jeno o rzeczach/ niebieskich o rzeczach na tej ziemi przyrodzonych/ jako się rodzą/ jako się odmieniają/ jako za influksiami niebieskiemi niszczeją. Dla czego Horatius. I tak mówi Laertius, niemając żadnych kłopotów na sobie Timon Niceus, gaudebat hortorum secessibus, et solitudine. A Tales Filozof biegi niebieskie uważał/ i wszytek Astrologią się zabawiał/ jako pisze Alciatus. Wyżej wtej spekulacjej/ około szczęśliwości ludzkiej postąpił święty Tomasz de Willanoua Arcybiskup Walencjej/ i powiedział/ że szczęśliwość ludzka wszytka zawisła na cnotliwych postępkach/ i świątobliwości żywota. Et si qua vitae huius beatitudo est no in diuitijs, non in delicijs, non in honoribus, sed in virtute
ieno o rzeczách/ niebieskich o rzeczách ná tey źiemi przyrodzonych/ iáko się rodzą/ iáko się odmięniáią/ iáko zá influxiami niebieskiemi niszczeią. Dla czego Horatius. Y ták mowi Làértius, niemáiąc zadnych kłopotow ná sobie Timon Niceus, gaudebat hortorum secessibus, et solitudine. A Tales Philosoph biegi niebieskie vważał/ y wszytek Astrologią się zábáwiał/ iáko pisze Alciatus. Wyżey wtey spekulácyey/ około szczęśliwośći ludzkiey postąpił święty Thomasz de Villanoua Arcybiskup Wálencyey/ y powiedźiał/ że szczęśliwość ludzka wszytká záwisłá ná cnotliwych postępkách/ y świątobliwośći żywotá. Et si qua vitae huius beatitudo est no in diuitijs, non in delicijs, non in honoribus, sed in virtute
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 66
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
wspomnianych pomarło nie mało, W których Bojem, Pokojem wiele się wsławiało. Lata te są Fortuny, przypadków, igrzyskiem, Gubiąc wielu na świecie, swych faworów błyskiem.
70. Tandem śmierć w lat siedmdziesiąt nieużyta wabi Do GROBU, by się brali już STARCOWIE słabi. o ASTROLOGII
WIESZCZBIARSTWO z FIZJOGNOMII tuż się mieści pod Astrologią; które nie co innego znaczą, tylko Koniekturę domyślanie się z Włosów Członków, Symetryj, Proporcyj, Koloru, Cery, Kompleksyj Człeka, o jego temperamencie, zdrowiu, i o jego obyczajach, rozumu qualitatibus, geniuszu. Jeżeli się dzieje taka Koniektura, za granice naturalnej nie wychodząc Filozofii, bez grzechu może być praktykowana
wspomnianych pomarło nie mało, W ktorych Boiem, Pokoiem wiele się wsławiało. Lata te są Fortuny, przypadkow, igrzyskiem, Gubiąc wielu na świecie, swych faworow błyskiem.
70. Tandem śmierć w lat siedmdziesiąt nieużyta wábi Do GROBU, by się brali iuż STARCOWIE słabi. o ASTROLOGII
WIESZCZBIARSTWO z FIZYOGNOMII tuż się mieści pod Astrologią; ktore nie co innego znaczą, tylko Koniekturę domyślanie się z Włosow Członkow, Symmetryi, Proporcyi, Koloru, Cery, Komplexyi Człeka, o iego temperamencie, zdrowiu, y o iego obyczaiách, rozumu qualitatibus, geniuszu. Ieżeli się dzieie taka Koniektura, za granice naturalney nie wychodząc Filozofii, bez grzechu może bydź praktykowana
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 182
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
jazdą konną i Tesali od nich nauczeni, i wszyscy Sarmatae.
SERES Jedwabiem, stąd Sericũ, i wełną sławni.
SCYTOWIE, ITUREJCZYKOWIE,MEDOWIE,KRETENSES, PARTOWIE, GELONI, ARABOWIE, Łukiem i strzałą wsławieni.
TUSKOWIE vulgò TOSKANCZYKOWIE Wieszczbiarstwem.
MARWOWIE, UMBROWIE, PSYLLOWIE trucizną, zieJami głośni.
BabiloNCZYKOWIE, EgipCJANIE, Astrologią.
LAKOŃCZYKOWIE zwięzłością słów, stąd Laconismus
AteńczYKOWIE Wodnemi statkami et arte statuaria wsławili się.
LACEDEMONCZYKOWIE Prawami.
GRECY Dowcipem i kłamstwem.
ALEKsANDRINI,zdradą Gramatyką, i Geometrią na świecie byli gloriosi.
KRONTONIATE Medycyną:
CIMMERYJ we Włoszech ciemnością.
CYRCE Matrona trucizną wsławiła się.
BEROSUS sławny Gramatyką.
EDYP tłumaczeniem AEnigmatũ, albo zagadek
iazdą konną y Tesali od nich náuczeni, y wszyscy Sarmatae.
SERES Iedwábiem, ztąd Sericũ, y wełną sławni.
SCYTOWIE, ITUREYCZYKOWIE,MEDOWIE,KRETENSES, PARTOWIE, GELONI, ARABOWIE, Łukiem y strzałą wsławieni.
TUSKOWIE vulgò TOSKANCZYKOWIE Wieszczbiarstwem.
MARWOWIE, UMBROWIE, PSYLLOWIE trucizną, zieIami głośni.
BABYLONCZYKOWIE, EGYPCYANIE, Astrologią.
LAKONCZYKOWIE zwięzłością słow, ztąd Laconismus
ATENCZYKOWIE Wodnemi statkámi et arte statuaria wsławili się.
LACEDEMONCZYKOWIE Práwámi.
GRECY Dowcipem y kłamstwem.
ALEXANDRINI,zdrádą Grammatyką, y Geometryą ná świecie byli gloriosi.
KRONTONIATAE Medicyną:
CIMMERII we Włoszech ciemnością.
CYRCE Matroná trucizną wsławiła się.
BEROSUS sławny Grammatyką.
EDYP tłumaczeniem AEnigmatũ, albo zágadek
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 741
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
. Iuxta Decretum Gratiani c. igitur 26. q. 3. et 4. Więc żebym zadosyć uczy nił ciekawemu i rzetelności kochającemu Czytelnikowi, umyśliłem za rozkazem Starszych, to dystyngwować i pokazać, w czym teraźniejsi Kalendarznicy przyjętych od Kościoła Bożego Matematyków prześladują: do czego następuje: RZETELNOSC I. O Dyferencyj między Astrologią Judycjarną i Naturalną.
TĘ różność naznacza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Naturalną i między Astrologią Judycjarną. 1mo: Iż się różnią obserwacją; albowiem Naturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuje influencje i imprezye: a do
. Iuxta Decretum Gratiani c. igitur 26. q. 3. et 4. Więc żebym zádosyć uczy nił ćiekawemu y rzetelnośći kocháiącemu Czytelnikowi, umyśliłem zá rozkazem Stárszych, to distyngwowáć y pokazáć, w czym teraźnieyśi Kálendarznicy przyiętych od Kośćiołá Bożego Matematykow prześláduią: do czego nástępuie: RZETELNOSC I. O Differencyi między Astrologią Iudicyarną y Náturalną.
TĘ rożność náznácza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Náturalną y między Astrologią Judicyarną. 1mo: Iż się roźnią obserwacyą; álbowiem Náturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuie influencye y impressye: á do
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Hv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
, to dystyngwować i pokazać, w czym teraźniejsi Kalendarznicy przyjętych od Kościoła Bożego Matematyków prześladują: do czego następuje: RZETELNOSC I. O Dyferencyj między Astrologią Judycjarną i Naturalną.
TĘ różność naznacza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Naturalną i między Astrologią Judycjarną. 1mo: Iż się różnią obserwacją; albowiem Naturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuje influencje i imprezye: a do tego, które sensem i racją naturalną, mogą być wyprobowane. Przeciwnym sposobem zmyślona Dywinacja, zaniedbawszy naturalnych influencyj, obserwuje defluksye nie jakie konstelacyj (to jest Figur Niebieskich przydanych Asteryzmom
, to distyngwowáć y pokazáć, w czym teraźnieyśi Kálendarznicy przyiętych od Kośćiołá Bożego Matematykow prześláduią: do czego nástępuie: RZETELNOSC I. O Differencyi między Astrologią Iudicyarną y Náturalną.
TĘ rożność náznácza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Náturalną y między Astrologią Judicyarną. 1mo: Iż się roźnią obserwacyą; álbowiem Náturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuie influencye y impressye: á do tego, ktore sensem y racyą náturalną, mogą bydź wyprobowáne. Przećiwnym sposobem zmyślona Dywinacya, zániedbawszy náturalnych influencyi, obserwuie defluxye nie iákie konstellácyi (to iest Figur Niebieskich przydanych Asterizmom
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Hv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
pokazać, w czym teraźniejsi Kalendarznicy przyjętych od Kościoła Bożego Matematyków prześladują: do czego następuje: RZETELNOSC I. O Dyferencyj między Astrologią Judycjarną i Naturalną.
TĘ różność naznacza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Naturalną i między Astrologią Judycjarną. 1mo: Iż się różnią obserwacją; albowiem Naturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuje influencje i imprezye: a do tego, które sensem i racją naturalną, mogą być wyprobowane. Przeciwnym sposobem zmyślona Dywinacja, zaniedbawszy naturalnych influencyj, obserwuje defluksye nie jakie konstelacyj (to jest Figur Niebieskich przydanych Asteryzmom) przez geniusz tylko
pokazáć, w czym teraźnieyśi Kálendarznicy przyiętych od Kośćiołá Bożego Matematykow prześláduią: do czego nástępuie: RZETELNOSC I. O Differencyi między Astrologią Iudicyarną y Náturalną.
TĘ rożność náznácza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Náturalną y między Astrologią Judicyarną. 1mo: Iż się roźnią obserwacyą; álbowiem Náturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuie influencye y impressye: á do tego, ktore sensem y racyą náturalną, mogą bydź wyprobowáne. Przećiwnym sposobem zmyślona Dywinacya, zániedbawszy náturalnych influencyi, obserwuie defluxye nie iákie konstellácyi (to iest Figur Niebieskich przydanych Asterizmom) przez geniusz tylko
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Hv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
rzecz ani też potępiona. Albowiem takie inklinacje są skutkiem Astrów Niebieskich. Usiłować skutki wiedzieć i poznawać naturalnych przyczyn przez nie (to jest przez takie inklinacje) nie jest zła rzecz. A zaś Fr: Sixtus Senensis Ord: Praedic: de Div: Volum: Bibl: Sacr: lib: 6. wyeksplikowawszy dyferencją między Astrologią Judyciarną i Naturalną tak konkluduje: gdyby mnie kto pytał co by o tych dwóch Doktor Anielski Tomasz trzymał? Odpowiadam jednym słowem, iz przewiedzenia naturalne przyjmuje i aprobuje: O czym szyrzej Z. Tomasz Sum: The: p. 11. q. 115. art: 4. et part: 2. 2dae q
rzecz áni też potępiona. Albowiem tákie inklinacye są skutkiem Astrow Niebieskich. Uśiłowáć skutki wiedźieć y poznawáć náturalnych przyczyn przez nie (to iest przez tákie inklinacye) nie iest zła rzecz. A záś Fr: Sixtus Senensis Ord: Praedic: de Div: Volum: Bibl: Sacr: lib: 6. wyexplikowawszy differencyą między Astrologią Judiciarną y Náturalną ták konkluduie: gdyby mnie kto pytał co by o tych dwoch Doktor Anielski Tomasz trzymał? Odpowiádam iednym słowem, iz przewiedzenia náturalne przyimuie y ápprobuie: O czym szyrzey S. Tomasz Sum: The: p. 11. q. 115. art: 4. et part: 2. 2dae q
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: H2v
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
Kto albowiem wie, nie pytam się: jako on częstokroć o naszych początkach, z wszelkiemi cyrkumstancjami, właśnie jak principiant Dialektyczny. Quis, quid, ubi, quibûs auxilijs, cur, quomodo, quando? RZETELNOSC VI. Okazją Cenzury Kalendarznika eksplikująca.
PIsze tenże bajeczny Momus; iż siebie Astrologami, chciwość zysku swoję Astrologią, fałszu pełne predykcje Astronomicznemi ewentami krzcić śmieją. Odpów: Qui asserit et non probat nihil asserere videtur, według Filizofów. Zaczym takie mowy, są jedyne fałsze, jakie przez zazdrość częstokroć bywają formowane. Zazdrość albowiem jest smutek z dobra drugiemu przypadkowego, teraźniejszego, przeszłego, albo przyszłego; a pociecha z rzeczy przeciwnych:
Kto albowiem wie, nie pytam się: iako on częstokroć o naszych początkach, z wszelkiemi circumstancyami, właśnie iak principiant Dialektyczny. Quis, quid, ubi, quibûs auxilijs, cur, quomodo, quando? RZETELNOSC VI. Okázyą Cenzury Kálendárznika explikuiąca.
PIsze tenże baieczny Momus; iż siebie Astrologámi, chćiwość zysku swoię Astrologią, fałszu pełne predikcye Astronomicznemi ewentámi krzcić śmieią. Odpow: Qui asserit et non probat nihil asserere videtur, według Filizofow. Záczym tákie mowy, są iedyne fałsze, iákie przez zazdrość częstokroć bywáią formowane. Zazdrość álbowiem iest smutek z dobra drugiemu przypadkowego, teraźnieyszego, przeszłego, álbo przyszłego; á poćiecha z rzeczy przećiwnych:
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: L2v
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
, Urbanus VIII. w Konstytucyj 113. Inscrutabilis oprócz ekskomuniki każe ich konfiskować dobra i jako lesae Majestatis reos, karać. Obliguje Duchowne i Świeckie Urzędy, osobliwie Konsistorze i Biskupy, aby takim Astrologom, pod swoją władzą nie cierpieli etc. Odpów: Iż na tych ferowane są wyrażone i insze sentencje, którzy się bawili Astrologią Judyciarną nie Naturalną: którzy w osobliwości prognostykowali śmierci Królów, skąd potajemnie motus i sedycje wszczynały się: którzy upewniali ludzi o różnych ewentach. sine formidine oppositi; (Albowiem samemu Panu Bogu przyzwoita wiedzieć pewne ewenta i przyszłych rzeczy) którzy pactum miewali z Czartem, mieszając z Astrologią Czarnoksiężką naukę: którzy przez swoje predykcje,
, Urbanus VIII. w Konstytucyi 113. Inscrutabilis oprocz exkommuniki każe ich konfiskowáć dobra y iáko lesae Majestatis reos, káráć. Obliguie Duchowne y Swieckie Urzędy, osobliwie Konsistorze y Biskupy, aby tákim Astrologom, pod swoią władzą nie ćierpieli etc. Odpow: Iż ná tych ferowane są wyrażone y insze sentencye, ktorzy się bawili Astrologią Judiciarną nie Náturalną: ktorzy w osobliwośći prognostykowali śmierći Krolow, zkąd potaiemnie motus y sedycye wszczynały się: ktorzy upewniali ludźi o rożnych ewentach. sine formidine oppositi; (Albowiem samemu Pánu Bogu przyzwoita wiedźieć pewne ewenta y przyszłych rzeczy) ktorzy pactum miewali z Czartem, mieszaiąc z Astrologią Czarnoxiężką náukę: ktorzy przez swoie predykcye,
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: P
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
wyrażone i insze sentencje, którzy się bawili Astrologią Judyciarną nie Naturalną: którzy w osobliwości prognostykowali śmierci Królów, skąd potajemnie motus i sedycje wszczynały się: którzy upewniali ludzi o różnych ewentach. sine formidine oppositi; (Albowiem samemu Panu Bogu przyzwoita wiedzieć pewne ewenta i przyszłych rzeczy) którzy pactum miewali z Czartem, mieszając z Astrologią Czarnoksiężką naukę: którzy przez swoje predykcje, od Boskiej odwodzili chwały, a do superstycyj i Bałwochwalstwa przyprowadzali: O czym Deuteron: 13. v. 1. et 2. etc. którzy o Religii i ewentach z samej tylko ordynacyj Boskiej, albo woli ludzkiej dependujących pisali, i tym podobni. Zaczym Majolus w formowaniu
wyrażone y insze sentencye, ktorzy się bawili Astrologią Judiciarną nie Náturalną: ktorzy w osobliwośći prognostykowali śmierći Krolow, zkąd potaiemnie motus y sedycye wszczynały się: ktorzy upewniali ludźi o rożnych ewentach. sine formidine oppositi; (Albowiem samemu Pánu Bogu przyzwoita wiedźieć pewne ewenta y przyszłych rzeczy) ktorzy pactum miewali z Czartem, mieszaiąc z Astrologią Czarnoxiężką náukę: ktorzy przez swoie predykcye, od Boskiey odwodźili chwały, á do superstycyi y Bałwochwalstwa przyprowadzáli: O czym Deuteron: 13. v. 1. et 2. etc. ktorzy o Religii y ewentach z samey tylko ordynacyi Boskiey, álbo woli ludzkiey dependuiących pisali, y tym podobni. Záczym Majolus w formowániu
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: P
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741