Hieronimowi i Ambrożemu konstat) w kontemplacyj rzeczy Niebieskich mając wiele Dyscypułów którzy się zwali Filii Profetarum, stamtąd przechodził się do Galgalis, do Betel, do Jerycho, Klasztory tam swoje wizytujący, najwięcej jednak mieszkający na Karmelu z Elizeuszem pryncypalnym uczniem swoim. Tam ogniem z Nieba spuszczonym Ofiary zapalił: 450 Kapłanów Baalowych, to jest Bałwochwalskich pozab jał : z tej góry, o żołnierzy dwa razy Ochoniasza Króla ogniem Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Górę i mieszkanie od Eliasza i Elizeusza Święrych Proroków poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali i obserwowali; od Karmelu gniazda i rezydencyj swojej Karmelitami nazwani. A gdy CHRYSTUS Pan na świat przyszedł, nowy Zakon
Hieronimowi y Ambrożemu constat) w kontemplacyi rzeczy Niebieskich maiąc wiele Discypułow ktorzy się zwali Filii Prophetarum, ztamtąd przechodził się do Galgalis, do Bethel, do Iericho, Klasztory tam swoie wizytuiący, naywięcey iednak mieszkaiący nà Karmelu z Elizeuszem pryncypálnym uczniem swoim. Tam ogniem z Nieba spuszczonym Ofiáry zapálił: 450 Kapłanow Báálowych, to iest Báłwochwalskich pozab iał : z tey gory, o zołnierzy dwa rázy Ochoniásza Krola ogniem Niebieskim popalił według Abulensa. Tę Gorę y mieszkánie od Eliásza y Elizeusza Swięrych Prorokow poświęcone, Dyscypuło wie ich Prawowierni zawsze trzymali y obserwowali; od Karmelu gniázda y rezydencyi swoiey Karmelitami nazwani. A gdy CHRYSTUS Pan ná świat przyszedł, nowy Zakon
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1037
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
/ jako Prosper n. świadczy/ aby po wszytkim Rzymskim państwie pogańskie bożnice Biskupom Katolickim podane były/ które Chrześcijanie z wielkim trzaskiem obalili/ a potym place ich kościołom za dziedzictwo naznaczyli. Ale iż niektóre kościoły pogańskie/ wspaniałością budowania swego/ ozdobę wielką mastom dawały/ zakazali ich Cesarze obalać/ ale oczyściwszy wewnątrz sprosność znakom bałwochwalskich/ obracać je na kościoły Chrystusowe poczęto. O czym Hieronim święty. o. Za naszych prawi czasów/ Serapis w Aleksandrii przez Teofila/ a Marnes kościół Gazy przez Proforiusza/ Biskupy/ na kościół Pański powstali. Także i Celestis p. w Kartaginie/ przez Aureliusza Biskupa/ oczyściwszy go z zabobonów pogańskich/ na kościół
/ iáko Prosper n. świádcży/ áby po wszytkim Rzymskim páństwie pogáńskie bożnice Biskupom Cátolickim podáne były/ ktore Chrześćiánie z wielkim trzáskiem obálili/ á potym pláce ich kościołom zá dźiedźictwo náznácżyli. Ale iż niektore kośćioły pogáńskie/ wspániáłośćią budowánia swego/ ozdobę wielką mástom dáwáły/ zákázáli ich Cesárze obáláć/ ále ocżyśćiwszy wewnątrz sprosność znákom báłwochwalskich/ obrácáć ie ná kościoły Christusowe pocżęto. O czym Hieronym święty. o. Zá nászych práwi cżásow/ Serapis w Alexándriey przez Theophilá/ á Márnes kościoł Gázy przez Prophoriuszá/ Biskupy/ ná kośćioł Páński powstáli. Tákże y Celestis p. w Kártáginie/ przez Aureliuszá Biskupá/ ocżyśćiwszy go z zabobonow pogáńskich/ ná kośćioł
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 25
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
to jest subsidijs armorum. Teraz zaś uno admisso, sequuntur innumerabilia absurda. Żeby zaś i Świeckim ludziom niegodziło się czasem admonere Oficyj Duchownych, niewchodzę tak glęboko w argumenta, tylko to mowie, Pan BÓG fundując Kościł swou starozakonny na Abrahamie, gdy przez Obrzezania separacją uczynił, i odłączył Lud Izraelski, od Ncyj Bałwochwalskich, i dał mu sub seguenti tempore, w lat 430. Mojżesza z Aaronem, przez których wiele pokazywał Cudów, nawybawienie ludu swego, z niewoli, na ugruntowanie wiary i wszystkich obrządków. Nawet gdy raz ciekawość ludzi brała, do ustnego z BOGIEM rozmawiania, piorunami i ogniem ich gromił, utrzymując powagę Mojżesza,
to iest subsidijs armorum. Teraz zaś uno admisso, sequuntur innumerabilia absurda. Zeby zaś y Swieckim ludziom niegodziło się czasem admonere Officyi Duchownych, niewchodzę tak glęboko w argumenta, tylko to mowie, Pan BOG funduiąc Kościł swou starozakonny na Abrahamie, gdy przez Obrzezania separacyą uczynił, y odłączył Lud Jzráelski, od Ncyi Bałwochwalskich, y dał mu sub seguenti tempore, w lat 430. Moyżesza z Aaronem, przez ktorych wiele pokazywał Cudow, nawybawienie ludu swego, z niewoli, na ugruntowanie wiáry y wszystkich obrządkow. Nawet gdy raz ciekawość ludzi brała, do ustnego z BOGIEM rozmawiania, piorunami y ogniem ich gromił, utrzymuiąc powagę Moyżesza,
Skrót tekstu: GarczAnat
Strona: 101
Tytuł:
Anatomia Rzeczypospolitej Polskiej
Autor:
Stefan Garczyński
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1753
Data wydania (nie wcześniej niż):
1753
Data wydania (nie później niż):
1753
prewencyj, i z szczerym pragnieniem objaśnienia rozumu naszego, dochodzimy prędko, że jest czci godna dla swojej dawności, czysta w nauce obyczajów należącej, wysoka w tajemnicach, i Boska w początku swoim. Zaczym cóż dla nas może być bezpieczniejszego, jako poddawać się prawu Pana Boga, który postanowiwszy Kościół swój w pośrzód Narodów bałwochwalskich, mimo sprzeciwienia się wszystkich władzy Ziemskich, przymusił oneż same do uznawania Jego za Stwórcę swego, i do oddawania mu ukłonu, którego godzien? Cóż więc możemy rozumniejszego uczynić, jako kiedy chwytamy się nauki, która potwierdzona jest tak wielą przykładami, wsparta świadectwem tak wielu Męczenników, ogłoszona jednostajnie przez tak wiele wieków,
prewencyi, y z szczerym pragnieniem obiaśnienia rozumu naszego, dochodzimy prędko, że iest czci godna dla swoiey dawności, czysta w nauce obyczaiow należącey, wysoka w taiemnicach, y Boska w początku swoim. Zaczym coż dla nas moze bydz bespiecznieyszego, iako poddawać się prawu Pana Boga, ktory postanowiwszy Kościoł swoy w pośrzod Narodow bałwochwalskich, mimo sprzeciwienia się wszystkich władzy Ziemskich, przymusił oneż same do uznawania Jego za Stworcę swego, y do oddawania mu ukłonu, ktorego godzien? Coż więc możemy rozumnieyszego uczynić, iako kiedy chwytamy się nauki, ktora potwierdzona iest tak wielą przykładami, wsparta świadectwem tak wielu Męczennikow, ogłoszona iednostaynie przez tak wiele wiekow,
Skrót tekstu: AkDziec
Strona: 63
Tytuł:
Akademia dziecinna albo zbiór nauk różnych
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia JKM i Rzeczypospolitej Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1761
Data wydania (nie wcześniej niż):
1761
Data wydania (nie później niż):
1761
Jencheu, Tunchang, Chingcheu, Tengcheu, Laicheu, i Cinan. Przytym innych Miast liczy 98. CINAN Miasto Stołeczne, i ozdobione wielą Pałaców i Mauzoleów Cesarskich wspaniałych, i innych wielkich, Królów Chińskich. W Tej Ziemi jest jedna góra w której wnętrznościach znajdują się liczne Cele, i Kaplice, gdzie wielu Chinów bałwochwalskich pustynią odprawują. III. NANKING.
TA Prowincja jest oblana najpryncypalniejszemi Rzekami: Hoang, i Chiang, i wielą innych. Dzieli się na 14. Ziem, każda bierze denominacją od Miasta Stołecznego, oprócz których liczy Miast innych 110. NANKING Miasto Stołeczne nad Rzeką Kiang, przedtym Stołeczne całej Chiny, i Stolica Cesarzów,
Jencheu, Tunchang, Chingcheu, Tengcheu, Laicheu, y Cinan. Przytym innych Miást liczy 98. CINAN Miásto Stołeczne, y ozdobione wielą Páłácow y Mauzoleow Cesárskich wspániáłych, y innych wielkich, Krolow Chińskich. W Tey Ziemi iest iedná gorá w ktorey wnętrznosciách znayduią się liczne Cele, y Káplice, gdzie wielu Chinow bałwochwálskich pustynią odpráwuią. III. NANKING.
TA Prowincya iest obláná naypryncypálnieyszemi Rzekámi: Hoang, y Chiang, y wielą innych. Dzieli się ná 14. Ziem, káżda bierze denominácyą od Miástá Stołecznego, oprocz ktorych liczy Miást innych 110. NANKING Miásto Stołeczne nád Rzeką Kiang, przedtym Stołeczne cáłey Chiny, y Stolica Cesárzow,
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 603
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
Domy są o jednym piętrze z gliny robione i tarcicami pokryte dla czego są podległe częstej pogorzeli, przy każdej zaś ulicy są Magazyny murowane, gdzie przed ogniem każdy uchodzi z rzeczami swemi, przytym są i warty dysponowane, dla zabronienia kradzierzy na każdej ulicy. Ma przytym wiele Kościołów, i w nich licznych boszków bałwochwalskich, z między tych najprzedniejsza ma być Statua człowieka mająca głowę psią, na koniu o 7. głowach, siedząca, Siodło i Rząd wszystko złote drogiemi Klejnotami sadzone, ta Statua stoi na Ołtarzu srebrnym. Golf przytym Mieście zwany Yendo jest wielki i rozległy ale nie głęboki, bo tylko nie wielkie statki płynąc mogą,
Domy są o iednym piętrze z gliny robione y tarcicámi pokryte dla czego są podległe częstey pogorzeli, przy káżdey záś ulicy są Magázyny murowáne, gdzie przed ogniem káżdy uchodzi z rzeczámi swemi, przytym są y warty dysponowáne, dla zábronienia krádzierzy ná káżdey ulicy. Ma przytym wiele Kosciołow, y w nich licznych boszkow báłwochwálskich, z między tych nayprzednieyszá ma bydź Statua człowieká máiąca głowę psią, ná koniu o 7. głowách, siedzącá, Siodło y Rząd wszystko złote drogiemi Kleynotámi sadzone, ta Statua stoi ná Ołtárzu srebrnym. Golf przytym Miescie zwány Yendo iest wielki y rozległy ále nie głęboki, bo tylko nie wielkie státki płynąc mogą,
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 607
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740