oto ta: że ryba znaczy Chrystusa Pana u Prospera, Tertulliana, Augustyna, bo jest symbolum i figurą postu którego czart nie nawiedzi. 5. Jeszcze się czart boi brać postaci człeka po wziętej przez BOGA naturze Judzkiej, a przed tym ją zawsze brał; a jeźli się pokaże w postaci ludzkiej, tedy zaraz coś bestialskiego; albo ogon albo kopyto, albo pazury ma przy sobie. 6. Chleba też nie zażywa do swych spraw czart, iż Chrystus Pan pod Osobami Chleba mieszka w Najś: Sakramencie. 7. Dziwnie się też stracha owych słów: per ipsum; cum ipso, et in ipso któremi Lucyper w piekle przykuty,
oto ta: że ryba znaczy Chrystusa Pana u Prospera, Tertulliana, Augustyna, bo iest symbolum y figurą postu ktorego czart nie nawiedzi. 5. Ieszcze się czart boi brać postaci człeka po wziętey przez BOGA naturze Iudzkiey, á przed tym ią zawsze brał; á ieźli się pokaże w postaci ludzkiey, tedy zaraz coś bestyalskiego; albo ogon albo kopyto, álbo pazury ma przy sobie. 6. Chleba też nie zażywa do swych spraw czart, iż Chrystus Pan pod Osobami Chleba mieszka w Nayś: Sakramencie. 7. Dziwnie się też stracha owych słow: per ipsum; cum ipso, et in ipso ktoremi Lucyper w piekle przykuty,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 261
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754