po nim Litewski jako Władysław IV. naznaczył przez Konstytucją Roku 1647.
Marszałków Król kreuje z któregokolwiek Województwa, byle nie Cudzoziemców, Polaków w Polsce a Litwę Litwie.
Marszałek nie może inszego honoru wespół mieć ile Senatorskiego, ani Buławy, bo dawnym zwyczajom zabiegły Konstytucje Roku 1695. i 1669.
Powinność Marszałków jest być Magistrami Ceremonii wszelkich Dworskich, porządek stanowić na Dworze Królewskim, Dworzanów Królewskich wpisywać w Regestr, karać i wygluzować winnych. zgoła wszystkim dysponować na Dworze Królewskim i nad Oficjalistami Dworskiemi mieć zwierzchność; o czym Herburt za Aleksandra Króla: Komendant także Gwardyj Królewskiej pod jego zwierzchność podpada według Konstytucyj 1646. w PolscE.
Obligacja Marszałków, Posłów Cudzoziemskich
po nim Litewski jako Władysław IV. naznaczył przez Konstytucyą Roku 1647.
Marszałków Król kreuje z któregokolwiek Województwa, byle nie Cudzoźiemców, Polaków w Polszcze á Litwę Litwie.
Marszałek nie może inszego honoru wespół mieć ile Senatorskiego, ani Buławy, bo dawnym zwyczajom zabiegły Konstytucye Roku 1695. i 1669.
Powinność Marszałkôw jest być Magistrami Ceremonii wszelkich Dworskich, porządek stanowić na Dworze Królewskim, Dworzanów Królewskich wpisywać w Regestr, karać i wygluzować winnych. zgoła wszystkim dysponować na Dworze Królewskim i nad Officyalistami Dworskiemi miec zwierzchność; o czym Herburt za Alexandra Króla: Kommendant także Gwardyi Królewskiey pod jego zwierzchność podpada według Konstytucyi 1646. w POLSZCZE.
Obligacya Marszałków, Posłów Cudzoźiemskich
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 203
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
się per traditiones. t. Tos: 2. 1. Cor: 11. Cuda i Paraeneses. IV.
GDy w Roku/ Tysiąc sześćset trzydziestym siódmym/ na samę Uroczystość S^o^ Archanioła Michaela/ Obraz Zbawicielaświata; w tejże Cerkwi świca górniego Jerozolimu ogniem zapalona/ oświecająca jest najdzi ona. Proszę was moi Panowie Ceremonii eksterminatorowie/ powiedzcie mi/ co robiłOlej w Starozakonnych Cerkwiach/ świeconeli nim tam/ czyli nie? i jeżeli na jego miejsce nastąpiły słusznie świce teraz/ czyli nie? CVD XXXIII. ROKV PO NARÓDZENIV PAŃSKIM, 1626. Dnia 15. Augusta.
Z Czartowskiej męki Panna tu Jana śwobodzi. Po trudach gdy go ciężkich
się per traditiones. t. Thos: 2. 1. Cor: 11. Cudá y Paraeneses. IV.
GDy w Roku/ Tyśiąc sześćset trzydziestym śiodmym/ ná sámę Vroczystość S^o^ Archániołá Micháelá/ Obraz Zbáwićieláświátá; w teyże Cerkwi swicá gornie^o^ Ierozolimu ogniẽ zápalona/ oswiecáiąca iest náydźi ona. Proszę was moi Pánowie Ceremonii exterminatorowie/ powiedzćie mi/ co robiłOley w Stározakõnych Cerkwiách/ swieconeli nim tám/ czyli nie? y ieżeli ná iego mieysce nástąpiły słusznie swice teraz/ czyli nie? CVD XXXIII. ROKV PO NARODZENIV PANSKIM, 1626. Dniá 15. Augustá.
Z Czártowskiey męki Pánná tu Ianá śwobodźi. Po trudách gdy go ćiężkich
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 199.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
szło wiele Kapłanów, i pierwszych Panów Żydowskich. Trzecią mieli Sektę PHARISAEORUM, którzy się nazwali od słowa Fa- O Sektach Żydowskiej Religii
ras albo Paresch, znaczącego separację, albo odłączenie, iż byli od innych Żydów odłączeni. Błędów tych Pryncypał był SAMMAI. To wszystko trzymali, co i Sadducaei, do tego przydawali wiele powierzchownych Ceremonii, któremiby sobie wenerację, i dobrą opinię zjednali, zgoła byli to Hypocrite. Ciała żądzy za grzech nie mieli, dusz tranśmigrationem przyjmowali, ochędostwo powierzchowne, i umywanie obserwowali. I ci to do Jana Z Chrzciciela na Puszczę posłani byli, pytając: si tu es Christus? Czwarta Żydowska była Sekta HERODIADÓW, tak
szło wiele Kapłanow, y pierwszych Panow Zydowskich. Trzecią mieli Sektę PHARISAEORUM, ktorzy się nazwali od słowa Pha- O Sektach Zydowskiey Religii
ras albo Paresch, znaczącego separácyę, albo odłączenie, iż byli od innych Zydow odłączeni. Błędow tych Pryncypał był SAMMAI. To wszystko trzymáli, co y Sadducaei, do tego przydawàli wiele powierzchownych Ceremonii, ktoremiby sobie weneracyę, y dobrą opinię ziednali, zgoła byli to Hypocritae. Ciáłá żądzy za grzech nie mieli, dusz transmigrationem przyimowali, ochędostwo powierzchowne, y umywanie obserwowali. Y ci to do Iana S Chrzciciela na Pusczę posłani byli, pytáiąc: si tu es Christus? Czwárta Zydowska była Sekta HERODIADOW, tak
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1066
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Ecce Servi mei (tojest olim niewolnicy Poganie) comedent, et vos usurietis; tojest, wy Żydzi niegdy kochankowie moi, a teraz odrzutkowie. Dalej mówi w tymże Rozdziale Izajasz do Narodu Żydowskiego; Et intersiciet te Dominus DEUS, et Servos tuos vocabis nomine alio.
O Odrzueeniu SABASZU, OFIAR, i innych Ceremonii Żydowskich, mówi BÓG przez Izajasza cap: 1. Ne offeratis ultra Sacrificium frustra: Incensum abominatio est mihi: Neomeniam (Ceremonia tojest na Nowiu Miesiąca) et SABBATUM, et Festivitates alias non feram. Z Arabskiej wersyj Rabin Samuel przeciw Żydom jeszcze jawniej dowodzi: Sabbata vestra, et Festivitátet vestras, et Sacrificium vestrum non
Ecce Servi mei (toiest olim niewolnicy Poganie) comedent, et vos usurietis; toiest, wy Zydzi niegdy kochankowie moi, a teraz odrzutkowie. Daley mowi w tymże Rozdziale Izaiasz do Narodu Zydowskiego; Et intersiciet te Dominus DEUS, et Servos tuos vocabis nomine alio.
O Odrzueeniu SABASZU, OFIAR, y innych Ceremonii Zydowskich, mowi BOG przez Izaiasza cap: 1. Ne offeratis ultra Sacrificium frustra: Incensum abominatio est mihi: Neomeniam (Ceremonia toiest na Nowiu Miesiąca) et SABBATUM, et Festivitates alias non feram. Z Arabskiey wersyi Rabin Samuel przeciw Zydom ieszcze iawniey dowodzi: Sabbata vestra, et Festivitátet vestras, et Sacrificium vestrum non
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1093
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
pod dekretami hetmańskimi, na którego już miała trąba wyniść, alias miał być za dekretem hetmańskim za infamisa osądzony, stanął dla większego bezpieczeństwa u bernardynów w Nieświeżu w klasztorze. Książę Radziwiłł, wojewoda wileński, hetman wielki W. Ks. Lit., jak między innymi heroicznymi cnotami swymi jest wielkiej dobroci, tak bez długich ceremonii dał się przeprosić Sosnowskiemu. Przyszedł Sosnowski i nie tak barzo pokornie się kłaniał, jednak mu książę hetman wszystko darował, od dekretów, zasiadłszy na sądy, relewował i jeszcze jakiś znaczny dał podarunek. Druga racja przyjazdu Sapiehy, podkanclerzego lit., do Nieświeża była ta, aby według parolu na kombinacji warszawskiej danego ukoncertował restabilicją
pod dekretami hetmańskimi, na którego już miała trąba wyniść, alias miał być za dekretem hetmańskim za infamisa osądzony, stanął dla większego bezpieczeństwa u bernardynów w Nieświeżu w klasztorze. Książę Radziwiłł, wojewoda wileński, hetman wielki W. Ks. Lit., jak między innymi heroicznymi cnotami swymi jest wielkiej dobroci, tak bez długich ceremonii dał się przeprosić Sosnowskiemu. Przyszedł Sosnowski i nie tak barzo pokornie się kłaniał, jednak mu książę hetman wszystko darował, od dekretów, zasiadłszy na sądy, relewował i jeszcze jakiś znaczny dał podarunek. Druga racja przyjazdu Sapiehy, podkanclerzego lit., do Nieświeża była ta, aby według parolu na kombinacji warszawskiej danego ukoncertował restabilicją
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 755
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Boskiej osobliwej, o przyściu Mesjasza na Świat; więc go doszedłszy mądrością swoją, i oświeceniem, przyszli adorować.
W Dziejach Apostołkich w Rozdziale 19. wspomina litera Pańska, że byli żydzi, którzy na Imię niewymowne i straszne Jehova przez Egzorcyzmy od Salomona ustawiczne, teste Iosepho, czartów z opętanych wyrzucali, potym za czasem Ceremonii i sposobów Chrześcijańskich, do tychże Egzorcyzmów przymiesza li, już i Imienia JEZUS zażywali, ale jego niewierzyli Ewangelii. Czart tedy nad niemi, nie oni nad nim wzięli górę, osobliwie to czynili dwaj synowie Scewy, (było ich wszytkich7.) pryncypalnego Kapłana w Efezie. Ale opętany rzucił się na nich,
Boskiey osobliwey, o przyściu Messiasza na Swiat; więc go doszedłszy mądrością swoią, y oświeceniem, przyszli adorować.
W Dzieiach Apostolkich w Rozdziale 19. wspomina litera Pańska, że byli żydzi, ktorzy na Imię niewymowne y straszne Iehova przez Exorcyzmy od Salomona ustawiczne, teste Iosepho, czartow z opętanych wyrzucali, potym za czasem Ceremonii y sposobow Chrześciańskich, do tychże Exorcyzmow przymiesza li, iuż y Imienia IEZUS zażywali, ále iego niewierzyli Ewangelii. Czart tedy nad niemi, nie oni nad nim wzieli gorę, osobliwie to czynili dway synowie Scewy, (było ich wszytkich7.) pryncypalnego Kapłana w Efezie. Ale opętany rzucił się na nich,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 228
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
nie jeden, niech się nie dziesięciu plag od BOGA spodziewa, ale tysiącznych. Arędarz żyd nie powinien parobka i dziwki Chrześcijan trzymać, bo to niechrzest, bo to nie wierny: a czeladź Chrześcijanie, Krwią Chrystusową od- O Ekonomicę mianowicie o Arędarzu.
kupieni, genus electum, Populus acquisitionis; bo się gorszą z żydowskich ceremonii i bluźnierstwa; posty nie raz profanują w święta robią, na nabożeństwa iść nie mają wolności. A co największa bywa Testamenti utriusq; carnalis connexio. Dołożyć i ten punkt w kontrakcie arędarzowi, aby bogatszemu poddanemu nie kredytował nad złotych 10. uboższemu nad 4 albo 5. Jeśli to nie zapłacą: wołów, krów za
nie ieden, niech się nie dziesięciu plag od BOGA spodziewa, ale tysiącznych. Arędarz żyd nie powinien parobka y dziwki Chrześcian trzymać, bo to niechrzest, bo to nie wierny: á czeladź Chrześcianie, Krwią Chrystusową od- O Ekonomicę mianowicie o Arędarzu.
kupieni, genus electum, Populus acquisitionis; bo się gorszą z żydowskich ceremonii y bluznierstwa; posty nie raz profanuią w swięta robią, na nabożeństwa iść nie maią wolności. A co naywiększa bywa Testamenti utriusq; carnalis connexio. Dołożyć y ten punkt w kontrakcie árędarzowi, aby bogatszemu poddanemu nie kredytował nad złotych 10. uboższemu nad 4 albo 5. Iezli to nie zapłacą: wołow, krow za
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 364
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
R. 1588 po Schizmatykach Unią z Kościołem Z. odnowił. 45 Hipacy Pociej, z Kasztelana Brzeskiego Metropolita Unit Zelosissimus Roku 1599. 46 Józef Welomin Rutski Herbu Wężyk, Rzymski Teolog, z Kalwina nawrócony in ritu Graeco, aby Greków wojował zelosissimus Unit, który u Klemensa VIII w Roku 1595 otrzymał aprobacją Dekretów względem odprawowania Ceremonii Cerkiewnych językiem Słowieńskim, pro Ditionibus Ruthenicis. 53 Jerzy Winnicki Herbu Sas, oraz Episkop Przemyski po Ro- Addytament o Rusi i Grekach
ku 1703 leży w laurze cały w Przemyślu, żarliwy Unit. Jan Borecki Anty-Metropolita, drugi Piotr Mohyła Anty-Metropolta po Rafale Korsaku Unicie, Wojewodzie Ziem Mołdawskich, który Kościół Z. Zofii w Kijowie
R. 1588 po Schizmatykach Unią z Kościołem S. odnowił. 45 Hipacy Pociey, z Kasztelana Brzeskiego Metropolita Unit Zelosissimus Roku 1599. 46 Iozef Welomin Rutski Herbu Wężyk, Rzymski Teolog, z Kalwina nawrocony in ritu Graeco, aby Grekow woiował zelosissimus Unit, ktory u Klemensa VIII w Roku 1595 otrzymał approbacyą Dekretow względem odprawowania Ceremonii Cerkiewnych ięzykiem Słowieńskim, pro Ditionibus Ruthenicis. 53 Jerzy Winnicki Herbu Sas, oraz Episkop Przemyski po Ro- Addytament o Rusi y Grekach
ku 1703 leży w laurze cały w Przemyślu, żarliwy Unit. Ian Borecki Anti-Metropolita, drugi Piotr Mohyła Anti-Metropolta po Rafale Korsaku Unicie, Woiewodzie Ziem Mołdawskich, ktory Kościoł S. Zofii w Kiiowie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 27
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Najś: Ciała swego w przaśnym Chlebie, nie w kwaśnym, gdyż wtedy Żydzi jako zawsze przaśny Chleb tylko pieką, jedzą, konserwują, a kwaśny precz wyrzucają; i Chrystus wtedy taki Chleb poświęcił. Nadto co więcej mówić na konwikcją Greków? inne materie Controversiarum z Grekami w dalszej tu pokażą się legendzie. Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Grekami TYTUŁ tej KSIĘGI TRZECI PODOBIEŃSTWO, POLUBIEŃSTWO. PODOBNE OBRZĄDKI, do miłości POCZĄTKI albo ŁACIŃSKICH i GRECKICH CEREMONII Stosowanie, skąd by być powinno w jedności UGRUNTOWANIE.
Niedarmo napisano, bo dawno docieczono, że similitudo morum, jest Conciliatrix amorum, alias, iż z podobieństwa, polubieństwo. Łacinnicy i Grecy zjednej
Nayś: Ciała swego w przaśnym Chlebie, nie w kwaśnym, gdyż wtedy Zydzi iako zawsze przaśny Chleb tylko pieką, iedzą, konserwuią, á kwaśny precz wyrzucaią; y Chrystus wtedy taki Chleb poświęcił. Nadto co więcey mowić na konwikcyą Grekow? inne materye Controversiarum z Grekami w dalszey tu pokażą się legendzie. Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Grekami TYTUŁ tey KSIĘGI TRZECI PODOBIENSTWO, POLUBIENSTWO. PODOBNE OBRZĄDKI, do miłości POCZĄTKI albo ŁACINSKICH y GRECKICH CEREMONII Stosowanie, zkąd by być powinno w iedności UGRUNTOWANIE.
Niedarmo napisano, bo dawno docieczono, że similitudo morum, iest Conciliatrix amorum, alias, iż z podobieństwa, polubieństwo. Łacinnicy y Grecy ziedney
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 30
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
in sequentibus pokaże się, podobnych. W oboch Obrządkach weryfikowało się, co Paweł Z. napisał do Efezów w Liście 4. Unus Dominus, una Fides, unum Baptisma. Zaczym Dysunitom dla odnowienia statecznej Unii, ciekawym dla Świętej a potrzebnej erudycyj przysłużę się, kiedy Łacińskich i Greckich, co większych i osobliwszych Kościelnych Ceremonii pokażę tu Paralellam, albo stosowanie i podobieństwo dwa wystawię Sióstr rodzonych portrety. Proszę Czytelniku tą Duchowną nie gardzić materią: nie mów z Studentami, że śmierdzi Zakrystyą; jak z aplikacją przeczytasz, doznasz, że to są dla rozumu twego perfumy przyjemne. Mazurowie, Dworacy, Wielkopolanie, światownisie po tej Legendzie, przestaną Grecko
in sequentibus pokaże się, podobnych. W oboch Obrządkach weryfikowało się, co Paweł S. napisał do Efezow w Liście 4. Unus Dominus, una Fides, unum Baptisma. Zaczym Disunitom dla odnowienia stateczney Unii, ciekawym dla Swiętey á potrzebney erudicyi przysłużę się, kiedy Łacińskich y Greckich, co większych y osobliwszych Kościelnych Ceremonii pokażę tu Paralellam, albo stosowanie y podobieństwo dwa wystawię Siostr rodzonych portrety. Proszę Czytelniku tą Duchowną nie gardzić materyą: nie mow z Studentami, że śmierdzi Zakrystyą; iak z applikacyą przeczytasz, doznasz, że to są dla rozumu twego perfumy przyiemne. Mazurowie, Dworacy, Wielkopolanie, światownisie po tey Legendzie, przestaną Grecko
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 31
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756