żołnierze ciu-
rów na obronę miasta/ i pacholików na pomoc/ tak serce zawzięli/ iż na Kozaków wypadać śmieli opodal znacznie od miasta/ bijąc/ strzelając/ siekąc/ tak że i trupy szeroko pole okryte zostało. Dopieroż ze wszytkich stron trzech zjednoczył się nieprzyjaciel (gdyż z czwartego boku naszego obozu/ jeżyoro bagniste oblewało/ i miasto namienione) za kosztowawszy nieszczęścia swego/ na czoło ku Królowi I. M. ze wszytką siłą nastąpił/ a naprzód lekkimi utarczkami zatrzymawając Króla/ w lewą stronę zachodząc i skradając się nizinami/ podle brzegu jeziora z drugiej strony pod obóz nie przeyźrzane okiem hufce zasadzał/ gdzie zbliżywszy się z tej strony
żołnierze ćiu-
row ná obronę miástá/ y pácholikow ná pomoc/ ták serce záwźięli/ iż ná Kozakow wypadáć śmieli opodal znácżnie od miástá/ bijąc/ strzeláiąc/ śiekąc/ ták że y trupy szeroko pole okryte zostáło. Dopieroż ze wszytkich stron trzech ziednocżył się nieprzyiaćiel (gdyż z cżwartego boku nászego obozu/ ieżioro bágniste oblewáło/ y miásto námienione) zá kosztowawszy nieszcżęścia swego/ ná cżoło ku Krolowi I. M. ze wszytką śiłą nástąpił/ á naprzod lekkimi vtarcżkámi zátrzymawáiąc Krolá/ w lewą stronę záchodząc y skradáiąc się niźinámi/ podle brzegu ieźiorá z drugiey strony pod oboz nie przeyźrzáne okiem huffce zásadzał/ gdźie zbliżywszy się z tey strony
Skrót tekstu: PastRel
Strona: C
Tytuł:
Relacja chwalebnej expedycjej
Autor:
J. Pastorius
Tłumacz:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
41. Kościół BożeGO CIALA, i Niepokalanego Poczęcia Naświętszej Panny.
TEn Kościół jest principalną Farą Miasta Kazimierza/ jest założony z tej przyczyny: Złodzieje Puszkę z Naświętszym Sakramentem ukradli byli w Kościele wszytkich Świętych/ między oktawą Bożego ciała/ i onę miasto srebrnej Żydom chcieli przedać: lecz gdy obaczyli łotrowie że nie srebrna/ w bagniste błoto onę wrzucili/ wespół z Naświętszym Sakramentem: tę cudownie potym znaleźli Chrześcijanie; abowiem światłość z nieba na tym miejscu widziana była/ na kształt jasnego śłupa/ na którym miejscu Przenaświętszy Sakrament był. Nakazał tedy Biskup Duchowieństwu wszytkiemu post dni trzech/ po tych znalazłszy Naświętszy Sakrament X. Biskup/ on wziął i do Fary
41. Kośćioł BOZEGO CIALA, y Niepokalánego Poczęćia Naświętszey Pánny.
TEn Kośćioł iest principálną Fárą Miástá Káźimierzá/ iest záłożony z tey przyczyny: Złodźieie Puszkę z Naświętszym Sákrámentem vkrádli byli w Kośćiele wszytkich Swiętych/ między oktawą Bożego ćiáłá/ y onę miásto srebrney Zydom chćieli przedáć: lecz gdy obaczyli łotrowie że nie srebrna/ w bágniste błoto onę wrzućili/ wespoł z Naświętszym Sákrámentem: tę cudownie potym ználeźli Chrześćiánie; ábowiem świátłość z niebá ná tym mieyscu widźiána byłá/ ná kształt iásnego śłupá/ ná ktorym mieyscu Przenaświętszy Sákráment był. Nákazał tedy Biskup Duchowieństwu wszytkiemu post dni trzech/ po tych ználáższy Naświętszy Sákráment X. Biskup/ on wźiął y do Fáry
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 67
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650