skazywano. Cesarz Karol V Księgi jego wyklęte na stos dekretował. A D. 1521 w Erfordzie, gdy kazał, na dobre następując uczynki, Kościół cały zadrzał, i rozegnał Audytorów, co on na Czarta składał, jako pisze Greserus Audytor tegoż Kazania. Maksymilian Cesarz, na głowie jego widział czarta siedzącego; taki Biret należy takiemu Doktorowi, szeptał do ucha piekielnemu Dyscypułowi.
Miał się za Proroka i Nauczyciela świata, powiadając, że Hymn Z Ambrożego ów: Te DEUM Laudamus w tych słowach: Tibi Herubim et Seraphim intesabili voce proclamant w tych literach Chronostice rok jego predykacyj figurował, tojest Rok 1517 Ale fałszy wie te Proroctwo sobie akomoduje,
skazywano. Cesarz Károl V Księgi iego wyklęte na stos dekretował. A D. 1521 w Erfordzie, gdy kazał, ná dobre następuiąc uczynki, Kościoł cały zadrzáł, y rozegnał Auditorow, co on na Czarta składał, iáko pisze Greserus Auditor tegoż Kazania. Máximilián Cesarz, na głowie iego widział czarta siedzącego; taki Biret należy takiemu Doktorowi, szeptał do ucha piekielnemu Dyscypułowi.
Miał się za Proroka y Nauczycielá świata, powiadaiąc, że Hymn S Ambrożego ow: Te DEUM Laudamus w tych słowach: Tibi Herubim et Seraphim intesabili voce proclamant w tych literach Chronosticè rok iego predykacyi figurował, toiest Rok 1517 Ale fałszy wie te Proroctwo sobie akkommoduie,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1124
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Innocentego IV. na Koncylium Lugduńskim w Francyj Roku 1244, czyli R. 1245. według Spondana Autora i innych.
Doktorowie także że są niby Sapientiae Antistites, należą do Duchowieństwa, osobliwie uczący nauk ad DEI, i prawa jego cognitionem. Ich insigne, oprócz płaszcza, jest strój na głowie Pileus Doctoralis, alias biret, który u Duchownych Katolików jest signum gratiae, Sacerdotii, i superioritatis, mówi Anselmus Solerius z Bertachina Autora. Teologii Doktorowie zażywają biretu, czyli czapki Doktorskiej czarnej, na znak, że są światu umarli, mówi Middendorpius libr. 1. de Academ: cap: 13. U Doktorów obojga prawa w Niemczech biret practicatur
Innocentego IV. na Koncylium Lugduńskim w Francyi Roku 1244, cżyli R. 1245. według Spondana Autora y innych.
Doktorowie także że są niby Sapientiae Antistites, należą do Duchowieństwa, osobliwie ucżący nauk ad DEI, y prawa iego cognitionem. Ich insigne, oprocż płaszcża, iest stroy na głowie Pileus Doctoralis, alias biret, ktory u Duchownych Katolikow iest signum gratiae, Sacerdotii, y superioritatis, mowi Anselmus Solerius z Bertachina Autora. Theologii Doktorowie zażywaią biretu, cżyli cżapki Doktorskiey czarney, na znak, że są swiatu umarli, mowi Middendorpius libr. 1. de Academ: cap: 13. U Doktorow oboyga prawa w Niemcżech biret practicatur
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 82
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
alias biret, który u Duchownych Katolików jest signum gratiae, Sacerdotii, i superioritatis, mówi Anselmus Solerius z Bertachina Autora. Teologii Doktorowie zażywają biretu, czyli czapki Doktorskiej czarnej, na znak, że są światu umarli, mówi Middendorpius libr. 1. de Academ: cap: 13. U Doktorów obojga prawa w Niemczech biret practicatur czerwony, iż się wiążą, i asystują Purpuratis, tojest Królom, Książetom: Doktorowie zaś Filozofii, i Medycyny, Doktorskiej czapki zażywają fiałkowej, albo niebieskiej: a na wierzchu biretu jest kosm, albo por ogródny, jako w Genewie zażywają Doctores. Biret Doktorski ma być czworograniasty, na znak; że przez tyrocinium
alias biret, ktory u Duchownych Katolikow iest signum gratiae, Sacerdotii, y superioritatis, mowi Anselmus Solerius z Bertachina Autora. Theologii Doktorowie zażywaią biretu, cżyli cżapki Doktorskiey czarney, na znak, że są swiatu umarli, mowi Middendorpius libr. 1. de Academ: cap: 13. U Doktorow oboyga prawa w Niemcżech biret practicatur cżerwony, iż się wiążą, y assystuią Purpuratis, toiest Krolom, Xiążetom: Doktorowie zaś Filozofii, y Medycyny, Doktorskiey cżapki zażywaią fiałkowey, albo niebieskiey: á na wierzchu biretu iest kosm, albo por ogrodny, iako w Genewie zażywaią Doctores. Biret Doktorski ma bydź czworograniasty, na znak; że przez tyrocinium
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 82
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
: cap: 13. U Doktorów obojga prawa w Niemczech biret practicatur czerwony, iż się wiążą, i asystują Purpuratis, tojest Królom, Książetom: Doktorowie zaś Filozofii, i Medycyny, Doktorskiej czapki zażywają fiałkowej, albo niebieskiej: a na wierzchu biretu jest kosm, albo por ogródny, jako w Genewie zażywają Doctores. Biret Doktorski ma być czworograniasty, na znak; że przez tyrocinium, i gradusy do tej uczeni przychodzą prerogatywy. Na pierwszy oni gradus wstępują Baccalaureatûs, który się zowie à baccis lauri, to jest od laurowego, vulgo bobkowego liścia, in sertum ich idącego; czyli a bacillis to jest od lasek, których podaniem Bakalarżów
: cap: 13. U Doktorow oboyga prawa w Niemcżech biret practicatur cżerwony, iż się wiążą, y assystuią Purpuratis, toiest Krolom, Xiążetom: Doktorowie zaś Filozofii, y Medycyny, Doktorskiey cżapki zażywaią fiałkowey, albo niebieskiey: á na wierzchu biretu iest kosm, albo por ogrodny, iako w Genewie zażywaią Doctores. Biret Doktorski ma bydź czworograniasty, na znak; że przez tyrocinium, y gradusy do tey ucżeni przychodzą prerogatywy. Na pierwszy oni gradus wstępuią Baccalaureatûs, ktory się zowie à baccis lauri, to iest od laurowego, vulgo bobkowego liścia, in sertum ich idącego; cżyli a bacillis to iest od lasek, ktorych podaniem Bakalarżow
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 82
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
perpetuas aeternitates. Daniel cap. 12. v. 3. Chińczykowie też mają swoich Doktorów, chodzących w czapce, czyli birecie adinstar Góralskiego germaka, z wiszącemi jak u Infuły Biskupiej ogonami. Taki dano biret X. Rikciuszowi Jezuicie, gdy się w Chinach znajdował. Inni zaś uczeni trzymają, iż ładniejszy i przyzwoitszy jest Biret, o czterech rogach; bo rotunditas jest znakiem jakiejsi niestateczności, potoczności, odmienności. A zaś quadratura, albo czworograniasta figura, jest niby na wszystkie wiatry, impety, przeciwności mocno się stawiąca: jest znakiem stateczności, a co większa signum Crucis, gdy na krzyż Biret ma rogi akomodowane. Grecy Diakoni Patriarsze asystujący,
perpetuas aeternitates. Daniel cap. 12. v. 3. Chincżykowie też maią swoich Doktorow, chodzących w czapce, cżyli birecie adinstar Goralskiego germaka, z wiszącemi iak u Infuły Biskupiey ogonami. Taki dano biret X. Rikciuszowi Iezuicie, gdy się w Chinach znaydował. Inni zaś ucżeni trzymaią, iż ładnieyszy y przyzwoitszy iest Biret, o czterech rogach; bo rotunditas iest znakiem iakieysi niestatecżności, potocżności, odmienności. A zaś quadratura, albo cżworograniasta figura, iest niby na wsżystkie wiatry, impety, przeciwności mocno się stawiąca: iest znakiem statecżności, á co większa signum Crucis, gdy na krzyż Biret má rogi akkommodowane. Grecy Diakoni Patryarsze assystuiący,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 83
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
od czartów w różnej postaci prześladowany a zawsze ich zwyciężca, gdzie się obrócił choć w skrytych puszczach O Remediach przeciw Czarom.
przez nich wydany; wiele ich wypędził z opętanych, jako świadczy Z. Hieronim pisarz życia jego. Dziewiąty Z. Ignacy Lojola, wielkiej dzielności jest i mocy na czarty i czary, nawet jego Biret jest cięszki na nich korbacz. Dziesiąty Z. Anastazy karmelita Męczennik, jest postrachem czartów, że nawet głowy jego malowanej lękają się, jako świadczą Acta Concilii Niceni. Jedenasta Z. Juliana Panna w Nikomedii, która czarta z Boskiego rozkazu złapawszy, prezentującego się w postaci Anioła, i dyswadującego Pannie ponosić męki, postronkiem tyrańsko
od czartow w rożney postaci prześladowany a zawsze ich zwyciężca, gdzie się obrocił choć w skrytych puszczach O Remediach przeciw Czarom.
przez nich wydany; wiele ich wypędził z opętanych, iako swiadczy S. Hieronym pisarz życia iego. Dziewiąty S. Ignacy Loiola, wielkiey dzielności iest y mocy na czarty y czary, nawet iego Biret iest cięsżki na nich korbacz. Dziesiąty S. Anastazy karmelita Męczennik, iest postrachem czartow, że nawet głowy iego malowaney lękaią się, iako swiadczą Acta Concilii Niceni. Iedenasta S. Iuliana Panna w Nikomedii, ktora czarta z Boskiego rozkazu złapawszy, prezentuiącego się w postaci Anioła, y dyswaduiącego Pannie ponosić męki, postronkiem tyrańsko
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 263
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
zdziećmi rzadko jadają zsobą, obawiając się jakowej Konspiracyj, dla tego tam w Mieście niemasz i Austeryj. Rządzi Rzecz-pospolitą Rector, niby to Doze, jak u Wenetów, co Miesiąc obrany od Rady Senatorskiej złożonej z stu Mężów wybranych, na to od Szlachty: Strój ich, Toga Karmazynowa zrękawami długiemi, biret na głowie aksamitny ponsowy, chodzi między dwiema Konsyliarzami; a dziesiąciu za nim chodzacemi także Konsyliarzami, i znim na Pałacu ustawicznemi. In publicum idącemu dwóch trębaczów praeeunt. Senatorowie nietylko tego Rektora obierają, ale rozdają Officia, kreują codzień Gubernatora w wieczor do Fortece Z. Wawrzyńca, porwawszy go insperatè i oczy
zdziećmi rzadko iadaią zsobą, obawiaiąc się iakowey Konspiracyi, dla tego tam w Mieście niemasz y Austeryi. Rządzi Rzecz-pospolitą Rector, niby to Doze, iak u Wenetow, co Miesiąc obrany od Rady Senatorskiey złożoney z stu Mężow wybranych, na to od Szlachty: Stroy ich, Toga Karmazynowa zrękawami długiemi, biret na głowie aksámitny ponsowy, chodzi między dwiema Konsiliarzami; a dziesiąciu za nim chodzacemi także Konsiliarzami, y znim na Pałacu ustawicznemi. In publicum idącemu dwoch trębaczow praeeunt. Senatorowie nietylko tego Rektora obieraią, ale rozdaią Officia, kreuią codzień Gubernatora w wieczor do Fortece S. Wawrzyńca, porwawszy go insperatè y oczy
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 291
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. wszystkich. Z tych, titulo Cardinalis Episcopi jest w liczbie sześciu, bliskich Rzymu, to jest Ostieński Decanus Cardinalium, Portueński, Tuskulański, Sabiński, Prenestyński, Albański, Biskupi. Z tytułem Cardinalis Presbyteri jest 50. cum titulo Cardinalis Diaconi jest 14. Strój Kardynałów jest Purpurowy, Kapelusz takiż, Jamułka i Biret. Tego i takowego stroju według Rykciola Autorem jest Innocencjusz IV. Papież, który na Konsylium Lugduńskim we Francyj Roku 1245. agitowanym, zachęcając Kardynałów do przelania Krwie na wojnie Świętej, którą tam uchwalono, Birety rozdawał czerwone. Claudius zaś du Molinet Pawłowi II. przypisuje postanowienie Biretów czerwonych Kardynalskich Roku 1470. Inni zaś Authores
. wszystkich. Z tych, titulo Cardinalis Episcopi iest w liczbie sześciu, bliskich Rzymu, to iest Ostienski Decanus Cardinalium, Portuenski, Tuskulański, Sabinski, Prenestynski, Albanski, Biskupi. Z tytułem Cardinalis Presbyteri iest 50. cum titulo Cardinalis Diaconi iest 14. Stroy Kardynałow iest Purpurowy, Kapelusz takiż, Iamułka y Biret. Tego y takowego stroiu według Rykciola Autorem iest Innocencyusz IV. Papież, ktory ná Koncilium Lugduńskim we Francyi Roku 1245. agitowánym, zachęcaiąc Kardynałow do przelania Krwie ná woynie Swiętey, ktorą tam uchwalono, Birety rozdawał czerwone. Claudius zaś du Molinet Pawłowi II. przypisuie postanowienie Biretow czerwonych Kardynálskich Roku 1470. Inni zaś Authores
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 137
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
prostych, bojaźliwych, Bo kiedy do nas przyszedł czart łakomy Wymusił, co chciał, jeszcze słów złośliwych Nagadał, teraz każdy go wypędza Bez egzorcysty, kropidła, i Księdza. Tobie BÓG tyle udzielił z swej łaski Co Ignacemu, że wyganiał czarty,
Mocą oddanej w ręce jego laski Ustąpić musiał, który był uparty, Biret ci zjedna, ja nadstawiam uszu Rychło cię w Rzymskim ujrzę kapeluszu. A kiedyś pracy usilnej nie szczędził Wygnać z miejsc świętych diabły, co nam szkodzą, Uczyń to, żebyś upierów wypędził Co ludzi dławią, a po nocy chodzą, Wyżeń ich z Polski, niech sztuki dokażą. Żydów, Kalwinów, Lutrów
prostych, bojaźliwych, Bo kiedy do nas przyszedł czárt łákomy Wymusił, co chciał, ieszcze słow złośliwych Nágadał, teraz każdy go wypędza Bez exorcysty, kropidła, y Xiędza. Tobie BOG tyle udzielił z swey łáski Co Ignacemu, że wyganiał czárty,
Mocą oddaney w ręce jego láski Ustąpić musiał, ktory był uparty, Biret ći ziedna, ia nádstáwiam uszu Rychło cię w Rzymskim uyrzę kápeluszu. A kiedyś prácy usilney nie szczędził Wygnać z mieysc świętych diabły, co nam szkodzą, Uczyń to, żebyś upierow wypędził Co ludzi dławią, á po nocy chodzą, Wyżeń ich z Polski, niech sztuki dokażą. Zydow, Kálwinow, Lutrow
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 299
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752