tej Uniej odstępował/ i ręki do niej niepodpisował/ naprawiwszy mówi/ trzech swych Mnichów/ którzy wrzkomo w poselstwie od Papieża do niego w nocy przyszedszy/ i zamknąwszy się na rozmowie udusili do śmierci. A odchodząc od niego/ Testament w ręce mu włożyli/ którym jakoby tę Unią/ i wszytkie na niej uchwalone Artykuły przyjął/ potwierdził/ i ostatnią wolą swoją/ odchodząc z tego świata/ zapieczętował. Nie mniej też i Cesarz Palaeolog/ acz był udarowany wielkimi podarkami/ i zniewolony jeszcze więtszymi obietnicami/ trwożył się na myśli/ i niemógł wolnego i bezpiecznego sumnienia mieć. A z niepociesznych nowin/ które do niego przychodziły/ o
tey Vniey odstępował/ y ręki do niey niepodpisował/ nápráwiwszy mowi/ trzech swych Mnichow/ ktorzy wrzkomo w poselstwie od Papieżá do niego w nocy przyszedszy/ y zámknąwszy sie ná rozmowie vduśili do śmierći. A odchodząc od niego/ Testáment w ręce mu włożyli/ ktorym iákoby tę Vnią/ y wszytkie ná niey vchwalone Artykuły przyiął/ potwierdźił/ y ostátnią wolą swoią/ odchodząc z tego świátá/ zápiecżętował. Nie mniey też y Cesarz Pálaeolog/ ácz był vdárowány wielkimi podárkámi/ y zniewolony ieszcze więtszymi obietnicámi/ trwożył sie ná myśli/ y niemogł wolnego y bespiecżnego sumnienia mieć. A z niepoćiesznych nowin/ ktore do niego przychodziły/ o
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 79
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
powinna. Zaczym nie tylo w przyczynę bojaźni ku ochylaniu się jedności z Cerkwią Zachodną Synod Trydeński od nas i od wszytkiej Cerkwie Wschodniej brany być nie ma/ ale przeciwnym sposobem/ w powód jedynomyslności w wierze/ i w przyczynę zgody i miłości i jedności Cerkiewnej wzięty być należy: Jak ten/ który nam te zbawienne wiary Artykuły prawdziwym prawosławnym wyrozumieniem objaśnił. inaczej o tym Synodzie rozumiejąc/ Luterować i Kalwinizować/ to jest/ Heretykować musielibyśmy. Owo zgoła i z umysłu przez nas szukane/ nic takie w Cerkwi Rzymskiej naleźć się nie może/ coby nas od jedności z nią słusznie odrażało. Z którą jeden nam Bóg/ jedna wiara
powinna. Záczym nie tylo w przyczynę boiáźni ku ochylániu sie iednośći z Cerkwią Zachodną Synod Trydeński od nas y od wszytkiey Cerkwie Wschodney brány bydź nie ma/ ále przećiwnym sposobem/ w powod iedynomyslnośći w wierze/ y w przyczynę zgody y miłośći y iednośći Cerkiewney wzięty bydź należy: Iák ten/ ktory nam te zbáwienne wiáry Artykuły prawdźiwym práwosławnym wyrozumieniem obiáśnił. ináczey o tym Synodźie rozumieiąc/ Luterowáć y Kálwinizowáć/ to iest/ Haeretykowáć muśielibysmy. Owo zgołá y z vmysłu przez nas szukáne/ nic tákie w Cerkwi Rzymskiey náleść sie nie może/ coby nas od iednośći z nią słusznie odrażáło. Z ktorą ieden nam Bog/ iedná wiárá
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 201
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
Trybunału. Hetmani mogą gardłem karać poddawających Fortece za pokazaniem się zdrady Komendanta. Karać powinni żołnierzy szkodę czyniących w dobrach, kiedy przechodzą dwojakim wróceniem szkody Roku 1613 a Roku 1649. kara gardłowa naznaczona. Hetmani na Z. Marcin asygnacje stanowisk wojsku powinni rozdawać w Królewszczyznach, byle bez żadnej szkody uczynienia Dobrom. Jurament Hetmanów i Artykuły[...] wjenne wolno widzieć w Statucie, tak jako i dyscypliny wojskowe w Sejmie Konfeder: Roku 1717. Są piekne Prawa, ale bez obserwy i Egzekucyj. RZĄD POLSKI.
O HYBERNACH, które płacą Dobra Duchowne, i Dobra Królewskie z włók, tak jako i Żydży na wojsko, wolno obaczyć w Konstytucyj 1717. jak
Trybunału. Hetmani mogą gardłem karać poddawających Fortece za pokazaniem śię zdrady Kommendanta. Karać powinni żołnierzy szkodę czyniących w dobrach, kiedy przechodzą dwojakim wróceniem szkody Roku 1613 á Roku 1649. kara gardłowa naznaczona. Hetmani na S. Marćin assygnacye stanowisk woysku powinni rozdawać w Królewszczyznach, byle bez żadney szkody uczynienia Dobrom. Jurament Hetmanów i Artykuły[...] wjenne wolno widźieć w Statućie, tak jako i dyscypliny woyskowe w Seymie Konfeder: Roku 1717. Są piekne Prawa, ale bez obserwy i Exekucyi. RZĄD POLSKI.
O HYBERNACH, które płacą Dobra Duchowne, i Dobra Królewskie z włók, tak jako i Zydżi na woysko, wolno obaczyć w Konstytucyi 1717. jak
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 211
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
turpiter nec minus inconsiderate. Bo iż mamy wszytkie gotowe rzeczy, i gorąco i letnio, ba, i zimno postąpić mamy exemplum poselstwa onego od króla Henryka, mamy ono, cośmy napisali królowi, że aliter nobis et Reipublicae prospiciemus, mamy obietnice pana wojewody naszego, że nam o praktykach rakuskich więcej powie, mamy artykuły namówione, mało jem poprawy potrzeba, a czegóż nie dostaje? Omnia sunt parata, jedno chęci naszych gorących, jedno animuszów onych staropolskich odważyć. Te trudy, niewczasy, tej kopy nie żałować i zdrowia nawet dla miłej ojczyzny, dla nieprzepłaconych swobód stawić na szańc — toć virtutis opus; nie w miękkich poduszkach,
turpiter nec minus inconsiderate. Bo iż mamy wszytkie gotowe rzeczy, i gorąco i letnio, ba, i zimno postąpić mamy exemplum poselstwa onego od króla Henryka, mamy ono, cośmy napisali królowi, że aliter nobis et Reipublicae prospiciemus, mamy obietnice pana wojewody naszego, że nam o praktykach rakuskich więcej powie, mamy artykuły namówione, mało jem poprawy potrzeba, a czegóż nie dostaje? Omnia sunt parata, jedno chęci naszych gorących, jedno animuszów onych staropolskich odważyć. Te trudy, niewczasy, tej kopy nie żałować i zdrowia nawet dla miłej ojczyznej, dla nieprzepłaconych swobód stawić na szanc — toć virtutis opus; nie w miękkich poduszkach,
Skrót tekstu: PękosSkryptCz_III
Strona: 293
Tytuł:
Skrypt na tych, którzy rokoszu nie pragną a sejmu się napierają.
Autor:
Prokop Pękosławski
Miejsce wydania:
Jędrzejów
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1607
Data wydania (nie wcześniej niż):
1607
Data wydania (nie później niż):
1607
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
także pisze, że od Chrystusa do Piekłów zstępniącego, z O DRZEWIE KRZYŻA ŚWIĘTEGO
Piekła PLATO wybawiony. Naprzód Ściendum z Wiary i nauki Chrześcijańskiej że jeżeli się kto nie odrodzi z wody i z Ducha Świętego, nie wnidzie do Królestwa Bożego. Druga że w PLATONIE, iż był adultus potrzebna była Fides explicita, aby estencjalne Artykuły Wiary Chrześcijańskiej wiedział i wierzył i Wiary tej ante omnia pragnął i jej miał Cognitione, bo nihil volitum nisi prius cognitum, a to być nie mogło naturalnie. bo PLATO umarł Anno primò Olympiadis Centesimae octavae; tojest 343. latami przed Chrystusa Pana Narodzeniem, jako czytam i w Tirynie. A tamtych czasów żadnej o Chrystusie
także pisze, że od Chrystusa do Piekłow zstępniącego, z O DRZEWIE KRZYŻA SWIĘTEGO
Piekła PLATO wybawiony. Naprzod Sciendum z Wiary y nauki Chrześciańskiey że ieżeli się kto nie odrodzi z wody y z Ducha Swiętego, nie wnidzie do Krolestwa Bożego. Druga że w PLATONIE, iż był adultus potrzebna była Fides explicita, aby estencyalne Artykuły Wiary Chrześciańskiey wiedział y wierzył y Wiary tey ante omnia pragnął y iey miał Cognitione, bo nihil volitum nisi prius cognitum, a to bydź nie mogło naturalnie. bo PLATO umárł Anno primò Olympiadis Centesimae octavae; toiest 343. latami przed Chrystusa Pana Narodzeniem, iako cżytam y w Tirinie. A tamtych czasow żádney o Chrystusie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
a nie ponurzeni nie są ochrzczeni Chrześcijanie, lecz Poganie. Stąd Cerkiew swoję, domostwo, ławy, po Chrześcijanach nie ich Religii, myją, chędożą, renowują mając ich za sług Antychrysta. Trzebaby ich kijem chędożyć: takie Argumenta na takich Teologów i Doktorów. Lepiej umieją łyżki i naczynia różne robić, niż formować Artykuły Wiary.
5. Krzyża srebrnego, żelaznego, kościanego, mosiężnego szanować nie chcą, i nie każą; twierdząc, że Chrystus na drzewie umierając, z takiej też materyj Krzyż chciał mieć w weneracyj. A który o tym pisze Ewangelista? które naucza Konsylium? wolno ze słomek uformować Krzyż, węglem narysować, byle pamiątkę
á nie ponurzeni nie są ochrzczeni Chrześcianie, lecz Poganie. Ztąd Cerkiew swoię, domostwo, ławy, po Chrześcianach nie ich Religii, myią, chędożą, renowuią maiąc ich za sług Antichrysta. Trzebaby ich kiiem chędożyć: takie Argumenta na takich Teologow y Doktorow. Lepiey umieią łyszki y naczynia rożne robić, niż formować Artykuły Wiary.
5. Krzyża srebrnego, żelaznego, kościanego, mosiężnego szanować nie chcą, y nie każą; twierdząc, że Chrystus na drzewie umieraiąc, z takiey też materyi Krzyż chciał mieć w weneracyi. A ktory o tym pisze Ewangelista? ktore naucza Koncilium? wolno ze słomek uformować Krzyż, węglem narysować, byle pamiątkę
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1119
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
jedoi Klarcken tojest Claristae, twierdząc, że ich nauka, nad inne jaśniejsza i czystsza. Drudzy są Bekimmerten tojest Troskliwi, zasmuceni, pospolicie Kreciagen, tojest wozkiem śmiecie i gnój wożącym rzeczeni, aliás, jak Wóz wszelkie śmiecie, tak oni wszeJakich Sekt i nauki chwytają się. Obie Sekty lubo esencjalne jedne mają Wiary swojej Artykuły, jednak z sobą emulują, schadzek żadnych z sobą nie miewają, ani z sobą zawierają ligi Małżeńskiej. Jeżeliby od Klarystów do Kontrybulatów chciał się kto przenieść, mutando Religionem musi się chrzcić de novo, i to to jest Anabaptystów Sekta. Tym, aby z Katolickiej Religii, i Luterskiej, nikogo do siebie nie
iedoi Klarcken toiest Claristae, twierdząc, że ich nauka, nad inne iaśnieysza y czystsza. Drudzy są Bekimmerten toiest Troskliwi, zásmuceni, pospolicie Kreciagen, toiest wozkiem śmiecie y gnoy wożącym rzeczeni, aliás, iák Woz wszelkie śmiecie, tak oni wszeIakich Sekt y nauki chwytaią się. Obie Sekty lubo esencyalne iedne maią Wiary swoiey Artykuły, iednak z sobą emuluią, schádzek żádnych z sobą nie miewáią, ani z sobą zawieraią ligi Małżeńskiey. Ieżeliby od Klarystow do Kontrybulatow chciáł się kto przenieść, mutando Religionem musi się chrzcić de novo, y to to iest Anabáptystow Sekta. Tym, áby z Katolickiey Religii, y Luterskiey, nikogo do siebie nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1130
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Doktora Narodów piszącego do Efesów eap: 4. Unus Dominus, una Fides, unum Baptisma. Toż potwierdzają Akta Apostołskie cap, 4. Non est in aliquo alio Salus.
Widzę, że świat co raz Nowej Religii jest Compositor: Radby tak wierzyć, jak mu jego widzi mi się perswaduje: Takie komponuje Artykuły, jakie na ekskuzę głupstwa jego służyć mogą; lecz tak errant, qui ita putant. Lepiej iść za wszystkiemi, niżeli samemu, bo zajdziesz w Labirynta; jeżeli Łodką płyniesz Piotrową, pewnego Portu wiecznej szczęśliwości dopłyniesz: jeśli stoisz na Skale Kościoła Rzymskiego, już fundamenta twoje in Montibus Sanctis. o Hieroglifikach TYTUŁ DWUDZIESTY TRZECI
Doktora Narodow piszącego do Efesow eap: 4. Unus Dominus, una Fides, unum Baptisma. Toż potwierdzaią Akta Apostolskie cap, 4. Non est in aliquo alio Salus.
Widzę, że swiat co raz Nowey Religii iest Compositor: Radby tak wierzyć, iak mu iego widzi mi się perswaduie: Takie komponuie Artykuły, iakie na exkuzę głupstwa iego służyć mogą; lecz tak errant, qui ita putant. Lepiey iść za wszystkiemi, niżeli samemu, bo zaydziesz w Labirynta; ieżeli Łodką płyniesz Piotrową, pewnego Portu wieczney szczęśliwości dopłyniesz: ieśli stoisz na Skale Kościoła Rzymskiego, iuż fundamenta twoie in Montibus Sanctis. o Hieroglifikach TYTUŁ DWUDZIESTY TRZECI
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1151
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
uczył, swoich przyczyniwszy errorów, i Czeskim wydawszy językiem, książki tych błędów pełne, za drogi prezent Panom rozsyłał. Pcywiązał się do niego Hieronymus Pragensis także Czech w Pragskiej Akademii Magister Artium, zawołany Kaznodzieja. Ci oba błędną rozsiewali naukę; chwytało się niezbożne nasienie serc Czechów, ile prostych lubo, i ten Hieronim namienione Artykuły Wiklefa zganił był, i podpisał sentencję na ich kondemnacje. Namnożyło się Hussytów Heretyków, którzy Panów zabijali, Kościoły, Zamki, Dwory rabowali, palili, godnych wiele Prała tów i Księży różną gubili śmiercią, a to za Wacława Króla Czeskiego oraz Cesarza Rzymskiego bardzo rozwiozłego. Sbinko Lepus Arcy-Biskup Pragski, chcąc ten ogień przygansić
uczył, swoich przyczyniwszy errorow, y Czeskim wydawszy ięzykiem, ksiąszki tych błędow pełne, za drogi prezent Panom rozsyłał. Ptzywiązał się do niego Hieronymus Pragensis także Czech w Pragskiey Akademii Magister Artium, zawołany Kaznodzieia. Ci oba błędną rozsiewali naukę; chwytało się niezbożne nasienie serc Czechow, ile prostych lubo, y ten Hieronim namienione Artykuły Wikleffa zganił był, y podpisał sentencyę na ich kondemnacye. Namnożyło się Hussytow Heretykow, ktorzy Panow zabiiali, Kościoły, Zamki, Dwory rabowali, palili, godnych wiele Prała tow y Xięży rożną gubili smiercią, a to za Wacława Krola Czeskiego oraz Cesarza Rzymskiego bardzo rozwiozłego. Sbinko Lepus Arcy-Biskup Pragski, chcąc ten ogień przygansić
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 643
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Fryza: Gabrielitae od Gabriela, Hutteriani od Huttera, Servetiani od Serweta Hiszpana w Genewie spalonego; Dawidiani, albo Georgiani od Dawida Georgiusa czyniącego się Mesjaszem, Francistae od Franka: Schwelckfeldiani od Schwelckfeliusza. Ci mówię wyliczeni Sektarze z Anabaptystów urodzeni, biorą imiona swoje od Autorów, co raz inne głupie i śmieszne mając swoich Sekt Artykuły i obserwy. A drudzy z Anabaptystów urodzeni Sektarze zowią się z jakich cyrkumstancyj, jakoto Ada- Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
mitae od nagości: Apostolici, iż bez butów i lasek chodzą: Cathari, tojest Duchowni doskonali: Clancularii, albo Silentiarii, kryjący się z swą wiarą; Daemoniaci trzymający, iż
Fryza: Gabrielitae od Gabriela, Hutteriani od Huttera, Servetiani od Serweta Hiszpana w Genewie spalonego; Dawidiani, albo Georgiani od Dawida Georgiusa czyniącego się Mesyaszem, Francistae od Franka: Schwelckfeldiani od Schwelckfeliusza. Ci mowię wyliczeni Sektarze z Anabaptystow urodzeni, biorą imiona swoie od Autorow, co raz inne głupie y smieszne maiąc swoich Sekt Artykuły y obserwy. A drudzy z Anabaptystow urodzeni Sektarze zowią się z iakich cyrkumstancyi, iakoto Ada- Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
mitae od nagości: Apostolici, iż bez butow y lasek chodzą: Cathari, toiest Duchowni doskonali: Clancularii, albo Silentiarii, kryiący się z swą wiarą; Daemoniaci trzymaiący, iż
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 658
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754