być przestanie; bo gdy to jedno odetnie/ wszystka zaraz obalić się musi. Kto Królowi/ ten ani Szlachcicem Polskim. sam abowiem z pośrzodka Synów Koronnych/ dobrowolnie wymazuje się/ i będąc jej członkiem/ odcina się. Zaiste gdyż Rzeczpospolita Polska nie będąc Monarchią szczyrą/ bo Król ograniczoną moc ma; Ani Arystokracją prawdziwą/ bo Panowie Radni i Senatorowie/ absolutè władać nie mogą; ani Democracją/ iż Szlachta bez Senatu i Króla/ nic stanowić i rządzić nie może/ barziej przecię do Democracji nachyla się; dla tego iże Szlachta w rządach i w stanowieniu praw rej wodzi/ wolnie wszystka sobie Pana obiera: gdzież proszę ten
bydz przestánie; bo gdy to iedno odetnie/ wszystká záraz obálić się muśi. Kto Krolowi/ ten áni Szláchćicem Polskim. sam ábowiem z pośrzodká Synow Koronnych/ dobrowolnie wymázuie się/ y będąc iey członkiem/ odćina się. Záiste gdyż Rzeczpospolita Polska nie będąc Monárchią sczyrą/ bo Krol ográniczoną moc ma; Ani Aristokrátią prawdziwą/ bo Pánowie Rádni y Senatorowie/ absolutè władáć nie mogą; áni Democrátią/ iż Szláchtá bez Senatu y Krolá/ nic stanowic y rządzić nie może/ bárziey przećię do Democratiey náchylá się; dla tego iże Szláchtá w rządách y w stánowieniu praw rey wodzi/ wolnie wszystká sobie Páná obiera: gdziesz proszę ten
Skrót tekstu: KunWOb
Strona: C2
Tytuł:
Obraz szlachcica polskiego
Autor:
Wacław Kunicki
Drukarnia:
Drukarnia dziedziców Jakuba Sibeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1615
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1615
rząd jest i sprawowanie ludu i królestw szczęśliwsze, niźli w arystokracjej i dymokracjej, jako teologowie i doktorowie nauczają. Lecz iż do monarchii trudno naleźć człowieka w dobroci bezpiecznego i w rozumie niemylnego i bez bojaźni odmiany jego na tyraństwo, pożyteczniejszy jest rząd, zmieszany z tych trzech do rządzenia sposobów, aby monarchia obtoczona była i arystokracją i dymokracją, a pan radą i prawem okreszony był, żeby moc jego z brzegów nie wylewała, a w rządzie nie błądził i tyranem nie zostawał. To moja była i jest nauka, która się z teologiej, z doktorów śś. bierze. Nie wstydzę się jej i żadnego się przeciwnika i wykrętacza słów moich nie
rząd jest i sprawowanie ludu i królestw szczęśliwsze, niźli w arystokracyej i dymokracyej, jako teologowie i doktorowie nauczają. Lecz iż do monarchiej trudno naleźć człowieka w dobroci bezpiecznego i w rozumie niemylnego i bez bojaźni odmiany jego na tyraństwo, pożyteczniejszy jest rząd, zmieszany z tych trzech do rządzenia sposobów, aby monarchia obtoczona była i arystokracyą i dymokracyą, a pan radą i prawem okreszony był, żeby moc jego z brzegów nie wylewała, a w rządzie nie błądził i tyrannem nie zostawał. To moja była i jest nauka, która się z teologiej, z doktorów śś. bierze. Nie wstydzę się jej i żadnego się przeciwnika i wykrętacza słów moich nie
Skrót tekstu: SkarArtykułCz_III
Strona: 102
Tytuł:
Na artykuł o Jezuitach zjazdu sędomierskiego odpowiedź
Autor:
Piotr Skarga
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
tej materii uważać. Część PIERWSZA. O Zacności pierwotnego Scytyckiego Państwa przed Potopem, i różności Scytów Panochów (jeszcze na on czas) od gminnych. Poczęte w Raju panowanie Arystokratia było.
JAdamowe Panowanie światu/ w Raju władzą od Boga wziętą poczęte/ z razu to jest przed grzechem szczera Poradziesz była/ którą nowsze języki Arystokracją zowią; przeto iż w Poradzieży jednaką wszyscy wolność mówienia mając parzystokraczą. Spolnie abowiem do Jadama i Jewy rzekł Pan Bóg. Gen. I. Rośćcie i mnożcie się, a napełniajcie ziemię, i podbijajcie ją: a pa- nujcie rybom morzkim, ptastwu nieba, i wszem rzeczom co się ruchają na ziemi. Któremi słowami
tey máteryey vważáć. CZESC PIERWSZA. O Zacnośći pierwotnego Scythyckiego Pánstwá przed Potopem, y rożnośći Scythow Pánochow (iescze ná on czas) od gminnych. Poczęte w Ráiu pánowánie Aristokrátia było.
IAdámowe Pánowánie świátu/ w Ráiu władzą od Bogá wźiętą poczęte/ z rázu to iest przed grzechem szczera Porádźiesz byłá/ ktorą nowsze ięzyki Arystokrácyą zowią; przeto iż w Porádżieży iednáką wszyscy wolność mowienia máiąc párzystokraczą. Spolnie ábowiem do Iádámá y Iewy rzekł Pan Bog. Gen. I. Rośććie y mnożćie się, á nápełniayćie ziemię, y podbiiayćie ią: á pá- nuyćie rybom morzkim, ptástwu niebá, y wszem rzeczom co się rucháią ná ziemi. Ktoremi słowámi
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 27
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633