pytam się: jako on częstokroć o naszych początkach, z wszelkiemi cyrkumstancjami, właśnie jak principiant Dialektyczny. Quis, quid, ubi, quibûs auxilijs, cur, quomodo, quando? RZETELNOSC VI. Okazją Cenzury Kalendarznika eksplikująca.
PIsze tenże bajeczny Momus; iż siebie Astrologami, chciwość zysku swoję Astrologią, fałszu pełne predykcje Astronomicznemi ewentami krzcić śmieją. Odpów: Qui asserit et non probat nihil asserere videtur, według Filizofów. Zaczym takie mowy, są jedyne fałsze, jakie przez zazdrość częstokroć bywają formowane. Zazdrość albowiem jest smutek z dobra drugiemu przypadkowego, teraźniejszego, przeszłego, albo przyszłego; a pociecha z rzeczy przeciwnych: jak mówi Z. Tomasz
pytam się: iako on częstokroć o naszych początkach, z wszelkiemi circumstancyami, właśnie iak principiant Dialektyczny. Quis, quid, ubi, quibûs auxilijs, cur, quomodo, quando? RZETELNOSC VI. Okázyą Cenzury Kálendárznika explikuiąca.
PIsze tenże baieczny Momus; iż siebie Astrologámi, chćiwość zysku swoię Astrologią, fałszu pełne predikcye Astronomicznemi ewentámi krzcić śmieią. Odpow: Qui asserit et non probat nihil asserere videtur, według Filizofow. Záczym tákie mowy, są iedyne fałsze, iákie przez zazdrość częstokroć bywáią formowane. Zazdrość álbowiem iest smutek z dobra drugiemu przypadkowego, teraźnieyszego, przeszłego, álbo przyszłego; á poćiecha z rzeczy przećiwnych: iák mowi S. Tomasz
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: L2v
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
jaki był Nicolaus Machiavel, trzy sposoby mają generalne na zrujnowanie bliźniego; między któremi pierwszy jest kalumnia, drugi zubożenie, a trzeci gwałtem wydarcie, czy to honoru; czyli też dobra pospolitego: przez co wiele Kolonii naszych poginęło. Albowiem przed tym Academiae jako Aquilae dwiema po świecie skrzydłami szeroko latały; to jest Panegyrycznemi i Astronomicznemi piórami: pierwsze dawno opaliła zazdrość, drugiemu teraz dogrzywa. Tacy bowiem zazdrośnicy gryzą się w sobie, iź tego mieć u siebie nie mogą, co mają chwalebniejsi: zaczym tentują jakoby inszychniemi obrazić i fałszem u siebie zmyślonym z gradusu im własnego zepchnąć, a potym osiąść ten że sam Urząd: zaczym cokolwiek najmniejszego może
iáki był Nicolaus Machiavel, trzy sposoby máią generalne ná zruinowánie bliźniego; między ktoremi pierwszy iest kálumnia, drugi zubożenie, á trzeći gwałtem wydarćie, czy to honoru; czyli też dobra pospolitego: przez co wiele Kolonii nászych poginęło. Albowiem przed tym Academiae iáko Aquilae dwiema po świećie skrzydłámi szeroko látały; to iest Pánegyrycznemi y Astronomicznemi piorámi: pierwsze dawno opaliłá zazdrość, drugiemu teraz dogrzywa. Tácy bowiem zazdrośnicy gryzą się w sobie, iź tego mieć u siebie nie mogą, co máią chwalebnieyśi: záczym tentuią iákoby inszychniemi obráźić y fałszem u siebie zmyslonym z gradusu im własnego zepchnąć, á potym ośiąść ten że sam Urząd: záczym cokolwiek naymnieyszego może
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Mv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
zabieżała poprawa kalendarza. Jako to że nie tylko Wielkanoc ale i wszystkie Święta ruchome daleko później i co raz później by były święcone. Ze w Martyrologiach i wszystkich kendarzach wszystkie kwadry pousane niezgadzałyby się były oczywiście z kwadrami Księżyca na niebie Jako aequinoctia tak i solistitia ruszyłyby się z miejsc swoich i nie zgadzały z Astronomicznemi etc: Jawna tedy rzecz jest jako potrzebna była poprawa starego kalendarza. INFORMACJA VII. O poprawie kalendarza starego.
XXII. Grzegorz XIII. Papież w roku 1582. uważając tak oczywiste błędy w kalendarzu Kościelnym, osobliwie coroczni defekt w Święceniu Wielkiejnocy i innych świąt ruchomych, umyślił poprawę kalendarza i najprzedniejszych do tego zażył Matematyków miedzy
zábieżałá poprawá kalendarza. Jáko to że nie tylko Wielkánoc ale y wszystkie Swięta ruchome dáleko poźniey y co raz poźniey by były swięcone. Ze w Martyrologiach y wszystkich kendarzach wszystkie kwádry pousane niezgadzáłyby się były oczywiście z kwádrami Xiężyca ná niebie Iáko aequinoctia ták y solistitia ruszyłyby się z mieysc swoich y nie zgadzáły z Astronomicznemi etc: Jáwna tedy rzecz iest iáko potrzebna byłá poprawá stárego kálendarza. INFORMACYA VII. O popráwie kálendarza stárego.
XXII. Grzegorz XIII. Pápież w roku 1582. uwáżaiąc ták oczywiste błędy w kálendarzu Kościelnym, osobliwie coroczni defekt w Swięceniu Wielkieynocy y innych swiąt ruchomych, umyślił poprawę kálendarza y nayprzednieyszych do tego záżył Matematykow miedzy
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 13
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
: tak i Astrologia jako część najprzedniejszej między innemi Matematycznemi umiejętnościami Astronomii ilacje nieodmiennie z długich i statecznych obserwacyj obrotów Niebieskich formuje. Tylko że z tychże Niebieskich obrotów wiele ewentów przyszłych tak dalekich od nieomylnej prawdy jak Niebo od ziemi, zwykli osobliwe kalendarznicy wnosić; siebie Astrologami, swoję zysku chciwość Astrologią, fałszu pełne predykcje, Astronomicznemi ewentami krzcić śmieją. Nad to że naturalistowie to jest naturę rzeczy stworzonych z skutków miarkujący, przez obserwacje długie, stateczny niektórych na Atmosferze ewentów, eksperyment, i z niebieskich luminarzy obrotów, zwykłą ich koniunkturę doznawszy za regułę sobie wzięli obroty Niebieskich luminarzów, z których przyszłych skutków prognostyki podobneż przeszłym formują. Więc trojakie ewenta
: ták y Astrologia iáko część nayprzednieyszey między innemi Matematycznemi umieiętnościámi Astronomii illacye nieodmiennie z długich y statecznych obserwacyi obrotow Niebieskich formuie. Tylko że z tychże Niebieskich obrotow wiele ewentow przyszłych ták dálekich od nieomylney prawdy iák Niebo od ziemi, zwykli osobliwe kalendarznicy wnosić; siebie Astrologámi, swoię zysku chciwość Astrologią, fałszu pełne predykcye, Astronomicznemi ewentámi krzcić smieią. Nad to że náturalistowie to iest náturę rzeczy stworzonych z skutkow miarkuiący, przez obserwácye długie, státeczny niektorych ná Atmosferze ewentow, experyment, y z niebieskich luminarzy obrotow, zwykłą ich koniunkturę doznawszy zá regułę sobie wzięli obroty Niebieskich luminarzow, z ktorych przyszłych skutkow prognostyki podobneż przeszłym formuią. Więc troiákie ewenta
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 18
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743