. Daj Panie Jezu, aby w bojaźni Bożej i błogosławieństwie trawiąc, a żyjąc nam rodzicom na pociechę, dopędziła po długiem życiu do kresu szczęśliwej wieczności. Amen. Drugą dał nam Bóg córkę Marią Beatę, w Usnarzu, Anno Domini 1692 die 16 Augusti. OchrzcŻona, ale jeszcze Oleis sanctie non uncta. Zostawione kościelne ceremonie do czasu pewnego, kto będzie kumami, vide infra. Miej ją Panie Boże w opiece swojej, za przyczyną patronek świętych swoich, aby i na tym świecie żyła doskonale i po długiem pożyciu w wiecznej była chwale. Amen. NB. Etiam Oleis uncta sine solennitatibus.
Anno 1694 die 23 Septembris, dał mi Pan
. Daj Panie Jezu, aby w bojaźni Bożéj i błogosławieństwie trawiąc, a żyjąc nam rodzicom na pociechę, dopędziła po długiém życiu do kresu szczęśliwéj wieczności. Amen. Drugą dał nam Bóg córkę Maryą Beatę, w Usnarzu, Anno Domini 1692 die 16 Augusti. OchrzcŻona, ale jeszcze Oleis sanctie non uncta. Zostawione kościelne ceremonie do czasu pewnego, kto będzie kumami, vide infra. Miéj ją Panie Boże w opiece swojéj, za przyczyną patronek świętych swoich, aby i na tym świecie żyła doskonale i po długiém pożyciu w wiecznéj była chwale. Amen. NB. Etiam Oleis uncta sine solennitatibus.
Anno 1694 die 23 Septembris, dał mi Pan
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 14
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
81. O BISKUPIE KIJOWSKIM.
TO Biskupstwo według Kromera Lib: 20. ma fundowane od Władysława Jagiełła Roku 1400. według zaś innych osobliwie Nakielskiego fol: 247. ma być fundowane Roku 1321. ale dla odszczepieństwa Wairy Schizmatyckiej. która tam w Kijowie Prym swój ma, tylko u Ojców Dominikanów z dawna wszystkie Nabożeństwa i Ceremonie odprawowały się, dopiero nie dawnemi czasy wystawiony Kościół Katedralny w Zytomierzu, gdzie Kapituła mająca Herb Z. Zofii obiera z miedzy siebie Deputata na Trybunał Koronny w Diecezyj Kijowskiej tylko 7. Kościołów Farnych Ritûs Latini. RZĄD POLSKI. O BISKUPIE KAMIENIECKIM.
TO Biskupstwo przeniesione było ze Lwowa do Kamieńca, na ten czas kiedy Arcybiskupstwo
81. O BISKUPIE KIJOWSKIM.
TO Biskupstwo według Kromera Lib: 20. ma fundowane od Władysława Jagiełła Roku 1400. według zaś innych osobliwie Nakielskiego fol: 247. ma być fundowane Roku 1321. ale dla odszczepieństwa Wairy Schizmatyckiey. która tam w Kijowie Prym swóy ma, tylko u Oyców Dominikanów z dawna wszystkie Nabożeństwa i Ceremonie odprawowały śię, dopiero nie dawnemi czasy wystawiony Kośćiół Katedralny w Zytomierzu, gdźie Kapituła mająca Herb S. Zofii obiera z miedzy śiebie Deputata na Trybunał Koronny w Dyecezyi Kijowskiey tylko 7. Kośćiołów Farnych Ritûs Latini. RZĄD POLSKI. O BISKUPIE KAMIENIECKIM.
TO Biskupstwo przenieśione było ze Lwowa do Kamieńca, na ten czas kiedy Arcybiskupstwo
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 182
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
SOFIEJ Cerkwi na dzień Ofiarowania Naśw: Panny . Roku/ Tysiąc sześćset trzydzieści szóstego. Przed Iconostasem ręką i ogniem niebieskim zapalona świca przez noc świeciła się/ i z podziwieniem wszystkich tamtego Klasztora nabożnych Ojców i Braci. T. dyst: 4. qu. 2. art: 1. qu: 3. 5. Ceremonie od SS. Apostołów poczęły się per traditiones. t. Tos: 2. 1. Cor: 11. Cuda i Paraeneses. IV.
GDy w Roku/ Tysiąc sześćset trzydziestym siódmym/ na samę Uroczystość S^o^ Archanioła Michaela/ Obraz Zbawicielaświata; w tejże Cerkwi świca górniego Jerozolimu ogniem zapalona/ oświecająca jest najdzi ona
SOPHIEY Cerkwi ná dzień Ofiárowánia Naśw: Pánny . Roku/ Tyśiąc sześćset trzydźieśći szostego. Przed Iconostásem ręką y ogniem niebieskim zápalona swicá przez noc świeciłá się/ y z podziwieniẽ wszystkich támtego Klasztorá nabożnych Oycow y Bráći. T. dist: 4. qu. 2. art: 1. qu: 3. 5. Ceremonie od SS. Apostołow poczęły się per traditiones. t. Thos: 2. 1. Cor: 11. Cudá y Paraeneses. IV.
GDy w Roku/ Tyśiąc sześćset trzydziestym śiodmym/ ná sámę Vroczystość S^o^ Archániołá Micháelá/ Obraz Zbáwićieláświátá; w teyże Cerkwi swicá gornie^o^ Ierozolimu ogniẽ zápalona/ oswiecáiąca iest náydźi ona
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 198.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
z Brodów proboszcz, lepiej niż dwie godzinie po mszy już i nieźle kazał; wszytkim się, którzy jadłszy słuchali, upodobał, głodnym zaś secus. Circa conclusiem J. P. Krakowska omdlała i z kościoła wyprowadzona, do którego nazad już niepowróciła i z Imść Panią Wojewodziną poznańską. Po kazaniu kościelne zwyczajne circa cadaver ceremonie. Te odprawiwszy towarzysz z kopią na bystrym koniu wjeźdża; kościół nie tak rosły, a tylko od świec jasno, ludu pełno, począł się komosić, atoli z kopją towarzysz skoczy, o balkę, która w pół kościoła, kopiją skruszy, a koń w bok, wspiął się na gmin ludu i na białogłowskie jeszcze
z Brodów proboszcz, lepiej niż dwie godzinie po mszy już i nieźle kazał; wszytkim się, którzy jadłszy słuchali, upodobał, głodnym zaś secus. Circa conclusiem J. P. Krakowska omdlała i z kościoła wyprowadzona, do którego nazad już niepowróciła i z Jmść Panią Wojewodziną poznańską. Po kazaniu kościelne zwyczajne circa cadaver ceremonie. Te odprawiwszy towarzysz z kopią na bystrym koniu wjeźdża; kościoł nie tak rosły, a tylko od świec jasno, ludu pełno, począł się komosić, atoli z kopją towarzysz skoczy, o balkę, która w puł kościoła, kopiją skruszy, a koń w bok, wspiął się na gmin ludu i na białogłowskie jeszcze
Skrót tekstu: DiarPogKoniec
Strona: 294
Tytuł:
Diariusz pogrzebu …Koniecpolskiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1646
Data wydania (nie wcześniej niż):
1646
Data wydania (nie później niż):
1646
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętniki o Koniecpolskich. Przyczynek do dziejów polskich XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Stanisław Przyłęcki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Leon Rzewuski
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1842
oni możniejszych zasłaniają, opłacają i z krwawych łez i ubóstwa swojego pohanych napawają żarłoków.
Pójdźmy do cechów, a raczej na błazeńską komedią, gdzie owe ich przyjmowania, wyzwolenia i tam insze na urzędy osób kreacyje, o jakiego śmiechu, drwin i głupstwa pełne, kiedy owe oracyje, egzhorty i panegiryki misternym stylem prawić i ceremonie wywodzić będą. O zaleceniu cnoty nie pytaj, o podciwości i rzetelności, którymi wszytkie konszta i rzemiesła stać powinny, najmniejszej wzmianki nie będzie, wszytka rzecz napomnienia na tym się oprze: „Abyście, panie Marcinie, wiedzieli, p. Marcinie uczciwy, żeście się do uczciwego braterstwa i konsztu naszego
oni możniejszych zasłaniają, opłacają i z krwawych łez i ubóstwa swojego pohanych napawają żarłoków.
Pójdźmy do cechów, a raczej na błazeńską komedyją, gdzie owe ich przyjmowania, wyzwolenia i tam insze na urzędy osób kreacyje, o jakiego śmiechu, drwin i głupstwa pełne, kiedy owe oracyje, egzhorty i panegiryki misternym stylem prawić i ceremonie wywodzić będą. O zaleceniu cnoty nie pytaj, o podciwości i rzetelności, którymi wszytkie konszta i rzemiesła stać powinny, najmniejszej wzmianki nie będzie, wszytka rzecz napomnienia na tym się oprze: „Abyście, panie Marcinie, wiedzieli, p. Marcinie uczciwy, żeście się do uczciwego braterstwa i konsztu naszego
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 201
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
Partykularny Kongres, ratione obrania Wodzów, Posłów, i Konsyliarzów, i te corocznie lub częściej pro exigentia potrzeby agitują się w Imperium.
Należą ad REM PUBLIC AM FAEDERA alias PRZYMIERZA, które są Munimenta extranea RZECZY POSPOLITYCH, alias zobopolne z Nacją jaką Alianse, in ordyne do zobopolnego siebie bronienia, pod pewnemi zawarte kondycjami. Ceremonie czynienia tych Aliansów, różne u różnych Nacyj, u niektórych wzajemnie krwi napojem traktowanie się: u Ormianów z ręki prawej jej upuściwszy, u Niemców z Czoła, u innych biejem bydła, osobliwie świni Bożkom na Ofiarę, co u Rzymianów i Greków było in praxi; stąd Ferire Faedus, od bicia: Chleba i Soli
Partykularny Kongres, ratione obrania Wodzow, Posłow, y Konsyliarzow, y te corocznie lub częściey pro exigentia potrzeby agituią się w Imperium.
Należą ad REM PUBLIC AM FAEDERA alias PRZYMIERZA, ktore są Munimenta extranea RZECZY POSPOLITYCH, alias zobopolne z Nacyą iaką Allianse, in ordine do zobopolnego siebie bronienia, pod pewnemi zawarte kondycyami. Ceremonie czynienia tych Alliansow, rożne u rożnych Nacyi, u niektorych wzaiemnie krwi napoiem traktowanie się: u Ormianow z ręki prawey iey upuściwszy, u Niemcow z Czoła, u innych bieiem bydła, osobliwie świni Bożkom na Ofiarę, co u Rzymianow y Grekow było in praxi; ztąd Ferire Faedus, od bicia: Chleba y Soli
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 402
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
niego ad Osculum pacis. Cesarz po skończonych Ceremoniach, u siebie lautissime częstował, Kawalerów kreował, etc. O czym Majolus i Tractatus Sacrarum Ceremoniarum S. R. E. o Imperium Rzymsko Niemieckim i Koronacyj
Teraz że Świat spoważniał, wiele Herezja poskandalizowała, Monarchowie też Ukoronowanej głowy niechcą schylić przed Głową Najwyższą, te Ceremonie w Rzymie Coronandi Cesarzów ustały, ile przy konstytucyj Auree Bulle Karola IV. Ceserza, Frankfurt nie Rzym na ten naznaczając Ceremoniał; gdzie teraz Arcy-Biskupi Elektorowie, z Świeckiemi Elektorami, nie owe Starożytną Ceremonię, lecz ad normam Pontyfikału. Nie staką Z. Religii Katolickiej eksaltacyj, ani spompą tante Majestati przyzwoitą, jakom wspomiuał
niego ad Osculum pacis. Cesarz po skończonych Ceremoniach, u siebie lautissimè częstował, Kawalerow kreował, etc. O czym Maiolus y Tractatus Sacrarum Ceremoniarum S. R. E. o Imperium Rzymsko Niemieckim y Koronacyi
Teraz że Swiat spoważniał, wiele Herezya poskandalizowała, Monarchowie też Ukoronowaney głowy niechcą schylić przed Głową Naywyższą, te Ceremonie w Rzymie Coronandi Cesarzow ustały, ile przy konstytucyi Aureae Bullae Karola IV. Ceserzá, Frankfort nie Rzym na ten naznaczaiąc Ceremoniał; gdzie teraz Arcy-Biskupi Elektorowie, z Swieckiemi Elektorami, nie owe Starożytną Ceremonię, lecz ad normam Pontyfikału. Nie ztaką S. Religii Katolickiey exáltacyi, ani zpompą tantae Maiestati przyzwoitą, iakom wspomiuáł
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 499
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Hieronima.
Piąta naj większa Sekta z Żydowskiej Religii urodzona SAMARYTANÓW od Samaryj Stolicy Izraelskich Królów nazwanych; gdzie wiele będąc rozpustnych Nacyj, osobliwie Asyryiczyków, wiar, Balwochwalstwa, Praw, Obyczajów dziwnych, zaraziły Samarytanów, że się tego wsystkiego chwycili, i słali się jak Monstrum u Żydów, od których mieli Obrzezowanie, i inne Ceremonie w Piśmie Z, mianowicie w pięciu Księgach opisane (gdyż innego Pisma nie akceptowali) od różnych zaś tamecznych gościnnych Narodów, wzięli Bałwanów wenerację, im się kłaniali w miejscach prawdziwemu Bogu poświęconych: Czcili mówię DEUM Caeli et terrae, a przy tym Bożków różnych. Zaczym u wszystkich Sąsiad poszli w śmiech i urąganie,
Hieronyma.
Piątá nay większa Sekta z Zydowskiey Religii urodzona SAMARYTANOW od Samárii Stolicy Izraelskich Krolow nazwánych; gdzie wiele będąc rospustnych Nacyi, osobliwie Asyryiczykow, wiár, Bálwochwalstwa, Praw, Obyczaiow dziwnych, zaraziły Sámarytanow, że się tego wsystkiego chwycili, y słali się iak Monstrum u Zydow, od ktorych mieli Obrzezowanie, y inne Ceremonie w Pismie S, mianowicie w pięciu Xięgach opisane (gdyż innego Pisma nie akceptowali) od rożnych zaś tamecznych gościnnych Narodow, wzięli Bałwanow weneracyę, im się kłaniali w mieyscach práwdziwemu Bogu poświęconych: Czcili mowię DEUM Caeli et terrae, á przy tym Bożkow rożnych. Zaczym u wszystkich Sąsiad poszli w smiech y urąganie,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1066
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
pokorę Chrystusa Łacinnicy umywającego nogi Uczniom, Postanowienie Najś: SAKRAMENTU, Modlitwę jego w Ogrojcu, i wydanie przez Judasza. Wten dzień jedna tylko Msza Święta w każdym Kościele odprawuje się: a jeśli są Kapłani inni, tedy ci komunikują more Laicorum. Biskupi zaś w Katedrach Olea Sacra poświęcają. W Wielki Piątek Łacinnicy Ceremonie odprawują ukrzyżowania Chrystusa, Mszy nie mają, bo sam Chrystus siebie Patri aeterno obtulit victimam cruentam, i do Grobu złożenia, in quem finem wspaniałe i różną inwencją Groby wystawują. W Wielką Sobotę ogień przed Kościołem święcą na znak, iż Pan Chrystus Światłością Świata będąc, niby zgasł podczas męki swojej, i znowu zajaśniał podczas
pokorę Chrystusa Łacinnicy umywaiącego nogi Uczniom, Postanowienie Nayś: SAKRAMENTU, Modlitwę iego w Ogroycu, y wydanie przez Iudasza. Wten dzień iedna tylko Msza Swięta w każdym Kościele odprawuie się: á ieśli są Kapłani inni, tedy ci kommunikuią more Laicorum. Biskupi zaś w Katedrach Olea Sacra poświęcaią. W Wielki Piątek Łacinnicy Ceremonie odprawuią ukrzyżowania Chrystusa, Mszy nie maią, bo sam Chrystus siebie Patri aeterno obtulit victimam cruentam, y do Grobu złożenia, in quem finem wspaniałe y rożną inwencyą Groby wystawuią. W Wielką Sobotę ogień przed Kościołem święcą na znak, iż Pan Chrystus Swiatłością Swiata będąc, niby zgasł podczas męki swoiey, y znowu zaiaśniał podczas
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 39
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Arabów zmieszani, mieli in usu; ale potym Rzymską przyjęli z Konstytucyj Grzegorza VII Papieża. Trzecia była Misa starodawna Gallica do Mez Arabicznej podobna, ale zniesiona. O czym pięknie i dowodnie P. Graveson w Historyj Kościelnej.
Wtej Greckiej Liturgii, to wszytko jest obserwowane, co w Mszy Łacińskiej; sam język, ceremonie, i modlitwy niektóre czynią dystynkcją. Także idzie Offertorium, które się poczyna u przystołu na prawej ręce, extra Ołtarza, gdzie materie Ofiary, alias Chleb i Wino przy wielu modlitwach przygotowawszy, Celebrant niesie publicznie. Śpiewana bywa Epistoła, i Ewangelia czasowi służąca; przed którą Ewangelią Diakon intonuje: Premudrost, prosty,
Arabow zmieszani, mieli in usu; ale potym Rzymską przyieli z Konstytucyi Grzegorza VII Papieża. Trzecia była Misa starodawna Gallica do Mez Arabiczney podobna, ale zniesiona. O czym pięknie y dowodnie P. Graveson w Historii Kościelney.
Wtey Greckiey Liturgii, to wszytko iest obserwowane, co w Mszy Łacińskiey; sam ięzyk, ceremonie, y modlitwy niektore czynią dystynkcyą. Także idzie Offertorium, ktore się poczyna u przystołu na prawey ręce, extra Ołtarza, gdzie materye Ofiary, alias Chleb y Wino przy wielu modlitwach przygotowawszy, Celebrant niesie publicznie. Spiewana bywa Epistoła, y Ewangelia czasowi służąca; przed ktorą Ewangelią Dyakon intonuie: Premudrost, prosty,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 47
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756