Wielmożnemu a Mciwemu Panu, P. JANOWI LAHODOWSKIE^u^ z Lahodowa, Kasztelanowi Wołyńskiemu. etc. etc. Panu swemu Mściwemu, WACLAW KUNICKI z wielkich Kunic/ Obraz Szlachcica Polskiego oddaje i ofiaruje.
DIogenes Sinopeńczyk, wielkiej nauki, i przedziwnej mądrości człowiek, Wielmożny Panie Wołyński Panie mnie Miłościwy, gdy pilnie dla zdrowia Ojczyzny swej Ateńczyków pracujących, i rozmaicie onej zasługujących się, obaczył, niechciał też w tej mierze ostatnim być i żadnym, ale chęć swą uprzejmą przeciw nim oświadczając, kadź tę, która mieszkaniem jego była, i tam, i sam tak długo przed wszytkimi obracał, ażby wdzięczność swą wiadomą uczynił. Tak ja, mając wiele
Wielmożnemu á Mćiwemu Pánu, P. IANOWI LAHODOWSKIE^u^ z Láhodowá, Kásztellanowi Wołyńskiemu. etc. etc. Pánu swemu Mśćiwemu, WACLAW KVNICKI z wielkich Kunic/ Obraz Szláchćicá Polskiego oddáie y ofiáruie.
DIogenes Sinopeńczyk, wielkiey náuki, y przedźiwney mądrośći człowiek, Wielmożny Pánie Wołyński Pánie mnie Miłośćiwy, gdy pilnie dla zdrowia Oyczyzny swey Atheńczykow prácuiących, y rozmáićie oney zásługuiących się, obaczył, niechćiał też w tey mierze ostátnim bydź y zádnym, ále chęć swą vprzeymą przećiw nim oświadczáiąc, kadź tę, ktora mieszkániem iego byłá, y tám, y sám ták długo przed wszytkimi obrácał, áżby wdźięczność swą wiádomą vczynił. Ták ia, máiąc wiele
Skrót tekstu: KunWOb
Strona: 3
Tytuł:
Obraz szlachcica polskiego
Autor:
Wacław Kunicki
Drukarnia:
Drukarnia dziedziców Jakuba Sibeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1615
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1615
ciuitatem stare sine solo, quam Républicam sine religione. Abowiem religio neglecta aut prolapsa, traxit semper Rempubl secum, et trahet. Czego doświadczywszy sławny Wieszczek/ śpiewa przed nami. Dii multa neglecti dederunt. Hesperiae luctuosae. Wiedział o tym Lycurgus, i dlategoż wprzód Lacedemończyków swych wiary nauczał. Deukalion Greków/ Ion Priscus Ateńczyków/ Numa Pompilius Rzymianów/ słusznie/ bo Religio najpierwszą przyczyną jest/ która wszelakiej Rzeczypospolitej żywot daje. Byś abowiem wszytek świat obejść chciał/ miasta bez murów/ bez skarbów/ bez pieniędzy obaczyłbyś: ale bez Kościołów/ Bogów/ nabożeństwa pewnego/ i którzyby ofiar dla uproszenia szczęścia/ i oddalenia nieszczęścia
ciuitatem stare sine solo, quam Républicam sine religione. Abowiem religio neglecta aut prolapsa, traxit semper Rempubl secum, et trahet. Czego doświádczywszy sławny Wiesczek/ spiewa przed námi. Dii multa neglecti dederunt. Hesperiae luctuosae. Wiedział o tym Lycurgus, y dlategoż wprzod Lácedemończykow swych wiáry náuczał. Deukálion Grekow/ Ion Priscus Atheńczykow/ Numa Pompilius Rzymiánow/ słusznie/ bo Religio naypierwszą przyczyną iest/ ktora wszelákiey Rzeczypospolitey żywot dáie. Byś ábowiem wszytek świát obeyść chćiał/ miástá bez murow/ bez skárbow/ bez pieniędzy obaczyłbyś: ále bez Kośćiołow/ Bogow/ nabożeństwá pewnego/ y ktorzyby ofiar dla vproszenia sczęśćia/ y oddalenia niesczęśćia
Skrót tekstu: KunWOb
Strona: C
Tytuł:
Obraz szlachcica polskiego
Autor:
Wacław Kunicki
Drukarnia:
Drukarnia dziedziców Jakuba Sibeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1615
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1615
Kóz Bożkom ofiarowano. Lupercalia było Święto od Ewandra Króla Arkadów postanowione, ku czci Bożka Pana, za Romulusa i Rema, od wilczycy wychowanych i zachowanych. Kapłani zaś Ofiaroczyńcy do tej Ofiary należący, zwali się Luperci nago po Mieście biegający. Novendium albo Novendiale była Ofiara co dziewięć dni za zmarłych, Oscopharia było Święto u Ateńczyków wielkie, pod czas którego Szłachetne Dzieci, podrostające roszczki Palmowe z Gronami Winnemi do Kościoła Minerwy wnosili, według Hezychiusza. Septimontium było Święto z óbchodzeniem, i czczeniem siedmiu Gór Rzymskich. Terminalia było Święto in Februario u Pogan, na uczczenie Bożka Termi- SCJENCJA
nus nazwanego, alias Końca albo Granic, który i samemu nie ustępuje
Koz Bożkom ofiárowáno. Lupercalia było Swięto od Ewándrá Krola Arkádow postánowione, ku czci Bożká Pána, zá Romulusa y Remá, od wilczycy wychowánych y záchowánych. Kapłáni záś Ofiároczyńcy do tey Ofiáry należący, zwáłi się Luperci nágo po Mieście biegaiący. Novendium álbo Novendiale byłá Ofiara co dziewięć dni zá zmárłych, Oscopharia było Swięto u Atenczykow wielkie, pod czas ktorego Szłáchetne Dzieci, podrostaiące roszczki Palmowe z Gronami Winnemi do Kościołá Minerwy wnosili, według Hezychiusza. Septimontium było Swięto z óbchodzeniem, y czczeniem siedmiu Gor Rzymskich. Tèrminalia było Swięto in Februario u Pogan, ná uczczenie Bożká Termi- SCYENCYA
nus názwánego, álias Końcá álbo Granic, ktory y samemu nie ustępuie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 30
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Nowemu Królowi Pokoju lecąc in adorationem, którego i teraz w Rzymie extant rudera. O BoskÓW POGAŃSKICH
Tenże Apollo Delphicus o zburzeniu Insuły Delos swoje wydał Oraculum u Herodota i Majolusa położone:
Et Delon quamvis sit adhuc immota, movebo
Było i u Tesalów Oraculum jakiegoś Bożka, które o ciężkiej Lacedemończyków klęsce i upadku, a Ateńczyków felici succesu wydało effatum, aby caverent Leutricam cladem, której że się nie strzegli Lacones, tak nagłowę przegrali, że tej sławnej olim Rzeczy Pospolitej już tylko stat magni Nominis Umbra. Azaś Ateńska RzeczPospolita victrix tamtej, pod Laucrami Wioską Boecyj Scientiis, fortitudine, opibûs aż do Mahomentańskiej Religii chwalebnie florebat, przy
Nowemu Krolowi Pokoiu lecąc in adorationem, ktorego y teraz w Rzymie extant rudera. O BOZKOW POGANSKICH
Tenże Apollo Delphicus o zburzeniu Insuły Delos swoie wydał Oraculum u Herodota y Maiolusa położone:
Et Delon quamvis sit adhuc immota, movebo
Było y u Tesalow Oraculum iakiegoś Bożka, ktore o ciężkiey Lacedemończykow klęsce y upádku, á Atenczykow felici succesu wydało effatum, aby caverent Leutricam cladem, ktorey że się nie strzegli Lacones, tak nagłowę przegrali, że tey sławney olim Rzeczy Pospolitey iuż tylko stat magni Nominis Umbra. Azaś Ateńska RzeczPospolita victrix tamtey, pod Laucrami Wioską Bòécyi Scientiis, fortitudine, opibûs aż do Machomentańskiey Religii chwalebnie florebat, przy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 48
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na wierzchu zbroi. Item : signa sequi, pasem opasać się Rycerskim.
Śmierci znaki: cyprysowe cisowe drzewa, mary. grubarza oglądać.
Szlachectwa Insigne: Pierścień na palcu, Miesiączki u Obuwia nosiź, podsienią, podwórza, Sale Antekamery portretami Antenatów napełnić, złote noszenie, gałkę złotą, Order nosić na sobie. U Ateńczyków zaś znak Szlachestwa Konik złory u czapki, czyli zawoja: U Egipcjanów Sępów skrzydła nadedrzwiami zawieszone: U Galatów, trupy pokrwawione, i głowy z ścięte przy drzwiach, albo nadedrzwiami wiszące.
Szlachectwa dawnego znak: Fumose Imagines Antenatów wielu.
Pokoju znak: Kościół Janusza zawarty, Roszczka Oliwna, Toga, alias
na wierzchu zbroi. Item : signa sequi, pasem opasać się Rycerskim.
Smierci znaki: cyprysowe cisowe drzewa, mary. grubarza oglądać.
Szlachectwa Insigne: Pierścień na palcu, Mieśiączki u Obuwia nosiź, podsienią, podworza, Sale Antekamery portretami Antenatow napełnić, złote noszenie, gałkę złotą, Order nosic na sobie. U Ateńczykow zaś znak Szlachestwa Konik złory u czapki, czyli zawoia: U Egypcyanow Sępow skrzydła nadedrzwiami zawieszone: U Galatow, trupy pokrwawione, y głowy z ścięte przy drzwiach, albo nadedrzwiami wiszące.
Szlachectwa dawnego znak: Fumosae Imagines Antenatow wielu.
Pokoiu znak: Kościoł Ianusza zawárty, Roszczka Oliwna, Toga, alias
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 69
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
virtute. Camillus Censor postanowił nawet i na podeszłych paenas Criminales, aby pewną do skarbu importowali summę, którzyby Zon brać niechcieli: U Koryntian, ci bez pogrzebu którzy bez Zon: U Lakończyków nago w zimie po Rynkach wodzeni którzy oziębli do Stanu Małżeńskiego: Argowie żadnemi od Ojczyzny nie ozdobieni Honorami: U Ateńczyków rozgami siezeni około Ołtarzów, jeśliby i tam ci w bezżennym stanie żyć sobie obrali. o Rzeczypospolitej i jej inkrementach
W braniu Zon jeśli teraźniejsze, dopieroż Stare wieki były przezorne. Zony zwały się Uxores, niby Unxores, że odzwierze domu Pana Młodego pod czas przenosin smarować powinne były, Teste Plinio. Obserwowali równość
virtute. Camillus Censor postanowił nawet y na podeszłych paenas Criminales, aby pewną do skarbu importowali summę, ktorzyby Zon brać niechcieli: U Koryntian, ci bez pogrzebu ktorzy bez Zon: U Lakończykow nago w zimie po Rynkach wodzeni ktorzy oziębli do Stanu Małżeńskiego: Argowie żadnemi od Oyczyzny nie ozdobieni Honorami: U Atenczykow rozgami siezeni około Ołtárzow, iezliby y tam ci w bezźennym stanie żyć sobie obrali. o Rzeczypospolitey y iey inkrementach
W braniu Zon ieśli teraznieysze, dopieroż Stare wieki były przezorne. Zony zwały się Uxores, niby Unxores, że odzwierze domu Pana Młodego pod czas przenosin smarować powinne były, Teste Plinio. Obserwowali rowność
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 346
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
inaczej zwali się CELERES à Celeritate, FLEXAMINES à Fqexione, alias Łamania, Ujezdzania koni: TROSSULI od Trosulum Toskańskiego Miasta od samych Kawalerów bez Piechoty wziętego. GENEROSUS, daje się Szlachcicowi że Zacnego Urodzenia; Dominus, że ma ledwo nie każdy, lub wielką. lub małą Posłesyę, nad którą jest Panem: U Ateńczyków, Rzymianów, i Polaków, ten SZLACHCIC. który Żołnierz; jako świadczy Aleksander ab Alexandro: bo Nobilitatem Militia, Plebem verò Mechanicis artibus occupabant.
SZLACHECTWU Encomia daje i Tekst Świętej Deutoronomini cap. 5. v. 15 Tuli de Tribubus Vestris, Viros Sapientes, et Nobiles, et constitui eos Principes. O Samuelu
inaczey zwali się CELERES à Celeritate, FLEXAMINES à Fqexione, alias Łamania, Uiezdzania koni: TROSSULI od Trosulum Toskańskiego Miasta od samych Kawalerow bez Piechoty wziętego. GENEROSUS, daie się Szlachcicowi że Zacnego Urodzenia; Dominus, że ma ledwo nie każdy, lub wielką. lub małą Posłesyę, nad ktorą iest Panem: U Ateńczykow, Rzymianow, y Polakow, ten SZLACHCIC. ktory Zołnierz; iako swiadczy Alexander ab Alexandro: bo Nobilitatem Militia, Plebem verò Mechanicis artibus occupabant.
SZLACHECTWU Encomia daie y Text Swiętey Deutoronomini cap. 5. v. 15 Tuli de Tribubus Vestris, Viros Sapientes, et Nobiles, et constitui eos Principes. O Samuelu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 370
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, Pieniędzy walor ustanowiony. Najpierwszy w Rzymie bić kazał Monetę Numa Król Rzymski Stąd Pieniądze Numi, albo Nummi od jego Imiemia, Pierwsza była Srebrna Roku od Stworzenia Świata 3785. Złota MONETA R. od Stworzenia Świata 3847 nastała.
PECUNIA zaś zowie się od formy Portretu, Obrazu wybitego na Monecie, który bywał Bydlęcia u Ateńczyków, z tej racyj MONETA źwała się BOS: Skąd urosło przysłowie: Bos in lingva, kiedy kto wziął korupcję, i milczał gdy mówić trzeba było, a tak a Pecude Pecunia. Teraz Portret lub Hieroglifik, lub Symbolum dają na MONECIE tego, którego jest MONETA. Zowią się też Pieniądze Opes, że Opem ferunt
, Pieniędzy walor ustanowiony. Naypierwszy w Rzymie bić kazał Monetę Numa Krol Rzymski Ztąd Pieniądze Numi, albo Nummi od iego Imiemia, Pierwszá była Srebrna Roku od Stworzenia Swiata 3785. Złota MONETA R. od Stworzenia Swiata 3847 nastała.
PECUNIA zaś zowie się od formy Portretu, Obrazu wybitego na Monecie, ktory bywał Bydlęcia u Ateńczykow, z tey racyi MONETA źwała się BOS: Zkąd urosło przysłowie: Bos in lingva, kiedy kto wzioł korrupcyę, y milczał gdy mowić trzeba było, a tak à Pecude Pecunia. Teraz Portret lub Hieroglifik, lub Symbolum daią na MONECIE tego, ktorego iest MONETA. Zowią się też Pieniądze Opes, że Opem ferunt
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 399
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ateńskich przez tyle Wieków seriem a kto wypisze regestr? które utroq; Marte geserunt, to Victores, to Victi; jako patet czytającemu Justyna. Ludne to było za Demetriusza Rządcy Miasto, kiedy samych tylko Gospodarzów miało Dwakroć sto Dziesięć tysięcy Cudzoziemców, Zon, Dzieci, Poddanych nierachując. Teste Atnaeo. Dwie rzeczy u Ateńczyków sławne; AKADEMIA, i AREOPAGUS. Akademia była o tysiąc kroków od Aten Stolicy Ateńczyków, miejsce lasem zarosłe. od Akadema Bohatyra tak nazwane; gdzie ów Divinus Plato, Sapientie Antystes: dawał Filozowskiej nauki Światu Lekcję, na które mnóstwo Dyscypułów zbierało się. A tak poszło in usum Szkoły Publiczne nazywać wszędzie Akademiami. Tam
Atteńskich przez tyle Wiekow seriem a kto wypisze regestr? ktore utroq; Marte geserunt, to Victores, to Victi; iako patet czytaiącemu Iustina. Ludne to było za Demetryusza Rządcy Miasto, kiedy samych tylko Gospodarzow miało Dwakroć sto Dziesięć tysięcy Cudzoziemcow, Zon, Dzieci, Poddanych nierachuiąc. Teste Athnaeo. Dwie rzeczy u Atteńczykow sławne; AKADEMIA, y AREOPAGUS. Akádemia była o tysiąc krokow od Aten Stolicy Atteńczykow, mieysce lásem zarosłe. od Akadema Bohatyra tak nazwane; gdzie ow Divinus Plato, Sapientiae Antistes: dawał Filozowskiey nauki Swiatu Lekcyę, na ktore mnostwo Dyscypułow zbierało się. A tak poszło in usum Szkoły Publiczne nazywać wszędzie Akademiami. Tam
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 409
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
to Victores, to Victi; jako patet czytającemu Justyna. Ludne to było za Demetriusza Rządcy Miasto, kiedy samych tylko Gospodarzów miało Dwakroć sto Dziesięć tysięcy Cudzoziemców, Zon, Dzieci, Poddanych nierachując. Teste Atnaeo. Dwie rzeczy u Ateńczyków sławne; AKADEMIA, i AREOPAGUS. Akademia była o tysiąc kroków od Aten Stolicy Ateńczyków, miejsce lasem zarosłe. od Akadema Bohatyra tak nazwane; gdzie ów Divinus Plato, Sapientie Antystes: dawał Filozowskiej nauki Światu Lekcję, na które mnóstwo Dyscypułów zbierało się. A tak poszło in usum Szkoły Publiczne nazywać wszędzie Akademiami. Tam tedy miejsce niższe do deambulacyj Spekulizantów służące zwało się Akademią. a Filozofowie idący za Platonem
to Victores, to Victi; iako patet czytaiącemu Iustina. Ludne to było za Demetryusza Rządcy Miasto, kiedy samych tylko Gospodarzow miało Dwakroć sto Dziesięć tysięcy Cudzoziemcow, Zon, Dzieci, Poddanych nierachuiąc. Teste Athnaeo. Dwie rzeczy u Atteńczykow sławne; AKADEMIA, y AREOPAGUS. Akádemia była o tysiąc krokow od Aten Stolicy Atteńczykow, mieysce lásem zarosłe. od Akadema Bohatyra tak nazwane; gdzie ow Divinus Plato, Sapientiae Antistes: dawał Filozowskiey nauki Swiatu Lekcyę, na ktore mnostwo Dyscypułow zbierało się. A tak poszło in usum Szkoły Publiczne nazywać wszędzie Akademiami. Tam tedy mieysce niższe do deambulacyi Spekulizantow służące zwało się Akademią. a Filozofowie idący za Platonem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 409
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755