U tych Saracenów był nie jaki w niewoli Bezer, ten z Chrześcijanina Mahometanem został, potym był przy boku Leona Isauryka Cesarza, tam zabrawszy do Monarchy konfidencję, namawiał go na Obrazów burzenie: Więc Leo sroższym nad Lwy stał się na Obrazy, wydał Edykt, po całym Państwie, na palenie Obrazów, mianując to Bałwochwalstwem. Tandem takiej niezbożności Kościół Z. zapobiegając, Niceńskie II złożył Konsylium za Konstantyna Cesarza i Ireny Annô Domini 787, czyli 838 według Baroniusza in praesentia 350 Ojców, gdzie Obrazów P. JEZUSA, Matki Najświętszej i Świętych Pańskich postanowiony Cultus non Latriae, sed reverentialis, et Herezje Chrześcijańskie.
respectivus; tojest, żeby
U tych Saracenow był nie iaki w niewoli Bezer, ten z Chrześcianina Machometanem został, potym był przy boku Leona Isauryka Cesarza, tam zabrawszy do Monarchy konfidencyę, namawiał go na Obrazow burzenie: Więc Leo sroższym nad Lwy stał się na Obrazy, wydał Edykt, po całym Państwie, na palenie Obrazow, mianuiąc to Bałwochwalstwem. Tandem takiey niezbożności Kościoł S. zapobiegaiąc, Niceńskie II złożył Koncilium za Konstantyna Cesarza y Ireny Annô Domini 787, czyli 838 według Baroniusza in praesentia 350 Oycow, gdzie Obrazow P. IEZUSA, Matki Nayświętszey y Swiętych Pańskich postanowiony Cultus non Latriae, sed reverentialis, et Herezye Chrześciańskie.
respectivus; toiest, żeby
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
pozwalał, bo nunquid omnes Doctores. Na Kościoła Bożego Konstytucje, Tradycje bardzo następuje, jako na jaką tyranię. Cale nie pozwala, aby się za Dusze wiernych zmarłych modlić. Odpusty także gani, nazywając je pobożnemi sztukami ekstorsjami, handlami, i że są krwie Chrystusowej profanacją. Na ostatek, cześć obrazów gani, zowiąc Bałwochwalstwem, a Dulię Kaatlog Osób wiadomości o sobie godnych.
tojest cześć Aniołom i Świętym Bożym czynioną od Katolików, ma za świętokradctwo, i że Święci bez superstycyj karania godnej, wenerowani być niemogą. Tak jeden hultaj przeciw wszytkim, jeden nocny niedoperz światła prawdy nie łubiący przeciw orłom w światło prawdy mocno patrzącym waży się mówić
pozwalał, bo nunquid omnes Doctores. Na Kościoła Bożego Konstytucye, Tradycye bardzo następuie, iako na iaką tyrannię. Cale nie pozwala, aby się za Dusze wiernych zmarłych modlić. Odpusty także gani, nazywaiąc ie pobożnemi sztukami extorsyami, handlami, y że są krwie Chrystusowey profanacyą. Na ostatek, cześć obrazow gani, zowiąc Bałwochwalstwem, à Dulię Kaatlog Osob wiadomości o sobie godnych.
toiest cześć Aniołom y Swiętym Bożym czynioną od Katolikow, ma za swiętokradctwo, y że Swięci bez superstycyi karania godney, wenerowani bydź niemogą. Tak ieden hultay przeciw wszytkim, ieden nocny niedoperz swiatła prawdy nie łubiący przeciw orłom w swiatło prawdy mocno patrzącym waży się mowić
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 616
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
ufali/ a poddając mu się wposłuszeństwo/ z pokorą a z cierpliwością od niego samego wszytkich dóbr oczekawali/ onego szczyrze a uprzejmie miłując czcili/ i bojeli się: tal dalece/ iż też podobniej/ abyśmy się wszytkich rzeczy wyrzekli/ niż byśmy przeciwko woli jego by namniej wystąpić mieli.
95 Co zowiesz bałwochwalstwem?
Kiedy kto oprócz samego Boga prawdziwego który się nam w słowie swoim objawił/ w czym innym co sobie zmyślił/ nadzieję pokłada.
96 Wtóre Przykazanie czego potrzebuje?
Abyśmy Boga w żadnym kształcie nie wyrażali/ jemu ku czci żadnego obrazu nie stawiali/ ani go inaczej chwalili/ jedno jako w słowie swoim zamierzył.
vfali/ á poddáiąc mu śię wposłuszenstwo/ z pokorą á z ćierpliwośćią od niego sámego wszytkich dobr oczekawáli/ onego szczyrze á vprzeymie miłuiąc czćili/ y boieli śię: tál dalece/ iż też podobniey/ ábysmy się wszytkich rzeczy wyrzekli/ niż bysmy przećiwko woli iego by namniey wystąpić mieli.
95 Co zowiesz báłwochwálstwem?
Kiedy kto oprocz sámego Bogá prawdźiwego ktory śię nam w słowie swoim obiawił/ w czym innym co sobie zmyślił/ nádzieię pokłada.
96 Wtore Przykazáńie czego potrzebuie?
Abysmy Boga w żadnym kształćie nie wyrażáli/ iemu ku czći żádnego obrázu nie stáwiáli/ áni go ináczey chwalili/ iedno iáko w słowie swoim zámierzył.
Skrót tekstu: RybMKat
Strona: 40
Tytuł:
Katechizmy
Autor:
Maciej Rybiński
Drukarnia:
Andrzej Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
(mówi Z. Augustyn) religii na wymysłach naszych: lepsza, bowiem najmniejsza prawda, jak największy i najświętszy wymysł: Non sit nobis religio in phantasmatibus nostris: melius est enim qualecunq: verum, quam quidquid pro arbitrio singi potest. Devera relig: c. 55. (a) Wróżkę z gwiazd Tertulian nazywa bałwochwalstwem (L. 9 de Idolo:) Orygenes szaleństwem (apud husebium L. 6 de praepar: Evain: c. 9)Lactanius wynalazkiem szatańskim (L. 2. c. 13) Z. Bazyli głupią bezbożnością (Homil: 6. in Hexam:) Z. Hieronim śmieje się z niej (in
(mowi S. Augustyn) religii na wymysłach naszych: lepsza, bowiem naymnieysza prawda, iak naywiększy y nayświętszy wymysł: Non sit nobis religio in phantasmatibus nostris: melius est enim qualecunq: verum, quam quidquid pro arbitrio singi potest. Devera relig: c. 55. (a) Wróżkę z gwiazd Tertulian nazywa bałwochwalstwem (L. 9 de Idolo:) Origenes szaleństwem (apud husebium L. 6 de praepar: Evain: c. 9)Lactanius wynalazkiem szatańskim (L. 2. c. 13) S. Bazyli głupią bezbożnością (Homil: 6. in Hexam:) S. Hieronim śmieie się z niey (in
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 244
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
wyraźnie mówi że choć Jezuici Papieżom ślubują/ iść kędy im k[...] by i na kraj świata/ jednak też zaraz drugą część tejże przydaje/ że się zakon ten z powinności swej szkołami bawi. Ma bowiem P. Pleban wiedzieć/ że Jezuici dla czwartego ślubu swego/ nie tylo są powinni wojnę wieść duchowną zbałwochwalstwem/ i z heresyą/ ale też i ze złością i niezbożnością grzechów wszelakich/ które do Heresyj rozmaitych/ i podania krajów Chrześcijańskich w ręce pogańskie państw i Królestw/ wrota gniewu Bożego otwierają. Każdego czasu i wieku/ w którym ztym wszystkim trojgiem wojny nie wiedziono/ abo nie tak odpor dawano jako było potrzeba
wyráźnie mowi że choć Iezuići Papieżom slubuią/ iść kędy im k[...] by y ná kray świátá/ iednák tesz záraz drugą cżęść teyże przydáie/ że sie zakon ten z powinnośći swey szkołámi báwi. Ma bowiem P. Pleban wiedźieć/ że Iezuići dla czwartego slubu swego/ nie tylo są powinni woynę wieść duchowną zbáłwochwalstwem/ y z heresyą/ ále tesz y ze złośćią y niezbożnośćią grzechow wszelákich/ ktore do Heresyy rozmáitych/ y podánia kráiow Chrześćiáńskich w ręce pogáńskie páństw y Krolestw/ wrotá gniewu Bożego otwieráią. Káżdego czásu y wieku/ w ktorym ztym wszystkim troygiem woyny nie wiedźiono/ ábo nie ták odpor dawano iáko było potrzebá
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 30
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
na świecie robi/ że ludziom miasto jednego Boga przedwiecznego/ insze czynione Bogi podrzuca: tak zaraz w Raju z Jadama i Jewy chciał bogi poczynić: co acz mu się nie powiodło/ powetował przecię swego/ kiedy potym tak wiele z rozmaitych ludzi bogów naczyniwszy/ sam siebie też za Boga kazał chwalić/ i tak świat bałwochwalstwem zaraził: aż go P. Chrystus przyszedszy wypędził a bałwany zniósł. Przedsię on nie przestał/ chciałby i Chrystusa samego bałwanem uczynić: dla tegoć też pod czas i Chrystusa zaleca/ z inszych go rzeczy chwaląc/ że jest dobry/ święty/ by go tylko za Boga przedwiecznego nie chwalono. Dziwną rzecz pisze Augustyn
ná świećie robi/ że ludźiom miásto iednego Bogá przedwiecznego/ insze czynione Bogi podrzuca: ták záraz w Ráiu z Iádámá y Iewy chćiał bogi poczynić: co ácz mu się nie powiodło/ powetował przecię swego/ kiedy potym ták wiele z rozmáitych ludźi bogow náczyniwszy/ sam śiebie też zá Bogá kazał chwalić/ y ták świát báłwochwálstwem záráźił: aż go P. Chrystus przyszedszy wypędźił á báłwany zniosł. Przedsię on nie przestał/ chćiałby y Chrystusá sámego báłwanem vczynić: dla tegoć też pod czás y Chrystusa záleca/ z inszych go rzeczy chwaląc/ że iest dobry/ święty/ by go tylko zá Bogá przedwiecznego nie chwalono. Dźiwną rzecz pisze Augustyn
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 49
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Ojcami i Świętemi zwać się mogli.
Tak Obrany i Ukoronowany Papież ma wszelką władzę Duchowną na PrawowiernyGh sobie daną od CHRYSTUSA owemi słowy: Tibi dabo Claves Regni Caelorum: jest już actu Namiestnik CHRYSTUSÓW na ziemi, Następca PIOTRA Świętego, pierwszego Wikariusza Pańskiego, jego osiadający Katedrę: który nigdy żadną nie był zarażony Herezją, ani bałwochwalstwem, lub imputatur Z. Marcellinowi lapsus, ale to Doctissimi et Gravissimi Viri negant: w rzeczach do Wiary Świętej należących nie może errare, bo ma assistentem sobie Spiritum veritatis: Cokolwiek ex Cathedra prawdy decyduje, mieć potrzeba pro re indubitata: nie jest Antychrystem, to jest adwersarzem CHRYSTUSOWYM, jako kłamią bluźniersko Heretycy: nie
Oycami y Swiętemi zwać się mogli.
Ták Obrány y Ukoronowány PAPIEZ ma wszelką władzę Duchowną ná PráwowiernyGh sobie daną od CHRYSTUSA owemi słowy: Tibi dabo Claves Regni Caelorum: iest iuż actu Namiestnik CHRYSTUSOW ná ziemi, Następca PIOTRA Swiętego, pierwszego Wikaryusza Pańskiego, iego osiadaiący Katedrę: ktory nigdy żadną nie był zarażony Herezyą, ani bałwochwálstwem, lub imputatur S. Marcellinowi lapsus, ale to Doctissimi et Gravissimi Viri negant: w rzeczach do Wiary Swiętey náleżących nie może errare, bo ma assistentem sobie Spiritum veritatis: Cokolwiek ex Cathedra práwdy decyduie, mieć potrzeba pro re indubitata: nie iest Antichristem, to iest adwersarzem CHRYSTUSOWYM, iako kłamią bluźniersko Heretycy: nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 131
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
luctu Malarzów zgorzało. 3. Była Pharos wieża, aliàs Latarnia morska wspaniała struktura. 4. Od Strony Południowej Kościoła Sofiańskiego stała Osoba Eudoksji Cesarzowej na wysokiej kolumnie przed Pałacem, której lud pospolity igrzyska śpiewaniem, kłanianiem, pląsaniem zwykł był czynić ex more antiquo, iż takie Ceremonie Obrazom Monarchów, wyrządzano. Co że pachło Bałwochwalstwem, albo, że BOGU bardziej służyło, Z. JAN CHRYZOSTOM, chciał znieść, albo BOGU aplikować, przez co uraził Eudoksią i jej Dekretem jako Ujmiciel honoru Cesarzowy na wygnanie skazany, Socrate et Zosomeno testibus. 5. Hypodromus , było miejsce wymierzone i obmurowane na gonitwy konij Jezdców eksercytujące; w nim były Obeliszki,
luctu Malarzow zgorzáło. 3. Była Pharos wieża, aliàs Latarniá morska wspániała strukturá. 4. Od Strony Południowey Kościoła Sophiańskiego stała Osobá Eudoxii Cesarzowey ná wysokiey kolumnie przed Páłacem, ktorey lud pospolity igrzyska spiewániem, kłánianiem, pląsaniem zwykł był czynić ex more antiquo, iż tákie Ceremonie Obrázom Monárchow, wyrządzano. Co że pachło Bałwochwalstwem, albo, że BOGU bardźiey służyło, S. IAN CHRYZOSTOM, chciał znieść, albo BOGU applikować, przez co uráził Eudoxią y iey Dekretem iako Uymiciel honoru Cesarzowy ná wygnánie skazány, Socrate et Zosomeno testibus. 5. Hypodromus , było mieysce wymierzone y obmurowáne ná gonitwy koniy Iezdcow exercytuiące; w nim były Obeliszki,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 462
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
niewo i Babilońskiej w lic bie 49. tysięcy Żydowskiego Ludu, 697 osób, restaurował go przez lat 46, z donatyw od całego prawie Świata na to komportowanych, materyj zażywając kamienia kwadratowego i drzewa nie skazitelnego. Lecz w lat 354. Antiochus Epiphanes Król Syryjski wziąwszy JERUZALEM, Roku od Stworzenia Świata circiter 386. swym Bałwochwalstwem go sprofanował, na Pańskim Ołtarzu wystawił Bałwan Iovis Olympii ku adoracyj, Obrzezanie zakazawszy, Prawo Boskie spaliwszy. 1. Machab: 1. we trzech dniach Żydów w Mieście wybił 80. tysięcy. 40. tysięcy przedał. 40. zabrał w niewolę, tysiąc ośmset wziął z Kościoła Talentów. Znowu od Judy Machabejczyka oczyszczony
niewo i Babylońskiey w lic bie 49. tysięcy Zydowskiego Ludu, 697 osob, restaurowáł go przez lat 46, z donátyw od cáłego práwie Swiáta ná to komportowánych, máteryi záżywaiąc kámieniá kwádratowego y drzewá nie skazitelnego. Lecz w lát 354. Antiochus Epiphanes Krol Syriyski wźiąwszy IERUZALEM, Roku od Stworzenia Swiáta circiter 386. swym Bałwochwálstwem go sprofanowáł, ná Pańskim Ołtarzu wystáwił Bałwán Iovis Olympii ku adorácyi, Obrzezánie zákazawszy, Práwo Boskie spáliwszy. 1. Machab: 1. we trzech dniach Zydow w Mieście wybił 80. tysięcy. 40. tysięcy przedał. 40. zábráł w niewolę, tysiąc ośmset wźiął z Kościoła Talentow. Znowu od Iudy Machabeyczyka oczyszczony
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 547
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Izraelskie Dlaczegoż? Quia non sperauit in Baal, sed in Deo patris sui, et perrexit in praeceptis illius, et non iuxta praecepta Israel. Salomon szczęśliwie panował/ póki pomniał na Testament Ojcowski/ który mu przy śmierci zostawieł mówiąc Proficere poteris si obserues mandataatquè iudicia quae praecepit Moyses: lecz skoro się udał za bałwochwalstwem/ zaraz usłyszał onę straszną sentencją Boską: Distrumpens scindam regnum tuum et dabo illud seruo tuo. Malusienką rzecz uczynieł Rudolf Grof Habspurski przodek nigdy niewysławionej familii z domu Rakuskiego na chwałę Bożą/ gdy z konia z siadszy/ kapłanowi który Boga w Sakramencie Naświętszym niósł/ miejsca ustąpieł/ sam pieszo za nim idąc: a jako
Izráelskie Dlaczegoż? Quia non sperauit in Baal, sed in Deo patris sui, et perrexit in praeceptis illius, et non iuxta praecepta Israel. Sálomon szczęśliwie pánował/ poki pomniał ná Testáment Oycowski/ ktory mu przy śmierći zostáwieł mowiąc Proficere poteris si obserues mandataatquè iudicia quae praecepit Moyses: lecz skoro się vdał zá báłwochwálstwem/ záraz vsłyszał onę strászną sentencyą Boską: Distrumpens scindam regnum tuum et dabo illud seruo tuo. Máluśienką rzecz vczynieł Rudolph Groff Hábspurski przodek nigdy niewysławioney fámiliey z domu Rákuskiego ná chwałę Bożą/ gdy z koniá z śiadszy/ kápłánowi ktory Bogá w Sákrámenćie Naświętszym niosł/ mieyscá vstąpieł/ sam pieszo zá nim idąc: á iáko
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 33
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632