dając go pić. Płód martwy wywodzi.
Korzeń czopkiem zastrugany/ albo usiekany/ a w wiotchej chustecce węzełkiem w łono puszczony/ płód martwy z żywota wyciąga. Bolączce w oczach.
Bolaczkę/ albo wrzód w oczach leczy/ Sok z Herkule z trochą octu a z Olejkiem Ptaszej zobi na nie plastowany. Zębom bolejącym.
Ból zębów uśmierza/ tenże Sok w occie moczony/ a ciepło w uściech/ i długo trzymany. Zapamiętającym.
Nad przyrodzenie zapamiętającym się. Subetu.
Spaniu nad przyrodzenie/ które Subetem Arabczycy zowią/ wzbudza/ z soku podkurzenie w noc z ognia czyniąc. Uszu boleniu.
W uszach boleści układa/ tenże Sok/
dáiąc go pić. Płod martwy wywodźi.
Korzeń czopkiem zástrugány/ álbo vśiekány/ á w wiotchey chustecce węzełkiem w łono pusczony/ płod martwy z żywotá wyćiąga. Bolączce w oczách.
Bolaczkę/ álbo wrzod w oczách leczy/ Sok z Herkule z trochą octu á z Oleykiem Ptászey zobi ná nie plastowány. Zębom boleiącym.
Bol zębow vśmierza/ tenże Sok w occie moczony/ á ćiepło w vśćiech/ y długo trzymany. Zápámiętáiącym.
Nád przyrodzenie zápámiętáiącym sie. Subetu.
Spániu nád przyrodzenie/ ktore Subetem Arábczycy zowią/ wzbudza/ z soku podkurzenie w noc z ogniá czyniąc. Vszu boleniu.
W vszách boleśći vkłáda/ tenże Sok/
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 230
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
uczynkami/ rozkosz niejaka chodzi: za przystojnemi trudność/ dla czego cnota bawi się około miłych/ rozkosznych/ i niemiłych/ trudnych rzeczy/ iż do spraw/ do rzeczy/ przywiązana jest rozkosz/ abo ból. Jako rozkosz przynależy wstrzymawałości.
Na dowody/ przeciwko tej nauce położone/ mówię: Na 1. Rozkosz i ból: miła rzecz i niemiła/ dwojako się rozumie/ ściskle/ ile w sobie zamyka rozkosz do jedzenia/ i picia/ i Wenery należąca/ ta właśnie przynależy Wstrzymawałości. Bierzem potym szeroko/ ile rozkosz w sobie zamyka/ wszelakie miłe i lube rzeczy: a tym sposobem cnota/ bawi się około takiej rozkoszy. Na
vczynkámi/ roskosz nieiaka chodźi: zá przystoynemi trudność/ dla czego cnotá bawi się około miłych/ roskosznych/ y niemiłych/ trudnych rzeczy/ iż do spraw/ do rzeczy/ przywiązána iest roskosz/ abo bol. Iáko roskosz przynależy wstrzymawáłośći.
Ná dowody/ przećiwko tey náuce położone/ mowię: Ná 1. Roskosz y bol: miła rzecz y niemiła/ dwoiáko się rozumie/ śćiskle/ ile w sobie zamyka roskosz do iedzenia/ y pićia/ y Wenery należąca/ ta własnie przynależy Wstrzymawałośći. Bierzem potym szeroko/ ile roskosz w sobie zámyka/ wszelákie miłe y lube rzeczy: á tym sposobem cnotá/ báwi się około tákiey roskoszy. Na
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 128
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618
zaś będzie rzecz zła obecna wzbudza się frasunek/ przez który serce się uciska/ chroniąc się złego. A jeśli jeszcze nie masz złego/ ale ma przyść na nas/ wzbudza się w nas bojaźń/ przez którą serce się kurszy/ aby nie było złym przyszłym uciśnione. Niektórzy tylko dwie studnice czynią namiętności: rozkosz i ból. Wywód czterech namiętności. Postępek namiętności.
Jeśli chcemy z gruntu przednie namiętności naznaczyć/ mamy uważać postępek w namiętności/ w którym trzy rzeczy upatrujemy: przodek/ śrzodek/ i koniec. Na końcu nie bywa wzruszenie/ ani skłonność do jakiej rzeczy/ ale coś pochodzącego z wzruszenia/ i jakoby dostanie rzeczy: bo gdzie
záś będźie rzecz zła obecna wzbudza się frásunek/ przez ktory serce się vćiska/ chroniąc się złego. A iesli iescze nie mász złego/ ale ma przyść ná nas/ wzbudza się w nas boiaźń/ przez ktorą serce się kurszy/ áby nie było złym przyszłym vciśnione. Niektorzy tylko dwie studnice czynią namiętnośći: roskosz y bol. Wywod czterech namiętnośći. Postępek namiętnośći.
Iesli chcemy z gruntu przednie namiętnośći náznáczyć/ mamy vważáć postępek w namiętnośći/ w ktorym trzy rzeczy vpátruiemy: przodek/ śrzodek/ y koniec. Ná końcu nie bywa wzruszenie/ áni skłonność do iákiey rzeczy/ ále coś pochodzącego z wzruszenia/ y iakoby dostanie rzeczy: bo gdźie
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 134
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618