Infortiatum, tojest Leges Fortissimae nie odmienne, nie skasowane, tojest Testamenta. Reszta owych Ksiąg 50 zowie się Dygestum Novum Trzecia Część Iuris Civilis, albo Caesarei jest CODEX NOTUS, z dawnego Justyniana Kodeksa wykorrygowany, na 12 Ksiąg podzielony, z których trzy ostatnie często się VOLUMEN nazywają. Czwarta Część Prawa tegoż Świeckiego są Autentyczne, albo NOVELIAE LEGES, do których należy 108 Konstytucyj podzielonych na 46 tytułów, a te na swoje Rozdziały. Tuż się referują Novellae Iustinianae, Konstytucje Leona, Tyberiusza, i Justyniana Cesarzów. Część Piąta inkluduje Feudorum Consvetudines, alias Lennych Praw zwyczaje. Tuż należą Konstytucje Fryderyka II Cesarza, Ekstravagantes, Libri de Pace.
Infortiatum, toiest Leges Fortissimae nie odmienne, nie skasowane, toiest Testamenta. Reszta owych Xiąg 50 zowie się Digestum Novum Trzecia Część Iuris Civilis, albo Caesarei iest CODEX NOTUS, z dawnego Iustyniana Kodexa wykorrygowany, na 12 Xiąg podzielony, z ktorych trzy ostatnie często się VOLUMEN nazywaią. Czwarta Część Prawa tegoż Swieckiego są Autentyczne, albo NOVELIAE LEGES, do ktorych należy 108 Konstytucyi podzielonych na 46 tytułow, a te na swoie Rozdziały. Tuż się referuią Novellae Iustinianae, Konstytucye Leona, Tyberyusza, y Iustyniana Cesarzow. Część Piąta inkluduie Feudorum Consvetudines, alias Lennych Praw zwyczaie. Tuż należą Konstytucye Fryderika II Cesarza, Extravagantes, Libri de Pace.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 360
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
kanclerzowi zaniesionym, jako też przez kontrowersją patronów od księcia kanclerza czasu sprawy stawających — przyszło.
Tak ta reklamacja księcia kanclerza przez fawor dla ochronienia honoru tegoż księcia kanclerza, niby żadnym kalumniowaniem nie bawiącego się, w decyzją deputatów — przyjaciół jego — włożona być nie mogła. Z drugiej zaś strony, gdyśmy w trybunale autentyczne, jasne i w wielkiej liczbie procedencji naszej
szlacheckiej dokumenta produkowali, tedy trudno nie było być konwinkowanymi o naszej tak widocznej szlacheckiej rodowitości. Trudno było, bez pokazania oczywistej złości, zatłumić i trudno było nie warować nam omnimodam securitatem honoru naszego szlacheckiego.
Za czym za radą i subtylizacją patronów księcia kanclerza, osobliwie Hołowczyca, surogatora
kanclerzowi zaniesionym, jako też przez kontrowersją patronów od księcia kanclerza czasu sprawy stawających — przyszło.
Tak ta reklamacja księcia kanclerza przez fawor dla ochronienia honoru tegoż księcia kanclerza, niby żadnym kalumniowaniem nie bawiącego się, w decyzją deputatów — przyjaciół jego — włożona być nie mogła. Z drugiej zaś strony, gdyśmy w trybunale autentyczne, jasne i w wielkiej liczbie procedencji naszej
szlacheckiej dokumenta produkowali, tedy trudno nie było być konwinkowanymi o naszej tak widocznej szlacheckiej rodowitości. Trudno było, bez pokazania oczywistej złości, zatłumić i trudno było nie warować nam omnimodam securitatem honoru naszego szlacheckiego.
Za czym za radą i subtylizacją patronów księcia kanclerza, osobliwie Hołowczyca, surogatora
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 615
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
co z niej złego, albo dobrego wynika, jakoto upiery. Druga, odpowiedzieć mogę: że ci scioli mylą się, że w cudzych krajach niemasz czarów, czarownic; owszem tam ich nidus. Simon Maiolus uczony Biskiup Wulturarieński, nie Polak, ale Włoch dziwne w Tomie drugim swoich Dierum Canicularium historie czarownic wylicza Autentyczne, z Autorów poważnych wybrane, i od siebie widziane, Drugi Marcin Delrio Jezuita Hiszpan z Ojca. w Niemczech urodzony, także nie Polskiej Nacyj człek obszernie o czarnoksięstwie, o czarownikach przedziwne rzeczy pisze, od nikogo niezganione, owszem za prawdę nieomylną uznane, tytuł dał książcze De Disquisitionibus Magicis. Zgodnym jednym Teologiem mówiłem
co z niey złego, albo dobrego wynika, iakoto upiery. Druga, odpowiedzieć mogę: że ci scioli mylą się, że w cudzych kraiach niemasz czarow, czarownic; owszem tam ich nidus. Simon Maiolus uczony Biskiup Wulturarieński, nie Polak, ale Włoch dziwne w Tomie drugim swoich Dierum Canicularium historye czarownic wylicza Autentyczne, z Autorow poważnych wybrane, y od siebie widziane, Drugi Marcin Delrio Iezuita Hiszpan z Oyca. w Niemczech urodzony, także nie Polskiey Nacyi człek obszernie o cżarnoksięstwie, o czarownikach przedziwne rzeczy pisze, od nikogo niezganione, owszem za prawdę nieomylną uznane, tytuł dał ksiąszcze De Disquisitionibus Magicis. Zgodnym iednym Teologiem mowiłem
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 257
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
postanowił, i daje Ordinandis. żadnym temu wierzyć nie zakazał Dekretem; żaden też Papież tej sentencyj nie wyklął, ani deklarował; pro impia blasphema: haeretica, erroneu, scandalosa. Alias trzebaby Pisma Świętego wiele tekstów o czarach twierdzących, Doktorów, Teologów, Kazistów, o tym traktujących, Historie Kościelne, Świętych Żywoty Autentyczne Mirabilia, o czarach upominające, czemu tot saeculis pie creditum popalić, Egzorcyzmy, Agendy, Benedictiones różne w tej materyj, pokasować, interdykować. Autorów tyle mądrych i poważnych Starożytnych wiele w swych księgach o czarnoksięstwie, o czarownicach, i ich cudownych sprawach czarta pomocą wywieranych fusè, i dowodnie (jako się tu wywiodło)
postanowił, y daie Ordinandis. żadnym temu wierzyć nie zakazał Dekretem; żaden też Papież tey sentencyi nie wyklął, ani deklarował; pro impia blasphema: haeretica, erroneu, scandalosa. Alias trzebaby Pisma Swiętego wiele textow o czarach twierdzących, Doktorow, Teologow, Kazistow, o tym traktuiących, Historye Kościelne, Swiętych Zywoty Autentyczne Mirabilia, o czarach upominaiące, czemu tot saeculis pie creditum popalić, Exorcyzmy, Agendy, Benedictiones rożne w tey materyi, pokassować, interdykować. Autorow tyle mądrych y poważnych Starożytnych wiele w swych księgach o czarnoksięstwie, o czarownicach, y ich cudownych sprawach czarta pomocą wywieranych fusè, y dowodnie (iako się tu wywiodło)
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 269.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
jednając, obiecował to Królowi J. M. ś. pamięci, że industria et ingenio suo ma Rzpltę do tego przywieść, aby była przedsięwzięła wojnę, i żeby na nią pozwoliła. Naprzód tedy upominków posełać i oddawać Tatarom nieradził, aby przez to mógł zaciągnąć wojnę Tatarską, a potem Turecką, i są instructie autentyczne, gdzie disvadet na Sejmikach J. K. Mci oddawania tych upominków, dla których do nas jeździli, i że ich przez te lata przeszłe im nie oddawano, dla tego nas lesz często depraedabant. A iż i to medium niemogło accellerare wojnę Turecką, lubo na wszytkich Sejmikach była niecnotliwa ta proponowana w Instructiach,
jednaiąc, obiecował to Królowi J. M. ś. pamięci, że industria et ingenio suo ma Rzpltę do tego przywieść, aby była przedsięwzięła wojnę, y żeby na nię pozwoliła. Naprzód tedy upominków posełać y oddawać Tatarom nieradził, aby przez to mógł zaciągnąć wojnę Tatarską, a potem Turecką, y są instructie autentyczne, gdzie disvadet na Sejmikach J. K. Mći oddawania tych upominków, dla których do nas jeździli, y że ich przez te lata przeszłe im nie oddawano, dla tego nas lesz często depraedabant. A iż y to medium niemogło accellerare wojnę Turecką, lubo na wszytkich Sejmikach była niecnotliwa ta proponowana w Instructiach,
Skrót tekstu: ComConOssKoniec
Strona: 422
Tytuł:
Kompendium consiliorum pana Jerzego Ossolińskiego
Autor:
Jerzy Ossoliński
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętniki o Koniecpolskich. Przyczynek do dziejów polskich XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Stanisław Przyłęcki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Leon Rzewuski
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1842
sposobem dałem, cedowałem i konferowałem. Także sumy kontraktem matrimonialnym i inszemi zapisami przez św. pam. kscia Im. Pana wojewodę ruskiego, św. pam. księżnie Imci Gryzeldzie z Zamościa ciotce i dobrodziejce mojej asekurowane i zapisane, jeszcze dotąd niewindykowane, wynoszące wszystkich dwnanaście kroć sto tysięcy, jako na to autentyczne zapisy, kontrakty i roboratie ich w skarbcu moim znajdują się, ordynuję na zniesienie kreditorów. Także sortem in bonis Uście, któraby spodziewam się miała swój prędko przez experiment wziąć w trybunale skutek, i te wszystkie, jakoby się kolwiek pokazała, na zniesienie dłużników leguję. A ponieważ mię boska mieć chce dispozycja bezpotomnym,
sposobem dałem, cedowałem i konferowałem. Także summy kontraktem matrimonialnym i inszemi zapisami przez św. pam. xcia Jm. Pana wojewodę ruskiego, św. pam. xiężnie Jmci Gryzeldzie z Zamościa ciotce i dobrodziejce mojej assekurowane i zapisane, jeszcze dotąd niewindykowane, wynoszące wszystkich dwnanaście kroć sto tysięcy, jako na to authentyczne zapisy, kontrakty i roboratie ich w skarbcu moim znajdują się, ordynuję na zniesienie kreditorów. Także sortem in bonis Uście, któraby spodziewam się miała swój prędko przez experiment wziąć w trybunale skutek, i te wszystkie, jakoby się kolwiek pokazała, na zniesienie dłużników leguję. A ponieważ mię boska mieć chce dispozycya bezpotomnym,
Skrót tekstu: KoniecSTest
Strona: 383
Tytuł:
Testament
Autor:
Stanisław Koniecpolski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
testamenty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1682
Data wydania (nie wcześniej niż):
1682
Data wydania (nie później niż):
1682
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętniki o Koniecpolskich. Przyczynek do dziejów polskich XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Stanisław Przyłęcki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Leon Rzewuski
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1842