podczas samego narodzenia. Różność rozumienia pochodzi z niewiadomości krainy, z której byli trzej Królowie: Jeśli z Persyj przybyli we trzynaście dni po narodzeniu, ukazanie się gwiazdy znacznym czasu przeciągiem poprzedzić musiało dzień narodzenia: toż samo mówić choćby byli z Chaldej: X. Calmet sądzi: iż ci Królowie byli Mędrcowie Arabii pustej, albo Chaldajscy, albo z Mezopotamii, słowem z krajów leżących nad Eufratem, których albo obywatelem, albo sąsiadem był Balaam, który o gwiazdzie z Jakoba wzniść mającej prorokował. Przybyli zaś do Jeruzalem nie we dni 13 narodzeniu (to jest szóstego Stycznia jako Kościół Z. obchodzi to święto) ale 20, aibo 25, albo 30
podczas samego narodzenia. Różność rozumienia pochodzi z niewiadomości krainy, z ktorey byli trzey Królowie: Jeśli z Persyi przybyli we trzynaście dni po narodzeniu, ukazanie się gwiazdy znacznym czasu przeciągiem poprzedzić musiało dzień narodzenia: toż samo mówić choćby byli z Chaldey: X. Calmet sądzi: iż ci Królowie byli Mędrcowie Arabii pustey, albo Chaldayscy, albo z Mezopotamii, słowem z kraiow leżących nad Eufratem, których albo obywatelem, albo sąsiadem był Balaam, który o gwiazdzie z Jakoba wzniść maiącey prorokował. Przybyli zaś do Jeruzalem nie we dni 13 narodzeniu (to iest szóstego Stycznia iako Kościoł S. obchodzi to święto) ale 20, aibo 25, albo 30
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 173
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
podobne ewenta, które były, są, i zawsze będą, wolnej Opatrzności albo sprawiedliwości Boskiej skutkiem, pod rząd planet i gwiazd podpadały? Czyliż Bóg oczekiwać powinien na rewolucje luminarzów, aby kogo ukarał albo ubłogosławił? alboli Niebo nakręcac wspacznym obrotem, aby się akomodował nieodmiennie ich influksom? J dla tegoć Arabscy, Chaldajscy, Egipscy Astronomowie, od których wszystkie reguły wzięła Astrologia wieszczbiarska, bezbożnie Boską znosili Opatrzność, wszystkie skutki nieuchronnym influksom Nieba przypisując: nie mogąc inaczej swoich utrzymać predykcyj, tylko wolną Boską znosząc dyspozycją. Ależ i Chrześcijańskich Astrologów do tych błędów przywiodła wieszczbiarska nauka, jako świadczy De Schales. Iż śmiał Albumazar napisać: że
podobne ewenta, ktore były, są, y zawsze będą, wolney Opatrzności albo sprawiedliwości Boskiey skutkiem, pod rząd planet y gwiazd podpadáły? Czyliż Bog oczekiwáć powinien ná rewolucye luminarzow, áby kogo ukarał álbo ubłogosławił? álboli Niebo nakręcac wspacznym obrotem, áby się akkommodował nieodmiennie ich influxom? J dla tegoć Arabscy, Chaldayscy, Egypscy Astronomowie, od ktorych wszystkie reguły wzięła Astrologia wieszczbiarska, bezbożnie Boską znosili Opátrzność, wszystkie skutki nieuchronnym influxom Nieba przypisuiąc: nie mogąc inaczey swoich utrzymáć predykcyi, tylko wolną Boską znosząc dyspozycyą. Ależ y Chrześciańskich Astrologow do tych błędow przywiodła wieszczbiarska nauka, iáko swiadczy De Schales. Jż smiał Albumazar nápisáć: że
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 3
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
ostatek jeżeli się Genetliacka Astrologia urodziła z partykularnych w szczególności obserwacyj, a czemuż i teraz nie może służyć do partykularnych predykcyj. Nie mój to wymysł, ale godne świadectwo Seksta Empiryka lib: 1. Cap: 21. piszącego, iż ten miała początek u Chaldajczyków. Zasiedli na wysokiej gorze, jak jakiej spekule jedni Astrologowie Chaldajscy, obserwując gwiazd pozycje i obroty, a drudzy usilnie pilnowali rodzących Matek. J jak prędko się urodziło dziecko które, tak zaraz przez rozsadzonych posłańców, oznajmiali spekulatorom moment narodzenia. A spekulatorowie tym czasem kombinowali znaki Niebieskie, Planety i wschodzące gwiazdy. Tych potym dzieci wzrastających uważali konstytucją, naturę, obyczaje, tryb całego życia
ostatek ieżeli się Genetliacka Astrologia urodziła z partykularnych w szczegulności obserwacyi, á czemuż y teraz nie może służyć do partykularnych predykcyi. Nie moy to wymysł, ále godne swiadectwo Sexta Empiryka lib: 1. Cap: 21. piszącego, iż ten miałá początek u Chaldayczykow. Zasiedli ná wysokiey gorze, iák iákiey spekule iedni Astrologowie Chaldayscy, obserwuiąc gwiazd pozycye y obroty, á drudzy usilnie pilnowáli rodzących Matek. J iák prędko się urodziło dziecko ktore, ták zaraz przez rozsadzonych posłańcow, oznaymiali spekulatorom moment narodzenia. A spekulatorowie tym czasem kombinowali znaki Niebieskie, Planety y wschodzące gwiazdy. Tych potym dzieci wzrastaiących uważali konstytucyą, náturę, obyczaie, tryb cáłego życia
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 28
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743