Po nim wielcy obadwa nastają synowie; A i tu u Rachfała płocka się na głowie Strojna świeci infuła od kamieni drogich, On sierot byt patronem, ojcem on ubogich, Wszystkim dobry i miły, jeszcze dziś szpitale Wołają to pułtowskie i ku bożej chwale Podniesione fundusze; onże czystą wodę Podobawszy Narwinę i miejsca urodę, Biskupiego pałacu pierwszy podniósł mury. Cóż? gdy skorym przyciśnion terminem natury, Rozpoczętą fabrykę aż następcy swemu, A zatem i koronę zostawił Krzyckiemu. Drugi także na brzeskiej Jan kasztelaniiStołku siadł, już nie nowym swojej familii. On na piękną wędrówkę wiek puściwszy młody, Różne widzi pod słońcem kraje i narody. A pierwej Erydanu
Po nim wielcy obadwa nastają synowie; A i tu u Rachfała płocka się na głowie Strojna świeci infuła od kamieni drogich, On sierot byt patronem, ojcem on ubogich, Wszystkim dobry i miły, jeszcze dziś szpitale Wołają to pułtowskie i ku bożej chwale Podniesione fundusze; onże czystą wodę Podobawszy Narwinę i miejsca urodę, Biskupiego pałacu pierwszy podniósł mury. Cóż? gdy skorym przyciśnion terminem natury, Rozpoczętą fabrykę aż następcy swemu, A zatem i koronę zostawił Krzyckiemu. Drugi także na brzeskiej Jan kasztelaniiStołku siadł, już nie nowym swojej familii. On na piękną wędrówkę wiek puściwszy młody, Różne widzi pod słońcem kraje i narody. A pierwej Erydanu
Skrót tekstu: TwarSRytTur
Strona: 111
Tytuł:
Zbiór różnych rytmów
Autor:
Samuel Twardowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1631 a 1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1631
Data wydania (nie później niż):
1661
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Kazimierz Józef Turowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Drukarnia "Czasu"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1861
w której siedział sam w końcu stoła, senatorowie zaś z obu stron od końca do końca barki siedzieli. Przyjechawszy do pałacu, prowadzili go pod beldekinem na górę do pokojów. Strój jego, taki miał na sobie: z materii złotej sukienka na spodzie do ziemi, na wierzchu z tejże materii toga na kształt płaszcza biskupiego, aż po ziemi się wlekącego, na wierzchu na kształt płaszczyka do pasa, około gronostajowy kołnierz z ogonkami wisi, na głowie płócienny jakiś płatek na kształt czepka, na wierzchu czapka, albo raczej mitra, dziwną modą robiona, na kształt jarmułki okrągła, jeno w tyle róg wyniesiony, z tejże materii
w której siedział sam w końcu stoła, senatorowie zaś z obu stron od końca do końca barki siedzieli. Przyjechawszy do pałacu, prowadzili go pod beldekinem na górę do pokojów. Strój jego, taki miał na sobie: z materii złotej sukienka na spodzie do ziemi, na wierzchu z tejże materiej toga na kształt płaszcza biskupiego, aż po ziemi się wlekącego, na wierzchu na kształt płaszczyka do pasa, około gronostajowy kołnierz z ogonkami wisi, na głowie płócienny jakiś płatek na kształt czepka, na wierzchu czapka, albo raczej mitra, dziwną modą robiona, na kształt jarmułki okrągła, jeno w tyle róg wyniesiony, z tejże materiej
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 166
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
, aby tej sprawy nie zakończyć. Pojechałem tedy powtórnie do biskupa, który naówczas był w Lublinie. Skarżyłem się na księdza surogatora, a zatem biskup urażony został na surogatora i sam deklarował, skoro przyjedzie do Janowa, tę sprawę rozsądzić, i dał mi taki list do surogatora, aby tę sprawę do przyjazdu biskupiego do Janowa suspendował i sądzić onej nie ważył się. Który list gdy oddałem księdzu surogatorowi, obiecał wszystko to uczynić, co biskup każe, i już mię lepiej niż przedtem obserwował.
Będąc w Lublinie, zastałem tam brata mego, teraźniejszego pułkownika, którego tam w palestrze matka moja przy Lechnickim, patronie trybunalskim,
, aby tej sprawy nie zakończyć. Pojechałem tedy powtórnie do biskupa, który naówczas był w Lublinie. Skarżyłem się na księdza surogatora, a zatem biskup urażony został na surogatora i sam deklarował, skoro przyjedzie do Janowa, tę sprawę rozsądzić, i dał mi taki list do surogatora, aby tę sprawę do przyjazdu biskupiego do Janowa suspendował i sądzić onej nie ważył się. Który list gdy oddałem księdzu surogatorowi, obiecał wszystko to uczynić, co biskup każe, i już mię lepiej niż przedtem obserwował.
Będąc w Lublinie, zastałem tam brata mego, teraźniejszego pułkownika, którego tam w palestrze matka moja przy Lechnickim, patronie trybunalskim,
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 121
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
które po Polsku wykładając, albo długich potrzeba frazesów, albo cirkuicyj, albo nie będą polityczne; stąd obyczajniej jest mówić: dissenterya niż krwawa biegunka: Pedogra niż nóg bolenie F[...] hiriasis niż wszawa choroba, Lues Venerea Morbus Gallicus, niż Francuska choroba. Ructus niż odrzyganie Febra niż ziembnica A dopieroż wokabuły i nazwiska stroju Biskupiego, Kapłańskiego, ceremonie Kościelne są Łacińskie ledwie nie wszytkie, naprzykład[...] If, kapa, Gremiale. Faldestarz, Patena, Ornat, Alba Stoła, Manipularz, Pontifikał, Missał, albo Mszał, Agenda; Krucyfiks, Antypen Geogrofia Generalna i partykularna
dium. Podźmyż do Jurydycznych słów, te Łacińskim się ledwie nie wszytkie
ktore po Polsku wykładaiąc, albo długich potrzeba frazesow, albo cirkuicyi, albo nie będą polityczne; ztąd obyczayniey iest mowić: dissenterya niż krwawa biegunka: Pedogra niż nog bolenie Ph[...] hiriasis niż wszawa choroba, Lues Venerea Morbus Gallicus, niż Francuska choroba. Ructus niż odrzyganie Febra niż ziembnica A dopieroż wokabuły y nazwiska stroiu Biskupiego, Kapłańskiego, ceremonie Kościelne są Łacinskie ledwie nie wszytkie, naprzykład[...] If, kapa, Gremiale. Faldestarz, Patena, Ornat, Alba Stoła, Manipularz, Pontifikał, Missał, albo Mszał, Agenda; Krucifix, Antipen Geogrofia Generalna y partykularna
dium. Podźmyż do Iurydycznych słow, te Łacińskim się ledwie nie wszytkie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 374
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. Diabolus, mówi Trithemius Abbas lib. de ord. Carmel. Quod per se agere non potuit, per malos homines subordinauit. Concitauit ergo contra eos, sacerdotes, Ecclesiarum Rectores etc. Lecz stolica Apostołska/ wdostojeństwie się swym i władzy sobie od samego Boga danej poczuwając/ i o tak wielkie znieważenie władzy urzędu Biskupiego zdejmując/ rozumu Plebanów i mistrzów onych Paryskich/ jako się niżej wresponsie na drugi dyskurs powie/ nauczyła/ i koniec wszystkiemu uczyniła. Derogatur mówi tamże Doctor Angelicus prioribus statutis, per statuta sequentia, et illa quae sunt de iure positiuo, sunt relicta sub dispositione Papae, vt possit ea murare vel dispensare secundum opportunitatem
. Diabolus, mowi Trithemius Abbas lib. de ord. Carmel. Quod per se agere non potuit, per malos homines subordinauit. Concitauit ergo contra eos, sacerdotes, Ecclesiarum Rectores etc. Lecz stolicá Apostolská/ wdostoienstwie sie swym y władzy sobie od sámego Bogá daney poczuwáiąc/ y o ták wielkie znieważenie władzy vrzędu Biskupiego zdeymuiąc/ rozumu Plebanow y mistrzow onych Páryskich/ iáko sie nizey wresponsie ná drugi discurs powie/ náuczyłá/ y koniec wszystkiemu vczyniłá. Derogatur mowi támże Doctor Angelicus prioribus statutis, per statuta sequentia, et illa quae sunt de iure positiuo, sunt relicta sub dispositione Papae, vt possit ea murare vel dispensare secundum opportunitatem
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 4
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
rozmaitych/ co też tylko Autor pisma tego/ na które P. Pleban ze swemi pomocznikami tak bardzo bije/ twierdzi/ a nie daje żadnej pryzygany ani ostremu ubiorowi/ ani surowemu życiu zakonu i zgromadzenia żadnego, z kąd każdy baczny rozsądzić może/ gdzieby kto/ autoritate propriâ nie dołożywszy się wtym zwierchności urzędu Biskupiego (do którego to przynależy sądzić o prawdzie/ pism takowych/ i one władzą swą Biskupią potępiać/ jeśliby złe były/ i ich zakazywać ważyjł się/ autora skryptu tegoż o którym rzecz jest Heretykiem/ zdrajcą etc. etc. a pismo samo błędami/ nieprawdą/ i szkalowaniem życia ostrego nazywać/ i potępiać
rozmáitych/ co tesz tylko Author pismá tego/ ná ktore P. Pleban ze swemi pomocznikámi ták bárdzo biie/ twierdzi/ á nie dáie zadney pryzygany áni ostremu vbiorowi/ áni surowemu żyćiu zakonu y zgromádzeniá żadnego, z kąd káżdy bacżny rozsądźić może/ gdźieby kto/ autoritate propriâ nie dołożywszy sie wtym zwierchnośći vrzędu Biskupiego (do ktorego to przynależy sądźić o prawdźie/ pism tákowych/ y one władzą swą Biskupią potępiáć/ ieśliby złe były/ y ich zákázywáć ważyył sie/ authora skryptu tegoz o ktorym rzecz iest Heretykiem/ zdraycą etc. etc. á pismo sámo błędámi/ nieprawdą/ y szkálowániem żyćia ostrego názywáć/ y potępiáć
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 22
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
ponim różni jego pomocnicy/ któż nie wie że zakonnikami zacnych w Kościele Katolickim zakonów bywszy/ że sług Bozych sługami szatańskiemi stali się? których imiona umyślnie milczę/ a cóż stąd za zmaza drugim takichze godności/ urzędów i powołania osobom? a jako ci i tym podobni łotrowie/ sławie dobrej tak wielkich a zacnych stanów Biskupiego/ i Kapłańskiego/ ani tak wielkim i świątobliwym Zakonom/ w których przedtym żyli szkodzić nie mogą złymi swymi sprawami/ tak też ani Franken ani Marek dobremu imieniu Jezuickiemu/ Ex nobis prodierunt mówi Jan Z. o złych sed non erant ex nobis; to też i Jezuici i inni każde zgromaszenie odpowie to zarzucającemu. Frankenowi
ponim rożni iego pomocnicy/ ktosz nie wie że zakonnikámi zacnych w Kośćiele Kátholickim zakonow bywszy/ że sług Bozych sługámi szátáńskiemi stali się? ktorych imiona vmyslnie milczę/ á cosz ztąd zá zmázá drugim tákichze godnośći/ vrzędow y powołániá osobom? á iáko ći y tym podobni łotrowie/ sławie dobrey ták wielkich á zácnych stanow Biskupiego/ y Kápłáńskiego/ áni ták wielkim y świątobliwym Zakonom/ w ktorych przedtym żyli szkodźić nie mogą złymi swymi spráwámi/ ták tesz ani Fránken áni Márek dobremu imieniu Iezuickiemu/ Ex nobis prodierunt mowi Ian S. o złych sed non erant ex nobis; to tesz y Iezuići y inni káżde zgromászenie odpowie to zárzucaiącemu. Fránkenowi
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 27
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
tę klausulę ekskluziwę przydawszy. Lecz Papież widząc to postulatum barzo być nowe/ aby w Królestwie tak wielkim/ jedna tylo Akademia/ et vnius generis szkoły być miały/ nad zwyczaj innych Państw Chrześcijańskich/ tego uczynić nie chciał/ wiedząc jaki pożytek z wielości Akademi/ i z rozmaitości szkół/ zwiadomością stolice Apostołskiej/ i Biskupiego urzędu otworzonych/ zawżdy w Kościele Bożym bywał/ i jest. Jednak pragnąc wszelaką chęć oświadczyć przeciwko I. K. M. gdzieby snadź rozumienie jego/ prośbie X. Janidłowej nie było przeciwne/ ale raczej onej pomagające/ przez Legata swego deklarował się tenże Ociec święty I. K. M. że co
tę klausulę exkluziwę przydawszy. Lecz Pápież widząc to postulatum bárzo bydź nowe/ áby w Krolestwie ták wielkim/ iedná tylo Akádemia/ et vnius generis szkoły bydź miáły/ nád zwyczay innych Państw Chrześćiáńskich/ tego vczynić nie chćiał/ wiedząc iaki pożytek z wielośći Akádemiy/ y z rozmáitośći szkoł/ zwiádomośćią stolice Apostolskiey/ y Biskupiego vrzędu otworzonych/ záwżdy w Kośćiele Bożym bywał/ y iest. Iednak prágnąc wszeláką chęć oswiadcżyć przećiwko I. K. M. gdzieby snadź rozumienie iego/ proźbie X. Iánidłowey nie było przećiwne/ ále racżey oney pomágáiące/ przez Legatá swego deklarował się tenże Oćiec święty I. K. M. że co
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 70
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
upodobał i jawnie dobrą ją być wyznawał, pozwał go przed się. Sąd był w Krakowie w biskupim dworze. Z tym Krupką niemało przyjachało było ludzi, miedzy którymi był Marcin Zborowski, kaszelan kaliski, z wielką gromadą przyjaciół swoich, a stał w dworze swym przeciwko dworowi biskupiemu. A iż ze wszytkim hurmem do dworu biskupiego przyść chciał, biskup obawiając się jakiego rozruchu, kazał wrota wielkie zamknąć, a za wroty przeciwko ulicy kilka działek zatoczyć, jednak fortka była wolna. Zaczym kasztelan kaliski posłał do biskupa z niejakim uskarżaniem, iż przed nim i przyjacioły jego wrota zawarto i działa zatoczono, wywodząc to, iż sąd każdy nie w zawarciu
upodobał i jawnie dobrą ją być wyznawał, pozwał go przed się. Sąd był w Krakowie w biskupim dworze. Z tym Krupką niemało przyjachało było ludzi, miedzy którymi był Marcin Zborowski, kaszelan kaliski, z wielką gromadą przyjaciół swoich, a stał w dworze swym przeciwko dworowi biskupiemu. A iż ze wszytkim hurmem do dworu biskupiego przyść chciał, biskup obawiając się jakiego rozruchu, kazał wrota wielkie zamknąć, a za wroty przeciwko ulicy kilka działek zatoczyć, jednak fortka była wolna. Zaczym kasztelan kaliski posłał do biskupa z niejakim uskarżaniem, iż przed nim i przyjacioły jego wrota zawarto i działa zatoczono, wywodząc to, iż sąd każdy nie w zawarciu
Skrót tekstu: GórnDzieje
Strona: 167
Tytuł:
Dzieje w Koronie Polskiej
Autor:
Łukasz Górnicki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1637
Data wydania (nie wcześniej niż):
1637
Data wydania (nie później niż):
1637
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła wszystkie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Piotr Chmielowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Salomon Lewental
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1886
; jako i Antonius z miasta Roderygo/ niechciał owego w nowej Galicji; co ja więcej poważam/ a niż drudzy poważają pospolicie owe fortele/ którymi inszy przychodzą na takie godności i stany kościelne. I niewiem kto tu godniejszy więtszej chwały/ czyli ci Ojcowie/ iż się rozumieli niegodnymi i niesposobnymi do urzędu Biskupiego; czyli Cesarz obierając ludzie tak pokorne i tak doskonałe na takie stopnie. Księgi trzecie.
Alfonsus de Molina kłopotał się przez 50 lat ucząc ludzie w nowej Hiszpaniej nauki Chrześcijańskiej. Jacobus de Testera, który przybył do Meksyku w roku 1533. różnosił po tamtych krajach tajemnice wiary ś. wymalowane na płótnie/ i deklarował je
; iáko y Antonius z miástá Roderig^o^/ niechćiał owego w nowey Gálitiey; co ia więcey poważam/ á niż drudzy poważáią pospolićie owe fortele/ ktorymi inszy przychodzą ná tákie godnośći y stany kośćielne. Y niewiem kto tu godnieyszy więtszey chwały/ czyli ći Oycowie/ iż się rozumieli niegodnymi y niesposobnymi do vrzędu Biskupiego; czyli Cesarz obieráiąc ludźie ták pokorne y ták doskonáłe ná tákie stopnie. Kśięgi trzećie.
Alfonsus de Moliná kłopotał się przez 50 lat vcząc ludźie w nowey Hiszpániey náuki Chrześćiáńskiey. Iacobus de Testera, ktory przybył do Mexiku w roku 1533. roznośił po támtych kráiách táiemnice wiáry ś. wymálowáne ná płotnie/ y deklárował ie
Skrót tekstu: BotŁęczRel_V
Strona: 43
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. V
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609