zakonnego imieniem Georgii a Sancto Adalberto, który cały tydzień w Berdyczewrie mieszkał. Czyniliśmy mu wygody i przysługi tak mieszkającemu jako odjeżdżającemu, według możności i kraju.
Przejeżdżaliśmy się często mieszkając w Berdyczowie, to do Białopola, to do pasiek i polowaniem bawiąc się. Stamtąd, uspokoiwszy interesa swoje tak z ichmość księżą karmelitanami bosemi o Berdyczów, jako z p. Drużbackim o Słobodyszcze, wyjechaliśmy 3 Septembris do Litwy tymże traktem, którymeśmy przyjechali. Stanęliśmy w Siemionówce 16 Septembris, gdzie częścią rezydencją w Grodnie podczas odprawiającej się komisji skarbowej, częścią polowaniem bawiłem się: naprzód z ip. cześnikiem w. księstwa litew. Szczytem
zakonnego imieniem Georgii a Sancto Adalberto, który cały tydzień w Berdyczewrie mieszkał. Czyniliśmy mu wygody i przysługi tak mieszkającemu jako odjeżdżającemu, według możności i kraju.
Przejeżdżaliśmy się często mieszkając w Berdyczowie, to do Białopola, to do pasiek i polowaniem bawiąc się. Ztamtąd, uspokoiwszy interesa swoje tak z ichmość księżą karmelitanami bosemi o Berdyczów, jako z p. Drużbackim o Słobodyszcze, wyjechaliśmy 3 Septembris do Litwy tymże traktem, którymeśmy przyjechali. Stanęliśmy w Siemionówce 16 Septembris, gdzie częścią rezydencyą w Grodnie podczas odprawiającéj się komissyi skarbowéj, częścią polowaniem bawiłem się: naprzód z jp. cześnikiem w. księstwa litew. Szczytem
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 167
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
, w Ganges rzekę zabrnąwszi tam się kąpią ku Słońcu, na ofiarę garścią rzucając wodę Ogień o sobliwie mocą słońca różniecony, w wielkiej maja obserwancyj, niedopuszczając mu zgasnąć. Ci Brachmani mają swój dystyngwowany język, i Characteres Pisma. na głowach noszą jakieś Mitry, szaty mając płótniane, do Pagód albo na Nabożeństwo, bosemi tylko chodzą nogami. Authores Pater Henricus Roth, i Atanazii Kircher.
Origo tej Sekty Brachmanów z tąd się wzieła. Niejaki Brachman Pytagóresa Filozofa napiły nauka, pełen superstycyj, prawie totô O riente wielki Impostor. Urodzenie jego bardziej na Monstrum niżeli na Człeka pochodziło, Matce się widziało że Słoma Białego bokiem lewym wydała na świat
, w Ganges rzekę zabrnąwsźy tam się kąpią ku Słońcu, ná ofiarę garścią rzucaiąc wodę Ogień o sobliwie mocą słońca rozniecony, w wielkiey maia obserwancyi, niedopuszczaiąc mu zgasnąć. Ci Brachmani maią swoy dystyngwowany ięzyk, y Characteres Pisma. na głowach noszą iakieś Mitry, szaty maiąc płutniane, do Pagod albo na Nabożenstwo, bosemi tylko chodzą nogami. Authores Pater Henricus Roth, y Atanazii Kircher.
Origo tey Sekty Brachmanow z tąd się wzieła. Nieiaki Brachman Pytagoresa Filozofa napiły nauka, pełen superstycyi, prawie totô O riente wielki Impostor. Urodzenie iego bardziey na Monstrum niżeli na Człeka pochodziło, Matce się widziało że Słoma Białego bokiem lewym wydała na świat
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 21
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
,aby Chrześcijanie nie deptali miejse tych, gdzie Dawid i Salomon pochowani, aliàs na miejscu Wieczerniku. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem.
Po przeniesionych z tamtąd Zakonnikach Chrześcijańskich, Turcy tam osiedli, Pałac fundowali, Klasztor swojemi osadzili Santonami, do Wieczernika bosemi chodzą nogami,nie plując; Chrześcijanów nie puszczają pod ciężkim karaniem, chybaby się której pobisurmanic odważył, albo 600. zapłacił Cekinów. A naprzód u tego Wieczernika Sień jest na łokci 30. po lewej stronie Meczet, gdzie nogi P. CHRYSTUS umywał Uczniom swoim. Z tego Meczetu jest weście do Kapliczki,
,aby Chrześcianie nie deptáli mieyse tych, gdźie Dáwid y Sálomon pochowáni, aliàs ná mieyscu Wieczerniku. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzalem. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzalem.
Po przeniesionych z tamtąd Zákonnikach Chrześciańskich, Turcy tam osiedli, Pałác fundowáli, Klasztor swoiemi osadźili Santonámi, do Wieczernika bosemi chodzą nogami,nie pluiąc; Chrześcianow nie puszczáią pod cięszkim karániem, chybáby się ktorey pobisurmánic odwáżył, albo 600. zápłacił Cekinow. A náprzod u tego Wieczerniká Sień iest na łokci 30. po lewey stronie Meczet, gdźie nogi P. CHRYSTUS umywáł Uczniom swoim. Z tego Meczetu iest weście do Kápliczki,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 533
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
. Cekinów. Inne Nacje lampy swoje zaświecają w Przedsionku Grobu Pańskiego. Przed Grobem samym mają OO. Bernardyni Chor swój. W tym samym Kościele na stop 108. od Grobu Pańskiego jest miejsce KALWARYJ albo Ukrzyżowania CHRYSTUSOWEGO, wysokie na stop 28. na której wierzchołek chodzą po 18. gradusach na pół trzeciej stopy wysokich, bosemi nogami, albo kolanami z całowaniem wstępują. Na tym miejscu Ukrzyżowania, jest jedna dziura na łokieć głęboka w skale wykowana, na pułtory piędzi szeroka, gdzie Krzyż CHRYSTUSÓW stał ukwiony, której dziury orificium opasane blachą srebrną z pismem Greckim. Łotrowskich zaś krzyżów dżyury w skale wykowane są, jedna na cztery łokcie od jamy Krzyża
. Cekinow. Inne Nácye lampy swoie záświecaią w Przedsionku Grobu Panskiego. Przed Grobem samym maią OO. Bernárdyni Chor swoy. W tym samym Kościele ná stop 108. od Grobu Pańskiego iest mieysce KALWARYI albo Ukrzyżowánia CHRYSTUSOWEGO, wysokie ná stop 28. ná ktorey wierzchołek chodzą po 18. grádusach ná puł trzeciey stopy wysokich, bosemi nogámi, albo kolanami z cáłowániem wstępuią. Ná tym mieyscu Ukrzyżowánia, iest iedná dźiurá ná łokieć głęboka w skále wykowána, ná pułtory piędźi szeroka, gdźie Krzyż CHRYSTUSOW stał ukwiony, ktorey dźiury orificium opásane blachą srebrną z pismem Greckim. Łotrowskich záś krzyzow dżiury w skale wykowáne są, iedná ná cztery łokcie od iamy Krzyża
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 567
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
, Bydląt, Ptastwa nie ma wolnego przystępu, bo i to za grzech mają. Mnisi Post Wielki odprawują dni 50. o chlebie i wodzie, inni na korzonkach, inni nie sypiają w wodzie siedząc po brodę zanurzeni. Kapłani są żonaci, częste Procesje i turyfikacje czyniący. Do Kościołów Duchowne Osoby, dopieroż Świeckie bosemi tylko wchodzą nogami, tam nie plują, żadnego nie w puszczą zwiezręcią,dla tego mury dają wysokie koło Domów Bożych. Obrzezują się jak Żydzi, chrzczą jak Chrześcijanie i to tylko w dni Niedzielne i Sobotnie. Mężczyźni się chrzczą aż w dni 40. albo 50. po Obrzezaniu in memoriam Z. DU- CHA W
, Bydląt, Ptastwá nie ma wolnego przystępu, bo y to zá grzech máią. Mnisi Post Wielki odpráwuią dni 50. o chlebie y wodźie, inni ná korzonkách, inni nie sypiaią w wodźie siedząc po brodę zánurzeni. Kápłani są żonáci, częste Procesye y turyfikacye czyniący. Do Kościołow Duchowne Osoby, dopieroż Swieckie bosemi tylko wchodzą nogami, tam nie pluią, żadnego nie w puszczą zwiezręcią,dla tego mury daią wysokie koło Domow Bożych. Obrzezuią się iák Zydźi, chrzczą iak Chrześcianie y to tylko w dni Niedźielne y Sobotnie. Męsczyźni się chrzczą aż w dni 40. albo 50. po Obrzezániu in memoriam S. DU- CHA W
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 637
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
dla ubogich. 7. Wody święconej skutek. 8. Z. Kunegundy kanonizacja.
Między Święte policzona tegoż Roku Z. Kunegunda od Innocentego/ której Panieńską czystość w Małżeństwie zachowaną wydał/ tej Święty Mąż Henryk przy śmierci mówiąc: Pannęście mi dali/ Pannę oddaję. A gdy jej potym coś niesłusznie zadawano/ bosemi nogami po żarzystym żelazie bez szkody chodziła na znak niewinności. Z grobu jej proch wziety w pszenicę się odmienił. Czytaj jej żywot. 9. Hugona Biskupa żywot dziwny, i śmierć.
Tegoż Roku Święty Hugo Biskup Linkomyski świat ten pożegnał z młodu do Zakonu przyjęty/ przykładem swych cnot/ Rodzica swego do Zakonu pociągnął
dla ubogich. 7. Wody święconey skutek. 8. S. Kunegùndy kánonizácya.
Między Swięte policzona tegoż Roku S. Kunegundá od Innocentego/ ktorey Pánieńską czystość w Małżeństwie zachowaną wydał/ tey Swięty Mąż Henryk przy śmierći mowiąc: Pannęśćie mi dali/ Pannę oddaię. A gdy iey potym coś niesłusznie zádawano/ bosemi nogami po żarzystym żeleźie bez szkody chodźiła ná znák niewinnośći. Z grobu iey proch wźiety w pszęnicę się odmienił. Czytay iey żywot. 9. Hugoná Biskupá żywot dźiwny, i śmierć.
Tegoż Roku Swięty Hugo Biskup Linkomyski świát ten pożegnał z młodu do Zakonu przyięty/ przykładem swych cnot/ Rodźica swego do Zakonu poćiągnął
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 9
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
miesiąc od miesiąca ustawicznie po wsiach leżeli; bo choć kto za jeden miesiąc wypłacil, to respektem drugiego miesiąca zostali we wsi. Z wielkim to było uciskiem ludzi ubogich, żywiąc egzekucje, które w wikcie dla siebie i koni dziwnie wymyślali, ludzi obnażywszy batożkami bili, gdy im w czasie nie wydano pieniędzy, na lodzie bosemi nogami stawiali, a wodą polewali nogi w ciężkie mrozy. Dwory przecie szlacheckie zakazane im były, lecz nie jeden szlachcic, ulegając owemu hultajstwu, musiał ich w dworze trzymać i cierpieć, a oficerowie konie swoje po wsiach wszędy rozstawiali, i żywić ich darmo musiano, oprócz miesięcznych pieniędzy. ROK 1709. ROK 1709.
miesiąc od miesiąca ustawicznie po wsiach leżeli; bo choć kto za jeden miesiąc wypłacil, to respektem drugiego miesiąca zostali we wsi. Z wielkim to było uciskiem ludzi ubogich, żywiąc exekucye, które w wikcie dla siebie i koni dziwnie wymyślali, ludzi obnażywszy batożkami bili, gdy im w czasie nie wydano pieniędzy, na lodzie bosemi nogami stawiali, a wodą polewali nogi w ciężkie mrozy. Dwory przecie szlacheckie zakazane im były, lecz nie jeden szlachcic, ulegając owemu hultajstwu, musiał ich w dworze trzymać i cierpieć, a oficerowie konie swoje po wsiach wszędy rozstawiali, i żywić ich darmo musiano, oprócz miesięcznych pieniędzy. ROK 1709. ROK 1709.
Skrót tekstu: OtwEDziejeCzech
Strona: 167
Tytuł:
Dzieje Polski pod panowaniem Augusta II od roku 1696 – 1728
Autor:
Erazm Otwinowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1696 a 1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1728
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Czech
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Józef Czech
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1849
, z której w Wielki Czwartek co rok ubóstwu, hojnie ich wprzód uczęstowawszy, nogi umywał: a potym uchyliwszy się wieczorem z pałacu swego do któregokolwiek zakonnego domu, tam aż do Niedzieli na samym nabożeństwie czas wszystek przepędził. W Wielki Piątek w kapę się przystroiwszy, żeby się tym lepiej ukryć mógł od oka ludzkiego, bosemi nogami Kościoły obchodził. Do Najświętszej Matki szczegolniejszy się w nim wydawał afekt: dla tego, w wszystkie dni poprzedzające święta Jej uroczyste, samym tylko chlebem żył i wodą, Komunii i Spowiedzi w same Jej dni, nigdy nie opuścił: tego dnia wszystkie szpitale i Klasztory sowitą jałmużną obesłał: a przez oktawę tychże świąt
, z ktorei w Wielki Czwartek co rok ubostwu, hoynie ich wprzod uczęstowáwszy, nogi umywał: á potym uchyliwszy się wieczorem z pałacu swego do ktoregokolwiek zakonnego domu, tam aż do Niedźieli ná samym nabożeństwie czás wszystek przepędźił. W Wielki Piątek w kapę się przystroiwszy, żeby się tym lepiey ukryć mogł od oká ludzkiego, bosemi nogámi Kościoły obchodźił. Do Nayświętszej Mátki szczegolnieyszy się w nim wydawał affekt: dla tego, w wszystkie dni poprzedzáiące święta Jey uroczyste, samym tylko chlebem żył y wodą, Kommunii y Spowiedźi w same Jey dni, nigdy nie opuścił: tego dniá wszystkie szpitale y Klasztory sowitą iáłmużną obesłał: á prźez oktáwę tychże świąt
Skrót tekstu: NiesKor_II
Strona: 17
Tytuł:
Korona polska, t. II
Autor:
Kasper Niesiecki
Drukarnia:
Collegium lwowskiego Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
herbarze
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1738
Data wydania (nie wcześniej niż):
1738
Data wydania (nie później niż):
1738