ich budowaniu siedzący na Syonie błogosławił/ Jakie onemu zmocnienie i pomnożenie dać raczył/ sam to rzeczy skutek/ nie tylko w Księgach Historyków dawnych i świeżych/ ale i w pospolitej wszystkich ludzi/ successu temporis wziętej/ wiadomości konterfetowany wyświadcza. Latoroślą bowiem do tej prawdziwej winnej macice Chrysta Pana wszczepioną będąc/ nie mogli ku inszemu celu spraw i postępków swych dyrygować/ jedno w przód ku czci a chwale Boga wszechmogącego/ a potym ku pożytku i podporze miłej Ojczyzny swojej. stąd tak częste a gęste z nieprzyjacioły krzyża świętego/ z odważeniem nie tylko majętności/ ale i samego zdrowia swego/ bitwy i pojedynki/ szczęśliwie staczali/ nie dla czego innego/
ich budowániu śiedzący ná Syonie błogosłáwił/ Iákie onemu zmocnienie y pomnożenie dáć racżył/ sam to rzecży skutek/ nie tylko w Kśięgach Historikow dawnych y świeżych/ ále y w pospolitey wszystkich ludźi/ successu temporis wźiętey/ wiádomośći conterfetowány wyświádcża. Látoroślą bowiem do tey prawdźiwey winney máćice Chrystá Páná wszcżepioną będąc/ nie mogli ku inszemu celu spraw y postępkow swych dirigowáć/ iedno w przod ku cżći á chwale Bogá wszechmogącego/ á potym ku pożytku y podporze miłey Oycżyzny swoiey. stąd ták cżęste á gęste z nieprzyiaćioły krzyżá świętego/ z odważeniem nie tylko máiętnośći/ ále y sámego zdrowia swego/ bitwy y poiedynki/ szcżeśliwie stacżáli/ nie dla cżego innego/
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 5
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Pana. I Cor. 3. Jan. 15. Przedmowa. Przedmowa Przedmowa. Basil. Epist. 80. In libr. Ashanas. Przedmowa. Przedmowa. Przedmowa do Czytelnika.
RZeczy wszelakiej którą człowiek przed się bierze sposób i naturę (to jest z jakiej się co przyczyny/ powodu i okazji/ ku jakiemu celu i końcowi/ a przez jakie śrzodki i media, dzieje albo działo (według pospolitego mądrych ludzi zdania) upatrować jest powinien. Co i tobie Czytelniku łaskawy/ na pierwszym tych książek wejrzeniu/ uczynić/ a te wyższej pomienione rzeczy z pilnością uważyć/ i konsiderować przysłusza.
Co się bowiem pierwszego tej konsideracji punktu dotycze
Páná. I Cor. 3. Ian. 15. Przedmowá. Przedmowá Przedmowá. Basil. Epist. 80. In libr. Ashanas. Przedmowá. Przedmowá. Przedmowá do Cżytelniká.
RZecży wszelákiey ktorą cżłowiek przed śię bierze sposob y náturę (to iest z iákiey się co przycżyny/ powodu y occasiey/ ku iákiemu celu y końcowi/ á przez iákie śrzodki y media, dzieie álbo dźiało (według pospolitego mądrych ludzi zdánia) vpátrowáć iest powinien. Co y tobie Cżytelniku łáskáwy/ ná pierwszym tych kśiążek weyrzeniu/ vcżynić/ á te wyższey pomienione rzecży z pilnośćią vważyć/ y considerowáć przysłusza.
Co się bowiem pierwszego tey considerátiey punctu dotycże
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 11
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
sprawę daję/ które to danie sprawy/ tu w tych pod tutułem jej pisanych Książkach/ ile według czasu i innych cyrkumstantij być mogło/ dosyć się za pomocą Bożą dostatecznie i dowodnie traktuje. A prawie nad południową światłość jaśniej/ nieodmienna i nie podejrzana wiary i obrzędów jej szczyrość się ukazuje.
A ku jakiemu się to celu albo końcowi dzieje/ i co za pożytek z pilnego/ a uważnego tych ksiąg przeczytania odnieść baczny Czytelnik może/ słów siła o tym płodzić nie potrzeba: wie abowiem dobrze/ jako wiele natym każdemu człowiekowi należy/ poznać prawdziwą a nie zmyśloną Cerkiew/ jedyną/ niebieskiego oblubieńca/ czystą i niepokalaną oblubienicę. Bo kto
spráwę dáię/ ktore to dánie spráwy/ tu w tych pod tutułem iey pisánych Kśiąszkach/ ile według cżásu y innych circumstantiy być mogło/ dosyć się zá pomocą Bożą dostátecżnie y dowodnie tráctuie. A práwie nád południową świátłość iáśniey/ nieodmienna y nie podeyrzána wiáry y obrzędow iey szcżyrość się vkázuie.
A ku iákiemu się to celu álbo końcowi dźieie/ y co zá pożytek z pilnego/ á vważnego tych kśiąg przecżytánia odnieść bacżny Cżytelnik może/ słow śiłá o tym płodźić nie potrzebá: wie ábowiem dobrze/ iáko wiele nátym káżdemu cżłowiekowi należy/ poznáć prawdźiwą á nie zmyśloną Cerkiew/ iedyną/ niebieskiego oblubieńcá/ cżystą y niepokaláną oblubienicę. Bo kto
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 15
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
podłej kucharki, Co mocną skałę, przerobiła w garki. Prowadzą z Krzyżem JEZUSA na górę, Zdaleka Słudzy, gdy strach koło Pana, Żadnego Serce tak nie było skore, Dopomoc dźwigać, choć w Ramieniu rana, Od ostrych sęków przetarta do kości; Tu sęk, w nieszczęściu dać probę miłości. Jedyny Celu wiernej komitywy, Probo miłości, złoty kruszcu w cenie, Coś znitowała mocnymi ogniwy, Nie rozerwany Łancuch MAGDALENIE, Ten ją z JEZUSEM razem na Krzyż ciągnie, Z nim Raj odbierze i Niebo osiągnie. Już Chrystus kona, ciemność na świat pada, Co żywo z góry do Miasta ucieka! MARIA w Krzyżu nadzieję
podłey kucharki, Co mocną skáłę, przerobiła w gárki. Prowadzą z Krzyżem JEZUSA ná gorę, Zdáleka Słudzy, gdy strach koło Pána, Zadnego Serce ták nie było skore, Dopomoc dźwigać, choć w Rámieniu rána, Od ostrych sękow przetarta do kości; Tu sęk, w nieszczęściu dać probę miłości. Jedyny Celu wierney komitywy, Probo miłości, złoty kruszcu w cenie, Coś znitowała mocnymi ogniwy, Nie rozerwany Łancuch MAGDALENIE, Ten ią z JEZUSEM rázem nâ Krzyż ciągnie, Z nim Ray odbierze y Niebo osiągnie. Już Chrystus kona, ciemność ná świat páda, Co żywo z gory do Miasta ucieka! MARYA w Krzyżu nádzieię
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 205
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
grotami od kopij, między krwią, między śmiercią, między frasunkami, w strachu i w tym motu naturalnym i zelu sławy ojczyzny, widząc się na czele z jednym potężnym nieprzyjacielem, który się już nagotował jako lew srogi, aby szarpał Rzeczpospolitą.
Hetman: Nie zawsze się wojuje, ale czasem strzelam i stawię się przeciw celu i czynię insze gęsta należące do takiego efektu, a tego, co nie umim, pytam u cejgwarta.
Autor: Nie neguję, aby to exercitium przystojne ni miało być godne pochwały i barzo pomocne, ale jeśli cejgwart będzie kowalem, pewnie nauczy nieomylnie tej profesyjej, bo nie młotem się ukuje ta scientia, ale
grotami od kopij, między krwią, między śmiercią, między frasunkami, w strachu i w tym motu naturalnym i zelu sławy ojczyzny, widząc się na czele z jednym potężnym nieprzyjacielem, który się już nagotował jako lew srogi, aby szarpał Rzeczpospolitą.
Hetman: Nie zawsze się wojuje, ale czasem strzelam i stawię się przeciw celu i czynię insze gęsta należące do takiego efektu, a tego, co nie umim, pytam u cejgwarta.
Autor: Nie neguję, aby to exercitium przystojne ni miało być godne pochwały i barzo pomocne, ale jeśli cejgwart będzie kowalem, pewnie nauczy nieomylnie tej profesyjej, bo nie młotem się ukuje ta scientia, ale
Skrót tekstu: AquaPrax
Strona: 470
Tytuł:
Praxis ręczna działa
Autor:
Andrzej Dell'Aqua
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1639
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1639
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Tadeusz Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1969