Zoroastes przezwanego) zabił: za tę przysługę/ wróciwszy się za czasem Polach) z Europy/ dał mu córkę swoję Samejramie abo Semiramis stąd nazwaną/ że ją był w Polegniaku z białemigłowami (z tejże przyczyny Same żony, abo Amazones nazwanemi) zostawił na swem miejscu. Z którą posłał mu zaraz i tytuł Czarstwa Asyryjskiego/ to jest odlegych aż za Tygrysem Syryjskich krain: i uwolnienie od hołdów/ które wszystka Azja Scytom królewskim od pułtoru tysięcy lat już hołdowała/ jako Trogus lib. 12. uczy. Stądże tam przydawa koniec hołdów uczynił, to jest otrzymał Ninus Król Asyryjski. Bo tego Niuinnusa za czasem dla pomienionego uwolnienia od hołdów
Zoroasthes przezwánego) zábił: zá tę przysługę/ wroćiwszy się zá czasem Polách) z Europy/ dał mu corkę swoię Sameyrámie ábo Semiramis ztąd názwáną/ że ią był w Polegniaku z białemigłowámi (z teyże przyczyny Same żony, ábo Amazones názwánemi) zostáwił ná swem mieyscu. Z ktorą posłał mu záraz y tytuł Czárstwá Assyriyskiego/ to iest odlegych áż zá Tygrysem Syriyskich kráin: y vwolnienie od hołdow/ ktore wszystká Azya Scythom krolewskim od pułtoru tysięcy lat iuż hołdowáłá/ iáko Trogus lib. 12. vczy. Ztądże tám przydawa koniec hołdow vczynił, to iest otrzymał Ninus Krol Assyriyski. Bo tego Niuinnusa zá czásem dla pomienionego vwolnienia od hołdow
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 66
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
wiadomość do Salomona Króla/ i dla tego na gardło Jeroboama szukał. Egipskiego także królestwa niewolstwo/ tym sposobem Bóg oznajmić raczył. kazał Izajaszowi Prorokowi nago/ i bez botów chodzić: Co on przez trzy lata czynił. Co się tak rozumiało/ iż Egipczykowie nadzy i ze wszytkiego wyzuci/ mieli być w niewolą od króla Asyryjskiego zabrani. Opuszczam wiele takich innych przykładów/ których się łacno każdemu w piśmie ś. doczytać. Zażywał i tego sposobu Pan Bóg na przestrogę ludzi/ których dla złości i nieprawości ich znacznie chciał pokarać. Pokazował widzenia rozmaite Prorokom/ i przez nie o przyszłych klęskach i plagach nad którym Państwem wiszących znać dawał. Czego znaczne
wiádomość do Sálomoná Krolá/ y dla tego ná gárdło Ieroboámá szukał. Egyptskiego tákże krolestwá niewolstwo/ tym sposobem Bog oznaymić raczył. kazał Izáiaszowi Prorokowi nágo/ y bez botow chodźić: Co on przez trzy látá czynił. Co się ták rozumiáło/ iż Egyptczykowie nádzy y ze wszytkiego wyzući/ mieli być w niewolą od krolá Assyriyskiego zábráni. Opuszczam wiele tákich inych przykłádow/ ktorych się łácno káżdemu w piśmie ś. doczytać. Záżywał y tego sposobu Pan Bog ná przestrogę ludźi/ ktorych dla złośći y niepráwośći ich znácznie chćiał pokárać. Pokázował widzenia rozmáite Prorokom/ y przez nie o przyszłych klęskách y plagách nád ktorym Páństwem wiszących znáć dawał. Czego znáczne
Skrót tekstu: BemKom
Strona: 7.
Tytuł:
Kometa to jest pogróżka z nieba na postrach, przestrogę i upomnienie ludzkie
Autor:
Mateusz Bembus
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619