mury, stąd morze; Pijałeś i te, chociaż ich niewiele, Co się rodziły na szczerym popiele Piekielnej Somy, gdzie dla gruntu żmudnie Ziemie skopanej wiadrem ciągną studnie; Piłeś, w Grecy jej nie stawiwszy stopy, Potężne greki w szynkach Partenopy;
I do pustej się nie trudząc Korsyki, Wiesz, że Bas ty ja do tyk wiąże łyki. Aleś sam zjeździł kalabryjskie brzegi I na tamteczne sypał wina śniegi W nieznośnym słońcu; widziałeś obfite Sykulskie góry, macicą przykryte, Piłeś z Mesyny, z Palermu i z Etny, Dała-ć kieliszek Katana niemętny. W Malcieśmy, pomnię, kosztowali kafy, Trunku
mury, stąd morze; Pijałeś i te, chociaż ich niewiele, Co się rodziły na szczerym popiele Piekielnej Somy, gdzie dla gruntu żmudnie Ziemie skopanej wiadrem ciągną studnie; Piłeś, w Grecy jej nie stawiwszy stopy, Potężne greki w szynkach Partenopy;
I do pustej się nie trudząc Korsyki, Wiesz, że Bas ty ja do tyk wiąże łyki. Aleś sam zjeździł kalabryjskie brzegi I na tamteczne sypał wina śniegi W nieznośnym słońcu; widziałeś obfite Sykulskie góry, macicą przykryte, Piłeś z Mesyny, z Palermu i z Etny, Dała-ć kieliszek Katana niemętny. W Malcieśmy, pomnię, kosztowali kafy, Trunku
Skrót tekstu: MorszAUtwKuk
Strona: 54
Tytuł:
Utwory zebrane
Autor:
Jan Andrzej Morsztyn
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1654
Data wydania (nie wcześniej niż):
1654
Data wydania (nie później niż):
1654
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Utwory zebrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1971
/ abyś miał ustawicznie pełny garniec mąki/ i bańkę oliwy/ i tak ufając w łasce Bożej/ gdy rozdawać będziesz/ przypodobam cię zdrojowi ustawicznie ciekącemu/ z którego lubo zawsze czerpą się/ przecię go nie ubywa. Sknerstwa pokarane. Traktatu wtórego, Cyrllus 3. in Joan: 6. 18. D. Bas: Homil: 8. in dynites post med. 3 Reg. c. 17 v. 14. 15. 16. PARAENESIS.
JAłmużnikiem być ten Cud Pański niech cię nauczy Prawosławny Czytelniku: Jałmużna zasię jest uczynek/ w którym daje cóżkolwiek potrzebującemu z spół pobolenia/ dla Pana Boga/ ta jest/ która od
/ ábyś miał vstáwicznie pełny gárniec mąki/ y báńkę oliwy/ y ták vfáiąc w łásce Bożey/ gdy rozdawáć będźiesz/ przypodobam ćię zdroiowi vstáwicznie ćiekącemu/ z ktorego lubo záwsze czerpą się/ przećię go nie vbywa. Sknerstwa pokaráne. Tráctatu wtorego, Cyrllus 3. in Ioan: 6. 18. D. Bas: Homil: 8. in dinites post med. 3 Reg. c. 17 v. 14. 15. 16. PARAENESIS.
IAłmużnikiem bydź ten Cud Pánski niech ćię náuczy Práwosławny Czytelniku: Iáłmużná zásię iest vczynek/ w ktorym dáie cożkolwiek potrzebuiącemu z społ pobolenia/ dla Páná Bogá/ tá iest/ ktora od
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 128.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
. Uczcie przeto/ ćwiczcie dobrze ich/ i samę wolą Bożą pelnicie/ gdyż tak wielkimi nazwane w Królewstwie niebieskim będziecie. Joan. R.14 v. 13. Mat: 18. 19. Mat. 11. 24. Niepłodne matki. Cuda i Paraeneses. Luk: 11. 9. 17 D. Bas.: Ho: 9. Heksa. Ant: de Cue: lib: 2. Horol: c. 23. Toż gani i Faworynus u Gelliusa lib: 12. c. 1. Caligula. Titus. Tiberius Cesarze od mamek zepsowani. Vide Gale: lib: 14. de usu partiu. Vide
. Vczćie przeto/ ćwiczćie dobrze ich/ y sámę wolą Bożą pelnićie/ gdyż ták wielkimi názwáne w Krolewstwie niebieskim będźiecie. Ioan. R.14 v. 13. Mat: 18. 19. Mat. 11. 24. Niepłodne mátki. Cudá y Paraeneses. Luk: 11. 9. 17 D. Bas.: Ho: 9. Hexá. Ant: de Cue: lib: 2. Horol: c. 23. Toż gáni y Phauorinus v Gelliusá lib: 12. c. 1. Cáligulá. Titus. Tiberius Cesárze od mámek zepsowáni. Vide Gale: lib: 14. de vsu partiu. Vide
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 161.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
WYŻszA, czyli DALSZA, a raczej. ABYSSYŃSKIE IMPERIUM.
MOnarcha Abasyj, albo Murzyńskiej Ziemi Wyższej, od Patriotów nazwany jest Magnus Negusch, to jest Cesarz: Europejczykowie nazywają go ABYSSYŃSKIM Imperatorem, nad 16. a według Kirchera nad 27. Królestwami panującym: z których te znaczniejsze: Dafila, Barnagaso, Dangali, Dobas, Trigemahon, Ambiancantiva, Vangue, Bagamidri, Belegvanze, Angote, Balli, Fatygar, Olabi, Baru, Gemen, Fungi, Tirut, Malemba, Amara, Tigre, Ksoa, Fazola, Gojam, Dambia. etc. Państwo to rzeczone Abasyą, albo od Abasenów Nacyj, z Arabiją do Afryki przeniesionej,
WYSZSZA, czyli DALSZA, á raczey. ABYSSYNSKIE IMPERIUM.
MOnárcha Abasyi, albo Murzyńskiey Ziemi Wyższey, od Patriotow názwany iest Magnus Negusch, to iest Cesarz: Europeyczykowie názywáią go ABYSSYNSKIM Imperatorem, nád 16. á według Kirchera nád 27. Krolestwámi panuiącym: z ktorych te znácznieysze: Dafila, Barnagaso, Dangali, Dobas, Trigemahon, Ambiancantiva, Vangue, Bagamidri, Belegvanze, Angote, Balli, Fatigar, Olabi, Baru, Gemen, Fungi, Tirut, Malemba, Amara, Tigre, Xoa, Fazola, Goyam, Dambia. etc. Państwo to rzeczone Abasyą, albo od Abasenow Nacyi, z Arábiią do Afryki przeniesioney,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 633
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
grubo/ jako już letni/ dla tegoż iż jest różność w głosach/ różność też musi być i w pisaniu.
Wieleż jest tych tonów?
Cztery. 1. Dyscant, głos to jest najwyższy. 2. Alt, już trochę niższy. 3. Tenor, średni/ jakim pospolicie ludzie mówią. 4. Bas, ten zaś najniższy/ co jednak lepiej uznasz z klawiatury/ gdy te Claues z uderzenia brzmiące będziesz uważał.
Jakoż się Dyscant pisze?
Dwojako. Kiedy nisko/ i wysoko/ to inaczej.
A jakoż kiedy nisko?
Jako niżej widzisz/ znaczą go bowiem na liniej i nanizszej signaturą taką ¤ jaka jest in Scala
grubo/ iáko iuż letni/ dla tegoż iż iest rożność w głosách/ rożność też muśi bydź y w pisániu.
Wieleż iest tych tonow?
Cztery. 1. Discant, głos to iest naywyzszy. 2. Alt, iuż trochę niższy. 3. Tenor, średni/ iákim pospolićie ludźie mowią. 4. Bas, ten záś nayniższy/ co iednák lepiey vznasz z kláwiátury/ gdy te Claues z vderzenia brzmiące będźiesz vważał.
Jákoż się Discant pisze?
Dwoiáko. Kiedy nisko/ y wysoko/ to inácżey.
A iákoż kiedy nisko?
Iáko niżey widźisz/ znácżą go bowiem ná liniey y nanizszey signáturą táką ¤ iáká iest in Scala
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: b4v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
dołu/ dając przez to znać/ iż się linia na spodku od litery d małej zaczyna/ jako tu widzisz.
Tenor niski.
Wysoki zaś jako?
Także tą Sygnaturą/ ale już niżej na trzeciej liniej/ i już się linia zaczyna spodnia od litery f małej/ jako w Alcie niskim
Tenor wysoki.
Czwarty ton Bas, jako poznać?
Latwo/ tylko wiedzieć/ iż jest Bas trojaki/ Wysoki/ Średni/ i Niski. Jakiż wysoki? o całym głosie.
Gdy taką Sygnaturę ¤ napiszą na liniej trzeciej/ to jest f małe/ aby się linia nanizsza zaczynała od litery B wielkiej/ jako widzisz.
Bas wysoki.
Jaki
dołu/ dáiąc przez to znáć/ iż sie linia ná spodku od litery d máłey zácżyna/ iáko tu widźisz.
Tenor niski.
Wysoki záś iáko?
Tákże tą Sygnáturą/ ále iuż niżey ná trzećiey liniey/ y iuż sie linia zácżyna spodnia od litery f máłey/ iáko w Alćie niskim
Tenor wysoki.
Czwarty ton Bás, iáko poznáć?
Látwo/ tylko wiedźieć/ iż iest Bás troiáki/ Wysoki/ Sredni/ y Niski. Iákiż wysoki? o całym głośie.
Gdy táką Sygnáturę ¤ nápiszą ná liniey trzećiey/ to iest f máłe/ áby sie linia nanizsza zácżynáłá od litery B wielkiey/ iáko widźisz.
Bás wysoki.
Iáki
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: b6v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
od litery d małej zaczyna/ jako tu widzisz.
Tenor niski.
Wysoki zaś jako?
Także tą Sygnaturą/ ale już niżej na trzeciej liniej/ i już się linia zaczyna spodnia od litery f małej/ jako w Alcie niskim
Tenor wysoki.
Czwarty ton Bas, jako poznać?
Latwo/ tylko wiedzieć/ iż jest Bas trojaki/ Wysoki/ Średni/ i Niski. Jakiż wysoki? o całym głosie.
Gdy taką Sygnaturę ¤ napiszą na liniej trzeciej/ to jest f małe/ aby się linia nanizsza zaczynała od litery B wielkiej/ jako widzisz.
Bas wysoki.
Jakiż średni?
Gdy toż F na czwartej liniej napisane będzie
od litery d máłey zácżyna/ iáko tu widźisz.
Tenor niski.
Wysoki záś iáko?
Tákże tą Sygnáturą/ ále iuż niżey ná trzećiey liniey/ y iuż sie linia zácżyna spodnia od litery f máłey/ iáko w Alćie niskim
Tenor wysoki.
Czwarty ton Bás, iáko poznáć?
Látwo/ tylko wiedźieć/ iż iest Bás troiáki/ Wysoki/ Sredni/ y Niski. Iákiż wysoki? o całym głośie.
Gdy táką Sygnáturę ¤ nápiszą ná liniey trzećiey/ to iest f máłe/ áby sie linia nanizsza zácżynáłá od litery B wielkiey/ iáko widźisz.
Bás wysoki.
Iákiż średni?
Gdy toż F ná cżwartey liniey nápisáne będźie
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: b6v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
.
Czwarty ton Bas, jako poznać?
Latwo/ tylko wiedzieć/ iż jest Bas trojaki/ Wysoki/ Średni/ i Niski. Jakiż wysoki? o całym głosie.
Gdy taką Sygnaturę ¤ napiszą na liniej trzeciej/ to jest f małe/ aby się linia nanizsza zaczynała od litery B wielkiej/ jako widzisz.
Bas wysoki.
Jakiż średni?
Gdy toż F na czwartej liniej napisane będzie/ aby się linia zaczynała od C wielkiego tak
Bas średni.
Jakiż bas niski.
Kiedy także taż litera f będzie napisana na nawyzszej liniej/ iż się zaczynać będzie linia na spodku/ od litery E wielkiej tak. Bas niski
.
Czwarty ton Bás, iáko poznáć?
Látwo/ tylko wiedźieć/ iż iest Bás troiáki/ Wysoki/ Sredni/ y Niski. Iákiż wysoki? o całym głośie.
Gdy táką Sygnáturę ¤ nápiszą ná liniey trzećiey/ to iest f máłe/ áby sie linia nanizsza zácżynáłá od litery B wielkiey/ iáko widźisz.
Bás wysoki.
Iákiż średni?
Gdy toż F ná cżwartey liniey nápisáne będźie/ áby sie linia zácżynáłá od C wielkiego ták
Bás średni.
Iákiż bás niski.
Kiedy tákże táż literá f będźie nápisáná ná nawyzszey liniey/ iż sie zácżynáć będźie linia ná spodku/ od litery E wielkiey ták. Bás niski
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: b7
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
Jakiż wysoki? o całym głosie.
Gdy taką Sygnaturę ¤ napiszą na liniej trzeciej/ to jest f małe/ aby się linia nanizsza zaczynała od litery B wielkiej/ jako widzisz.
Bas wysoki.
Jakiż średni?
Gdy toż F na czwartej liniej napisane będzie/ aby się linia zaczynała od C wielkiego tak
Bas średni.
Jakiż bas niski.
Kiedy także taż litera f będzie napisana na nawyzszej liniej/ iż się zaczynać będzie linia na spodku/ od litery E wielkiej tak. Bas niski. Rozdział drugi ROZDZIAŁ II. O głosie odmiennym, to jest, in Cantu b mollari.
W Przeszłym Rozdziale mają się te nauki
Iákiż wysoki? o całym głośie.
Gdy táką Sygnáturę ¤ nápiszą ná liniey trzećiey/ to iest f máłe/ áby sie linia nanizsza zácżynáłá od litery B wielkiey/ iáko widźisz.
Bás wysoki.
Iákiż średni?
Gdy toż F ná cżwartey liniey nápisáne będźie/ áby sie linia zácżynáłá od C wielkiego ták
Bás średni.
Iákiż bás niski.
Kiedy tákże táż literá f będźie nápisáná ná nawyzszey liniey/ iż sie zácżynáć będźie linia ná spodku/ od litery E wielkiey ták. Bás niski. Rozdźiał drugi ROZDZIAŁ II. O głośie odmiennym, to iest, in Cantu b mollari.
W Przeszłym Rozdźiale máią sie te náuki
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: b7
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
całym głosie.
Gdy taką Sygnaturę ¤ napiszą na liniej trzeciej/ to jest f małe/ aby się linia nanizsza zaczynała od litery B wielkiej/ jako widzisz.
Bas wysoki.
Jakiż średni?
Gdy toż F na czwartej liniej napisane będzie/ aby się linia zaczynała od C wielkiego tak
Bas średni.
Jakiż bas niski.
Kiedy także taż litera f będzie napisana na nawyzszej liniej/ iż się zaczynać będzie linia na spodku/ od litery E wielkiej tak. Bas niski. Rozdział drugi ROZDZIAŁ II. O głosie odmiennym, to jest, in Cantu b mollari.
W Przeszłym Rozdziale mają się te nauki rozumieć o całym głosie/
całym głośie.
Gdy táką Sygnáturę ¤ nápiszą ná liniey trzećiey/ to iest f máłe/ áby sie linia nanizsza zácżynáłá od litery B wielkiey/ iáko widźisz.
Bás wysoki.
Iákiż średni?
Gdy toż F ná cżwartey liniey nápisáne będźie/ áby sie linia zácżynáłá od C wielkiego ták
Bás średni.
Iákiż bás niski.
Kiedy tákże táż literá f będźie nápisáná ná nawyzszey liniey/ iż sie zácżynáć będźie linia ná spodku/ od litery E wielkiey ták. Bás niski. Rozdźiał drugi ROZDZIAŁ II. O głośie odmiennym, to iest, in Cantu b mollari.
W Przeszłym Rozdźiale máią sie te náuki rozumieć o cáłym głośie/
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: b7
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647