dano,
I z tym napisem do nich mówić rozkazano: - "Jako jest wszelka tłustość ciepłotą żywota, Tak i wam Inderlanci panuje sromota. Niechaj od was Europa wszytka hasło bierze, Byście mieli początku upominki w wierze. Sadło na olej stopcie jak mędrzej umiecie, Którym na ministrostwo polewać będziecie, Złych nauk i bluźnierskich administratory, Nie dbajcie, choć z katów mieć będziecie doktory. Bóg ludźmi nie brakuje, chyba ludzie niemi, Co wyświecą Rzymianie, tedy my przyjmiemy". Flaki zasię ministrom polskim rozesłali, A oni wtenczas w Okszej wszyscy sejmowali. Bo jako flaki w sobie nie miewają kości, Tak ich wiara bezecna nie ma mieć
dano,
I z tym napisem do nich mówić rozkazano: - "Jako jest wszelka tłustość ciepłotą żywota, Tak i wam Inderlanci panuje sromota. Niechaj od was Europa wszytka hasło bierze, Byście mieli początku upominki w wierze. Sadło na olej stopcie jak mędrzej umiecie, Którym na ministrostwo polewać będziecie, Złych nauk i bluźnierskich administratory, Nie dbajcie, choć z katów mieć będziecie doktory. Bóg ludźmi nie brakuje, chyba ludzie niemi, Co wyświecą Rzymianie, tedy my przyjmiemy". Flaki zasię ministrom polskim rozesłali, A oni wtenczas w Okszej wszyscy sejmowali. Bo jako flaki w sobie nie miewają kości, Tak ich wiara bezecna nie ma mieć
Skrót tekstu: ErZrzenAnKontr
Strona: 368
Tytuł:
Anatomia Martynusa Lutra Erazma z Roterdama
Autor:
Erazm z Rotterdamu
Tłumacz:
Jan Zrzenczycki
Drukarnia:
Bazyli Skalski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
swą wywarł na Wiarę Katolicką, człek rozumu bystrego, humoru dumnego, Schizmę uczynił w Anglii; której zaraz sprzeciwił się Grzegorz XI Papież, do Akademii Oksonieńskiej, do Arcybiskupa Kantuaryjskiego, do Króla i Senatorów Bullę wydawszy, aby ten Eccesiasticae tranquillitatis turbator był schwytany i ukarany. Ale favor, conniventia, a jego swych artykułów bluźnierskich na sens dobry sztuczna i nie docieczona eksplikacja, uczyniły go u sądu niewinnym, i zmyślone Kościołowi Świętemu posłuszeństwo ochroniło go, Ale jaka jego zaraźliwa była nauka, kiedy Ioannes Luke Oksonieński Teolog z ksiąg jego zebrał 266 bluźnierskich artykułów, inni na 300 naliczyli, Thomas Waldensis na 800 błędów naregestrował in Operibus jego, a Synod
swą wywarł na Wiarę Katolicką, człek rozumu bystrego, humoru dumnego, Schizmę uczynił w Anglii; ktorey zaraz sprzeciwił się Grzegorz XI Papież, do Akademii Oxonieńskiey, do Arcybiskupa Kantuariyskiego, do Krola y Senatorow Bullę wydawszy, aby ten Eccesiasticae tranquillitatis turbator był schwytany y ukarany. Ale favor, conniventia, á iego swych artykułow bluźnierskich na sens dobry sztuczna y nie docieczona explikacya, uczyniły go u sądu niewinnym, y zmyślone Kościołowi Swiętemu posłuszeństwo ochroniło go, Ale iaka iego zaraźliwa była nauka, kiedy Ioannes Luke Oxonieński Teolog z ksiąg iego zebrał 266 bluźnierskich artykułow, inni na 300 naliczyli, Thomas Waldensis na 800 błędow naregestrował in Operibus iego, a Synod
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 700
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
aby ten Eccesiasticae tranquillitatis turbator był schwytany i ukarany. Ale favor, conniventia, a jego swych artykułów bluźnierskich na sens dobry sztuczna i nie docieczona eksplikacja, uczyniły go u sądu niewinnym, i zmyślone Kościołowi Świętemu posłuszeństwo ochroniło go, Ale jaka jego zaraźliwa była nauka, kiedy Ioannes Luke Oksonieński Teolog z ksiąg jego zebrał 266 bluźnierskich artykułów, inni na 300 naliczyli, Thomas Waldensis na 800 błędów naregestrował in Operibus jego, a Synod Konstancjeński w Niemczech złożony Roku 1418 w sesyj swojej 45 co znaczniejszych rachuje errorów Wiklefa 45 i je wyklina. Jednak on trzymał jeszcze 7 Sakrametów, Spowiedź partykularną do ucha, cześć Najś: Panny i Świętych obserwował,
aby ten Eccesiasticae tranquillitatis turbator był schwytany y ukarany. Ale favor, conniventia, á iego swych artykułow bluźnierskich na sens dobry sztuczna y nie docieczona explikacya, uczyniły go u sądu niewinnym, y zmyślone Kościołowi Swiętemu posłuszeństwo ochroniło go, Ale iaka iego zaraźliwa była nauka, kiedy Ioannes Luke Oxonieński Teolog z ksiąg iego zebrał 266 bluźnierskich artykułow, inni na 300 naliczyli, Thomas Waldensis na 800 błędow naregestrował in Operibus iego, a Synod Konstancyeński w Niemczech złożony Roku 1418 w sessyi swoiey 45 co znacznieyszych rachuie errorow Wikleffá 45 y ie wyklina. Iednak on trzymał ieszcze 7 Sakrametow, Spowiedź partykularną do ucha, cześć Nayś: Panny y Swiętych obserwował,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 700
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
męże/ którzy powiedzieli: Myśmy go słyszeli mówiącego słowa bluźnierskie/ przeciwko Mojżeszowi i przeciwko Bogu. 12. A tak wzruszyli lud i Starsze/ i Nauczone w piśmie: a powstawszy/ porwali go/ i przywiedli do Rady. 13. I stawili fałszywe świadki/ którzy rzekli; Ten człowiek nie przestawa mówić słów bluźnierskich/ przeciwko temu świętemu miejscu i Zakonowi. 14. Abowiemesmy go słyszeli mówiącego: Iż ten JEzus Nazareński zburzy to miejsce/ i odmieni ustawy które nam podał Mojżesz. 15. A patrząc nań pilnie oni wszyscy którzy siedzieli w Radzie/ widzieli oblicze jego jako oblicze Anielskie. Rozdział VII. Szczepan w obronie swojej pokazuje
męże/ ktorzy powiedźieli: Mysmy go słyszeli mowiącego słowá bluźnierskie/ przećiwko Mojzeszowi y przećiwko Bogu. 12. A ták wzruszyli lud y Stársze/ y Náucżone w piśmie: á powstawszy/ porwáli go/ y przywiedli do Rády. 13. Y stáwili fałszywe świadki/ ktorzy rzekli; Ten cżłowiek nie przestawa mowić słow bluźnierskich/ przećiwko temu świętemu miejscu y Zakonowi. 14. Abowiemesmy go słyszeli mowiącego: Iż ten IEzus Názáreński zburzy to miejsce/ y odmieni ustáwy ktore nam podał Mojzesz. 15. A pátrząc náń pilnie oni wszyscy ktorzy śiedźieli w Rádźie/ widźieli oblicże jego jáko oblicże Anjelskie. ROZDZIAL VII. Szcżepan w obronie swoiey pokázuje
Skrót tekstu: BG_Dz
Strona: 130
Tytuł:
Biblia Gdańska, Dzieje apostolskie
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632