i chłopi zwoleli. Heretyckie/ Pańskie to musi być/ zuchwalstwo/ Bo kłaniać się i służyć u nich bałwochwalstwo.
Księża świeccy. Kiedy mówią o Księżej/ jaki ksiądz pytają? Zakonnik/ abo świecki/ na to powiadają. Za Ksiądz świecki/ inakszy ksiądz/ niżli Zakonny? I sam szafarz zakonu/ a zasz bezzakonny? Takci/ i gdzie we dworach obroki rozdają/ Za obróczników Pana/ i starszych niemają. A przeto da Bóg Księgą zamyślawam całą/ W rozum ludzki wbić księżej świeckiej cześć wspaniałą. Reguły naprzedniejszej Piotra Apostoła/ Księża świeccy i Pańskiej są reguły zgoła. Bo Pan Chrystus był świeckim/ i jest świecki sp〈
y chłopi zwoleli. Haeretyckie/ Páńskie to muśi bydź/ zuchwálstwo/ Bo kłániáć śię y służyć u nich báłwochwalstwo.
Xięża świeccy. Kiedy mowią o Kśiężey/ iáki kśiądz pytáią? Zakonnik/ ábo świecki/ ná to powiádáią. Za Xiądz świecki/ inakszy xiądz/ niżli Zakonny? Y sam szafarz zakonu/ á zász bezzakonny? Tákći/ y gdźie we dworách obroki rozdáią/ Za obrocznikow Páná/ y starszych niemáią. A przeto da Bog Kśięgą zámyślawam cáłą/ W rozum ludzki wbić kśiężey świeckiey cześć wspaniałą. Reguły naprzednieyszey Piotrá Apostołá/ Xięża świeccy y Páńskiey są reguły zgoła. Bo Pan Chrystus był świeckim/ y iest świecki sp〈
Skrót tekstu: JagDworz
Strona: E
Tytuł:
Dworzanki
Autor:
Serafin Jagodyński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1621
Data wydania (nie wcześniej niż):
1621
Data wydania (nie później niż):
1621