Persowie, ile Regnantes, na głowach no- Jakich strojów na głowie zażywano?
sili Cidarim, alias zawoj, koloru niebieskiego, albo purpurowego, fiałkowego w paski, według Kurcjusza libr: 3. Afrykańscy Królowie zażywali białego koloru. Pontscy Królowie jako też Egiplcy, Murzyńscy, Ormiańscy, zażywali na strój głowy Diadema, to jest bindy białej. Taką to binde nakszałt Polskiej Herbownej Nałęczy, Tygranes Król Ormiański Pompejuszowi zwycięzcy swemu z głowy pod nogi rzucił, z berłem, i mieczem, według Diena Autora. Te Diadema albo bindę, strój olim głowy Królewskiej wyraża wiersz ów:
Alba Caput veteres cingebat Fascia Reges.
Jeśli zaś korona była z kwiatów i ziela
Persowie, ile Regnantes, na głowach no- Iakich stroiów na głowie zażywano?
sili Cidarim, alias zawoy, koloru niebieskiego, albo purpurowego, fiałkowego w paski, wedlug Kurcyusza libr: 3. Afrykańscy Krolowie zażywali białego koloru. Pontscy Krolowie iako też Egyplcy, Murzyńscy, Ormiańscy, zażywali na stroy głowy Diadema, to iest bindi białey. Taką to binde nakszałt Polskiey Herbowney Nałęcży, Tygranes Krol Ormiański Pompeiuszowi zwyciescy swemu z głowy pod nogi rzucił, z berłem, y miecżem, według Diena Autora. Te Diadema albo bindę, stroy olim głowy Krolewskiey wyraża wiersz ow:
Alba Caput veteres cingebat Fascia Reges.
Ieśli zaś korona była z kwiatow y ziela
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 75
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Senacie, dawali czapki czarne z dwiema nad uszyma uchami, na bok strzmiącemi. Meksykańscy Regnanci (nim ich Hiszpani zawojowali) w nowym świecie koron zażywali adinstar kapelusza z piór ptastwa różnego, bardzo pięknych, jako świadczy Engelgrave.
Głów panujących na honorze, urzędzie będących Ornamenta były właściwe Diadema, to Cidaris, forme chusty albo bindy, jako się dopiero namieniło, z przydatkiem klejnotów, kity, kwiatu, promyku etc. Które insigne, komu, oprócz Króla włożone jeśli było, miano za crimen laesae Maiestatis: z pod korony tak lekce ważonej, pod miecz iść potrzeba było. Stąd marynarz jeden zawoj czyli bindę vulgo koronę Aleksandra W.
Senacie, dawali cżapki cżarne z dwiema nad uszyma uchami, na bok strzmiącemi. Mexykańscy Regnanci (nim ich Hiszpani zawoiowali) w nowym swiecie koron zażywali adinstar kapelusza z pior ptastwa rożnego, bardzo pięknych, iako swiadcży Engelgrave.
Głow panuiących na honorze, urzedzie będących Ornamenta były właściwe Diadema, to Cidaris, forme chusty albo bindy, iako sie dopiero namieniło, z przydatkiem kleynotow, kity, kwiatu, promyku etc. Ktore insigne, komu, oprucz Krola włożone ieśli było, miano za crimen laesae Maiestatis: z pod korony tak lekce ważoney, pod miecż iść potrzeba było. Ztąd marynarz ieden zawoy cżyli bindę vulgo koronę Alexandra W.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 75
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
na głowie strój Crimonia lilii forme mający Cesarze Tureccy, także zawiązania na głowie zażywają, albo za- Jakich strojów na głowie zażywano?
woju bardzo bogatego, Turban, niby tulipan zwanego. Teraźniejsi Królowie in Occidente, koron zażywają z złota, srebra, drogich kamieni zrobionych, których ta część, co głowę otacza, jest nakszatałt bindy, a na niej stojące roże, i pół cyrkuły na Krzyż zawierające koronę, takie są: Polskiego. Francuskiego, Hiszpańskiego, Angielskiego, Wegierskiego, Czeskiego, Szwedzkiego, Duńskiego, Luzytańskiego, Sardyńskiego, Sicilii i Neapolu Królów, z. niektóremi w Symetryj samej dystynkcjami etc. Cesarska zaś jest w zgórę otwarta jak
ná głowie stroy Crimonia lilii forme maiący Cesarze Tureccy, także zawiązania na głowie zażywaią, albo za- Iakich stroiow na głowie zażywano?
woiu bardzo bogatego, Turban, niby tulipan zwanego. Teraznieysi Krolowie in Occidente, koron zażywaią z złota, srebra, drogich kamieni zrobionych, ktorych ta część, co głowę otacża, iest nakszatałt bindy, á na niey stoiące roże, y puł cyrkuły na Krzyż zawieraiące koronę, takie są: Polskiego. Francuskiego, Hiszpańskiego, Angielskiego, Wegierskiego, Czeskiego, Szwedzkiego, Duńskiego, Luzytańskiego, Sardyńskiego, Sicilii y Neapolu Krolow, z. niektoremi w Symmetryi samey distynkcyami etc. Cesarska zaś iest w zgorę otwarta iak
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 77
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
/ nadęta/ i pyszna w rozmowie. A zdjąwszy pierścień z herbem swej własności Darowała mi/ na znak swej ludzkości. Trzykroć mię potym obeszła łaskawie: Aż mi o serce otarła się prawie. Pochodnia
XVIII. Ta ustąpiła: Ródzona jej zasię/ Łakomą postać przyoblekła nasię. Portugałami obsadziła czoło/ Z puntałów złotych miasto bindy koło: To w tę/ to w owę stronę poglądała/ Na szyj worek Judaszowski miała. Bystra/ ciekawa/ szachem pada/ goni/ Gdzie co postrzeże/ nic nic nieuroni.
XIX. Zbiera/ gromadzi/ do kupy stosuje/ Regestra pisze/ tysiące rachuje. Stoją szkatuły złotem zaprzątnione/ Skrzynie nabite/
/ nadęta/ y pyszna w rozmowie. A zdiąwszy pierśćień z herbem swey własnośći Dárowáłá mi/ ná znák swey ludzkośći. Trzykroć mię potym obeszłá łaskáwie: Aż mi o serce otarłá sie práwie. Pochodniá
XVIII. Tá vstąpiłá: Rodzona iey zásię/ Łákomą postáć przyoblekłá násię. Portugałami obsadziłá czoło/ Z puntałow złotych miasto bindy koło: To w tę/ to w owę stronę poglądałá/ Ná szyi worek Iudaszowski miałá. Bystra/ ćiekáwa/ száchem pada/ goni/ Gdzie co postrzeże/ nic nic nieuroni.
XIX. Zbiera/ gromádzi/ do kupy stosuie/ Regestrá pisze/ tyśiące ráchuie. Stoią szkátuły złotem záprzątnione/ Skrzynie nabite/
Skrót tekstu: TwarKPoch
Strona: Cv
Tytuł:
Pochodnia miłości bożej
Autor:
Kasper Twardowski
Drukarnia:
Walerian Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628