ją potym darowasi Z. Franciszkowi Asyzkiemu, takim sposobem. Mąż pobożny na Imię Zaccardus Pustelnik na niskościach góry Subasji przy krętym Strumieniu zwanym po Włosku Rivotorti, alias Rivus tortus nie daleko Domu swego zbudował Oratorium, wnim Obraz Depositionis Chrysti de Cruce, alias Najss Panny trzymającej Chrystusa na łonie, zdjętego z Krzyża, pobudował celki na Pustelników. Obraz ten zrazu zwano Sancta Maria Zaccardy, potym Sancta Maria Rivotorti. Po śmierci Pustelnika miejsce te puste stało, które Z. Franciszek Asyzki casu napadłszy, noc całą się modlił tam, potym osiadł, założył Seminarium. A jak zebrał 12 Braci, udał się do Opata góry Subasius Benedyktyńskiego, prosząc go
ią potym darowasi S. Franciszkowi Assyzkiemu, takim sposobem. Mąż pobożny na Imie Zaccardus Pustelnik na niskościach gory Subasii przy krętym Strumieniu zwanym po Włosku Rivotorti, alias Rivus tortus nie daleko Domu swego zbudował Oratorium, wnim Obraz Depositionis Christi de Cruce, alias Nayss Panny trzymaiącey Chrystusa na łonie, zdiętego z Krzyża, pobudował celki na Pustelnikow. Obraz ten zrazu zwano Sancta Maria Zaccardi, potym Sancta Maria Rivotorti. Po śmierci Pustelnika mieysce te puste stáło, ktore S. Franciszek Assyzki casu napadłszy, noc całą się modlił tam, potym osiadł, záłożył Seminarium. A iak zebrał 12 Braci, udał się do Opáta gory Subasius Benedyktyńskiego, prosząc go
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 213
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
item Grecy, Ormianie, Nestorianie, Georgianie, Indianie, Abysynowie albo Murzyni. Każda Nacja ma swoję Kaplicę, gdzie dzień i noc BOGA chwalą suo Ritu et lingva: w cudzej Kaplicy lampy tylko wolno wieszać, ale nie Nabożeństwo odprawować, pod karą 1000. Cekinów. Wszysy Ci dani tu do Kościoła, mają swe Celki przy Kościele dla odpoczynku, skąd się wyniść im nie godzi, aż swojej rezydencyj czas wybędą. Porcje im noszą z Klasztorów z Miasta, podają przez koło we drzwiach Kościelnych dzwonkiem, albo klepadłem znać dawszy. Samym Bernardynom pozwolone używanie do Nabożeństwa dzwonków, innym tylko kałatek drzewianych. Cały Kościół quo ad contines albo Corpus suum
item Grecy, Ormianie, Nestoryanie, Georgianie, Indyánie, Abysynowie albo Murzyni. Kázda Nácya má swoię Kaplicę, gdźie dźień y noc BOGA chwálą suo Ritu et lingva: w cudzey Káplicy lampy tylko wolno wieszać, ale nie Nabożeństwo odpráwowáć, pod karą 1000. Cekinow. Wszysy Ci dáni tu do Kościoła, maią swe Celki przy Kościele dla odpoczynku, zkąd się wyniść im nie godźi, aż swoiey rezydencyi czas wybędą. Porcye im noszą z Klásztorow z Miasta, podáią przez koło we drzwiach Kościelnych dzwonkiem, albo klepadłem znáć dawszy. Sámym Bernárdynom pozwolone używánie do Nábozeństwá dzwonkow, innym tylko káłatek drzewiánych. Cały Kościoł quo ad contines albo Corpus suum
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 569
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746