.
Więc idę w głębokie lasy, a tam me już wszytkie czasy Trawić będę, pokutując, czas stracony opłakując. Któreż dodasz, drzewo, cienia, bym miała co ochłodzenia? Tam uważę moje sprawy, całego wieku zabawy. Udaję się na puszczą, zasiadam pod herbownem krzyżem.
Leo i tu myśl ma błędliwa trwoży mię, żem frasobliwa, Bym pod tem drzewem nie siadła, dla którego nam odpadła Rozkosz pierwsza pozwolona, przez człowieka utracona. Mijam tedy wszytkie drzewa: herbownego trzymać trzeba. TRANSAKCJA ALBO OPISANIE
Tu już zasiadam bezpiecznie; a siedzieć pod nim statecznie, Lubo owoc przykry rodzi; ale mi go ten osłodzi
.
Więc idę w głębokie lasy, a tam me już wszytkie czasy Trawić będę, pokutując, czas stracony opłakując. Któreż dodasz, drzewo, cienia, bym miała co ochłodzenia? Tam uważę moje sprawy, całego wieku zabawy. Udaję się na puszczą, zasiadam pod herbownem krzyżem.
Leó i tu myśl ma błędliwa trwoży mię, żem frasobliwa, Bym pod tem drzewem nie siadła, dla którego nam odpadła Rozkosz pierwsza pozwolona, przez człowieka utracona. Mijam tedy wszytkie drzewa: herbownego trzymać trzeba. TRANSAKCYJA ALBO OPISANIE
Tu już zasiadam bezpiecznie; a siedzieć pod nim statecznie, Lubo owoc przykry rodzi; ale mi go ten osłodzi
Skrót tekstu: StanTrans
Strona: 3
Tytuł:
Transakcja albo opisanie całego życia jednej sieroty
Autor:
Anna Stanisławska
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1685
Data wydania (nie wcześniej niż):
1685
Data wydania (nie później niż):
1685
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ida Kotowa
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Polska Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1935
tylko nie broni teraźniejszych Astrologów, ale wyraźnego prawa Kościelnego czyni prawołomcami. A dotego: wszak SS: Ojcowie cytowani, nie tylko z tej racyj Astrologiczne predykcje potepiają, jakoby miały albo znosić i ubliżać wolności ludzkiej, albo być nieomylne. Ale że cała wieszczbiarska Astrologia w swoich regułach i obserwach jest płonna, obłudna, błędliwa, nikczemna, próżna, nierozumna. Toć u SS: Ojców, Teologów, Filozofów, ba samych rozumniejszych Astronomów nie uchodzi. A w reszcie, jeżeli predykcje Astrologów tylko koniekturalne, być mogą, mogą też nie być? i na cóż się zdadzą? Tylkoć to baby na dwoje wrozą. Według nauki Chrystusowej
tylko nie broni teraźnieyszych Astrologow, ále wyraźnego prawa Kościelnego czyni prawołomcami. A dotego: wszak SS: Oycowie cytowáni, nie tylko z tey racyi Astrologiczne predykcye potepiaią, iákoby miały álbo znosić y ubliżáć wolności ludzkiey, álbo bydź nieomylne. Ale że cáła wieszczbiarska Astrologia w swoich regułách y obserwach iest płonna, obłudna, błędliwa, nikczemna, prożna, nierozumna. Toć u SS: Oycow, Teologow, Filozofow, ba samych rozumnieyszych Astronomow nie uchodzi. A w reszcie, ieżeli predykcye Astrologow tylko koniekturalne, bydź mogą, mogą też nie bydź? y ná coż się zdadzą? Tylkoć to báby ná dwoie wrozą. Według náuki Chrystusowey
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 25
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
rada) namniej niefolgujesz/ Co rok Pawle to Prorok. dobrze prorokujesz.
Z łacińskiego. Złodziej możeć obnażyć twe z pieniędzy wory/ Ogień znieść Wsi/ Folwarki/ i twe pyszne dwory. Dłużnik długu nieodda/ i płatu winnego. Ziemia schybić nasienia oddać zwierzonego. Fillis cię obrać może/ i Wenus błędliwa/ Woda pogrązić może/ Flotę twą zdradliwa/ Nie zna szwanku/ co z dóbr twych udzielisz bliźniemu/ Te same dobra twoje/ co dasz Bratu twemu.
Do Walka. Księgi Trzecie.
ALboś ślubował/ że tak Walku ziesz? V ludzi i ziesz/ u ludzi i spijesz.
Jobowe mizerie. MIenia Dziatki
rádá) namniey niefolguiesz/ Co rok Páwle to Prorok. dobrze prorokuiesz.
Z łáćińskiego. ZLodźiey możeć obnáżyć twe z pieniędzy wory/ Ogień znieść Wśi/ Folwárki/ y twe pyszne dwory. Dłużnik długu nieodda/ y płátu winnego. Ziemiá schybić naśienia oddáć zwierzonego. Phillis ćię obráć może/ y Wenus błędliwa/ Wodá pogrąźić może/ Phlottę twą zdrádliwa/ Nie zna szwánku/ co z dobr twych vdźielisz bliźniemu/ Te sáme dobrá twoie/ co dasz Brátu twemu.
Do Wálká. Kśięgi Trzećie.
ALboś ślubował/ że ták Wálku żyesz? V ludźi y ziesz/ v ludźi y spijesz.
Iobowe mizerie. MIenia Dźiátki
Skrót tekstu: GawDworz
Strona: 84
Tytuł:
Dworzanki albo epigramata polskie
Autor:
Jan Gawiński
Drukarnia:
Balcer Smieszkowicz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1664
Data wydania (nie wcześniej niż):
1664
Data wydania (nie później niż):
1664
które krótko ułatwiam. O dawności i czasie stworzenia świata.
LXXXIII. Dawnych Pogańskich Filozofów zdanie było, iż ten świat był od wieków. Atoli: że się w czasie począł, jest artykuł wiary na fundamencie Pisma Z. ufundowany. Jak dawno zaś ten świat swój wziął początek? w wielu Państwach Pogańskich i teraz ta błędliwa znajduje się perswazja, że nad zamiar swoim Monarchiom zakładając starożytność, i świata dawność długiemi mierzą wiekami. J tak Egipcjanie więcej jak sto sześćdziesiąt tysięcy lat swemu Państwu rachowali. Chaldejczykowie wiadomość obrotów Niebieskich, i Luminarzów Astronomiczne obserwacje Matematyków swoich od czterech set siedemdziesiąt tysięcy lat zakładali. Syneńczykowie też swego Państwa dzieje i rewolucje swemi księgami
ktore krotko ułatwiam. O dawności y czasie stworzenia świata.
LXXXIII. Dawnych Pogańskich Filozofow zdánie było, iż ten świat był od wiekow. Atoli: że się w czasie począł, iest artykuł wiary ná fundámencie Pisma S. ufundowany. Jak dawno zaś ten świat swoy wziął początek? w wielu Państwach Pogáńskich y teraz ta błędliwa znayduie się perswazya, że nad zamiar swoim Monarchiom zakładáiąc stárożytność, y światá dawność długiemi mierzą wiekámi. J ták Egipcyanie wiecey iák sto sześćdziesiąt tysięcy lat swemu Państwu rachowáli. Chaldeyczykowie wiadomość obrotow Niebieskich, y Luminarzow Astronomiczne obserwacye Matematykow swoich od czterech set siedemdziesiąt tysięcy lat zakładáli. Syneńczykowie też swego Państwa dzieie y rewolucye swemi księgámi
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: Gv
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Kogosz swawola zbawienia nie złupi?) Zem uchybiła toru Drogi świętej/ I szłam gościńcem niewoli przeklętej. Wzgardziłam Prawdą/ com czynić nie miała/ Swatam i jego obłudy słuchała. Co ciężej wspomnieć. Żywotem straciła/ I tak bez Boga nieszczęśliwam żyła.
IV. Szłam za zmysłami/ jako więc błędliwa Owca bez wodza/ gdy strzody, lękliwa. Błądzi po lesie odstąpiwszy stada/ A na drapieżne głodne wilki wpada. Abo jako koń bez wodzej/ którego Trudno zawściągnąć z narowami jego: Kiedy wybieży z stajniej wyuzdany/ Gynie dostawszy w nagłym biegu rany. V. Tak zapomniawszy/ i siebie/ i Boga/ Już
Kogosz swawola zbáwienia nie złupi?) Zem vchybiłá toru Drogi świętey/ Y szłám gośćincem niewoli przeklętey. Wzgárdziłám Prawdą/ com czynić nie miáłá/ Swátám y iego obłudy słucháłá. Co ćiężey wspomnieć. Zywotem stráćiłá/ Y ták bez Bogá niesczęśliwam żyłá.
IV. Szłám zá zmysłámi/ iáko więc błędliwa Owcá bez wodzá/ gdy ztrzody, lękliwa. Błądzi po leśie odstąpiwszy stádá/ A ná drapieżne głodne wilki wpadá. Abo iáko koń bez wodzey/ ktorego Trudno zawśćiągnąć z narowámi iego: Kiedy wybieży z stayniey wyuzdány/ Gynie dostawszy w nagłym biegu rány. V. Ták zápomniawszy/ y śiebie/ y Bogá/ Iuż
Skrót tekstu: TwarKPoch
Strona: F2v
Tytuł:
Pochodnia miłości bożej
Autor:
Kasper Twardowski
Drukarnia:
Walerian Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628