dowodzi, że Serapis był Król, w głodzie wielkim, obfitą żywnością ludzi ratujący, dlatego na pamiątkę wieczną od Egipcjanów za Bożka poczytany, in symbolum zaś gratitudinis za takie dobrodziejstwo, na Ołtarzach wołu żywego stawiano, że on na chleb robi. Inni zaś Autorowie świadczą, że SCJENCJA o Bożkach
to był Bożek z rogami baraniemi; Innym się zdało że to był Smok, nakształt cornucopiae zwiniąny, pod szyją swoją Lwią głowę, wilczą i psią mający. Rabin zaś Ehenezra rozumi, że Egipcjanie Józefa Patriarchę wenerowali w osobie Serapidesa, iż cały E gypt żywił chlebem. Macrobius świadczy, że to był Posąg człeka w jednej ręce trzymającego Miarę przybywania
dowodzi, że Serapis był Krol, w głodzie wielkim, obfitą żywnością ludzi ratuiący, dlatego na pamiątkę wieczną od Egipcyanow za Bożka poczytany, in symbolum zaś gratitudinis za takie dobrodzieystwo, na Ołtarzach wołu żywego stawiano, że on na chleb robi. Inni zaś Autorowie świadczą, że SCYENCYA o BOZKACH
to był Bożek z rogami baraniemi; Innym sie zdało że to był Smok, nakształt cornucopiae zwiniąny, pod szyią swoią Lwią głowę, wilczą y psią maiący. Rabin zaś Ehenezra rozumi, że Egypcyanie Iozefa Pátryarchę wenerowali w osobie Serapidesa, iż cały E gypt żywił chlebem. Macrobius świadczy, że to był Posąg człeká w iedney ręce trzymaiącego Miarę przybywania
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 17
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
z kąd krew pociekła, śmiejąc się rzekł: O złe głowy! tacyli to Bogowie zekrwi i ciała! którzy rany od nieść mogą? Herodotus.
Czwarty Deaster Egipskiej Religii był Ammon, albo Jupiter Hannon. Egipskim językiem Amun to jest Jowisza moc dzielność Figuram mu dawali od dołu hamanam, a głowę z rogami Baraniemi. Stąd go Lucanus i Statius Poetowie w swoich poematach Corniger nazwali. Aleksander Wielki temu Bożkowi oddawał wizytę, przeto od Kapłana Ammonowego Filius Ammonis utytułowany. Inni zaś supponują, że to była figura Mężczyzny, w skorę i rogi odzianego baranie. POGAŃSKICH
U tychże Egipcjanów niejaki Canapus Bożek niekdy Osirydesa Marynarz. między Gwiazdy policzony
z kąd krew pociekła, śmieiąc się rzekł: O złe głowy! tacyli to Bogowie zekrwi y ciała! ktorzy rany od nieść moga? Herodotus.
Czwárty Deaster Egypskiey Religii był Ammon, albo Iupiter Hannon. Egypskim ięzykiem Amun to iest Iowisza moc dzielność Figuram mu dawali od dołu hamanam, á głowę z rogami Baraniemi. Ztąd go Lucanus y Statius Poetowie w swoich poematach Corniger nazwali. Alexander Wielki temu Bożkowi oddawał wizytę, przeto od Kapłana Ammonowego Filius Ammonis utytułowany. Inni zaś supponuią, źe to była figura Męszczyzny, w skorę y rogi odzianego baranie. POGANSKICH
U tychże Egypcyanow nieiaki Canapus Bożek niekdy Osiridesa Marynarz. między Gwiazdy policzony
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 17
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
mieli in usu korony, Diademata, tojest przepaski, chustki, bindy, albo Nałecze; patet oczywiście z Historyj o Aleksandrze W, iz z konia zsiadając nie chcący rozkrwawił Lisimacha, u wlot swój zawoj z głowy zerwawszy, rany mu zawinął. Stroil się też w koronę Iovis Ammonii, to jest w rogatą z rogami baraniemi, przez to się pokązując synem Jowisza Ammona w postaci barana rogatego od Pogan wenerowanego. Cesarze Greccy, Rzymiano w imitowali, także się bindą koronując: a czasem pospolitej zażywali czapki, a podczas solennych aktów, nosili na głowie strój Crimonia lilii forme mający Cesarze Tureccy, także zawiązania na głowie zażywają, albo za- Jakich strojów
mieli in usu korony, Diademata, toiest przepaski, chustki, bindy, albo Nałecze; patet ocżywiście z Historii o Alexandrze W, iz z konia zsiadaiąc nie chcący rozkrwawił Lisimacha, v wlot swoy zawoy z głowy zerwawszy, rany mu zawinął. Stroil się też w korone Iovis Ammonii, to iest w rogatą z rogami baraniemi, przez to sie pokązuiąc synem Iowisza Ammona w postaci barana rogatego od Pogan wenerowanego. Cesarze Greccy, Rzymiano w imitowali, także sie bindą koronuiąc: á cżasem pospolitey zażywali cżapki, á podcżas solennych aktow, nosili ná głowie stroy Crimonia lilii forme maiący Cesarze Tureccy, także zawiązania na głowie zażywaią, albo za- Iakich stroiow
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 76
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
zajeżdża. Geografia Generalna i partykularna
W MINGRELII olim KOLCHIDZIE, to addendum, et addiscendum: iż tu po runo złote Argonautae jeździli; z której bajki, Svidas tę eruit prawdę i wykład, iż to księgę porwali opisującą sekret robienia złota. Czyli też zapuścili się byli po złote piaski, które w strumykach tam łowiono skórami baraniemi, według Strabona, i Apiana Aleksand. Leży między górą Kaukazem, Georgią, Turkomannią, i morzem czarnym. Są Wiary Chrześcijańskiej ci Mingrelowie, ale cudnej. Prymas ich Catholicos nazwiskiem, dependuje od Carogrodzkiego Patriarchy, i ma 6. Biskupów pod sobą, i 6. Opatów. Po Zmarłych wszystko biorą duchowni,
záieżdża. Geografia Generalna y partykularna
W MINGRELII olim KOLCHIDZIE, to addendum, et addiscendum: iż tu po runo złote Argonautae ieździli; z ktorey bayki, Svidas tę eruit prawdę y wykład, iż to księgę porwali opisuiącą sekret robienia złota. Czyli też zapuścili się byli po złote piaski, ktore w strumykach tam łowiono skórami barániemi, według Strabona, y Appiána Alexand. Leży między gorą Kaukazem, Georgią, Turkomannią, y morzem czarnym. Są Wiary Chrześciańskiey ci Mingrelowie, ale cudney. Prymas ich Catholicos nazwiskiem, dependuie od Carogrodzkiego Patryarchy, y ma 6. Biskupów pod sobą, y 6. Opatów. Po Zmarłych wszystko biorą duchowni,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 451
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
wydzielone, tak nic bynajmniej teraz nie ujmując ani przyczyniając, w swoim ograniczeniu zostawać mają i żadnej, że na potym dyminucyjej nie będzie, upewniam. Handlów wszelkich, prócz kościelnych rzeczy, krwawych i mokrych, jakimi tylko będą mogli towarami, to jest futrami rozmaitemi, czapkami, obuwiem wszelakim, skórami wołowemi, cielęcemi, baraniemi, kozłowemi lub po jednej, lub hurtem skądkolwiek zasiągnąć będą mogli, to wszytko kupować, przedawać, za insze towary zamieniać, tudzież na swoje potrzeby obracać pozwalam, jednakże tym tylko, którzy są osiedli albo budować się będą. Szynku także nie zabrania im się wszelkiego napoju za oddaniem do arendy co należy. Rzemieślników
wydzielone, tak nic bynajmniej teraz nie ujmując ani przyczyniając, w swoim ograniczeniu zostawać mają i żadnej, że na potym dyminucyjej nie będzie, upewniam. Handlów wszelkich, prócz kościelnych rzeczy, krwawych i mokrych, jakiemi tylko będą mogli towarami, to jest futrami rozmaitemi, czapkami, obuwiem wszelakim, skórami wołowemi, cielęcemi, baraniemi, kozłowemi lub po jednej, lub hurtem skądkolwiek zasiągnąć będą mogli, to wszytko kupować, przedawać, za insze towary zamieniać, tudzież na swoje potrzeby obracać pozwalam, jednakże tym tylko, którzy są osiedli albo budować się będą. Szynku także nie zabrania im się wszelkiego napoju za oddaniem do arendy co należy. Rzemieślników
Skrót tekstu: JewPriv_II_BiałKam
Strona: 22
Tytuł:
Jewish Privileges in the Polish Commonwealth, t. II, Biały Kamień
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Biały Kamień
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
przywileje, akty nadania
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1721
Data wydania (nie wcześniej niż):
1721
Data wydania (nie później niż):
1721
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Jewish privileges in the Polish commonwealth
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacob Goldberg
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Jerozolima
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Nauk Izraela
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2001
distingvere inter bonum et malum, a te pojąwszy musieli co dobrego robić; co jest złego, chronić się.
Królowie mieli in more positum przed obiadem Dyskurować de modestia, przed nabożeństwem de Iustitia, przed Wojną de Fortitudine. etc. Bardzo sobie życzyli i per secreta wyrabiali, aby się z nosami rodzili jastrzembiemi, albo baraniemi, iż Cyrus Król ich, nos miał takowy; jako mię uczą Historycy. Armat jako okrutnej na zgubę ludzi inwencyj, nie zażywają i teraz. AZJA. O Perskim Państwie. PERSKIEGO PAŃSTWA PROWINCJE.
I. SERWAN albo ŚCIRWAN przedtym Media Antropatia; w której między innemi sławne Miasto Portae Caspiae inaczej Caucasiae, Ferrae od
distingvere inter bonum et malum, á te poiąwszy musieli co dobrego robić; co iest złego, chronić się.
Krolowie mieli in more positum przed obiadem dyszkurowáć de modestia, przed nábożeństwem de Iustitia, przed Woyną de Fortitudine. etc. Bardzo sobie życzyli y per secreta wyrábiali, áby się z nosami rodźili iastrzembiemi, albo barániemi, iż Cyrus Krol ich, nos miał tákowy; iáko mię uczą Historycy. Armát iako okrutney ná zgubę ludzi inwencyi, nie záżywaią y teraz. AZYA. O Perskim Państwie. PERSKIEGO PANSTWA PROWINCYE.
I. SERWAN albo SCIRWAN przedtym Media Antropatia; w ktorey między innemi słáwne Miasto Portae Caspiae inácżey Caucasiae, Ferrae od
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 584
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
kursem albo ściganiem się Argonautów dla otrzymania Runa złotego. Suidas, i Charaks cytowani przez Eustachiusza i Dionizego Grafa, piszą, że to Runo złote znaczyło książkę, opisującą sekret robienia złota; a Strabon i Apianus Aleksandryjski rozumieją, że w Kolchidzie były niektóre strumienia piasek w sobie złoty znajdujące, który Mingrelienowie czyli Kolchidowie łowili skorami baraniemi, mającemi na sobie wełnę, i tak złoto się zatrzymywało w wełnie, z kąd Runo złote wymyslone. Mingrelienowie są Chrześcijanie Grecy, ale nie wiadomi wiary swojej, mają jednego Prymasa dependującego od Patriarchy Konstantynopolitańskiego, 6. Biskupów, i 6. Opatów, którzy idą na wojnę tak jak drudzy żołnierze, są bogaci póki
kursem álbo scigániem się Argonautow dla otrzymánia Runá złotego. Suidas, y Charax cytowáni przez Eustáchiuszá y Dyonizego Grafá, piszą, że to Runo złote znáczyło książkę, opisuiącą sekret robienia złotá; á Strabon y Appianus Alexándryiski rozumieią, że w Kolchidzie były niektore strumieniá piasek w sobie złoty znayduiące, ktory Mingrelienowie czyli Kolchidowie łowili skorámi bárániemi, máiącemi ná sobie wełnę, y ták złoto się zátrzymywáło w wełnie, z kąd Runo złote wymyslone. Mingrelienowie są Chrześciánie Grecy, ále nie wiádomi wiáry swoiey, máią iednego Prymásá dependuiącego od Pátryárchy Konstántynopolitáńskiego, 6. Biskupow, y 6. Opátow, ktorzy idą ná woynę ták iák drudzy żołnierze, są bogáci poki
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 557
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740