Potarowie Naród w Bosnii, wyznają tę Sektę, Obrazy wenerują, i znak Krzyża Świętego, zachówują obrzezanie Starozakonne.
Sekta Sabin, ma coś w sobie Idololatrie, bo oprócz Zakonu Mahometa, Słońce i Miesiąc wenerują; a to dla influencyj in inferiora, którą te dwa Luminarze Niebieskie na wszystkie rzeczy wylewają stworzone. Naśladowców tej błędnej Wiary ma Stambuł, ale więcej Partowie i Medowie gdzie Słońcu Mężczyźni, Księżycowi płeć biała kłaniają się, przypisują tym Luminarzom Niebieskim distinctionem sexûs etc.
SEKTARZE Munazychy wierzą, że datur Metempsichosis, alias transitus animarum rationalium in bruta mające podobieństwa najwięcej z humoru i kompleksyj do ciał swoich, z których wychodzą: naprzykład, dusza
Potarowie Narod w Bosnii, wyznaią tę Sektę, Obrazy weneruią, y znak Krzyża Swiętego, zachówuią obrzezanie Starozakonne.
Sekta Sabin, ma coś w sobie Idololatriae, bo oprocz Zakonu Machometa, Słońce y Miesiąc weneruią; a to dla influencyi in inferiora, ktorą te dwa Luminarze Niebieskie na wszystkie rzeczy wylewaią stworzone. Naśladowcow tey błędney Wiary ma Stambuł, ale więcey Partowie y Medowie gdzie Słońcu Męszczyzni, Xiężycowi płeć biała kłaniaią się, przypisuią tym Luminarzom Niebieskim distinctionem sexûs etc.
SEKTARZE Munazychy wierzą, że datur Metempsichosis, alias transitus animarum rationalium in bruta maiące podobieństwa naywięcey z humoru y komplexyi do ciał swoich, z ktorych wychodzą: naprzykład, dusza
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1108
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, X. Jan Kwiatkiewicz Soc: IESU in Annalibus Eccesiasticis, et in Fraude Haeresiarcharum, Wylicza Martinus Szentywani in Miscellaneis curiosioribus, etc.
HERETYCY imienia swoje pobrali od swoich Herezjarchów, alias Fundatorów, Pryncypałów Sekt swoich, jakoto Simoniaci od Simona, Manichaei od Manesa, Nestoriani od Nestoriusza. Innym podawane imiona od ich błędnej nauki, jakoto Millenaryj rzeczeni à mille Annis, iż nauczali, że CHRYSTUS przyszedłszy na świat, będzie królował tysiąc lat na ziemi z ludźmi. Zwali się inni ab ofectu, jakoto Iconoclaste, albo Obrazów burzyciele, iż Obrazy wyrzucali z Kościołów, domów, mając to za Bałwochwalstwo. HERETYKÓW jednych periit memoria
, X. Ian Kwiatkiewicz Soc: IESU in Annalibus Eccesiasticis, et in Fraude Haeresiarcharum, Wylicza Martinus Szentywani in Miscellaneis curiosioribus, etc.
HERETYCY imienia swoie pobrali od swoich Herezyarchow, alias Fundatorow, Pryncypałow Sekt swoich, iakoto Simoniaci od Simona, Manichaei od Manesa, Nestoriani od Nestoriusza. Innym podawane imiona od ich błędney nauki, iakoto Millenarii rzeczeni à mille Annis, iż nauczali, że CHRYSTUS przyszedłszy na świat, będzie krolował tysiąc lat na ziemi z ludźmi. Zwali się inni ab offectu, iakoto Iconoclastae, albo Obrazow burzyciele, iż Obrazy wyrzucali z Kościołow, domow, maiąc to za Bałwochwalstwo. HERETYKOW iednych periit memoria
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1111
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, i tamecznej obłokacyj ich privavit, dalej pędząc Tułaczów świata. Tandem tak wszędzie poniżonym, Podole stało się reclinatorium, niezbożnym Miedzyboża Okolica, gdzie Rzemiosłem wszelkim, płaceniem wielkich Czyńszów, tolerantur, ale Statutami Synodu Zamojskiego od Rusi Greko Unitów celebrowanego Roku 1720. Loci-Ordynario, mają być odniesieni; Herefis także ich cum expressione Articulorum błędnej ich nauki na tymże Synodzie wyklęta. Herezje Chrześcijańskie NAJPOTĘZNIEJSZE HEREZJE LUTERSKA i KALWIŃSKA, o których agam
Te obie, są to Głowy Hydry już dawno sub titulo Herezyj różnych ucięte, żnowu się odnawiające.
MARCIN LUTER, Sekcie Luterskiej dał imię i początek; utinam non natus fuiset. Urodził się w Saksonii, to też
, y tameczney oblokacyi ich privavit, daley pędząc Tułaczow świata. Tandem tak wszędzie poniżonym, Podole stało się reclinatorium, niezbożnym Miedzyboża Okolica, gdzie Rzemiosłem wszelkim, płaceniem wielkich Czyńszow, tolerantur, ale Statutami Synodu Zamoyskiego od Rusi Greko Unitow celebrowanego Roku 1720. Loci-Ordinario, maią bydź odniesieni; Haerefis także ich cum expressione Articulorum błędney ich nauki na tymże Synodzie wyklęta. Herezye Chrześciańskie NAYPOTĘZNIEYSZE HEREZYE LUTERSKA y KALWINSKA, o ktorych agam
Te obie, są to Głowy Hydry iuż dawno sub titulo Herezyi rożnych ucięte, żnowu się odnawiaiące.
MARCIN LUTER, Sekcie Luterskiey dał imie y początek; utinam non natus fuiset. Urodził się w Saxonii, to też
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1121
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ludu. Synod Carogrodzk i Fociusza wyklął Posłów swoich z Godności złożył. Wteż czasy Patriarcha Akwileji wybijając się z pod Zwierzchności Papieskiej, wysłuł Deputatów swoich do Fociusza z propozycjami, signanter z tą, iż w Artykule Pochodzenia Ducha Z. idzie za Kościołem Greckim. Co wielce Fociusza ukontentowało, że i w Kościele Zachodnim znalazł swej błędnej nauki Sekwitów. Sigibertus, Beda, Baronius etc. Ze Duch Świętej pochodzi od Ojca i Syna, na Toletańskim ustanowiono Konsylium, przeciw Priscellianistów Heretyków, co chętnie Wisigitowie przyjęli z Wiarą. Toż potwierdzono na innych Toletańsikich Synodach Anno Domini 589 i we Mszy Świętej toż samo dołożono w całej Hiszpanii: Filioque pracedii:
Ludu. Synod Carogrodzk y Fociusza wyklął Posłow swoich z Godności złożył. Wteż czasy Patryarcha Akwileii wybiiaiąc się z pod Zwierzchności Papieskiey, wysłuł Deputatow swoich do Fociusza z propozycyami, signanter z tą, iż w Artykule Pochodzenia Ducha S. idzie za Kościołem Greckim. Co wielce Fociusza ukontentowało, że y w Kościele Zachodnim znalazł swey błędney nauki Sekwitow. Sigibertus, Beda, Baronius etc. Ze Duch Swiętey pochodzi od Oyca y Syna, na Toletańskim ustanowiono Koncilium, przeciw Priscellianistow Heretykow, co chętnie Wisigitowie przyieli z Wiarą. Toż potwierdzono na innych Toletańsikich Synodach Anno Domini 589 y we Mszy Swiętey toż samo dołożono w całey Hiszpanii: Filioque pracedii:
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1139
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
431 zebranym, imieniem Celestyna Papieża prezydował i 12 wydał Anathematismos, albo dwanaście sentencyj do wiary Katolickiej regulujących się, którym że Arius Hereziarcha i inni nie wierzyli, popadli straszne Anathema. On wydal Komentarze na niektóre księgi Pisma Z: jakoto Sermones Paschales. Pisał i do Egipskich Mnichów, odwodząc ich od chwytania się nauki błędnej Nestoriusza, pisał i ku czci Najś: Panny nie mało, jako wylicza Hyppolitus Marraccius. Nim został Cyrillus Z: Biskupem, żył i między mężami na Gorze Karmelu według Autorów.
CYRILLUS Święty drugi Jerozolimski Biskup, żyjący około Roku 386 czyli 478, kilka razy innocentissime z Stolicy swojej złożony, i znowu do niej
431 zebranym, imieniem Celestyna Papieża prezydował y 12 wydał Anathematismos, albo dwanaście sentencyi do wiary Katolickiey reguluiących się, ktorym że Arius Hereziarcha y inni nie wierzyli, popadli straszne Anathema. On wydal Kommentarze na niektore księgi Pisma S: iakoto Sermones Paschales. Pisał y do Egypskich Mnichow, odwodząc ich od chwytania się nauki błędney Nestoriusza, pisał y ku czci Nayś: Panny nie mało, iako wylicza Hyppolitus Marraccius. Nim został Cyrillus S: Biskupem, żył y między mężami na Gorze Karmelu według Autorow.
CYRILLUS Swięty drugi Ierozolimski Biskup, żyiący około Roku 386 czyli 478, kilka razy innocentissime z Stolicy swoiey złożony, y znowu do niey
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 613
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Sakramentach, świętościach, obrządkach, ustawach, przysięgach, szlubach, postach, nabożeństwach publicznych i prywatnych... Poty, póki żyje w nas Religia, Bóg z nami. A choćby ułomność ludzka wyzuła nas na czas z łaski Pana Boga; Tedy Religia wróci nam ją, i pojedna nas z Bogiem. Ona z błędnej drogi wprowadzi nas na prostą. Ona otrze łzy nasze. Ona uczyni nas znowu pewnemi szczęśliwości wiecznej. Sanat vulnera, solatur adflictos, reddit lumen caecis. Co o pokucie Bernard Święty mówił, to bardziej stosować się może do Religii. Ale ab! jeżelibyśmy mieli to jedyne zrzodło i prawidło utracić! gdzież
Sakramentach, świętościach, obrządkach, ustawach, przysięgach, szlubach, postach, nabożeństwach publicznych y prywatnych... Poty, poki żyie w nas Religia, Bog z nami. A choćby ułomność ludzka wyzuła nas na czas z łaski Pana Boga; Tedy Religia wroci nam ią, y poiedna nas z Bogiem. Ona z błędney drogi wprowadzi nas na prostą. Ona otrze łzy nasze. Ona uczyni nas znowu pewnemi szczęśliwosci wieczney. Sanat vulnera, solatur adflictos, reddit lumen caecis. Co o pokucie Bernard Swięty mowił, to bardziey stosować się może do Religii. Ale ab! ieżelibyśmy mieli to iedyne zrzodło y prawidło utracić! gdzież
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 33
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
lub imputatur Z. Marcellinowi lapsus, ale to Doctissimi et Gravissimi Viri negant: w rzeczach do Wiary Świętej należących nie może errare, bo ma assistentem sobie Spiritum veritatis: Cokolwiek ex Cathedra prawdy decyduje, mieć potrzeba pro re indubitata: nie jest Antychrystem, to jest adwersarzem CHRYSTUSOWYM, jako kłamią bluźniersko Heretycy: nie jest błędnej nauki Promotorem, Fautorem, owszem Jej Ekstirpatorem, nigdy nie wzruszonym jako Opoka: Rogavi pro Te ut non deficiat Fides tua. Luc: 22. Inne Katedry Patriarchalne różnemi zarażone były Herezjami, to jest Aleksandryjska, Antiocheńska, Carogrodzka, Jerozolimska, teste Bellarmino, sama Rzymska, sine macula kacerstwa. Może Papież legitimus articulos
lub imputatur S. Marcellinowi lapsus, ale to Doctissimi et Gravissimi Viri negant: w rzeczach do Wiary Swiętey náleżących nie może errare, bo ma assistentem sobie Spiritum veritatis: Cokolwiek ex Cathedra práwdy decyduie, mieć potrzeba pro re indubitata: nie iest Antichristem, to iest adwersarzem CHRYSTUSOWYM, iako kłamią bluźniersko Heretycy: nie iest błędney nauki Promotorem, Fautorem, owszem Iey Extirpatorem, nigdy nie wzruszonym iako Opoka: Rogavi pro Te ut non deficiat Fides tua. Luc: 22. Inne Katedry Patryarchalne rożnemi zarażone były Herezyami, to iest Alexandryiska, Antyocheńska, Carogrodzka, Ierozolimska, teste Bellarmino, sama Rzymska, sine macula kacerstwá. Może Papież legitimus articulos
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 131
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
opasany, drzew, ziół, kwiatów pełen, miejsce delicyj i dywertymentów. W którym było źrzodło Rogel słodkiej wody, i kamień Zoheleth. Na tejże stronie jest skała Lapis offensionis, gdzie mądry Salomon na starość desipens, kiedy adamavit alienigenas multas, i było depravatum cor eius per mulieres, im się akomodując in favorem błędnej ich Pogańskiej Wiary, Kościół wystawił Molochowi. Druga góra wysoka na pułnocy Góry oliwnej za rzeką Cedron na staj cztery od Jeruzalem imieniem Petra Scandali, gdzie tenże Salomon in gratiam żon swoich Moabickiego Narodu, Bałwan wystawił Bożkowi CHAMOS. Na tej gorze są znaki Zamku Machabejskiego. Obalone przez Jozjasza i te Bałwany w Jeruzalem.
opásany, drzew, źioł, kwiátow pełen, mieysce delicyi y dywertymentow. W ktorym było źrzodło Rogel słodkiey wody, y kámień Zoheleth. Ná teyże stronie iest skałá Lapis offensionis, gdźie mądry Sálomon ná starość desipens, kiedy adamavit alienigenas multas, y było depravatum cor eius per mulieres, im się akommoduiąc in favorem błędney ich Pogańskiey Wiary, Kościoł wystáwił Molochowi. Druga gorá wysoká ná pułnocy Gory oliwney zá rzeką Cedron ná stay cztery od Ieruzálem imieniem Petra Scandali, gdźie tenże Sálomon in gratiam żon swoich Moabickiego Národu, Bałwan wystawił Bożkowi CHAMOS. Ná tey gorze są znáki Zámku Machabeyskiego. Obálone przez Iozyásza y te Bałwány w Ieruzálem.
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 558
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Po drugie swój prum napycha do brzegu. A ty przeklętą rozdarszy paszczękę/ Pędzisz nieszczęsne na wieczną ich mękę. Ale że wejźrzał miłosiernym okiem/ Przedwieczny władźca (co niebem szerokiem: I tobą samym i twym piekłem rządzi/ A pragnie zbawić każdego co błądzi/ Na mnie grzesznego. On paszczece twojej/ Nie dał pochłonąć błędnej Lodki mojej. Dał w rozeznaniu grzechu szkaradego/ Znaleźć początek zbawienia wiecznego. Lodź z nawałności
S. August: Nec habebam quid respondere tibi Dñe, nisi verba lenta et somnolenta, sine modò et modò, modicum et modicum. et modò non habebat modum, et modycum ibat in longum.
OD tych czas żyjąc z
Po drugie swoy prum nápycha do brzegu. A ty przeklętą rozdarszy paszczękę/ Pędźisz nieszczęsne ná wieczną ich mękę. Ale że weyźrzał miłośiernym okiem/ Przedwieczny władźcá (co niebem szerokiem: Y tobą samym y twym piekłem rządźi/ A pragnie zbáwić każdego co błądźi/ Ná mnie grzesznego. On paszczece twoiey/ Nie dał pochłonąć błędney Lodki moiey. Dał w rozeznániu grzechu szkáradego/ Znaleść początek zbawienia wiecznego. Lodź z nawáłnośći
S. August: Nec habebam quid respondere tibi Dñe, nisi verba lenta et somnolenta, sine modò et modò, modicum et modicum. et modò non habebat modum, et modicum ibat in longum.
OD tych czás żyiąc z
Skrót tekstu: TwarKŁodz
Strona: B3v
Tytuł:
Łódź młodzi z nawałności do brzegu płynąca
Autor:
Kasper Twardowski
Drukarnia:
Drukarnia dziedziców Jakuba Siebeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618
stworzenia. Do ciebe serce z rękoma podnoszę/ Ciebie ratunku wieczna myśli proszę. Dosyciem światu/ i jego marności/ Ścieszek zakonu twej świątobliwości. Przepominając/ służyłem: i jarzmo/ Grzechowem nosił na swych karkach darmo/ Który Piotrowi w morzu tonącemu/ Podałes rękę/ daj i mnie grzesznemu. Nie daj utonąć/ błędnej Lodce mojej/ Ale ją zasłoń skrzydły łaski swojej. Szczedł maszt do szczęta/ deszczki potłucznone/ Po wypadały sztaby z niej zwątlone. Tyś Rudl/ i Styrnik/ tys Kotwica troja/ W której zastrzmiała dziś nadzieja moja. Ty ją sam z sprowadz z Kaukazu śnieżnego/ Ty ją do Portu prowadz zbawiennego. Daj
stworzenia. Do ćiebe serce z rękoma podnoszę/ Ciebie ratunku wieczna myśli proszę. Dosyćiem światu/ y iego marnośći/ Sćieszek zakonu twey świątobliwośći. Przepominaiąc/ służyłem: y iarzmo/ Grzechowem nosił na swych karkách dármo/ Ktory Piotrowi w morzu tonącemu/ Podałes rękę/ day y mnie grzesznemu. Nie day vtonąć/ błędney Lodce moiey/ Ale ią zasłoń skrzydły łaski swoiey. Sczedł maszt do sczętá/ desczki potłucznone/ Po wypadały sztaby z niey zwątlone. Tyś Rudl/ y Styrnik/ tys Kotwica troiá/ W ktorey zástrzmiała dźiś nadźieia moiá. Ty ią sám z sprowadz z Kaukázu śnieżnego/ Ty ią do Portu prowadz zbáwiennego. Day
Skrót tekstu: TwarKŁodz
Strona: E3v
Tytuł:
Łódź młodzi z nawałności do brzegu płynąca
Autor:
Kasper Twardowski
Drukarnia:
Drukarnia dziedziców Jakuba Siebeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618