o BOGU prawdziwym, choć modo indebito mają, gruba i ciemna chmura tłumi Ateismus, tojest w żadnego nie wierzenie BOGA. Tacy zowią się w Turczech Muzeryn, niby mający prawdziwy sekret: A ten jest: utaić przed sobą bytność BOGA, nie wyznając go cale, wszystko przyznając natury biegom i przypadkowi, co jest wielką bezbożnością, bo bez BOGA; niezbożnością, bo nie z BOGIEM. Największe to jest contra lumen naturae głupstwo, od głupca inspirante diabolo skoncypowane: Dixit insipiens in corde suo, non est DEUS. Szalony głupi wyrzekł, toć mieć to pro stultitia. W tej sobie nauce przeklętej wiele ludu smakme w Stambule, osobliwie Kadyowie,
o BOGU prawdziwym, choć modo indebito maią, gruba y ciemna chmura tłumi Atheismus, toiest w żadnego nie wierzenie BOGA. Tacy zowią się w Turczech Muzerin, niby maiący prawdziwy sekret: A ten iest: utaić przed sobą bytność BOGA, nie wyznaiąc go cale, wszystko przyznaiąc natury biegom y przypadkowi, co iest wielką bezbożnością, bo bez BOGA; niezbożnością, bo nie z BOGIEM. Naywiększe to iest contra lumen naturae głupstwo, od głupca inspirante diabolo skoncypowane: Dixit insipiens in corde suo, non est DEUS. Szalony głupi wyrzekł, toć mieć to pro stultitia. W tey sobie nauce przeklętey wiele ludu smakme w Stambule, osobliwie Kadyowie,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1109
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
prawego Boga nienapędzali. (m) Tajemnica to wielka była u starych, skąd to: iż ludzie tak życie kochający targneli się na życie braci swojej z niebezpieczeństwem własnego, a to dla kawałka ziemi, która dla ludzi stworzona jest, a nie ludzie dla niej, Poetowie pogańscy tę przyczynę naznaczyli wojny: ziemia obrażona bezbożnością ludzi, a wstydząc się dalej dźwigać tak sromotnego ciężaru, prosiła Jowisza o uwolnienie od tej hańby. Jowisz wzgląd mając na jej prośby, wzbudził najpierwej wojnę Tebańską, potym dał Tetydzie albo morzu syna Achillesa, a Ledzie Helenę, która wojny Trojańskiej, na której Achilles najwięcej dokazywał, przyczyną była, na tej woj- nie
prawego Boga nienapędzali. (m) Taiemnica to wielka była u starych, zkąd to: iż ludzie tak życie kochaiący targneli się na życie braci swoiey z niebespieczeństwem własnego, a to dla kawałka ziemi, ktora dla ludzi stworzona iest, a nie ludzie dla niey, Poetowie pogańscy tę przyczynę naznaczyli woyny: ziemia obrażona bezbożnością ludzi, a wstydząc się daley dźwigać tak sromotnego ciężaru, prosiła Jowisza o uwolnienie od tey hańby. Jowisz wzgląd maiąc na iey proźby, wzbudził naypierwey woynę Thebańską, potym dał Thetydzie albo morzu syna Achillesa, a Ledzie Helenę, ktora woyny Troiańskiey, na ktorey Achilles naywięcey dokazywał, przyczyną była, na tey woy- nie
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 230
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
singi potest. Devera relig: c. 55. (a) Wróżkę z gwiazd Tertulian nazywa bałwochwalstwem (L. 9 de Idolo:) Orygenes szaleństwem (apud husebium L. 6 de praepar: Evain: c. 9)Lactanius wynalazkiem szatańskim (L. 2. c. 13) Z. Bazyli głupią bezbożnością (Homil: 6. in Hexam:) Z. Hieronim śmieje się z niej (in c. I. Sophoniae) Z. Cyrylus Aleksandryjski nazywa ją nie rozumną zabawką, toż mówi Z. Ambroży (L 4. c. 4. Hexame:) Z. Chryzostom siedmią homiliami zbija ją jako, uwłaczającą
singi potest. Devera relig: c. 55. (a) Wróżkę z gwiazd Tertulian nazywa bałwochwalstwem (L. 9 de Idolo:) Origenes szaleństwem (apud husebium L. 6 de praepar: Evain: c. 9)Lactanius wynalazkiem szatańskim (L. 2. c. 13) S. Bazyli głupią bezbożnością (Homil: 6. in Hexam:) S. Hieronim śmieie się z niey (in c. I. Sophoniae) S. Cyrillus Alexandryiski nazywa ią nie rozumną zabawką, toż mówi S. Ambroży (L 4. c. 4. Hexame:) S. Chryzostom siedmią homiliami zbiia ią iako, uwłaczaiącą
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 244
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
miłośników/ z któremi w nadzieję małżeństwa obiecanego/ wstyd utraciły/ gdy już prawie na koszu zostają/ i osławionemi się być znają/ do ratunku i pomocy szatańskiej/ jakożkolwiek udają się/ żeby się zemściły/ uczarowawszy onego młodzieńca/ abo żonę jego/ dla której czują się porzucone/ albo też żeby się wszelkimi plugastwy i bezbożnością mazały. Takich białych głów/ jako jest wielkość niewypowiedziana/ co się z żalem przypomina/ tak też i liczyby nie masz czarownic z nich powstających. Przywiedźmy wszakże który przykład. Jest miejsce w Biskupstwie Bryzińskim/ gdzie młodzieniec jedno o szczarowaniu żony swojej/ taki przypadek powiedział: w młodości mojej miałem nałożnicę/
miłośnikow/ z ktoremi w nádźieię małżeństwá obiecánego/ wstyd vtráćiły/ gdy iuż práwie ná koszu zostáią/ y osławionemi sie być znáią/ do rátunku y pomocy szátáńskiey/ iákożkolwiek vdáią sie/ żeby sie zemśćiły/ vczárowawszy onego młodźieńcá/ ábo żonę iego/ dla ktorey czuią sie porzucone/ álbo też żeby sie wszelkimi plugástwy y bezbożnośćią mázáły. Tákich białych głow/ iáko iest wielkość niewypowiedźiána/ co sie z żalem przypomina/ ták też y liczyby nie mász czárownic z nich powstáiących. Przywiedźmy wszákże ktory przykład. Iest mieysce w Biskupstwie Bryźińskim/ gdźie młodźieniec iedno o sczárowániu żony swoiey/ táki przypadek powiedźiał: w młodości moiey miałem nałożnicę/
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 32
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
. Któremi słowy do czegoby właśnie zmierzał, abo na coby takiego godzieł, ja zgoła inszego nic baczyc i znaleźć nie mogę, tylko, że każde o rzeczach swoich mówić i drugim o nich bezpiecznie powiadać wolno: a wszakże o takich, mówię, rzeczach, któreby sprosną jaką abo nieuczciwością/ abo bezbożnością nie trącieły, (takich bowiem i Boskie i ludskie prawa ani wspominać nie dadzą)/ ale o tych tylko, któreby ku osławie chwały wielmożności i dobroci sa mego nawyższego Pana i zbawiennemu bliznich naszych zbudowaniu służeły. A takoweć są wszytkie sprawy i dzieła Boże wszechmocne/ których on jako w stworzeniu rzeczy wszytkich z niczego
. Ktoremi słowy do czegoby własnie zmierzał, ábo ná coby tákiego godzieł, ja zgołá inszego nic baczyc y znaleść nie mogę, telko, że káżde o rzeczách swoich mowic y drugim o nich bezpiecznie powiádáć wolno: á wszákże o tákich, mowię, rzeczách, ktoreby sprosną jáką ábo nieuczćiwośćią/ ábo bezbożnośćią nie trąćieły, (takich bowiem y Boskie y ludskie práwá áni wspomináć nie dádzą)/ ále o tych telko, ktoreby ku osławie chwały wielmożnośći y dobroći sa mego nawyższego Paná y zbáwiennemu bliznich nászych zbudowániu służeły. A tákoweć są wszytkie spráwy y dźiełá Boze wszechmocne/ ktorych on jako w stworzeniu rzeczy wszytkich z niczego
Skrót tekstu: VetIsland
Strona: 3
Tytuł:
Islandia albo Krótkie opisanie Wyspy Islandii
Autor:
Daniel Vetter
Miejsce wydania:
Leszno
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, relacje
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
twoję/ na niewyczerpane miłosierdzie twoje/ które pokazujesz męce twojej. I cóż być dziwniejszego może jako ta twoja/ mój JEzu/ w-głupstwie i nierozumie zakryta mądrość jako ta w-słabości/ w-mękach/ w-ranach/ w-śmierci zatajona wszechmocność/ jako ta niesprawiedliwością/ złością/ zdradziectwem/ bezbożnością/ wykonana/ nasycona/ uspokojona sprawiedliwość/ jako to w-okrucieństwie/ w-nielitości/ w-nieużytości wykonane miłosierdzie. O mądrości zgłupiała! o wszechmocności zamordowana! o sprawiedliwości skrzywdzona! o miłosierdzie niemiłosierne! przez cię jesteśmy wyćwiczeni/ umocnieni/ usprawiedliwieni/ wybawieni/ i zbawieni. I któreś to języki wymówią?
twoię/ ná niewyczerpáne miłośierdźie twoie/ ktore pokázuiesz męce twoiey. I cosz bydź dźiwnieyszego może iáko tá twoiá/ moy IEzu/ w-głupstwie i nierozumie zákryta mądrość iáko tá w-słábośći/ w-mękách/ w-ránách/ w-śmierći zátáiona wszechmocność/ iáko tá niespráwiedliwośćią/ złośćią/ zdradźiectwem/ bezbożnośćią/ wykonána/ násycona/ vspokoiona spráwiedliwość/ iáko to w-okrućieństwie/ w-nielutośći/ w-nieużytości wykonáne miłośierdźie. O mądrośći zgłupiáłá! o wszechmocnośći zámordowána! o spráwiedliwośći zkrzywdzona! o miłośierdźie niemiłośierne! przez ćię iesteśmy wyćwiczeni/ vmocnieni/ vspráwiedliwieni/ wybáwieni/ i zbáwieni. Y ktoreś to ięzyki wymowią?
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 229
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665