Nacyj w Persyj się znajdującej, panujący czterysta latami przed Trojanczyków wojną, który ogniem Niebieskim jest spalony, przepowiedział Syryiczykom, iż jeźliby popioły jego były konserwowane, Państwo ich miało być stałe. Inni piszą iż w batalii od Ninusa Monarchy Asyryiskiego zginął. Napisał ksiąg 4. o rzeczach naturalnych, o kamieniach drogich, o Astrologii, według Świdasa i Kirchera in Arca Nòę. Pliniusz o nim pisze Libr: 7 cap: 17. że tegoż dnia którego się urodził, śmiał się, gdy inne dzieci naturalnie śmiać się zaczynają aż dnia 62. On to wszytkie wolne nauki i scientias na 14. napisał kolumnach, siedmiu miedzianych przeciw wodzie,
Nacyi w Persyi się znayduiącey, panuiący czterysta látámi przed Troianczykow woyną, ktory ogniem Niebieskim iest spalony, przepowiedział Syryiczykom, iż ieźliby popioły iego były konserwowane, Państwo ich miało być stáłe. Inni piszą iż w batalii od Ninusa Monarchy Assyryiskiego zginął. Napisał ksiąg 4. o rzeczach naturalnych, o kamieniach drogich, o Astrologii, według Swidasa y Kirchera in Arca Nòę. Pliniusz o nim pisze Libr: 7 cap: 17. że tegoż dnia ktorego się urodził, śmiał się, gdy inne dzieci naturalnie śmiać się zaczynaią aż dnia 62. On to wszytkie wolne nauki y scientias ná 14. nápisał kolumnach, siedmiu miedzianych przeciw wodzie,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 219
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Arabia zowie się od słówka Arab, to jest kryje się, jakoby własna rzecz Arabom rozbijać, a potym kryć się. Zwali się przedtym Ismaelitami, od Ismaela Syna Agary z Abrahama spłodzonego, potym się Agarenami nazwali od Agary. Wiele mądrości i poloru ta Gens brała od Egipcjanów i Chaldejczyków sąsiadów; w Medycynie i w Astrologii bardzo przedtym ciekawa i biegła; teraz od Turków gru- bianów, illeteratow grubiaństwem zarażona, osobliwie w skalistej i Pustej Arabii, gdzie Arabowie pastusi są, albo rozbójnicy, w szczęśliwej jednak Arabii mają tincturam polityki dla handlów i konwersacyj z postronnemi polerownemi Ludźmi. AZJA. Azyj Mniejszej, albo Anatolii kraje.
Taż ARABIA dzieli
Arábia zowie się od słowka Arab, to iest kryie się, iákoby własná rzecz Arabom rozbiiać, á potym kryć się. Zwáli się przedtym Ismàélitámi, od Ismàéla Syná Agary z Abráhamá spłodzonego, potym się Agarenámi názwáli od Agary. Wiele mądrości y poloru ta Gens bráła od Egypcyánow y Chaldeyczykow sąsiadow; w Medycynie y w Astrologii bardzo przedtym ciekawá y biegła; teráz od Turkow gru- bianow, illeteratow grubiaństwem zaráżona, osobliwie w skalistey y Pustey Arábii, gdźie Arábowie pastusi są, albo rozboynicy, w szczęśliwey iednák Arábii maią tincturam polityki dla handlow y konwersacyi z postronnemi polerownemi Ludźmi. AZYA. Azyi Mnieyszey, albo Anatolii kraie.
Taż ARABIA dźieli
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 515
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
na pułtora kroć sto tysięcy Thomaei zwanych. Maffaeus. AZJA. O Indyj Wschodniej
INDiaNIE są bardzo zanurzeni w superstycyj, którą hauserunt od Egipcjanów i Greków jeszcze Pogan. Kłaniają się Cielcom rogatym po ulicach: na wojnę idący Woła dzikiego sierść do koni dla szczęścia wiążą, a piechota do tarcz, teste Paulo Veneto. W Astrologii wielką mają komplacencją, w niej się eksercitując, takżę w Muzyce. Świąt dwie na rok solennie obserwują: Nowe Lato, i dzień urodzenia swego Monarchy komportując mu wielkie upominki, które z sobą Król waży na szali, czy są większe niż roku były przeszłego: potym je hojnie szafuje na ubogich, na Mędrców Indyjskich Brachmanów
ná pułtorá kroć sto tysięcy Thomaei zwánych. Maffaeus. AZYA. O Indyi Wschodniey
INDYANIE są bardzo zánurzeni w superstycyi, ktorą hauserunt od Egypcyánow y Grekow ieszcze Pogan. Kłániaią się Cielcom rogatym po ulicach: ná woynę idący Woła dźikiego szerść do koni dla szcżęścia wiążą, á piechota do tarcz, teste Paulo Veneto. W Astrologii wielką máią komplacencyą, w niey się exercituiąc, tákżę w Muzyce. Swiąt dwie ná rok solennie obserwuią: Nowe Lato, y dźień urodzenia swego Monárchy komportuiąc mu wielkie upominki, ktore z sobą Krol wáży ná szali, czy są większe niż roku były przeszłego: potym ie hoynie száfuie ná ubogich, ná Mędrcow Indyiskich Brachmanow
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 593
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
ex Observatorio Regio Parisiensi, od Cenzorów kościoła Bożego aprobowanych (jako otym w Księdze: Ottia Flaminii Mezzawaccae puncto 98.) przez Europę i insze świata Części promulgowanych; na fundamencie Ptolemeuszza Króla Egiptu, Afryki i Ameryki Człowieka bradzo mądrego którego Pismo wspomina Boskie: Czego szerzej na pomienionym miejscu, i u Hieronima Kardana w Astrologii Naturalnej, in Commento Ptolomei artis Quadripartitae doczytasz się: albowiem nie dla kontrowersyj, ale dla pożytku pospolitego ten Kalendarz piszę. W Addytamentach jednak które do niego wynidą in majori Opere: wszystko po Polsku wyeksplikuję. A teraz co do Pana tego rocznego należy, ten znajduje się z potencyj Planetów Jowisz z Jutrzenką. Dla tego
ex Observatorio Regio Parisiensi, od Censorow kośćiołá Bożego approbowánych (iáko otym w Xiędze: Ottia Flaminii Mezzawaccae puncto 98.) przez Europę y insze świáta Częśći promulgowánych; ná fundámenćie Ptolomeusza Krola Egiptu, Afryki y Ameryki Człowieká brádzo mądrego ktorego Pismo wspomina Boskie: Czego szerzey ná pomienionym mieyscu, y u Hieronymá Kardana w Astrologii Náturalney, in Commento Ptolomei artis Quadripartitae doczytasz się: álbowiem nie dla kontrowersyi, ále dla pożytku pospolitego ten Kálendarz piszę. W Additámentách iednák ktore do niego wynidą in majori Opere: wszystko po Polsku wyexplikuię. A teraz co do Páná tego rocznego należy, ten znayduie się z potencyi Plánetow Jowisz z Jutrzenką. Dla tego
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Ev
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
początku i końca, i mówili, że od 43000. lat ich Antecesorowie zawsze się zabawiali tąż Nauką, której przez Pokolenie i oni nauczyli się od ojców. Dzielili się na 2. Sekty zwane: Orchennów, i Borsypenów, każdy z nich co inszego nauczał, od tychże Filozofów Egipcjanie doskonalić się poczęli w Astrologii, i od nich się nauczyli elewacyj Polu, rozdzielenia Roku na 365. dni, i dnia na 12. części. BAGDAD Miasto położone nad Tygrem, wystawione na ruinach dawnej Seleucyj, obszerne, i ciągnące się na 3. mile w około, pełne Turków i Chrześcijan, bogate, mocne i obronione Cytadellą wystawioną nad
początku y końcá, y mowili, że od 43000. lát ich Antecessorowie záwsze się zábawiáli tąż Náuką, ktorey przez Pokolenie y oni náuczyli się od oycow. Dzielili się ná 2. Sekty zwáne: Orchennow, y Borsyppenow, káżdy z nich co inszego náuczał, od tychże Filozofow Egipcyánie doskonálić się poczęli w Astrologii, y od nich się náuczyli elewacyi Polu, rozdzielenia Roku ná 365. dni, y dniá ná 12. części. BAGDAD Miásto położone nád Tygrem, wystáwione ná ruinách dáwney Seleucyi, obszerne, y ciągnące się ná 3. mile w około, pełne Turkow y Chrześcián, bogáte, mocne y obronione Cyttádellą wystáwioną nád
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 569
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
wprawdzie nie są nad rozum, ale nigdy wiedzieć się nie dadzą: jako to punkt słonecznego aequinoctium. Inne ani się wiedzą, ani wiedzieć mogą: jako to komikstya luminarzów, ich siła i własność. Keplerus u wszystkich Matematyków wzięty o sobie mówi libr. 1. de Stella Nova Cap. 2. To tylko w Astrologii zachowane być sądzę: uwagę obrotów gwiazd, które są stałe, a które błąkające. Resztę Astrologicznej mieszaniny cale radbym widział zgluzowaną. O czym protestuję się we wszystkich skryptach astronomicznych. Nie mniejszej powagi Tycho Brahe lib: 1. de Nova Stella. Nad siłę ludzką i wszystkich Astrologów być sądzi zgadnąć jakie są własności gwiazd.
wprawdzie nie są nad rozum, ále nigdy wiedzieć się nie dádzą: iáko to punkt słonecznego aequinoctium. Jnne ani się wiedzą, áni wiedzieć mogą: iáko to kommixtya luminarzow, ich siła y własność. Keplerus u wszystkich Matematykow wzięty o sobie mowi libr. 1. de Stella Nova Cap. 2. To tylko w Astrologii záchowáne być sądzę: uwagę obrotow gwiazd, ktore są stałe, á ktore błąkaiące. Resztę Astrologiczney mieszaniny cale radbym widział zgluzowaną. O czym protestuię się we wszystkich skryptach astronomicznych. Nie mnieyszey powagi Tycho Brahe lib: 1. de Nova Stella. Nad siłę ludzką y wszystkich Astrologow bydź sądzi zgadnąć iákie są własności gwiazd.
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 12
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
, a resztę niech oddadzą. EKsKUZA IV.
XXVI. Na obronę swoję i to jeszcze przywodzą Astrologowie iż nie wszczegulności ale w pospolitości przyszłe wolne ewenta ludzkie opowiadają, przez co chcą uczynić różnicę swojej naturalnej Astrologii od Judycjarnej.
XXVII. Odpowiadam Takci ich przestrzegł Julius Firmicus libr. 4 Cap. 33. w swojej Astrologii Strzeż się o stanach Rzeczpospolitej, o Rzymskich Cesarzach cokolwiek pytającym opowiadać. Bo nie trzeba, ani się godzi nic mówić o tym nie godziwą dwornością. Gdyż o tym, ani możesz co mówić, ani co znaleźć. Sam bowiem Cesarz jest taki, który nie podlega gwiazdom. To jest konsekwencja Astrologów, żekto Cesarzem,
, á resztę niech oddadzą. EXKUZA IV.
XXVI. Ná obronę swoię y to ieszcze przywodzą Astrologowie iż nie wszczegulności ále w pospolitości przyszłe wolne ewenta ludzkie opowiadaią, przez co chcą uczynić rożnicę swoiey náturalney Astrologii od Judycyarney.
XXVII. Odpowiadam Tákci ich przestrzegł Julius Firmicus libr. 4 Cap. 33. w swoiey Astrologii Strzeż się o stanach Rzeczpospolitey, o Rzymskich Cesarzach cokolwiek pytaiącym opowiadáć. Bo nie trzeba, áni się godzi nic mowić o tym nie godziwą dwornością. Gdyź o tym, áni możesz co mowić, áni co znaleść. Sam bowiem Cesarz iest táki, ktory nie podlega gwiazdom. To iest konsequencya Astrologow, żekto Cesarzem,
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 26
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
? bo nie masz komu i czego zazdrościć, Nie z emulacyj? bo nie jestem Licentiatus, ani chcę być, w takiej elokucyj. W reszcie: nadstawiać się i bronić rogami nie racjami, nie jest to ludzkiej głowy własność. Więc tym tylko kończę słowo wsłowo czym zakończył Gaspar Schott. Księgę 10. o Astrologii. A ponieważ z Astrów nic pewnego, oprócz słabej koniektury mieć możemy: więc nierozumnie czynią i grzeszą, którzy Genetliackiej nauki szukają, swoją albo cudzą dwornością o wyroki badają, i tak niepewnym rzeczom wiarę dają. Nierozumniej czynią i bardziej grzeszą, którzy z tym się oświadczają, iż przyszłe ewenta od wolności ludzkiej dependujące,
? bo nie masz komu y czego zazdrościć, Nie z emulacyi? bo nie iestem Licentiatus, áni chcę być, w tákiey elokucyi. W reszcie: nadstawiać się y bronić rogami nie racyami, nie iest to ludzkiey głowy własność. Więc tym tylko kończę słowo wsłowo czym zákończył Gaspar Schott. Księgę 10. o Astrologii. A ponieważ z Astrow nic pewnego, oprocz słabey koniektury mieć możemy: więc nierozumnie czynią y grzeszą, ktorzy Genetliackiey náuki szukaią, swoią álbo cudzą dwornością o wyroki badáią, y ták niepewnym rzeczom wiárę dáią. Nierozumniey czynią y bardziey grzeszą, ktorzy z tym się oswiadczaią, iż przyszłe ewenta od wolności ludzkiey dependuiące,
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 30
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
. w konstytucyj 17. Która się zaczyna Caeli et terrae. Urbanus zaś VIII w konstytucyj 113. Jnscrutabilis oprócz ekskomuniki, każe ich konfiszkować dobra, i jako laesae majestatis reos karać. Obliguje Duchowne i świeckie urzędy, osobliwie konsystorze i Biskupy, aby takich Astrologów pod swoją władzą nie cierpieli.
Atoli dobrze Tacitus o tej Astrologii napisał: im bardziej od zwierzchności będzie zakazywana, tym bardziej konserwowana. Tak że się dziwuje Szalez, Schot, Scherer. Konniwencyj tak Duchownej jako i Świeckiej, że publicznie drukować, przedawać prognostyki ludzką wolą tykające, i jedynie trefunkowe, dysymulują. J wielu lubo za basnie i fałsze uznaje takie predykcje, przecięż chętnie
. w konstytucyi 17. Ktora się záczyna Caeli et terrae. Urbanus zaś VIII w konstytucyi 113. Jnscrutabilis oprocz exkommuniki, każe ich konfiszkowáć dobra, y iáko laesae majestatis reos karać. Obliguie Duchowne y swieckie urzędy, osobliwie konsystorze y Biskupy, áby tákich Astrologow pod swoią władzą nie cierpieli.
Atoli dobrze Tacitus o tey Astrologii nápisał: im bárdziey od zwierzchności będzie zákazywana, tym bardziey konserwowana. Ták że się dziwuie Szalez, Schoth, Scherer. Konniwencyi ták Duchowney iáko y Swieckiey, że publicznie drukowáć, przedawáć prognostyki ludzką wolą tykáiące, y iedynie trefunkowe, dyssymuluią. J wielu lubo zá basnie y fałsze uznáie tákie predykcye, przecięż chętnie
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 27
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743