przyczynki Na zakazane wstawał pojedynki, Tak chęci dosyć do zabójstwa było, Twe miłosierdzie skutku zabroniło. Jam wszeteczeństwa wszelkiego świadomy I obywatel bezbożnej Sodomy; Rzadki dzień minął, rzekę, i godzina, Żeby nie przybył świeży grzech i wina: To myśl pragnęła, pożądało oko, To serce ognia zawzięło głęboko; Tyś badacz nerek i najskrytszych złości, Cóż Ci mam swoje wyliczać sprosności? Jam nie kradł ani idąc za pożytkiem Zmazałem duszę występkiem tak brzydkiem; Czylim też i kradł, gdym ludziom poczciwym Sławy uwłaczał językiem pierzchliwym; Mogłem też podczas odkryć złe zawody I tym bliźniego zachować od szkody, Więc te, którymi
przyczynki Na zakazane wstawał pojedynki, Tak chęci dosyć do zabójstwa było, Twe miłosierdzie skutku zabroniło. Jam wszeteczeństwa wszelkiego świadomy I obywatel bezbożnej Sodomy; Rzadki dzień minął, rzekę, i godzina, Żeby nie przybył świeży grzech i wina: To myśl pragnęła, pożądało oko, To serce ognia zawzięło głęboko; Tyś badacz nerek i najskrytszych złości, Cóż Ci mam swoje wyliczać sprosności? Jam nie kradł ani idąc za pożytkiem Zmazałem duszę występkiem tak brzydkiem; Czylim też i kradł, gdym ludziom poczciwym Sławy uwłaczał językiem pierzchliwym; Mogłem też podczas odkryć złe zawody I tym bliźniego zachować od szkody, Więc te, którymi
Skrót tekstu: MorszAUtwKuk
Strona: 223
Tytuł:
Utwory zebrane
Autor:
Jan Andrzej Morsztyn
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1654
Data wydania (nie wcześniej niż):
1654
Data wydania (nie później niż):
1654
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Utwory zebrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1971
i dowodnie pisze, że znajduje się Naród Blemii nazwany, który Isidorus nazywa Lemnios, a ci wszystkę naszyńców ludzi mając figurę i symmetrię, głowy cale nie mają, tylko twarz wpośrodku piersi. Toż świadczy i Solinus starożytny Autor cap: 55. Oczy tym ludziom przypisując na ramionach. Pliniusz zaś wielki rzeczy naturalnych badacz lib. 5. et 7: nietylko tenże sentyment de Acephalis, alias bezgłownych ludziach potwierdza, ale też ich nie daleko Troglodytów lokuje w Etiopii, albo w Murzyńskim Państwie. Tym Autorom nie małe powagi swojej przydaje Momentum, oculatus Testis S. Augustyn, w tamtej Krainie (będąc Hipponeńskim w Afryce Biskupem stamtąd
y dowodnie pisze, że znayduie się Narod Blemii nazwany, ktory Isidorus názywa Lemnios, a ci wszystkę naszyńcow ludzi maiąc figurę y symmetryę, głowy cale nie maią, tylko twarz wpośrodku piersi. Toż świadczy y Solinus starożytny Autor cap: 55. Oczy tym ludziom przypisuiąc na ramionách. Pliniusz zaś wielki rzeczy naturalnych badacz lib. 5. et 7: nietylko tenże sentyment de Acephalis, alias bezgłownych ludziach potwierdza, ale też ich nie daleko Troglodytow lokuie w Etyopii, albo w Murzyńskim Państwie. Tym Autorom nie małe powagi swoiey przydaie Momentum, oculatus Testis S. Augustyn, w tamtey Krainie (będąc Hipponeńskim w Afryce Biskupem ztamtąd
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 102
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, kamieni i popiołów mnóstwem przytłuczony, dymem uduszony, z wielką Reipublicae Literatae szkodą; jako Pliniusz Mlodszy, Wnuk jego opisał w Liście do Tacita Koło Góry tej wszystkie Pola dziwnej są żyzności, co sprawują popioły tłuste: Na samym wierzchołku równina jest próżna, Roku Pańskiego 1638. Atanazy Kircher Soc: IESU wielki rzeczy skrytych Badacz zlustrował personaliter i zawołał: O altitudo divitiarum Sapientiae et Scietiae Dei. Leży ta Góra od Neapolu Miasta o pół trzeciej mili Polskiej. Tuż o GÓRACH in Komuni Osobllwości enarrantur.
NA GÓRACH bardzo wysokich, osobliwie w Północych Krajach śniegi się znajdują, jako to w Szwecyj, Dofronii Montes wiecznemi są obsypane śniegami; na których
, kamieni y popiołow mnostwem przytłuczony, dymem uduszony, z wielką Reipublicae Literatae szkodą; iako Pliniusz Mlodszy, Wnuk iego opisał w Liście do Tacita Koło Gory tey wszystkie Pola dziwney są żyzności, co sprawuią popioły tłuste: Na samym wierzchołku rownina iest prożna, Roku Pańskiego 1638. Atanazy Kircher Soc: IESU wielki rzeczy skrytych Badacz zlustrował personaliter y zawołał: O altitudo divitiarum Sapientiae et Scietiae Dei. Leży ta Gora od Neapolu Miasta o puł trzeciey mili Polskiey. Tuż o GORACH in Communi Osobllwości enarrantur.
NA GORACH bardzo wysokich, osobliwie w Pułnocnych Kraiach śniegi się znayduią, iako to w Szwecyi, Doffronii Montes wiecznemi są obsypane śniegami; na ktorych
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 550
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, którego gdy żył, bestie nie tykały, u nóg leżały. Staroście ślepotę, wlot wzrok O SS. Relikwiach.
dał, czym 5000. Pogan nawróciło się. Ampułka krwie jego przeciw Głowie jegoż położona, wre, i topnieje.
IRENEUSZA Biskupa Lugduńskiego (w Francyj) Męczennika 28. Czerwca, był to badacz pilny wszystkich nauk według Tertuliana. Heretyków mową i pismem gromiciel, umęczony za Sewera Cesarza Roku 206. leżały kości jego w Lugdunie mieście, ale Roku 1562 Hugonotowie Heretycy alias Kalwini i Zwinglianie grób jego zburzyli, kości spalili, w wodzie utopili, Głową jak pilką albo kulą kręglową rzucali. Jeden ją Balwierz Katolik wychwycił,
, ktorego gdy żył, bestye nie tykały, u nog leżały. Staroście slepotę, wlot wzrok O SS. Relikwiach.
dał, cżym 5000. Pogan nawrociło się. Ampułka krwie iego przeciw Głowie iegoż położona, wre, y topnieie.
IRENEUSZA Biskupa Lugduńskiego (w Francyi) Męcżennika 28. Cżerwca, był to badacż pilny wszystkich nauk według Tertuliana. Heretykow mową y pismem gromiciel, umęcżony za Sewera Cesarza Roku 206. leżały kości iego w Lugdunie mieście, ale Roku 1562 Hugonotowie Heretycy alias Kalwini y Zwinglianie grob iego zburzyli, kości spalili, w wodzie utopili, Głową iak pilką albo kulą kręglową rzucali. Ieden ią Balwierz Katolik wychwycił,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 158
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
druga prze- O Zwierzętach Historia naturalna
zen przeszedłszy, kontynuowała podroż swoję. Plinius libr. 9. cap. 5. Kozy osobliwie samce są silne, może na niektórych jeździć, osobliwie na Egipskich, gdzie w Kairze mieście Bellonius widział kozłów okulbaczonych, małpy na so bie noszących, przy muzycznym tańcujących koncencie: Aldrovandus ciekawy naturalium badacz pisze, że Orcades albo Dzikie kozy noszą moschum to jest piżmo, a zaś Nierembergius Jezuita w Księdze 9 Historyj naturalnej dowodzi, iż w Indii wschodniej od granicy Chińskiej jest Zwierz (z kóz tych podobno rodzaju) wielkością liszki, w lasach zawszę się kryjący, którego tamteczni dostawszy obywatele, poty laskami biją, aż wszystka
druga prze- O Zwierzetach Historia naturalna
zen przeszedłszy, kontynuowała podroż swoię. Plinius libr. 9. cap. 5. Kozy osobliwie samce są silne, może na niektorych iezdzić, osobliwie na Egypskich, gdzie w Kairze miescie Bellonius widział kozłow okulbaczonych, małpy na so bie noszących, przy muzycznym tańcuiących koncencie: Aldrovandus ciekawy naturalium badacz pisze, że Orcades albo Dzikie kozy noszą moschum to iest piżmo, a zaś Nierembergius Iezuita w Księdze 9 Historyi naturalney dowodzi, iż w Indii wschodniey od granicy Chinskiey iesst Zwierz (z koz tych podobno rodzaiu) wielkością liszki, w lasach zawszę się kryiący, ktorego tamteczni dostawszy obywatele, poty laskami biią, aż wszystka
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 274
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
księgę de vero anno Christi: sylvam Chronologieam. Zycie swoje zakończył Roku 1620.
Athanasius KIRCHER rodem z Fuldy, Miasta Buchonii w Niemczech, Zakonu Societatis IESU, Mąż wielkiego i ciekawego rozumu, wszytkich starożytności compendium, Filozof, Matematyk, Teolog, w językach orientalnych, i Europejskich wielu bardzo biegły, rzeczy naturalnych i niedościgłych badacz ad fundum penetrujący. Ksiąg wiele popisał w różnych, osobliwie Matematycznych materiach. Ja mam sobie za szczęście, żem czytał jego Mundum Subterraneum in folio wielką księgę, 2. Arcam Nòę, 3. Turrim Babel, AEdypum AEgyptiacum, Chinom illustratam, i z tych jego ksiąg wielem się nauczył, jako często cytuję
księgę de vero anno Christi: sylvam Chronologieam. Zycie swoie zakończył Roku 1620.
Athanasius KIRCHER rodem z Fuldy, Miasta Buchonii w Niemczech, Zakonu Societatis IESU, Mąż wielkiego y ciekawego rozumu, wszytkich starożytności compendium, Filozof, Matematyk, Teolog, w ięzykach orientalnych, y Europeyskich wielu bardzo biegły, rzeczy naturalnych y niedościgłych badacz ad fundum penetruiący. Ksiąg wiele popisał w rożnych, osobliwie Matematycznych materiach. Ia mam sobie za szczęście, żem czytał iego Mundum Subterraneum in folio wielką księgę, 2. Arcam Nòę, 3. Turrim Babel, AEdypum AEgyptiacum, Chinom illustratam, y z tych iego ksiąg wielem się nauczył, iako często cytuię
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 652
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, Lasa, według Pawła Weneta. Są i tacy, którzy rozumieją, że to Presbyter Ioannes jest jedno co i Wielki Cham wielkiej Tartaryj. Miało go wielu za Kapłana i Króla, z racyj że more Arcybiskupów przed sobą podniesiony Krzyż kazał nosić. Pierwszy Petrus Covillanius od Jana II. Króla Lusitańskiego umyślnie po to wysłany Badacz i szpieg, aby się o tym Popie Janie należycie wywiedział, ten udał się do Abysyńskiego Państwa, gdzie widząc tamecznego Monarchę wiele podobieństwa mającego z Królestw wielu, bogactw i Ceremoniałów, do owego quondã w Azyj panującego Popa-Iana, powróciwszy do Luzytanii, jak by dociekł rem certissimam, uczynił Imperatora Abysyńskiego Popem Janem, i nazwał
, Lasa, według Pawła Weneta. Są y tacy, ktorzy rozumieią, że to Presbyter Ioannes iest iedno co y Wielki Cham wielkiey Tártaryi. Miało go wielu zá Kápłaná y Krola, z rácyi że more Arcybiskupow przed sobą podniesiony Krzyż kazał nosić. Pierwszy Petrus Covillanius od Ianá II. Krola Lusitańskiego umyślnie po to wysłany Badacz y szpieg, aby się o tym Popie Ianie náleżycie wywiedźiał, ten udał się do Abysyńskiego Państwá, gdźie widząc tamecznego Monárchę wiele podobieństwá maiącego z Krolestw wielu, bogactw y Ceremoniałow, do owego quondã w Azyi panuiącego Popa-Iana, powrociwszy do Luzytanii, iak by dociekł rem certissimam, uczynił Imperátora Abysyńskiego Popem Ianem, y názwał
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 635
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
był wyniszczony krzyż CHrystusów. 18. Abowiem mowa o krzyżu tym którzy giną/ jest głupstwem; ale nam/ którzy bywamy zbawieni/ jest mocą Bożą. 19. Bo napisano; Wniwecz obrócę mądrość mądrych/ a rozum rozumnych odrzucę. 20. Gdzież jest mądry? Gdzież jest uczony w piśmie? Gdzież badacz wieku tego? Izali w głupstwo nie obrócił Bóg mądrości świata tego? 21. Abowiem ponieważ w mądrości Bożej świat nie poznał BOga przez mądrość/ upodobało się Bogu przez głupie kazanie zbawić wierzących. 22. Gdyż i Żydowie się cudów domagają/ a Grekowie mądrości szukają: 23. Ale my każemy CHrystusa ukrzyżowanego; Żydom w
był wyniszcżony krzyż CHrystusow. 18. Abowiem mowá o krzyżu tym ktorzy giną/ jest głupstwem; ále nam/ ktorzy bywamy zbáwieni/ jest mocą Bożą. 19. Bo nápisano; Wniwecż obrocę mądrość mądrych/ á rozum rozumnych odrzucę. 20. Gdźież jest mądry? Gdźież jest ucżony w piśmie? Gdźież bádácż wieku tego? Izali w głupstwo nie obroćił Bog mądrośći świátá tego? 21. Abowiem ponieważ w mądrośći Bożey świát nie poznał BOgá przez mądrość/ upodobáło śię Bogu przez głupie kazánie zbáwić wierzących. 22. Gdyż y Zydowie śię cudow domagáją/ á Grekowie mądrośći szukáją: 23. Ale my każemy CHrystusá ukrzyżowánego; Zydom w
Skrót tekstu: BG_1Kor
Strona: 176
Tytuł:
Biblia Gdańska, Pierwszy list do Koryntian
Autor:
św. Paweł
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
panowanie. Więc konkluduje. Nie luminarzów to Niebieskich operacja, ale wola i wolne narodów prawo sprawuje, iż ludzie żyją, jako chcą, są wszędzie bogaci, są ubodzy, są Panowie, są poddani, są źli, są dobrzy, zdrowi i chorowici, lubo pod jednemiż kontellacjami i planetami. Arystoteles wszystkich natur ciekawy badacz lib: 4. de generatione wszystko co do konstytucyj i temperamentu ciała ludzkiego należy, jego rodzaju, i alternaty, opisał dostatecznie. A przecie się w tym nie ucieka do tego albo owego Planety, tych albo innych konstelacyj. Czytać Galena, Hypokratesa i innych Medyków o ciała ludzkiego Afekcjach, humorach; dają racją dostateczną
pánowánie. Więc konkluduie. Nie luminarzow to Niebieskich operacya, ále wola y wolne narodow prawo sprawuie, iż ludzie żyią, iáko chcą, są wszędzie bogaci, są ubodzy, są Pánowie, są poddani, są zli, są dobrzy, zdrowi y chorowici, lubo pod iednemiż kontellacyami y planetami. Aristoteles wszystkich nátur ciekáwy badacz lib: 4. de generatione wszystko co do konstytucyi y temperamentu ciałá ludzkiego należy, iego rodzaiu, y álternaty, opisał dostatecznie. A przecie się w tym nie ucieka do tego álbo owego Planety, tych álbo innych konstellacyi. Czytáć Galena, Hypokratesa y innych Medykow o ciałá ludzkiego Affekcyach, humorach; dáią racyą dostateczną
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 8
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
dostąpić godności. Ze zaś czasem się trafi iż sprawdzą się takie prognostyki, bywa to z różnych racyj. Pierwszej iż Bóg dopuszcza osobliwie nieszczęśliwe prognostyków skutki dla ukarania tych, którzy wiarę niegodziwą w nich pokładają. Z Racyj drugiej: iż biesowska częstokroć do tego się przymieszywa kooperacja, który jako wszelkich kompleksyj i natur stworzonych rzeczy badacz tylą tysięcy lat eksperiencją wyuczony Naturalista, swoje koniektury poddaje ludziom, aby tak umysł ludzki prędzej od jednej nadziei w Bogu i jego Prowidencyj odwiódł.
Z Racyj trzeciej że osobliwsza Prowidencja Boska chce, aby czasem sprawdziły się te prognostyki. Bo gdyby wieszczbiarze zawsze fałsz przepowiadali, i przeciwne iściły się skutki ich prognostykom, tym samym
dostąpić godności. Ze zaś czasem się tráfi iż zprawdzą się tákie prognostyki, bywa to z rożnych racyi. Pierwszey iż Bog dopuszcza osobliwie nieszczęśliwe prognostykow skutki dla ukarania tych, ktorzy wiárę niegodziwą w nich pokłádáią. Z Racyi drugiey: iż biesowska częstokroć do tego się przymieszywa kooperacya, ktory iáko wszelkich komplexyi y nátur stworzonych rzeczy badacz tylą tysięcy lat experyencyą wyuczony Náturálista, swoie koniektury poddáie ludziom, áby ták umysł ludzki prędzey od iedney nádziei w Bogu y iego Prowidencyi odwiodł.
Z Racyi trzeciey że osobliwsza Prowidencya Boska chce, áby czasem zprawdziły się te prognostyki. Bo gdyby wieszczbiarze záwsze fałsz przepowiadáli, y przeciwne iściły się skutki ich prognostykom, tym samym
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 9
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743