Swięta Relikwia aservatur, ale podobno nie owa pierwsza przez Moyzesza uformowana, na Puszczy Exodi cap. 15, lecz inna ad formam tamtey zrobioná, ktora podobno na gorze Nebo do tychcżas utaiona,
Tedy Arki Pańskiey, Lichtarza złotego, y Tytusa Cesazra na tryumfalnym Wozie śiedzącego, na Arkuśie albo Bramie Tryumfalney są wyrobione vestigia, ktory Arkus iest nad Kościołem Nayświęt. Panny Nowey w Rzymie. Zkąd patet, że w Tryumfie do Rzymu była Arka Pańska przyprowadzona, owa powtornie zrobiona, Patet y z tąd, że według Egesippa kiedy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 117
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zdanie dopiero namienione, jeszcze lepiej confirmatur. Podobno tedy, żeby tak poważnych Autorów wyżej alegowanych et probabiliter racjocynujących nie refurując ani infringendo, tak trzeba rozumieć, że Arka od Jeremiasza na Gorze Nebo utajona, Niebu tylko wiadoma, przy dokończeniu Świata swoje effundet skarby. A te Vasa o których piszą Historycy tylko było substytuowane adinstar Arki przymierza, adinstar Tabularum Testimonii i nakształt Rózgi Aaronowej formowane, ponieważ nulla o nich w Piśmie Z. post Restaurationem Templi mentio Co zaś Teolog Pański Apoc: cap: 11. o Arce temi wspomina słowy: Et apertum est Templum DBI in Caelo et visa est Arca; nie ma się rozumieć, żeby Arka przymierza
zdanie dopiero namienione, ieszcze lepiey confirmatur. Podobno tedy, żeby tak poważnych Autorow wyżey allegowanych et probabiliter racyocynuiących nie refuruiąc ani infringendo, tak trzeba rozumieć, że Arka od Ieremiasza na Gorze Nebo utaiona, Niebu tylko wiadoma, przy dokończeniu Swiata swoie effundet skarby. A te Vasa o ktorych piszą Historycy tylko było substytuowane adinstar Arki przymierza, adinstar Tabularum Testimonii y nakształt Rozgi Aaronowey formowane, ponieważ nulla o nich w Pismie S. post Restaurationem Templi mentio Co zaś Teolog Pański Apoc: cap: 11. o Arce temi wspomina słowy: Et apertum est Templum DBI in Caelo et visa est Arca; nie ma się rozumieć, żeby Arka przymierza
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 117
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
to na wodzie, to na lądzie żyjące, i te co się rodzą z zgniłości, z korupcyj, i Hybrides, alias spomieszania różnego rodzaju Zwierząt płodzące się, naprzykład Muł z Konia i Oślicy zrodzony, do Korabiu Noego nie były przyjęte, według zdania Tiryna za powszechnym zdaniem Autorów idącego. Amphibia jednak Kircher z Arki nie ekskluduje, jakom wyżej namienił.
Czy chwalebna Rzecz Polowanie?
GDyby się spytać grobowych Marmurów, nie jeden by zawołał z tamtąd, że goniąc Zwierza, śmierć ugonił. Niż dobiegł do harapu, trafił do grobu. Nie jeden gdy za Zwierzem rześko skacze, Atropos go troczy. Czy o Zwierzętach osobliwych
mało karki
to na wodzie, to na lądzie żyiące, y te co się rodzą z zgniłości, z korrupcyi, y Hybrides, alias zpomieszania rożnego rodzaiu Zwierząt płodzące się, naprzykład Muł z Konia y Oślicy zrodzony, do Korabiu Nòégo nie były przyięte, według zdania Tirina za powszechnym zdaniem Autorow idącego. Amphibia iednak Kircher z Arki nie exkluduie, iakom wyżey namienił.
Czy chwalebna Rzecz Polowanie?
GDyby się spytać grobowych Marmurow, nie ieden by zawołał z tamtąd, że goniąc Zwierza, śmierć ugonił. Niż dobiegł do harapu, trafił do grobu. Nie ieden gdy za Zwierzem rzesko skacze, Atropos go troczy. Czy o Zwierzętach osobliwych
mało karki
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755