na Trybunał przyjeżdżających, które w-tym Kościele wylali, żebrząc od ciebie sprawiedliwości, któryś jest sprawiedliwości zrzodłem. Ofiarujemyć łzy tych, którzy niesprawiedliwie osądzeni, na wolą się twoję, z-płaczem i z-łzami dali. 3. Pierwszy Kościół Katolicki który w-Persyj stanął, już za Mahometaństwa, jest Ojców Augustynianów, na nim napisano te słowa: Conserua Domine Domum istam immaculatam in aeternum. Zachowaj Panie Dom ten, niepokalany na wieki. Zachowaj Panie, zachowaj proszę Kościół tam ten, zachowaj i inne Kościoły, mianowicie między Pogaństwem, Heretyctwem, Odszczepieństwem, wybudowane. A mając wzgląd na ten dom Boży, przypominamyć przeszłe lata dobre
ná Trybunał przyieżdżáiących, ktore w-tym Kośćiele wylali, żebrząc od ćiebie spráwiedliwośći, ktoryś iest spráwiedliwośći zrzodłem. Ofiáruięmyć łzy tych, ktorzy niespráwiedliwie osądzeni, ná wolą się twoię, z-płáczem i z-łzámi dáli. 3. Pierwszy Kośćioł Kátolicki ktory w-Persyi stánął, iuż zá Máhometáństwá, iest Oycow Augustyniánow, ná nim nápisano te słowá: Conserua Domine Domum istam immaculatam in aeternum. Záchoway Pánie Dom ten, niepokalány ná wieki. Záchoway Pánie, záchoway proszę Kośćioł tám ten, záchoway i inne Kośćioły, miánowićie między Pogáństwem, Heretyctwem, Odszczepieństwem, wybudowáne. A máiąc wzgląd ná ten dom Boży, przypominamyć przeszłe látá dobre
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 43
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
ukażą do klasztora świętego Saluatora, niewypowwiedzianie pięknie wybudowanego/ prawie w cały najpiękniejszego Klasztora Bononijej. Z tamtąd do Franciszkanów/ do Kościoła Franciszka świętego/ gdzie obaczysz jednego sławnego/ i znacznego Doktora Iuris na Imię Accursego Grób. Gdy zaś Ołtarzom kosztownym/ i malowaniu kunsztownemu przypatrzyć się zechcesz/ te w kościele Jakuba świętego u Ojców Augustynianów obaczysz. Kościół Szczepana świętego/ za onych pierwszych dawnych czasów/ był to zbor Bogini Izydy/ jako wdziejach/ i Kronikach opisują/ że to trzeci Kościół był/ po założeniu Rzymu/ albowie najpierwszy w Rzymie/ drugi w Rauennie, a trzeci ten w Bononijej założony był. Bononia, Miasto barzo wesołe/
vkażą do klasztorá świętego Saluatora, niewypowwiedźiánie pięknie wybudowanego/ práwie w cáły naypięknieyszego Klasztorá Bononiiey. Z tamtąd do Fránćiszkanow/ do Kościołá Fránćiszká świętego/ gdźie obaczysz iednego sławnego/ y znácznego Doktorá Iuris ná Imię Accursego Grob. Gdy záś Ołtarzom kosztownym/ y málowániu kunsztownemu przypátrzyć się zechcesz/ te w kośćiele Iákubá święte^o^ v Oycow Augustiniánow obaczysz. Kośćioł Sczepaná święte^o^/ za onych pierwszych dawnych czásow/ był to zbor Bogini Izydy/ iáko wdźieiách/ y Kronikach opisuią/ że to trzeći Kośćioł był/ po żáłożeniu Rzymu/ álbowie naypierwszy w Rzymie/ drugi w Rauennie, á trzeći ten w Bononiiey záłożony był. Bononia, Miásto bárzo wesołe/
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 58
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
nie daleko Troglodytów lokuje w Etiopii, albo w Murzyńskim Państwie. Tym Autorom nie małe powagi swojej przydaje Momentum, oculatus Testis S. Augustyn, w tamtej Krainie (będąc Hipponeńskim w Afryce Biskupem stamtąd nie bardzo daleko) peregrynując, i Świętej Chrześcijańskiej wiary rozsiewając semina, jako wyraźnie w Kazaniu swoim mianym in Eremo do Braci Augustynianów od się bie fudowarych mówi. Ego iam Episcopus Hipponensis eram, et cum quibusdam servis CHRISTI ad AEthiopiam perrexi ut eis Sanctum IESU CHRISTI Evangelium praedicarem;et vidimus ibi multos homines ac mulieres capita non habentes, sed oculos grosos fixos in pectore, cetera membra aequalia nobis habentes. Tegoż jest zdania i Fulgosus. Podobnym
nie daleko Troglodytow lokuie w Etyopii, albo w Murzyńskim Państwie. Tym Autorom nie małe powagi swoiey przydaie Momentum, oculatus Testis S. Augustyn, w tamtey Krainie (będąc Hipponeńskim w Afryce Biskupem ztamtąd nie bardzo daleko) peregrynuiąc, y Swiętey Chrześciańskiey wiary rozsiewaiąc semina, iako wyraźnie w Kazaniu swoim mianym in Eremo do Braci Augustynianow od sie bie fudowarych mowi. Ego iam Episcopus Hipponensis eram, et cum quibusdam servis CHRISTI ad AEthiopiam perrexi ut eis Sanctum IESU CHRISTI Evangelium praedicarem;et vidimus ibi multos homines ac mulieres capita non habentes, sed oculos grosos fixos in pectore, cetera membra aequalia nobis habentes. Tegoż iest zdania y Fulgosus. Podobnym
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 102
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Franciszek Ksawery ufundował Wiarę A. D. 1549 od którego Roku do Roku 1630 Chrzest Sw: przyjeło Obywatejów sześć kroć 77 tysięcy 909 a między niemi sześć Królów, 4 Królewiczów etc. Lecz Evectus na Tron Japoński Taicosama z berłem wziął Miecz na Chrześci- O Wierze Katolickiej
an, oprócz Osób Królewskiej Familii Chrystusa wyznających, Augustynianów 3. Dominikanów 17 Franciszkanów 20. Jeżuitów, 126 różnemi zamęczył torturami. Różnej płci i stanu na 600 Osób wygubiono innych wygnano około Roku 1658. Teraz tam pod gardłem Chrześcijanom zakazany akces, chybaby kto odważył się ich Bożka Amidę adorować, na sobie nosić ich sekty Insygne, a Krzyż podeptać Chrystusów, A to
. Franciszek Xawery ufundował Wiarę A. D. 1549 od ktorego Roku do Roku 1630 Chrzest Sw: przyieło Obywateiow sześć kroć 77 tysięcy 909 a między niemi sześć Krolow, 4 Krolewicow etc. Lecz Evectus na Tron Iapoński Taicosama z berłem wziął Miecz na Chrześci- O Wierze Katolickiey
an, oprocz Osob Krolewskiey Familii Chrystusa wyznaiących, Augustinianow 3. Dominikanow 17 Franciszkanow 20. Ieżuitow, 126 rożnemi zamęczył torturami. Rożney płci y stanu na 600 Osob wygubiono innych wygnano około Roku 1658. Teraz tam pod gardłem Chrześcianom zakazany akces, chybaby kto odważył się ich Bożka Amidę adorować, na sobie nosić ich sekty Insigne, a Krzyż podeptać Chrystusow, A to
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1016
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Bożego, Z. Moniki et lachrymarum eius Filius. Roku P. 388. fundował Zakon Eremitów Z. Augustyna. Drugi Zakon erexit Kanoników Regularnych A. D. 390. Owszem 43. Zakonów za Regułą idą Z. Augustyna Wielkiego Patriarchy. nawet sami Bellatores, to jest Krzyżacy, i Maltanscy Kawelerowie. Ozdobili Zakon Augustynianów Z. Gvilbelmus Krew Królów Francuskich, Z. Honoratus Brat Króla Nikomedii, B. Alfons de Borgia Książę Gandii, Jan Królewicz Czeski, Wnuk Cesarza Albrychta, Hieronim de la Croyx Królewicz Oromuzii. Liczy Zakonu Z. Augustyna Świętych Kanonizowanych sexus Virilis 92. sexûs Faemineus 34. a in opinione sanctitatis bez liczby.
SabAITE
Bożego, S. Moniki et lachrymarum eius Filius. Roku P. 388. fundował Zákon Eremitow S. Augustyna. Drugi Zákon erexit Kanonikow Regulàrnych A. D. 390. Owszem 43. Zákonow zá Regułą idą S. Augustyna Wielkiego Patryarchy. nawet sami Bellatores, to iest Krzyżácy, y Maltanscy Kawelerowie. Ozdobili Zákon Augustynianow S. Gvilbelmus Krew Krolow Francuskich, S. Honoratus Brat Krola Nikomedii, B. Alfons de Borgia Xiąże Gandii, Ián Krolewicz Czeski, Wnuk Cesarza Albrychta, Hieronym de la Croyx Krolewicz Oromuzii. Liczy Zákonu S. Augustyna Swiętych Kanonizowanych sexus Virilis 92. sexûs Faemineus 34. á in opinione sanctitatis bez liczby.
SABBAITAE
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1029
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
jest, u Z. Sebastiana w Rzymie. Sztuka Krzyża Z. Andrzeja jest, w Kościele w Rzymie u Z. Piotra w okowach, druga sztuka tegoż Krzyża jest w Krakowie u Z. Floriana, w tymże Kościele jest i Palec jego; drugi Palec u Z. Katarzyny w Krakowie u OO. Augustynianów teste Pruszcz. Trzeci Palec w Asyżu u Z. Franciszka. Największa zaś część kości jego znajduje się w Malfi mieście, Kampanii Włoskiej, z Carogrodu tam sprowadzona; gdzie z grobu jego olejek płynie na choroby pomocny, Nadasi in Anno Caelesti.
ANDRZEJA Z. z Korsynu Karmelity Biskupa Fesulańskiego O SS. Relikwiach.
w
iest, u S. Sebastyana w Rzymie. Sztuka Krzyża S. Andrzeia iest, w Kościele w Rzymie u S. Piotra w okowach, druga sztuka tegoż Krzyża iest w Krakowie u S. Floryana, w tymże Kościele iest y Palec iego; drugi Palec u S. Katarzyny w Krakowie u OO. Augustynianow teste Pruszcz. Trzeci Palec w Assyżu u S. Franciszka. Naywiększa zaś część kości iego znayduie sie w Malfi mieście, Kampanii Włoskiey, z Carogrodu tam zprowadzona; gdzie z grobu iego oleiek płynie na choroby pomocny, Nadasi in Anno Caelesti.
ANDRZEIA S. z Korsynu Karmelity Biskupa Fesulańskiego O SS. Relikwiach.
w
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 121
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
wypłakany u BOGA, stąd Filius Lachrymarum rzeczony. Wiele Ksiąg popisał dla Kościoła Z. potrzebnych. Umarł R. 433. żył lat 76. Ciało jego z Sardynii Luitprandus Król Longobardów do Tycinu vulgo Pawlii Miasta Włoskiego sprowadził. Roku 725 do Sardynii zaś z Afryki sprowadzone było jeszcze Roku 564. Jest Fundatorem Eremitów OO. Augustynianów. Owszem pod Regułą jego żyje czterdzieści i trzy Zakonów. Pastorał jego słoniowy, w Walencyj Mieście Hiszpańskim. Augustinus, jednoż co mnożący z Łacińskiego.
ATENOGENOSA Z. Męczennika Biskupa Sebasty, albo Semaryj w Palestynie 17. Lipca; żył około Roku 285. Pochowany w Klasztorze Pedachtonie. Surius. Jest Patronem we wszystkich
wypłakany u BOGA, ztąd Filius Lachrymarum rzecżony. Wiele Ksiąg popisał dla Kościoła S. potrzebnych. Umarł R. 433. żył lat 76. Ciało iego z Sardynii Luitprandus Krol Longobardòw do Tycinu vulgo Pawlii Miasta Włoskiego zprowadził. Roku 725 do Sardynii zaś z Afryki zprowadzone było ieszcze Roku 564. Iest Fundatorem Eremitow OO. Augustynianow. Owszem pod Regułą iego żyie czterdzieści y trzy Zakonow. Pastorał iego słoniowy, w Walencyi Mieście Hiszpańskim. Augustinus, iednoż co mnożący z Łacińskiego.
ATENOGENOSA S. Męcżennika Biskupa Sebasty, albo Semarii w Palestynie 17. Lipca; żył około Roku 285. Pochowany w Klasztorze Pedachtonie. Surius. Iest Patronem we wszystkich
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 123
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w Mediolanie mieście Włoskim, w Kościele Ambrosiana zwanym, żył około Roku 400. Onto Z. Augustyna od Manichejskiej odwiódł sekty: on według wielu zdania z Augustynem Hymnu Te DEUM laudamus Autor i kompozytor. Czaszka głowy jego jest w Kra- O SS. Relikwiach.
kowie w Kościele SS. Katarzyny i Małgorzaty u OO. Augustynianów. Ambrosius z Greckiego, jednoż co nieśmiertelny znaczy.
AKACEGO Z. Hetmana i 10000. Żołnierzów jego Męczenników 22. Czerwca. Wszyscy pokrzyżowani na gorze Ararat w Armemii, do Nieba wezwani głosem: Roku 130. Słońce się zaćmiło przy ich śmierci, od Aniołów pogrzebieni. Surius.
ABRAHAMA Starozakonnego Patriarchy, albo Arcy-Ojca
w Mediolanie mieście Włoskim, w Kościele Ambrosiana zwanym, żył około Roku 400. Onto S. Augustyna od Manicheyskiey odwiodł sekty: on według wielu zdania z Augustynem Hymnu Te DEUM laudamus Autor y kompozytor. Czaszka głowy iego iest w Kra- O SS. Relikwiach.
kowie w Kościele SS. Katarzyny y Małgorzaty u OO. Augustynianow. Ambrosius z Greckiego, iednoż co niesmiertelny znacży.
AKACEGO S. Hetmana y 10000. Zołnierzow iego Męcżennikow 22. Czerwca. Wszyscy pokrzyżowani na gorze Ararath w Armemii, do Nieba wezwani głosem: Roku 130. Słońce się zaćmiło przy ich smierci, od Aniołow pogrzebieni. Surius.
ABRAHAMA Starozakonnego Patryarchy, albo Arcy-Oyca
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 126
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
apud Canonicos Regulares. Ząb Z Jana jest u OO. Jezuitów w Lublinie dany od Maciejowskiego Kardynała Polskiego. Taca na której Głowa przyniesiona do Herody- O SS. Relikwiach.
ady jest w Genui mieście Włoskim. W Krakowie w Katedrze jest Czelust Z. Jana Chrzciciela. Wtymże mieście u Z. Katarzyny u OO. Augustynianów jest część odzienia jego, mówi Pruszcz Autor w opisaniu Krakowa. Jeszcze i tu o Głowie com wyczytał w Księdzę w Rusko-Słowieńskiej, tu summatim kłade dla Czytelnika. Ze jak tego meża więcej niżeli Proroka Heród kontentując swoje amory z Herodiadą i jej Córką ściąć kazał podczas bankietu i tańców; Z. Jana Ciało uczniowie pogrzebli
apud Canonicos Regulares. Ząb S Iana iest u OO. Iezuitow w Lublinie dany od Macieiowskiego Kardynała Polskiego. Taca na ktorey Głowa przyniesiona do Herodi- O SS. Relikwiach.
ady iest w Genui mieście Włoskim. W Krakowie w Katedrze iest Czelust S. Iana Chrzciciela. Wtymże mieście u S. Katarzyny u OO. Augustynianow iest cżęść odzienia iego, mowi Pruszcz Autor w opisaniu Krakowa. Ieszcze y tu o Głowie com wycżytał w Księdzę w Rusko-Słowieńskiey, tu summatim kłade dla Cżytelnika. Ze iak tego meża więcey niżeli Proroka Herod kontentuiąc swoie amory z Herodiadą y iey Corką sciąć kazał podcżas bankietu y tańcow; S. Iana Ciało ucżniowie pogrzebli
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 150
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Głowa i część kości dane do Tolosy Miasta Francuskiego w Kościele Z. Saturnina.
IZAJASZA Bonera Błogosławionego Polaka Augustyanina 8. Lutego. Umierającego Roku 1471. Matka Najś: z maleńkim P. JEZUSEM nawiedziła, i z Patronami SS. Polskiemi. Dwóch umarłych jeszcze żyjąc wskrzesił. Ciało jego leży w trunience u OO. Augustynianów w Krakowie w Kościele SS. Katarzyny i Małgorzaty w Kaplicy Z. Doroty.
JANA Ewangelisty Teologa 27. Grudnia. Z imienia znaczy gratiam. Był najmłodszy z Apostołów, opiekun Maryj. Ruś go zowią Napersnikiem, iż się na piersiach oparł JEZUSOWYCH na ostatniej wieczerzy. W Rzymie w oleju smażony za Bramą Łacińską, na
Głowa y cżęść kości dane do Tolosy Miasta Francuzkiego w Kościele S. Saturnina.
IZAIASZA Bonera Błogosławionego Polaka Augustyanina 8. Lutego. Umieraiącego Roku 1471. Matka Nayś: z maleńkim P. IEZUSEM nawiedziła, y z Patronami SS. Polskiemi. Dwoch umarłych ieszcze żyiąc wskrzesił. Ciało iego leży w trunience u OO. Augustinianow w Krakowie w Kościele SS. Katarzyny y Małgorzaty w Kaplicy S. Doroty.
IANA Ewangelisty Teologa 27. Grudnia. Z imienia znacży gratiam. Był naymłodszy z Apostołow, opiekun Maryi. Ruś go zowią Napersnikiem, iż się na piersiach oparł IEZUSOWYCH na ostatniey wiecżerzy. W Rzymie w oleiu smażony za Bramą Łacinską, na
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 155
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754