: do czego następuje: RZETELNOSC I. O Dyferencyj między Astrologią Judycjarną i Naturalną.
TĘ różność naznacza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Naturalną i między Astrologią Judycjarną. 1mo: Iż się różnią obserwacją; albowiem Naturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuje influencje i imprezye: a do tego, które sensem i racją naturalną, mogą być wyprobowane. Przeciwnym sposobem zmyślona Dywinacja, zaniedbawszy naturalnych influencyj, obserwuje defluksye nie jakie konstelacyj (to jest Figur Niebieskich przydanych Asteryzmom) przez geniusz tylko imaginowanych; albo też ozionienie nie jakie Gwiazd i Planetów przy
: do czego nástępuie: RZETELNOSC I. O Differencyi między Astrologią Iudicyarną y Náturalną.
TĘ rożność náznácza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Náturalną y między Astrologią Judicyarną. 1mo: Iż się roźnią obserwacyą; álbowiem Náturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuie influencye y impressye: á do tego, ktore sensem y racyą náturalną, mogą bydź wyprobowáne. Przećiwnym sposobem zmyślona Dywinacya, zániedbawszy náturalnych influencyi, obserwuie defluxye nie iákie konstellácyi (to iest Figur Niebieskich przydanych Asterizmom) przez geniusz tylko imaginowánych; álbo też oźionienie nie iakie Gwiazd y Planetow przy
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Hv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
imprezyj tak do ludzkiego Ciała aplikują, iż directè toż Ciało ludzkie podległe jest Niebieskim influencjom per accidens zaś indirecte et contingenter Dusza ludzka z wolą i rozumem w Ciele zostająca. Zmyślający zaś Iudiciares, influencje mocy i kwalitatywy Niebieskie, primò per se ac necessario nie mniej umysłowi, jako i Ciału aplikują. 3tio: Iż Naturalna Astrologia, nie odpowiada wszelkich ewentów w osobliwości, a zwłaszcza rzeczy trafunkowych albo od woli dependujących; ale tylko ogólnie, to jest w pospolitości i oraz bez wszelkiej rzeczy naturalnych determinacyj: Judyciarys zaś przeciwnie temu prognostykuje. Zaczym Divinatoria to jest Judyciarys jest zakazana. Są insze dystynkcje Astrologij, o których następuje. RZETELNOSC II. O
impressyi ták do ludzkiego Ciáłá aplikuią, iż directè toż Ciáło ludzkie podległe iest Niebieskim influencyom per accidens záś indirecte et contingenter Dusza ludzka z wolą y rozumem w Ciele zostáiąca. Zmyśláiący záś Iudiciares, influencye mocy y qualitatywy Niebieskie, primò per se ac necessario nie mniey umysłowi, iáko y Ciáłu ápplikuią. 3tio: Iż Náturalna Astrologia, nie odpowiadá wszelkich ewentow w osobliwośći, á zwłaszcza rzeczy trafunkowych álbo od woli dependuiących; ále tylko ogolnie, to iest w pospolitośći y oraz bez wszelkiey rzeczy naturalnych determinacyi: Judiciaris záś przećiwnie temu prognostykuie. Zaczym Divinatoria to iest Judiciaris iest zákazána. Są insze distinkcye Astrologij, o ktorych nástępuie. RZETELNOSC II. O
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Hv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
stanie całego Świata, która naucza, o początkach, mutacjach i zburzeniu Miast, Prowincyj, Królestw, Imperyj i Monarchij, gdzie i kiedy pokoj, wojny, sedycje, sekty etc. Takie też Prognostyki w swoich Efemerydach pisał Ioannes Baptista Carellus Placentinus cum Pontificis Max: et Senatûs Venetici Gratia et Privilegio. Druga jest Astrologia o od mianach Powietrza i tych rzeczy przepowiadaniu które się na powietrzu trafiać zwykły: jako są zimna, grady, deszcze, chmury, upały, sucho etc. i co z tąd następować ma, jako to zepsowanie powietrza, albo zdrowe powietrze, obfitość urodzajów lub nieurodzaj, ziemie trzęsienia, choroby, powodzie i insze rzeczy
stánie cáłego Swiátá, ktora náucza, o początkach, mutácyach y zburzeniu Miast, Prowincyi, Krolestw, Imperij y Monárchij, gdźie y kiedy pokoy, woyny, sedycye, sekty etc. Tákie też Prognostyki w swoich Ephemeridách pisał Ioannes Baptista Carellus Placentinus cum Pontificis Max: et Senatûs Venetici Gratia et Privilegio. Druga iest Astrologia o od mianách Powietrza y tych rzeczy przepowiadániu ktore się ná powietrzu trafiáć zwykły: iáko są źimna, grady, deszcze, chmury, upały, sucho etc. y co z tąd nástępowáć ma, iáko to zepsowánie powietrza, álbo zdrowe powietrze, obfitość urodzaiow lub nieurodzay, źiemie trzęśienia, choroby, powodźie y insze rzeczy
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: H2
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
na zmyślonych i proźnych opiniach swoje osadził Informacje, tak i same są próżne, szczyre baśnie. RZETELNOSC V. Czemu nie zawsze Prognostyki Astrologiczne praktykują się.
PIszę pomieniony Zoilus, że z Niebieskich obrotów, wiele ewentów przyszłych tak dalekich od nie omylnej prawdy, jak Niebo od ziemi zwykli Kalendarznicy wnosić: Odpowiadam: Iż jako Astrologia jest dwojaka Judyciarna i Naturalna, tak też Prognostyki są dwojakie: Judyciarne o których my nie piszemy i Naturalne które się w Kalendarzach kładą. Naturalne także są dwojakie. Pewne i koniekturalne. Pewne są które z pewnych przyczyn i nie omylnych Astronomii początków pochodzą; jakie są Zaćmienia Słońca i Księżyca, Nowie, Kwadry, Pełnie
ná zmyślonych y proźnych opiniách swoie osadźił Informacye, ták y same są prożne, szczyre baśnie. RZETELNOSC V. Czemu nie zawsze Prognostyki Astrologiczne práktykuią się.
PIszę pomieniony Zoilus, że z Niebieskich obrotow, wiele ewentow przyszłych tak dalekich od nie omylney prawdy, iak Niebo od źiemi zwykli Kalendarznicy wnośić: Odpowiadam: Iż iako Astrologia iest dwoiaka Judiciarna y Naturalna, tak też Prognostyki są dwoiakie: Judiciarne o ktorych my nie piszemy y Naturalne ktore się w Kalendarzach kładą. Naturalne także są dwoiakie. Pewne y koniekturalne. Pewne są ktore z pewnych przyczyn y nie omylnych Astronomii początkow pochodzą; iakie są Zaćmienia Słonca y Xiężyca, Nowie, Kwadry, Pełnie
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: L2
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
, convertens sapientes retrosum et scientiam eorum stultam faciens. Ażeby z tąd nie hardzieli, gdy się ich prognostyki prawdzą; albo gdy się nie prawdzą, żeby się nie brali do superstycyj: Tom: Dierum Canicul: de Praedict. phisic: f, 514. et 515. Wyżej trochę pisze ten że Biskup tak: Astrologia pozwolona jest, limitata tamen et certis restricta terminis: im dalej albowiem od pospolitych Astronomii Kanonów odchodzi, a do partykularnych i singularnych ewentów zbliża się; tym dalej od ściencyj i pewności oddala się. Potym mówi Imieniem Filozofa: Pozwalam, iż Matematyk wątpliwie około rzeczy partykularnych opowiada: gdyby jednak Matematykowi (nie godziło) się
, convertens sapientes retrosum et scientiam eorum stultam faciens. Aźeby z tąd nie hardźieli, gdy się ich prognostyki prawdzą; álbo gdy się nie prawdzą, żeby się nie brali do superstycyi: Tom: Dierum Canicul: de Praedict. phisic: f, 514. et 515. Wyżey trochę pisze ten że Biskup ták: Astrologia pozwolona iest, limitata tamen et certis restricta terminis: im daley álbowiem od pospolitych Astronomii Kánonow odchodźi, á do partykularnych y singularnych ewentow zbliża się; tym daley od sciencyi y pewnośći oddala się. Potym mowi Imieniem Filozofa: Pozwalam, iż Matematyk wątpliwie około rzeczy partykularnych opowiáda: gdyby iednak Mátematykowi (nie godźiło) się
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Pv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
. Astrologią i Astrolów, przez Klawiusza ex Soc: Jesu i inszych Poważnych Autorów; chwaląca.
PIsze Klaviusz Bambergensis ex Soc: JESU Mąż wielce uczony i Godny w Prefacyj swojej in Comm: Sphae: Joan: de Sac: Bosco de Part: Astro: Iż temi czasy prawie za jednę ściencją uzurpowana jest Astronomia i Astrologia, dla czego i my (powiada) tych imion bez wszelkiej różności w tym naszym wykładzie zażywać będziemy: dalej reprehenduje Astrologią Judyciarną, jako tekst jego interlinearis krótko namienia: Astrologia Judiciaria, res est superstitiosa. Potym, za jedno mając Astronomią i Astrologią de praest. Astron: tak pisze: Ponieważ że dwóch rzeczy ma
. Astrologią y Astrolow, przez Kláwiuszá ex Soc: Jesu y inszych Poważnych Autorow; chwalącá.
PIsze Klaviusz Bambergensis ex Soc: JESU Mąż wielce uczony y Godny w Prefacyi swoiey in Comm: Sphae: Joan: de Sac: Bosco de Part: Astro: Iż temi czasy prawie zá iednę sciencyą uzurpowána iest Astronomia y Astrologia, dla czego y my (powiadá) tych imion bez wszelkiey rożnośći w tym nászym wykładźie záżywáć będźiemy: daley reprehenduie Astrologią Judiciarną, iáko text iego interlinearis krotko námienia: Astrologia Judiciaria, res est superstitiosa. Potym, zá iedno máiąc Astronomią y Astrologią de praest. Astron: ták pisze: Ponieważ że dwoch rzeczy ma
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: P2
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
zacniesza/ bo tam Bóg szczepił Raj/ stworzył człowieka/ postanowił obrzezanie/ podał zakon swój/ i tak wiele inszych dziwów czynił. Tam jest ziemia obiecana: tam się Chrystus narodził/ żył/ umarł/ zmartwychpowstał: opowiadał Ewangelią/ i tam też czynił niezliczone cuda. Tam miały początek pierwsze miasta: stamtąd miała początek Astrologia/ i insze nauki/ których się Grekowie nauczyli od Żydów/ Feników/ Magów/ abo Mędrców/ i od Brammanów. Tam też kwitnęły one sławne Monarchie Asyryjczyków/ Medów/ Persów/ Partów: i do tych czasów słyną/ tamże Tureckie/ Perskie/ Mogorskie/ Katajskie/ Chineńskie. Nie za mniejszą też to poczytać
zacniesza/ bo tám Bog sczepił Ray/ stworzył człowieká/ postánowił obrzezánie/ podał zakon swoy/ y ták wiele inszych dźiwow czynił. Tám iest źiemiá obiecána: tám się Chrystus národźił/ żył/ vmárł/ zmartwychpowstał: opowiádał Ewángelią/ y tám też czynił niezliczone cudá. Tám miáły początek pierwsze miástá: ztámtąd miáłá początek Astrologia/ y insze náuki/ ktorych się Graekowie náuczyli od Zydow/ Fenikow/ Magow/ ábo Mędrcow/ y od Brámmánow. Tám też kwitnęły one sławne Monárchiae Assyriyczykow/ Medow/ Persow/ Párthow: y do tych czásow słyną/ támże Tureckie/ Perskie/ Mogorskie/ Kátáyskie/ Chineńskie. Nie zá mnieyszą też to poczytáć
Skrót tekstu: BotŁęczRel_I
Strona: 164
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. I
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
. i że też Cublai Cham zrozumiawszy z nich/ iż tam miasto miało pewnego dnia rebelizować/ kazał zbudować insze/ które zowią Taidu/ przy tamtym blisko na 24 mil wokoło/ oprócz przedmieścia: i to też pisze/ iż w pałacu/ który tam ma w Ksandu/ mieszka wiele Astrologów i czarnoksiężników. Jest też Astrologia indiciaria w wielkiej cenie/ i w Chinie/ i w Pegu/ i w Persiej; której król Ismael mało co rzeczy znacznych zaczynał bez rady swego Astrologa: a nie dziw to/ bo gdyż ta nauka tam się w tych krajach urodziła u Asiryjczyków i Chaldejczyków/ przetoż tam jeszcze kwitnie. Sami Turcy nic
. y że też Cublai Chám zrozumiawszy z nich/ iż tám miásto miáło pewnego dniá rebellizowáć/ kazał zbudowáć insze/ ktore zowią Táidu/ przy támtym blisko ná 24 mil wokoło/ oprocz przedmieśćia: y to też pisze/ iż w páłacu/ ktory tám ma w Xándu/ mieszka wiele Astrologow y czárnokśiężnikow. Iest też Astrologia indiciaria w wielkiey cenie/ y w Chinie/ y w Pegu/ y w Persiey; ktorey krol Ismáel máło co rzeczy znácznych záczynał bez rády swego Astrologá: á nie dźiw to/ bo gdyż tá náuká tám się w tych kráiách vrodźiłá v Assiriyczykow y Cháldeyczykow/ przetoż tám iescze kwitnie. Sámi Turcy nic
Skrót tekstu: BotŁęczRel_III
Strona: 89
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. III
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
szanują swych braciej/ i mają przy sobie niemało panów potężnych i bogatych: czego nie cierpią w swym państwie Otomani. Bawią się Kawalerią/ i szlachetnymi obyczajmi: kochają się w musice/ i w pięknych pismach: pilnują Poesiej/ i udają się tam w języku ich grzeczne wiersze. Jest też u nich w wielkim poważeniu Astrologia: czym wszystkim pogardzają Turcy. Kwitną do tego u nich kupiectwa i rzemiosła ręczne: a krótko mówiąc/ w szlachectwie i w ochędostwie wiele mają nad Turki. Siły Perskie.
SIły tego Królestwa więcej zawisły w męstwie/ a niż w liczbie. Są tam trojacy żołdaci: Jedni/ których król chowa ustawicznie przy sobie za
szánuią swych bráćiey/ y máią przy sobie niemáło pánow potężnych y bogátych: cze^o^ nie ćierpią w swym páństwie Othomani. Báwią się Káwállerią/ y szláchetnymi obyczáymi: kocháią się w musice/ y w pięknych pismách: pilnuią Poesiey/ y vdáią się tám w ięzyku ich grzeczne wiersze. Iest też v nich w wielkim poważeniu Astrologia: czym wszystkim pogardzáią Turcy. Kwitną do tego v nich kupiectwá y rzemięsłá ręczne: á krotko mowiąc/ w szláchectwie y w ochędostwie wiele máią nád Turki. Siły Perskie.
SIły tego Krolestwá więcey záwisły w męstwie/ á niż w liczbie. Są tám troiácy żołdaći: Iedni/ ktorych krol chowa vstáwicznie przy sobie zá
Skrót tekstu: BotŁęczRel_III
Strona: 132
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. III
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
będą, wolnej Opatrzności albo sprawiedliwości Boskiej skutkiem, pod rząd planet i gwiazd podpadały? Czyliż Bóg oczekiwać powinien na rewolucje luminarzów, aby kogo ukarał albo ubłogosławił? alboli Niebo nakręcac wspacznym obrotem, aby się akomodował nieodmiennie ich influksom? J dla tegoć Arabscy, Chaldajscy, Egipscy Astronomowie, od których wszystkie reguły wzięła Astrologia wieszczbiarska, bezbożnie Boską znosili Opatrzność, wszystkie skutki nieuchronnym influksom Nieba przypisując: nie mogąc inaczej swoich utrzymać predykcyj, tylko wolną Boską znosząc dyspozycją. Ależ i Chrześcijańskich Astrologów do tych błędów przywiodła wieszczbiarska nauka, jako świadczy De Schales. Iż śmiał Albumazar napisać: że kto o co Boga prosi, gdy Księżyc z Jowiszem
będą, wolney Opatrzności albo sprawiedliwości Boskiey skutkiem, pod rząd planet y gwiazd podpadáły? Czyliż Bog oczekiwáć powinien ná rewolucye luminarzow, áby kogo ukarał álbo ubłogosławił? álboli Niebo nakręcac wspacznym obrotem, áby się akkommodował nieodmiennie ich influxom? J dla tegoć Arabscy, Chaldayscy, Egypscy Astronomowie, od ktorych wszystkie reguły wzięła Astrologia wieszczbiarska, bezbożnie Boską znosili Opátrzność, wszystkie skutki nieuchronnym influxom Nieba przypisuiąc: nie mogąc inaczey swoich utrzymáć predykcyi, tylko wolną Boską znosząc dyspozycyą. Ależ y Chrześciańskich Astrologow do tych błędow przywiodła wieszczbiarska nauka, iáko swiadczy De Schales. Jż smiał Albumazar nápisáć: że kto o co Boga prosi, gdy Xiężyc z Jowiszem
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 3
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743