masz człowieka/ żadnego bydlęcia/ żadnego ziela/ drzewa/ ziarna/ któreby bez wody mogło się albo urodzić/ albo trwać/ i żyć/ i pomnożenie brać. Dla tegoż wiele jest zwierząt/ które bez ognia żyć mogą/ ale bez wody żadne. I wierzę/ że nie insza przyczyna przywiodła starych onych Astrologów/ i Fhilozofów/ którzy powiadali/ że pojśrzednia kraina ziemie dla tego jest nie ludna/ iż tam dla wielkiego gorąca/ i dla wysuszającego płomienia słonecznego żadnych wód ani z ziemie płynących/ ani dżdżowych/ nie było: dając znać/ że bez wody żywot ludzki żadną miarą trwać nie może. Jako przeciwnym sposobem tymi czasy
mász cżłowieká/ żadnego bydlęćiá/ żadnego źiela/ drzewá/ źiárná/ ktoreby bez wody mogło się álbo urodźić/ álbo trwáć/ y żyć/ y pomnożenie bráć. Dla tegoż wiele iest źwierząt/ ktore bez ogniá żyć mogą/ ále bez wody żadne. Y wierzę/ że nie insza przycżyná przywiodłá stárych onych Astrologow/ y Phhilozophow/ ktorzy powiádáli/ że poyśrzednia kráiná źiemie dla tego iest nie ludna/ iż tám dla wielkiego gorącá/ y dla wysuszaiącego płomieniá słonecżnego żadnych wod áni z źiemie płynących/ áni dzdżowych/ nie było: dáiąc znáć/ że bez wody żywot ludzki żadną miárą trwáć nie może. Iáko przećiwnym sposobem tymi cżásy
Skrót tekstu: SykstCiepl
Strona: 4.
Tytuł:
O cieplicach we Skle ksiąg troje
Autor:
Erazm Sykstus
Drukarnia:
Krzysztof Wolbramczyk
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
? Gdy mądrość, zacność, i z piękną urodą, Każda jej trybut z skarbów swoich daje, Paktol jej złotem płynie, a nie wodą, Cóż, choć w te wszystkie dostatki opływa, Gdy w młodym wieku na pociechach zbywa? Czym się to dzieje? ciekawość mię bierze, Więc pytam czasów, Płanet, Astrologów,
Niechaj daremnie nie blądzę w mej wierze, Składając winę na gniewliwych Bogów, Bo jeźli z czasów złych uznam przyczynę, Przeproszę Bogi, na tych złożę winę. CIERPLIWOSC MEDiaTORKĄ.
CO to za rozruch między wami słyszę? Wielkich talentów, wielkie Monarchinie, Co w rzędzie z Bogi i między Jowisze, Siadacie, w
? Gdy mądrość, zácność, y z piękną urodą, Każda iey trybut z skárbow swoich daie, Paktol iey złotem płynie, a nie wodą, Coż, choc w te wszystkie dostátki opływa, Gdy w młodym wieku ná pociechach zbywa? Czym się to dzieie? ćiekawość mię bierze, Więc pytam czasow, Płanet, Astrologow,
Niechay dáremnie nie blądzę w mey wierze, Skłádaiąc winę ná gniewliwych Bogow, Bo ieźli z czásow złych uznam przyczynę, Przeproszę Bogi, ná tych złożę winę. CIERPLIWOSC MEDYATORKĄ.
CO to zá rozruch między wámi słyszę? Wielkich tálentow, wielkie Monarchinie, Co w rzędzie z Bogi y między Jowisże, Siadacie, w
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 274
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
aby je spaliwszy, sam na ochłodę wyszedł. Szukał w Kościele Bożym lekarstwa, ale że w tej był nauce eksercytowany, która jest podejzrzana o kłamstwo i fałszach; więc wytrzymany, a potym przyjęty, aby nie był tąż nauką niebezpieczniej kuszony. Cytowani w Racyj drugiej SS. Doktorowie i Teologowie, wszak Genetliaków i Astrologów impugnują. Wszak tychże dane wyżej racje z poważnych Autorów konwinkują. A w reszcie: jużby żadnego Herezjarchy Pismem Bożym nie trzeba konwinkować. Żadnego przykładu czyli z Starego, czyli Nowego testamentu, zbijania błędów, występków, złych obyczajów, przewrotnej nauki, akomodować i aplikować. Bo każdy na obronę siebie mógł by dać
áby ie zpaliwszy, sam ná ochłodę wyszedł. Szukał w Kościele Bozym lekarstwa, ále że w tey był nauce exercytowany, ktora iest podeyzrzana o kłamstwo y fałszach; więc wytrzymany, á potym przyięty, áby nie był tąż nauką niebespieczniey kuszony. Cytowani w Racyi drugiey SS. Doktorowie y Teologowie, wszak Genetliakow y Astrologow impugnuią. Wszak tychże dane wyżey racye z poważnych Authorow konwinkuią. A w reszcie: iużby żadnego Herezyarchy Pismem Bożym nie trzeba konwinkowáć. Zadnego przykłádu czyli z Stárego, czyli Nowego testamentu, zbiiania błędow, występkow, złych obyczaiow, przewrotney nauki, ákkommodowáć y applikowáć. Bo każdy ná obronę siebie mogł by dáć
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 18
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
nierozumnie czynią i grzeszą, którzy Genetliackiej nauki szukają, swoją albo cudzą dwornością o wyroki badają, i tak niepewnym rzeczom wiarę dają. Nierozumniej czynią i bardziej grzeszą, którzy z tym się oświadczają, iż przyszłe ewenta od wolności ludzkiej dependujące, zaiste opowiedzieć mogą. Więc mądrze tak Kościelne Kanony jako i Świeckie prawa na takowych Astrologów następują.
nierozumnie czynią y grzeszą, ktorzy Genetliackiey náuki szukaią, swoią álbo cudzą dwornością o wyroki badáią, y ták niepewnym rzeczom wiárę dáią. Nierozumniey czynią y bardziey grzeszą, ktorzy z tym się oswiadczaią, iż przyszłe ewenta od wolności ludzkiey dependuiące, zaiste opowiedzieć mogą. Więć mądrze ták Kościelne Kanony iáko y Swieckie prawa ná tákowych Astrologow nástępuią.
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 30
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743