postradać.
O ciężkości słuchu skąd przypada. Kto pija o obiedzie/ śpi/ często się wrzuszy/ Na wątli sobie słuch i u nad psuje uszy.
O Brzmieniu wuszach. Głód przydłuższy i ciała mocne poruszenie/ Pijaństwo zimno w uszach/ czynią częste brzmienie Niemniej womit i spadek/ i tłuczone razy Przynoszą/ uszu brzmienie ba i insze skazy.
O rzeczach które szkodzą oczom. Laźnia i wino mocne/ wiatr/ pierz/ i gorczyca/ Czosnek/ Cybula/ Boby/ Luczek/ Szocewica. Dym/ płacz/ ogień i częsta sprawa zbiałągłową. Praca/ i czym przytwardszem zagrzmienie nad głową. I subtelnym też nazbyt rzeczom przypatrzenie
postrádáć.
O ćięszkości słuchu skąd przypada. Kto pija o obiedźie/ spi/ często się wrzuszy/ Ná wątli sobie słuch y u nád psuie vszy.
O Brzmieniu wvszách. Głod przydłuższy y ćiáłá mocne poruszenie/ Pijáństwo źimno w vszách/ czynią częste brzmienie Niemniey womit y spadek/ y tłuczone rázy Przynoszą/ vszu brzmienie bá y insze skázy.
O rzeczách ktore szkodzą oczom. Láźnia y wino mocne/ wiatr/ pierz/ y gorczycá/ Czosnek/ Cybulá/ Boby/ Luczek/ Szocewicá. Dym/ płácz/ ogien y częsta spráwá zbiałągłową. Praca/ y czym przytwárdszem zágrzmienie nád głową. Y subtelnym też názbyt rzeczom przypátrzenie
Skrót tekstu: OlszSzkoła
Strona: D3
Tytuł:
Szkoła Salernitańska
Autor:
Hieronim Olszowski
Drukarnia:
Walerian Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
sferze, Ze sfery go myśl, sfera z myśli bierze. Honor, lub w myśli tkwi, nie ma jednakże Czego się w myśli chwycić, nie ma także W myśli początku; tylko czczona była Cnota, fortuna potem przywłaszczyła Wszelkie uczczenia zazdrość pysznych zatym Honor wznieciła przeciwko bogatym. V
A jak honoru samo słowa brzmienie. Samo istotą ludzkie rozumienie, Tak skutek próżny, bo cóż stąd przybywa, Że po tytułe człowiek się nazywa? W czym mieni strona lewa albo prawa? W czym większym czyni człeka wyższa ława? Czy gdy wywyższon przez to człek cnotliwy? Czy w poniżeniu tylko jest złośliwy?
Nie takiż nagi człek, jak
sferze, Ze sfery go myśl, sfera z myśli bierze. Honor, lub w myśli tkwi, nie ma jednakże Czego się w myśli chwycić, nie ma także W myśli początku; tylko czczona była Cnota, fortuna potem przywłaszczyła Wszelkie uczczenia zazdrość pysznych zatym Honor wznieciła przeciwko bogatym. V
A jak honoru samo słowa brzmienie. Samo istotą ludzkie rozumienie, Tak skutek próżny, bo cóż stąd przybywa, Że po tytule człowiek się nazywa? W czym mieni strona lewa albo prawa? W czym większym czyni człeka wyższa ława? Czy gdy wywyższon przez to człek cnotliwy? Czy w poniżeniu tylko jest złośliwy?
Nie takiż nagi człek, jak
Skrót tekstu: KępMyśliBar_II
Strona: 501
Tytuł:
Myśli o Bogu i człowieku w mowie człowieka i ducha wyrażone
Autor:
Adam Jan Kępski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965
Czwarta prawda: iż rzeczy słuchowi podległe aby swój ogłos sprawiały, tych kondycyj i okoliczności potrzebują. Pierwszej: aby rzecz przez kolizją i uderzenie jednej o drugą ogłos wydała, była do brzmienia sposobna, którego brzmienia przytłumienie, i ogłos tłumi. Dla tego czy szklenia, czy dzwonek choć uderzony, nie wydaje głosu, gdy brzmienie ich ręką się przytłumi. Drugiej: aby termin do ogłosu rzeczy brzmiącej odbicia, był sposobny. Trzeciej: aby między terminem odbijającym albo przyjmującym ogłos nie było jakiej przeszkody, któraby tamowała ogłos. Dla tego powietrze grubemgliste, wiatr przeciwny, tłumi dzwony i najsilniejsze wołanie.
LIX. Co się zaś tycze samego słyszenia ludzkiego
Czwarta prawda: iż rzeczy słuchowi podległe áby swoy ogłos sprawiały, tych kondycyi y okoliczności potrzebuią. Pierwszey: áby rzecz przez kollizyą y uderzenie iedney o drugą ogłos wydałá, byłá do brzmienia sposobna, ktorego brzmienia przytłumienie, y ogłos tłumi. Dla tego czy szklenia, czy dzwonek choć uderzony, nie wydáie głosu, gdy brzmienie ich ręką się przytłumi. Drugiey: áby termin do ogłosu rzeczy brzmiącey odbicia, był sposobny. Trzeciey: áby między terminem odbiiaiącym álbo przyimuiącym ogłos nie było iákiey przeszkody, ktoraby támowała ogłos. Dla tego powietrze grubemgliste, wiatr przeciwny, tłumi dzwony y naysilnieysze wołánie.
LIX. Co się zaś tycze samego słyszenia ludzkiego
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: E3
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
nie było jakiej przeszkody, któraby tamowała ogłos. Dla tego powietrze grubemgliste, wiatr przeciwny, tłumi dzwony i najsilniejsze wołanie.
LIX. Co się zaś tycze samego słyszenia ludzkiego? to w ten się dzieje sposób. Najprzód rzeczy brzmiącej przerzeczonemi własnościami i okolicznościami nadanej ogłos wpadszy w ucho, w pierwszej błonce natężonej, podobne brzmienie, drzenie, to jest speciem ogłosu, podobne mówię brzmieniu samej rzeczy, która się da słyszeć, sprawuje. Której błonki brzmienie, sprawuje komocją powietrza zamkniętego w meacie konchowym i labiryntowym, ucha, promowując się aż do ostatniej ucha błonki, podobnież w niej sprawując brzmienie i drzenie. Co że się dzieje w uchu żyjącym
nie było iákiey przeszkody, ktoraby támowała ogłos. Dla tego powietrze grubemgliste, wiatr przeciwny, tłumi dzwony y naysilnieysze wołánie.
LIX. Co się zaś tycze samego słyszenia ludzkiego? to w ten się dzieie sposob. Nayprzod rzeczy brzmiącey przerzeczonemi własnościami y okolicznościami nádaney ogłos wpadszy w ucho, w pierwszey błonce nátężoney, podobne brzmienie, drzenie, to iest speciem ogłosu, podobne mowię brzmieniu samey rzeczy, ktora się da słyszeć, sprawuie. Ktorey błonki brzmienie, spráwuie kommocyą powietrza zamkniętego w meacie konchowym y labiryntowym, ucha, promowuiąc się aż do ostátniey ucha błonki, podobnież w niey sprawuiąc brzmienie y drzenie. Co że się dzieie w uchu żyjącym
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: E3
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
LIX. Co się zaś tycze samego słyszenia ludzkiego? to w ten się dzieje sposób. Najprzód rzeczy brzmiącej przerzeczonemi własnościami i okolicznościami nadanej ogłos wpadszy w ucho, w pierwszej błonce natężonej, podobne brzmienie, drzenie, to jest speciem ogłosu, podobne mówię brzmieniu samej rzeczy, która się da słyszeć, sprawuje. Której błonki brzmienie, sprawuje komocją powietrza zamkniętego w meacie konchowym i labiryntowym, ucha, promowując się aż do ostatniej ucha błonki, podobnież w niej sprawując brzmienie i drzenie. Co że się dzieje w uchu żyjącym, dusza ludzka czując witalnie to brzmienie i ogłos we wszystkim podobne, rzeczy ogłos czyniącej, tym samym słyszenie materialne witalne sprawuje,
LIX. Co się zaś tycze samego słyszenia ludzkiego? to w ten się dzieie sposob. Nayprzod rzeczy brzmiącey przerzeczonemi własnościami y okolicznościami nádaney ogłos wpadszy w ucho, w pierwszey błonce nátężoney, podobne brzmienie, drzenie, to iest speciem ogłosu, podobne mowię brzmieniu samey rzeczy, ktora się da słyszeć, sprawuie. Ktorey błonki brzmienie, spráwuie kommocyą powietrza zamkniętego w meacie konchowym y labiryntowym, ucha, promowuiąc się aż do ostátniey ucha błonki, podobnież w niey sprawuiąc brzmienie y drzenie. Co że się dzieie w uchu żyjącym, dusza ludzka czuiąc witalnie to brzmienie y ogłos we wszystkim podobne, rzeczy ogłos czyniącey, tym samym słyszenie máteryalne witalne sprawuie,
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: E3
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743