które ze wszystkiego okręgu ziemie Rzym/ albo raczej Papież złoto sobie na świadectwo w dzień sądny zbiera. Nie kłania się pantoflom/ trzewikom/ i żadnym szarawarom/ ani ich całuje. Nad to/ jako piszczałek/ multianek/ bębnów/ trąb i inszych tegoż rodzaju karczemnych dud/ dział i rac/ tak też obłudnego biczowania/ popiołu i ognia/ ziół i roże poświęcania/ i inszych wymysłów/ przez które imię Boże bluźnione bywa/ używanie/ ani na próg Wschodniej świętej Cerkwie nie wstąpiło. Które to Kościoła Rzymskiego sprawy Duch święty który wszystko widzi/ przejrzawszy/ przez Błogosławionego Jana Ewanielistę/ do Cerkwie Wschodniej mówi: Przeto żeś zachowała słowa
ktore ze wszystkiego okręgu źiemie Rzym/ álbo rácżey Papież złoto sobie ná świádectwo w dźień sądny zbiera. Nie kłánia się pántoflom/ trzewikom/ y żadnym száráwárom/ ani ich cáłuie. Nád to/ iáko piszcżałek/ multianek/ bębnow/ trąb y inszych tegoż rodzáiu kárcżemnych dud/ dźiał y rac/ ták też obłudnego bicżowánia/ popiołu y ogniá/ źioł y roże poświącánia/ y inszych wymysłow/ przez ktore imię Boże bluźnione bywa/ vżywánie/ áni ná prog Wschodniey świętey Cerkwie nie wstąpiło. Ktore to Kośćiołá Rzymskiego spráwy Duch święty ktory wszystko widźi/ przeyrzawszy/ przez Błogosłáwionego Ianá Ewánielistę/ do Cerkwie Wschodniey mowi: Przeto żeś záchowáłá słowá
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 85v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
leżącemu w Kościele Opackim Belf: Tomo 2. Cosmog: Lobet. Engelgrave. Łez Chrystusowych wylanych, różnego czasu liczy Petrus Calenticus in via Crucis sześćdziesiąt i dwa tysiące i dwieście.
23. Krew, niewinnego Baranka Chrystusa Pana wylana, na gorze Kalwaryiskiej, (którą wylewał hojnie podczas Modlitwy w Ogrojcu, i podczas tyrańskiego biczowania) od Świętej Magdaleny stojącej pod Krzyżem zebrana, jest w Francyj u Z. Maksymina, niedaleko Masylii, tu przez Magdalenę Świętą zaniesiona, co wielki Piątek podczas czytania Pasyj wrząca w naczyniu, ja- O SS. Relikwiach.
ko pisze Zacharias Lippeleo 22. Iulii w życiu Z. Magdaleny. Ampułka także Krwi Chrystusowej jest
leżącemu w Kościele Opackim Belf: Tomo 2. Cosmog: Lobet. Engelgrave. Łez Chrystusowych wylanych, rożnego cżasu licży Petrus Calenticus in via Crucis sześćdziesiąt y dwa tysiące y dwieście.
23. Krew, niewinnego Baranka Chrystusa Pana wylana, na gorze Kalwaryiskiey, (ktorą wylewał hoynie podczas Modlitwy w Ogroycu, y podcżas tyrańskiego bicżowania) od Swiętey Magdaleny stoiącey pod Krzyżem zebrana, iest w Francyi u S. Maximina, niedaleko Masylii, tu przez Magdalenę Swiętą zaniesiona, co wielki Piątek podcżas cżytania Pasyi wrząca w naczyniu, ia- O SS. Relikwiach.
ko pisze Zacharias Lippeleo 22. Iulii w życiu S. Magdaleny. Ampułka także Krwi Chrystusowey iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 111
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
z Krzyża. Niemy JEZUS przy słupie. Słupby był skrył Jezusa, by JEZUS nie zakazał. Potęga Słup niewinnym miał ogłaszać Jezusa. Skały się po śmierci padały, bo JEZUS umarł. Człowiek kryje się przed cierpieniem. z Krzyża. Słowo milczało w nacięższych razach. Potęga Pokoj uczynił JEZUS na świecie. Opisanie biczowania Jezusowego. z Krzyża. Krew JEZUSowa jako popłynie. u słupa JEZUS pokaże jako miłuje ludzi. Potęga Dzieci od miejsca karania uciekają, JEZUS nie ucieka. z Krzyża, Człowiek się z krzyżów wypłakuje. Dusze krwią Jezusową wypolerowane. Potęga Wiele dusz niewinność zanosi do nieba. Pokazone dusze krew Jezusa naprawia. z Krzyża.
z Krzyżá. Niemy IEZVS przy słupie. Słupby był skrył Iezusá, by IEZVS nie zákazał. Potęgá Słup niewinnym miał ogłaszáć Iezusá. Skáły się po śmierći pádáły, bo IEZVS vmárł. Człowiek kryie się przed ćierpieniem. z Krzyżá. Słowo milczáło w naćięższych razách. Potęgá Pokoy vczynił IEZVS ná świećie. Opisanie biczowániá Iezusowego. z Krzyżá. Krew IEZVSowá iáko popłynie. v słupá IEZVS pokaźe iako miłuie ludźi. Potęgá Dźieći od mieyscá karánia vćiekáią, IEZVS nie vćieka. z Krzyżá, Człowiek się z krźyżow wypłákuie. Dusze krwią Iezusową wypolerowáne. Potęgá Wiele dusz niewinność zánosi do niebá. Pokázone dusze krew Iezusá nápráwia. z Krzyżá.
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 215
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
tej stajni a barzo nowe/ i barzo dziwne/ do którego to gwiazdy/ ciemności przyprowadzają; ludzi królewskich w ciemnościach Pogańskich żyjących. Ale też i słońcem będzie na Piłatowej sali/ gdzie mu ten kolos wystawią/ i gdzie przez gęste rany na wszytek naród ludzki puści promienie krwawe/ skoro się obłok ciała popuka od srogich biczowania. Tam się przez rosę krwawą abo raczej przez deszcz krwi wielkij obfity promienie przebijając/ powloką farbą krwawą/ aby zachodząc potym do dusz ludzkich rumiano one oświecały/ i światłem je szarłatnym pokrywały/ aby tym prędzej uznawały cenę swoje/ im się te krwawe promienie bliżej przed rozum dusz stawiają/ mękę przy słupie/ i biczowanie
tey stáyni á barzo nowe/ y bárzo dźiwne/ do ktorego to gwiazdy/ ćiemnośći przyprowádzaią; ludźi krolewskich w ćiemnośćiach Pogańskich żyiących. Ale też y słońcem będźie ná Piłatowey sali/ gdźie mu ten kolos wystáwią/ y gdźie przez gęste rány ná wszytek narod ludzki puśći promienie krwáwe/ skoro się obłok ćiáłá popuka od srogich biczowánia. Tám się przez rosę krwáwą abo ráczey przez deszcz krwi wielkiy obfity promienie przebiiáiąc/ powloką fárbą krwáwą/ áby záchodząc potym do dusz ludzkich rumiáno one oświecáły/ y świátłem je szárłatnym pokrywáły/ áby tym prędzey vznawáły cenę swoie/ im się te krwawe promienie bliżey przed rozum dusz stáwiaią/ mękę przy słupie/ y biczowánie
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 229
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
99 Apostołowie zimni w ucieczce. 39. BIcz barziej Jezusa cieszył niż rozmaryny. 159. Bicz służy chłopiętom swowolnym. 144. Bicza i naświętszy potrzebuje. 157. Bicze na człowieka dwojakie. 156. Biczów przyczynienie ludziom nie smaczne 185 Z biczów chwała Jezusowa. 184 Z biczów wyrosły lilie i palmy niebieskie. 156. Biczowania Jezusowego opisanie. 210 Wyrzeżał każdy imię swoje na Jezusie. 240 Patrz Słup. Ciało. Kolumna. Bliskość Jezusa nie pomaga. 168 Bóg jednako Pana i ubogiego ciągnie. 72 Bóg nie od każdego bierze. 633. Bóg inaczej karze, inaczej ziemscy Panowie. 170 Ceremoniami ludzie karmią dobrodziejów. 171 Ciało Jezusowe dla czego
99 Apostołowie źimni w vćieczce. 39. BIcz bárźiey Iezusá ćieszył niż rozmáryny. 159. Bicz służy chłopiętom swowolnym. 144. Biczá y naświętszy potrzebuie. 157. Bicze ná człowieká dwoiákie. 156. Biczow przyczynienie ludźiom nie smáczne 185 Z biczow chwałá Iezusowá. 184 Z biczow wyrosły lilie y pálmy niebieskie. 156. Biczowánia Iezusowego opisánie. 210 Wyrzeżał káżdy imię swoie na Iezuśie. 240 Pátrz Słup. Ciáło. Kolumná. Bliskość Iezusá nie pomaga. 168 Bog iednako Páná y vbogiego ćiągnie. 72 Bog nie od káżdego bierze. 633. Bog inaczey karze, ináczey źiemscy Pánowie. 170 Ceremoniámi ludźie karmią dobrodźieiow. 171 Ciáło Iezusowe dla czego
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 695
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636