pobroiwszy wiele niezbożności i szaleństw/ po długim oblężeniu przez Arcybis: Koleńskiego/ byli wyniszczeni w roku 1551. Andreas Ostander uczynił się autorem nowej herezjej/ i pewnej nauki o sprawiedliwości/ przedtym niesłychanej w Prusiech/ i zaraził nią Książę Albertusa; a Luterani rozerwali się znienagła na Ridigos, i na Molles: miedzy inszymi błędy/ wszedł też miedzy nie i ów Vbiquitatis, co twierdzą/ iż ciało Chrystusowe jest wszędy. Nie przestawali i za takim odmianami Luterani i Zwingliani/ traktować o ugodzie i o pokoju. Lecz iż Augustus Elektor Saski/ oglądając się na swe państwo/ i żeby się zostawał przy możności i potędze/ mając z sobą Luterany
pobroiwszy wiele niezbożnośći y szaleństw/ po długim oblężeniu przez Arcibis: Koleńskiego/ byli wynisczeni w roku 1551. Andreas Ostánder vczynił się authorem nowey haeresiey/ y pewney náuki o spráwiedliwośći/ przedtym niesłycháney w Pruśiech/ y záráźił nią Kśiążę Albertusá; á Lutherani rozerwáli się znienagłá ná Ridigos, y ná Molles: miedzy inszymi błędy/ wszedł też miedzy nie y ow Vbiquitatis, co twierdzą/ iż ćiáło Chrystusowe iest wszędy. Nie przestawáli y zá tákim odmiánámi Lutherani y Zwingliani/ tráktowáć o vgodźie y o pokoiu. Lecz iż Augustus Elektor Sáski/ oglądáiąc się ná swe páństwo/ y żeby się zostawał przy możnośći y potędze/ máiąc z sobą Lutherany
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 8
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
na Królestwo Rzymskie od Lupolda na Moguńtskie Arcybiskupstwo wtrąconego bezprawnie/ na którego miejscu Papież chciał mieć Sygfryda: Naostatek namówili go/ aby wojsko rozpuścił na Ottona zebrane/ a potym z nim przymierze na rok zawarł. 2. Patareni Heretycy, z Witerbu uszli.
Patareni Heretycy/ zarazili byli Witerbium Włoskie miasto/ swemi błędy; lecz gdy sam tam Papież zjechał/ Heretycy owi/ zaraz z miasta uciekli/ a Papież domy w których przebywali/ porozwalać kazał. Ci Patareni/ zgadzali się w błędach/ z Petrobrysjanami/ z Albigensami/ z Marsyliuszem Padewskim. Barzo się sprzeciwiali wzywaniu Świętych/ śpiewania kościelne mieli za żart z Boga; niepożyteczne być
ná Krolestwo Rzymskie od Lupoldá ná Moguńtskie Arcybiskupstwo wtrąconego bezpráwnie/ ná ktorego mieyscu Papież chćiał mieć Sygfrydá: Náostátek námowili go/ aby woysko rospuśćił ná Ottoná zebráne/ a potym z nim przymierze ná rok záwárł. 2. Pátareni Heretycy, z Witerbu uszli.
Pátáreni Heretycy/ záráźili byli Witerbium Włoskie miásto/ swemi błędy; lecz gdy sam tám Papież ziáchał/ Heretycy owi/ záraz z miástá ućiekli/ á Papież domy w ktorych przebywáli/ porozwaláć kazał. Ci Pátáreni/ zgadzáli się w błędách/ z Petrobrysyánámi/ z Albigensámi/ z Mársyliuszem Pádewskim. Bárzo się sprzećiwiáli wzywániu Swiętych/ śpiewánia kośćielne mieli zá żárt z Bogá; niepożyteczne bydź
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 19
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
gwoździe, na Plemię przedwieczne; którzy na dom i czeladź krwią Jego kupioną potwarz wloką już dawno w piekle utopioną. Widziałem pędzlem zdobnym obraz wystawiony wnuków zdrajce Pańskiego z własnymi imiony i jako je przewieść chcesz z nierządnej łożnice do synowskich praw i do powszechnej Świątnice. Widziałem pióro stalą prawdy hartowane i utarczki twe z błędy nieporachowane, o mężny bohatyrze. Ty w duchownym boju ścierasz harce z plemieniem tak złym na pokoju; ty pawęzą ojczystą odpierasz potężnie rocie ciemnej i czynisz na placu z nią mężnie; obóstronnym ty mieczem Jehowy żywego odcinasz precz łby hydrze z karku brzydliwego. Ciebie w poczet żołnierzów swych też Kościół włoży, bo nie tylko
gwoździe, na Plemię przedwieczne; którzy na dom i czeladź krwią Jego kupioną potwarz wloką już dawno w piekle utopioną. Widziałem pędzlem zdobnym obraz wystawiony wnuków zdrajce Pańskiego z własnymi imiony i jako je przewieść chcesz z nierządnej łożnice do synowskich praw i do powszechnej Świątnice. Widziałem pióro stalą prawdy hartowane i utarczki twe z błędy nieporachowane, o mężny bohatyrze. Ty w duchownym boju ścierasz harce z plemieniem tak złym na pokoju; ty pawęzą ojczystą odpierasz potężnie rocie ciemnej i czynisz na placu z nią mężnie; obóstronnym ty mieczem Jehowy żywego odcinasz precz łby hydrze z karku brzydliwego. Ciebie w poczet żołnierzów swych też Kościół włoży, bo nie tylko
Skrót tekstu: MiasKZbiór
Strona: 329
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Kacper Miaskowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
epitafia, fraszki i epigramaty
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Alina Nowicka-Jeżowa
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1995