rzucający Perykles, co chciał wymołg na Ateńczy- o Rzeczypospolitej i jej Aministrowaniu
kach, pisze Plutarchus. Demostenes główny Orator, gdy na Eksedrę, Ateńczykowie na konia: gdy tamten eloquentiae wylewa fontes, wten czas Athenienses swoją i nieprzyjaciół krew wylewać paratissimi Na perswazję jego lud Ateński Faedera cum Regibus iunxit, iuncta disolvi. Katilina Buntownik z Rzymu wygnany, Antonius pro Hoste Patriae uznany, wten czas, gdy Mowca Cicero Stylu zażył na nich Oratorskiego. Teste Plutarcho. Veji Miasto nad Rzym byłoby preferowane, Rzymianami napełnione, gdyby ich tam się przenoszących Furius Camillus nie furią lecz łagodną a piękną nie utrzymał był mową, Teste Livio.
Quaeritur 2do
rzucaiący Perikles, co chciał wymołg na Ateńczy- o Rzeczypospolitey y iey Aministrowaniu
kach, pisze Plutarchus. Demostenes głowny Orator, gdy na Exedrę, Ateńczykowie na konia: gdy tamten eloquentiae wylewa fontes, wten czas Athenienses swoią y nieprzyiacioł krew wylewać paratissimi Na perswazyę iego lud Ateński Faedera cum Regibus iunxit, iuncta disolvi. Katilina Buntownik z Rzymu wygnany, Antonius pro Hoste Patriae uznany, wten czas, gdy Mowca Cicero Stylu zażył na nich Oratorskiego. Teste Plutarcho. Veii Miasto nad Rzym byłoby preferowane, Rzymianami napełnione, gdyby ich tam się przenoszących Furius Camillus nie furyą lecz łagodną a piękną nie utrzymał był mową, Teste Livio.
Quaeritur 2do
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 350
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, gospodarstwo idzie w ruinę, gumno, folwark spalą. Autoryzować wielu zwykło na Administracyj, zapomniawszy że Podstarości sługa słuzków; a stąd bez racyj biją, kaleczą, hańbią chłopów, a czasem sami tego bywają rodzaju. Ale lepiej na poddanych huknąć, niżeli stuknąć, chyba że cale hardy, nie posłuszny, klotnik buntownik chłop, to go przy całej skarać gromadzie, a tak będzie paena ad unum, metus ad omnes: Gromady niema czynić w Święta zrana, ale iść, lub jachać do Kościoła na nabożeństwo, gromada także; aż po południu, dopiero ją zwołać. Mszy w Święto, jeśli niedaleko Kościół, a jeśli
, gospodarstwo idzie w ruinę, gumno, folwark spalą. Autoryzować wielu zwykło na Administracyi, zapomniawszy że Podstarości sługa słuzkow; á ztąd bez racyi biią, kaleczą, hańbią chłopow, á czasem sami tego bywaią rodzaiu. Ale lepiey na poddanych huknąć, niżeli stuknąć, chyba że cale hardy, nie posłuszny, klotnik buntownik chłop, to go przy całey skarać gromadzie, á tak będzie paena ad unum, metus ad omnes: Gromady niema czynić w Swięta zrana, ale iść, lub iachać do Kościoła na nabożeństwo, gromada także; aż po południu, dopiero ią zwołać. Mszy w Swięto, iezli niedaleko Kościoł, á iezli
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 447
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
inszych od posłuszeństwa odwodził, takowy ma być oddalony od roboty, tak dolnej, jako i górnej, do której nie ma być przypuszczony, ażby sobie pp. urzędników starszych przejednał. A pokazałoby się to i drugi raz na takowego, tedy nie tylko oddaleniem roboty ma być pokarany, ale też wiecznymi czasy jako buntownik z miasta wytrąbiony.
Co się tknie inszego robotnika, mianowicie beczkowych dolnych, których in nro 10 w Starych i w Nowych Górach także 10, ci mają zachować według teraźniejszej ustawy zwyczaj, nie umniejszając ani też na potym nie przyczyniając myta, powinni każdy z nich na swą osobę nabić beczek nro 5 bądź rumowych, bądź
inszych od posłuszeństwa odwodził, takowy ma być oddalony od roboty, tak dolnej, jako i górnej, do której nie ma być przypuszczony, ażby sobie pp. urzędników starszych przejednał. A pokazałoby się to i drugi raz na takowego, tedy nie tylko oddaleniem roboty ma być pokarany, ale też wiecznymi czasy jako buntownik z miasta wytrąbiony.
Co się tknie inszego robotnika, mianowicie beczkowych dolnych, których in nro 10 w Starych i w Nowych Górach także 10, ci mają zachować według teraźniejszej ustawy zwyczaj, nie umniejszając ani też na potym nie przyczyniając myta, powinni każdy z nich na swą osobę nabić beczek nro 5 bądź rumowych, bądź
Skrót tekstu: InsGór_1
Strona: 36
Tytuł:
Instrukcje górnicze dla żup krakowskich z XVI-XVIII wieku, cz. 1
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
instrukcje
Tematyka:
górnictwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1615 a 1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1650
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Antonina Keckowa
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1963
niezbożne i zdradliwe factie/ a co na ten czas nawięcej: Gdy się zebrali Książęta kapłańskie starsi i lud pospolity, i radę uczynili, aby Pana JEZUSA zamordowali. Cierpiał sprosną żelżywość i potwarzy, 1. GDy go jako głupiego, twarz ś. zasłoniwszy, policzkują, i prorokować mu kazą.2. Gdy jako buntownik ludu żydowskiego bywa oskarżony: tegośmy znaleźli wywracającego nasz narod.3. I jako Rzymskiego Państwa nieprzyjaciel; jakoby zakazował czynszu dawać Cesarzowi.4. Jako Boską Religią każący, i zwodzca Boży: Boskim się Synem odzywający.5. Jako łotr i rozbójnik nagorszy; Nie tego ale Barabasza.6. Jako winny
niezbożne y zdrádliwe factie/ á co ná ten czás náwięcey: Gdy się zebrali Xiążęta kapłanskie starśi y lud pospolity, y radę vczynili, áby Pána IEZVSA zamordowali. Cierpiał sprosną żelżywość y potwárzy, 1. GDy go iáko głupiego, twarz ś. zasłoniwszy, policzkuią, y prorokowáć mu kazą.2. Gdy iáko buntownik ludu żydowskiego bywá oskárżony: tegosmy znaleźli wywracaiącego nasz narod.3. Y iako Rzymskiego Páństwá nieprzyiáćiel; iákoby zakazował czynszu dawać Cesarzowi.4. Iáko Boską Religią każący, y zwodzcá Boży: Boskim się Synem odzywaiący.5. Iáko łotr y rozboynik nagorszy; Nie tego ále Barábaszá.6. Iáko winny
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 128
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
kto ja jestem/ i dla czego na ten świat przyszedłem/ a kto ty/ i dla czego jesteś stworzony. 2. Czyli też podobno przykroć kto przymowił/ i tytuł jaki dał niefor[...] mny? Lecz posłuchać tobie słuszna/ i moich tytołów: żem ja Syn ciesielski/ obżerca/ pijanica/ Buntownik/ Bluźnierca/ w imieniu B[...] elzebuba diabły wymiatający/ zwodziciel/ złoczyńca. Teć są tak zacne tytuły moje/ którem ja pokornie i skromniuchno dla twej miłości i przykładu znosił! 3. Rzekniesz jeszcze i to mię częstokroć dolega mój Panie; że mię nie według stanu i familii uszanowano; lecz miasto uczczenia jestem wzgardzony.
kto ia iestem/ y dlá czego ná ten świát przyszedłem/ á kto ty/ y dlá czego iesteś stworzony. 2. Czyli też podobno przykroć kto przymowił/ y tytuł iáki dał niefor[...] mny? Lecz posłucháć tobie słuszná/ y moich tytołow: żem ia Syn ćieśielski/ obżerca/ piianica/ Buntownik/ Bluźniercá/ w imieniu B[...] elzebubá diabły wymiataiący/ zwodźićiel/ złoczyńcá. Teć są tak zácne tytuły moie/ ktorem iá pokornie y skromniuchno dlá twey miłośći y przykłádu znośił! 3. Rzekniesz ieszcze y to mię częstokroć dolegá moy Pánie; że mię nie według stánu y fámiliey vszanowáno; lecz miasto vczczeniá iestem wzgárdzony.
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 168
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
: oto masz dowody; Więc za złoczyństwo swoje nie godzien nagrody? Więc nie ma być/ dla tych spraw śmiercią pokarany? Patrz na stateczność świadków: patrz na te kapłany. Nie rzekłyćby inaczej/ tak zacne osoby/ A nie tylko: nie wierzym jestli jeden/ ktoby Niewiedział tego/ jako ten buntownik śmiały/ Wszytek prawie lud wzruszył/ dla swej próżnej chwały. Nauczając po wszytkim Żydowstwie: począwszy Od Galilejej/ aż tu w kościele stanąwszy/ Wielekroć opowiadał fałszywe nauki/ A nam przez czarnoksięskie umykał się sztuki. Słysząc o Galilejej/ przerwie Piłat głosy/ Umilkną/ kwaśne czoła zmarszczywszy i nosy. Aza jest Galilejczyk?
: oto masz dowody; Więc zá złoczyństwo swoie nie godźien nagrody? Więc nie ma być/ dla tych spraw śmierćią pokarány? Pátrz ná státeczność świadkow: pátrz ná te kápłány. Nie rzekłyćby ináczey/ ták zacne osoby/ A nie tylko: nie wierzym iestli ieden/ ktoby Niewiedźiał tego/ iáko ten buntownik śmiáły/ Wszytek práwie lud wzruszył/ dla swey prożney chwały. Náuczáiąc po wszytkim Zydowstwie: począwszy Od Gálileiey/ áż tu w kośćiele stánąwszy/ Wielekroć opowiádał fałszywe náuki/ A nam przez czárnokśięskie vmykał się sztuki. Słysząc o Gálileiey/ przerwie Piłat głosy/ Vmilkną/ kwáśne czołá zmarszczywszy y nosy. Aza iest Gálileyczyk?
Skrót tekstu: RożAPam
Strona: 41.
Tytuł:
Pamiątka krwawej ofiary Pana Zbawiciela Naszego Jezusa Chrystusa
Autor:
Abraham Rożniatowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
. Mar: 15. Luc: 23. Męki Pańskiej.
A tego z buntowniki w nocy pojmano; Prawie na gorącej krwi/ i na garło zdano. Przeto im proponuje: w zwyczaju to mamy/ Ze wam na każdą Paschę więznia wypuszczamy. Jest Barrabasz niecnota/ mężobójca jawny: Lotr wierutny/ wszetecznik/ i buntownik dawny. Wybierajciesz tu sobie/ a którego chcecie Jezusali/ co go to Chrystusem zowiecie; Czy tego mężobójcę: Poradźcie się siebie. W tym starościna przyśle. Z tym/ prawi/ do ciebie Małżonku mój posyłam: i tobie i temu/ Niech/ proszę/ pokoj będzie/ jak sprawiedliwemu. Ciężko mię dziś
. Mar: 15. Luc: 23. Męki Páńskiey.
A tego z buntowniki w nocy poimano; Práwie ná gorącey krwi/ y ná gárło zdano. Przeto im proponuie: w zwyczáiu to mamy/ Ze wam ná káżdą Páschę więzniá wypuszczamy. Iest Bárrábasz niecnotá/ mężoboycá iáwny: Lotr wierutny/ wszetecznik/ y buntownik dawny. Wybierayćiesz tu sobie/ á ktorego chcećie Iezusáli/ co go to Chrystusem zowiećie; Czy tego mężoboycę: Poradźćie się śiebie. W tym stárośćina przyśle. Z tym/ práwi/ do ćiebie Małżonku moy posyłam: y tobie y temu/ Niech/ proszę/ pokoy będźie/ iák spráwiedliwemu. Cięszko mię dźiś
Skrót tekstu: RożAPam
Strona: 49.
Tytuł:
Pamiątka krwawej ofiary Pana Zbawiciela Naszego Jezusa Chrystusa
Autor:
Abraham Rożniatowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Momoje niemądrze żarzliwy 196 Jan Somerus Szkolar heretycki 36. Jan Rakuszanin sprawca Niderlandu 103 Jan Miches Żyd okrutny na Chrzećsia. 126 Jan Albuquercius Franciszkan wtóry Biskup w Goej 172 Jan Kalwin do Genewy przybył 8 Jan Laski Polak heretyk Ibidem. Jan Sepusius Wojewoda Siedmiogrodzki zarażony 35 Jan Braschius/ i Jan Olaus Gottus 66 Jan Knoks buntownik wielki 75. 77 Krwie pragnący 79 Japońskich trzech królów poselstwo do Rzymu do Grzegorza XIII. z oddaniem posłuszeństwa 188 Japońskie bałwochwalstwa i bałwany 139 Japonscy Chrześcijanie/ i praca kapłanów/ i pożytki wielkie około nich 181. et sequ. Tamże przeszkoda rozsiewania wiary 190 Jerzy Drascouicius Kardynał 34 Jerzy Blandrata heretyk 35 Jerzy Popel zalecony
Momoie niemądrze żarzliwy 196 Ian Somerus Szkolar haeretycki 36. Ian Rákuszánin sprawcá Niderlándu 103 Ian Miches Zyd okrutny ná Chrzećśiá. 126 Ian Albuquercius Fránćiszkan wtory Biskup w Goey 172 Ian Kálwin do Genewy przybył 8 Ian Laski Polak haeretyk Ibidem. Ian Sepusius Woiewodá Siedmigrodzki záráżony 35 Ian Bráschius/ y Ian Olaus Gotthus 66 Ian Knox buntownik wielki 75. 77 Krwie prágnący 79 Iáponskich trzech krolow poselstwo do Rzymu do Grzegorzá XIII. z oddániem posłuszenstwá 188 Iáponskie báłwochwálstwá y báłwany 139 Iáponscy Chrześćianie/ y praca kápłanow/ y pożytki wielkie około nich 181. et sequ. Támże przeszkodá rozśiewánia wiáry 190 Ierzy Dráscouicius Kárdinał 34 Ierzy Blándrátá haeretyk 35 Ierzy Popel zálecony
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 12
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
IX królem Francuskim/ i jego klopoty 92 Umarł prędko 95. Kawalierowie Liwlandscy 312 Kijów niegdy sławny 118. 124. 128. Kazimierz Comes Palatinus Reni heretyk. 14 Klasztor Wasteński ś. Brigidy w Szwecji 70 Klasztory białogłowskie miedzy heretikami. 10. 22 Klasztory i kościoły w Anglii poburzone i złupione 46. Knoks buntownik wielki w Szkocjej 77. Koirskie Biskupstwo/ i jego kantony trzy 16. Kościołów przywłaszczanie przez heretiki 9. Króla z Kongo nawrócenie/ i trudności/ i wojny szczęśliwe dla wiary 228 et seq. Królowie rozmaici Poganie pochrzczeniu 195. et seq. Króle za Bogi tędy mają 207 Książę z Drangesy jego postępki 303 et seq
IX krolem Fráncuskim/ y iego klopoty 92 Vmárł prędko 95. Káwállierowie Liwlándscy 312 Kijow niegdy sławny 118. 124. 128. Kázimierz Comes Palatinus Reni haeretyk. 14 Klasztor Wástenski ś. Brigidy w Szweciey 70 Klasztory białogłowskie miedzy haeretikámi. 10. 22 Klasztory y kośćioły w Angliey poburzone y złupione 46. Knox buntownik wielki w Szkotiey 77. Koirskie Biskupstwo/ y iego kántony trzy 16. Kośćiołow przywłasczánie przez haeretiki 9. Krolá z Congo náwrocenie/ y trudnośći/ y woyny sczęśliwe dla wiáry 228 et seq. Krolowie rozmáići Pogánie pochrzczeniu 195. et seq. Krole zá Bogi tędy máią 207 Kśiążę z Drángesy ie^o^ postępki 303 et seq
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 13
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
przyłożył się do zatrzymania tegoż Państwa przy Baldwinie/ które tak Bóg ukarał/ dla odszczepieństwa od Kościoła Rzymskiego! Za nowiną zaś wziętego Carogrodu/ Jerozolima tak się zatrwożyła/ że wiele się z tamtąd gdzie indziej przenosiło/ i Jeruzalem bez ludzi zostawało. 1. Aleksy młodszy, Cesarz wschodni, uduszony. 2. Mirtylus buntownik, czyni się Cesarżem, wnet zginął. 3. Baldwin Cesarzem wschodnim obrany, a Mirtylus oślepiony zginął. Wiek 13. Rok P. 1204. Innocen. III. 7. Bald. Ces. Wschód. 1. 4. Sposób, jakim obrany Baldwin. Nowy Patriarcha Carogrodzki potwierdzony. 5. Ottocarus Czeskie Książę
przyłożył się do zátrzymánia tegoż Páństwá przy Báldwinie/ ktore ták Bog ukarał/ dla odszczepieństwa od Kośćiołá Rzymskiego! Zá nowiną záś wźiętego Cárogrodu/ Ierozolimá ták się zátrwożyłá/ że wiele się z támtąd gdźie indźiey przenośiło/ i Ieruzalem bez ludźi zostawáło. 1. Alexy młodszy, Cesarz wschodni, uduszony. 2. Mirtylus buntownik, czyni się Cesárżem, wnet zginął. 3. Báldwin Cesárzem wschodnim obrány, á Mirtylus oślepiony zginął. Wiek 13. Rok P. 1204. Innocen. III. 7. Bald. Ces. Wschod. 1. 4. Sposob, iákim obrány Báldwin. Nowy Pátryárchá Cárogrodzki potwierdzony. 5. Ottocárus Czeskie Xiążę
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 16
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695