abyś na nie patrzył, i opatrzył necessariis: Jesteś totus Manus, hojne sypiąc Dobrodziej stwa: totus Pes, bo wszystkim więcej, niż Ojcowską succurris prewencją: fundum w czerpaniu Łask Twoich, największa naszanie znajdzie indygentia. Niezliczone in Caelo Sidereo ad calculum revocare gwiazdy: obszernego Oceanu zinwentować kropel regestra: piasków Morskich, Atomów powietrznych, policzyć individua, i Twojej Świętej PROWIDENCYJ wyliczyć Cuda, mam za jedno. Twojej to Dobroci Atrybut, że Solem
Tuum oriri fácis super bonos, et malos, i często non exoratus exoriris. Szafarzem jesteś i Skarbem, w którym nie ubywa nigdy, choć nam przybywa ustawnie z niego. Prawdziwy BÓG jesteś,
abyś na nie patrzył, y opatrzył necessariis: Jesteś totus Manus, hoyne sypiąc Dobrodziey stwa: totus Pes, bo wszystkim więcey, niż Oycowską succurris prewencyą: fundum w czerpaniu Łask Twoich, naywiększa naszanie znaydzie indigentia. Niezliczone in Caelo Sidereo ad calculum revocare gwiazdy: obszernego Oceanu zinwentować kropel regestra: piaskow Morskich, Atomow powietrznych, policzyć individua, y Twoiey Swiętey PROWIDENCYI wyliczyć Cuda, mam za iedno. Twoiey to Dobroci Attrybut, że Solem
Tuum oriri fácis super bonos, et malos, y często non exoratus exoriris. Szafarzem iesteś y Skarbem, w ktorym nie ubywa nigdy, choć nam przybywa ustawnie z niego. Prawdziwy BOG iesteś,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 3 nlb
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, agitante calescimus Illo Nie Fatum to wszystko poczyniło, bo o tym: Quid aliud est Fatum, quàm id, quod de uno quoque nostrûm effatus est DEUS, mowi Manutius Felix. A. S. Augustyn, Fatuos illos putat, qui Fatum (tak wzięte) aliquid ese putant. Nie CASU, nie ż Atomów się poformowało, co jest na świecie: tyle tysięcy lat Świat stoi, i kępinka z nich nie urosła sama. o Ateuszach Bezbożnych
Jest tedy BÓG, a ten Wieczny, od nikogo, a od którego omnia pendent, jest Omnipotens, Omniścius, Sapiens, Bonus, owszem sama Omnipotentia, Omniścientia, Sapientia, Bonitas
, agitante calescimus Illo Nie Fatum to wszystko poczyniło, bo o tym: Quid aliud est Fatum, quàm id, quod de uno quoque nostrûm effatus est DEUS, mowi Manutius Felix. A. S. Augustyn, Fatuos illos putat, qui Fatum (tak wzięte) aliquid ese putant. Nie CASU, nie ż Atomow się poformowało, co iest na świecie: tyle tysięcy lat Swiat stoi, y kępinká z nich nie urosła sama. o Ateuszach Bezbożnych
Iest tedy BOG, a ten Wieczny, od nikogo, á od ktorego omnia pendent, iest Omnipotens, Omniscius, Sapiens, Bonus, owszem sama Omnipotentia, Omniscientia, Sapientia, Bonitas
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1148
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Fiolecie, Palliuszu, w Purpurze, in Triregio Uczone, Mądre, i Święte Głowy nie wszystkie, ale niektóre tylko, moim tu w Katalogu dotknołem piórem; bo z Faetontem i Ikarem, per fastigia ich godności i wysokości rozumu latać nie potrafię Idiota et Testudo humi reptans. In Sinu ich składam suplikę, że tych Atomów i Tomów, z których tak Mądrych i wielkich Bibliotek, ich
pracą tumuere montes, regestrować i lustrować nie zmogę. Takąż deprekacją, i solenną protestację rzucam pod nogi. Wasze Prześwietne ZAKONY, Cuiuscuuque Ordinis, Instituti, Congregationis, Reformy, i wszystkie w świecie Akademie, Universitates, że tyle SS. Mądrych Subiektów
Fiolecie, Palliuszu, w Purpurze, in Triregio Uczone, Mądre, y Swięte Głowy nie wszystkie, ale niektore tylko, moim tu w Katalogu dotknołem piorem; bo z Faetontem y Ikarem, per fastigia ich godności y wysokości rozumu latać nie potrafię Idiota et Testudo humi reptans. In Sinu ich składam supplikę, że tych Atomow y Tomow, z ktorych tak Mądrych y wielkich Bibliotek, ich
pracą tumuere montes, regestrować y lustrować nie zmogę. Takąż deprekacyą, y solenną protestacyę rzucam pod nogi. Wasze Prześwietne ZAKONY, Cuiuscuuque Ordinis, Instituti, Congregationis, Reformy, y wszystkie w świecie Akademie, Universitates, że tyle SS. Mądrych Subiektow
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 562
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Etnicorum stylo mówiąc roku trzeciego Olimpiady setnej dziewiątej. Wszytkie szczęście ludzkie ten Filozof zakładał w rozkoszach, na nie śmiertelność Dusz nie pozwalał: Ciał ludzkich zmartwychwstanie przyszłe, Boską Opatrzność, wszelką moc Niebieską znosił jako mówią o nim Laertius i Z: Augustyn. Twierdził, iź światów jest bez liczby, że wszytko się zrosło z atomów, albo proszków, a te są niezliczone, który błąd miał z Demokryta. O nim napisał Lactantius libr: 3 Institutionum cap. 17 że Epicurus homo, quo sano et vigente, nullus aeger, ineptius deliravit. Sami Filozofowie benè sensati według świadectwa Z. Augustyna nazwali go porcum volutatum in caeno carnali, quia
Etnicorum stylo mowiąc roku trzeciego Olympiady setney dziewiątey. Wszytkie szczęście ludzkie ten Filozof zakładał w roskoszach, na nie śmiertelność Dusz nie pozwalał: Ciał ludzkich zmartwychwstanie przyszłe, Boską Opatrzność, wszelką moc Niebieską znosił iako mowią o nim Laertius y S: Augustyn. Twierdził, iź swiatow iest bez liczby, że wszytko się zrosło z atomow, albo proszkow, a te są niezliczone, ktory błąd miał z Demokryta. O nim napisał Lactantius libr: 3 Institutionum cap. 17 że Epicurus homo, quo sano et vigente, nullus aeger, ineptius deliravit. Sami Filozofowie benè sensati wedlug swiadectwa S. Augustyna nazwali go porcum volutatum in caeno carnali, quia
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 629
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
bez liczby na które zawsze wdzięcznie odpowiadał, niegniewając się że mu się sprzeciwiano, bo ze wszystkiego żartował, co wielką uciechę sprawowało u dworu. Książęta jednego czasu weszli do jego gabinetu, z niektóremi Damami. Amestrys że miała rozum żywy i dosyć światła i która słyszała że Demokryt utrzymywał, że świat był stworzony z Atomów, niechcąc tracić okazji gdzieby się mogła nauczyć prosiła Ariamena żeby dyskurs na tę materią naprowadził. Książę zaraz zagabnął Demokryta, i rzekł widzisz tu Damy, które mają ciekawość wielką wiedzieć jeżeli twoja opinia o Atomach jest taka jako powiadają; prawdziwie (mówi Amestrys) byłabym w podziwieniu, żeby mi Demokryt chciał
bez liczby ná ktore zawsze wdźięcznie odpowiádáł, niegniewáiąc się że mu się sprzećiwiáno, bo ze wszystkiego żártowáł, co wielką ućiechę spráwowáło u dworu. Xiążętá iednego czasu weszli do iego gábinetu, z niektoremi Damámi. Amestrys że miała rozum żywy y dośyć świátła y ktora słyszáłá że Demokryt utrzymywał, że świat był stworzony z Atomow, niechcąc tráćić okazyi gdzieby się mogłá nauczyć prośiła Aryámená żeby dyskurs na tę materyą náprowádźił. Xiąże záráz zágábnął Demokrytá, y rzekł widźisz tu Damy, ktore máią ćiekawość wielką wiedźieć ieżeli twoia opinia o Atomach iest táká iako powiadáią; práwdźiwie (mowi Amestrys) byłábym w podźiwieniu, żeby mi Demokryt chćiał
Skrót tekstu: ScudZawiszHist
Strona: Cv
Tytuł:
Historia książęcia Ariamena królewica perskiego
Autor:
Madeleine de Scudéry
Tłumacz:
Maria Beata Zawiszanka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
epika
Gatunek:
romanse
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1717
Data wydania (nie później niż):
1717
są gwiazdy, wydawałoby się oku ludzkiemu ledwie tak wielkie, jak się wydaje która gwiazda, toć słońce zda się być nieproporcjonalne do oświecenia tak odległych, tak w sobie obszernych, i tak wielorakich gwiazd. Scyntyllacja zaś gwiazd, to jest drzenie światła i miganie w oku ludzkim, pochodzi to z subtelnych proszków, atomów po atmosferze rozpierzchłych i unoszących się, przez które przebijając się gwiazdowe światło, miga się. Tak jako z tejże racyj, gdy na pozłocistą gałkę albo blachę oświeconą od słońca kto patrzy, drząca jasność się wydaje. To z szybkiego gwiazd obrotu: jako gdy diamentem kto rusza, migającą widzi jego jasność.
XXIX.
są gwiazdy, wydawałoby się oku ludzkiemu ledwie ták wielkie, iák się wydáie ktora gwiazda, toć słońce zda się być nieproporcyonalne do oswiecenia ták odległych, ták w sobie obszernych, y ták wielorakich gwiazd. Scyntyllacya zaś gwiazd, to iest drzenie światła y migánie w oku ludzkim, pochodzi to z subtelnych proszkow, atomow po atmosferze rozpierzchłych y unoszących się, przez ktore przebiiaiąc się gwiazdowe swiatło, miga się. Ták iáko z teyże racyi, gdy ná pozłocistą gałkę álbo blachę oswieconą od słońca kto pátrzy, drząca iasność się wydáie. To z szybkiego gwiazd obrotu: iáko gdy dyamentem kto rusza, migáiącą widzi iego iasność.
XXIX.
Skrót tekstu: BystrzInfAstron
Strona: M4v
Tytuł:
Informacja Astronomiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743