Prawa Jego nieprzestąpili, dał osobliwą instrukcję, przestrogi, i informację, ut patet z Ksiąg Machabeyskich drugich cap; 2. lubo tey instrukcyisama Ieremiasza nie wspomina prophetia, znać że excidit.
Ten tedy Z. Prorok podczas fatalnego w Miasto ingresu Nieprzyjaciół, i ścinania, rabunku, palenia, czyli tyle znalazł u Chaldejczyków faworu i respektu, czyli cudem Boskim zasłaniającym ich oczy, wyprowadził z Domu Bożego in rapinam idącego, 1 Przybytek albo Namiot Mojżeszów, i Arkę Pańską 3. Ołtarz Kadzenia,, gdy największe i najmniejsze bogactwa, splendory, skarby, z Domu Bożego sacrilega zabierała manus, transportując do Babilonu wraz z Niewolników wielką liczbą.
Prawa Iego nieprzestąpili, dał osobliwą instrukcyę, przestrogi, y informacyę, ut patet z Kśiąg Machabeyskich drugich cap; 2. lubo tey instrukcyisama Ieremiasza nie wspomina prophetia, znać że excidit.
Ten tedy S. Prorok podczas fatalnego w Miasto ingresu Nieprzyiacioł, y ścinania, rabunku, palenia, czyli tyle znalazł u Chaldeyczykow faworu y respektu, czyli cudem Boskim zasłaniaiącym ich oczy, wyprowadził z Domu Bożego in rapinam idącego, 1 Przybytek albo Namiot Moyzeszow, y Arkę Pańską 3. Ołtarz Kadzenia,, gdy naywiększe y naymnieysze bogactwa, splendory, skarby, z Domu Bożego sacrilega zabierała manus, transportuiąc do Babylonu wraz z Niewolnikow wielką liczbą.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 116
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
do CHRYSTUSA, jako o tym racjocynują Dorotheus, Epiphanius, S. Thomas, Seranus, Rabini; Richardus á S. Victore, Rubertus, Canus, Ribera Mariana. Probatur ta sentencja i stąd, że cale z żadnego Textu Pisma S. non constat żeby Arka Pańska z innemi Depozytami, miała już po zburzeniu przez Chaldejczyków, w Domu Bożym restaurowanym znajdować się; ponieważ ani Ezechiel Prorok plantę tegoż Domu na reparacją od BOGA mający in Capitibus 41 et 42 różne specyfikując Naczynia Kościoła, o Arce nie wspomina. I Josefus Żydowin, twierdzi, że Rzymianie, Jeruzalem za Tytusa Cesarza horrende burząc, in Sancto Sanctorum nic nie zastali.
Żydzi
do CHRYSTUSA, iako o tym racyocynuią Dorotheus, Epiphanius, S. Thomas, Seranus, Rabini; Richardus á S. Victore, Rubertus, Canus, Ribera Mariana. Probatur ta sentencya y ztąd, że cale z żadnego Textu Pisma S. non constat żeby Arka Pańska z innemi Depozytami, miała iuż po zburzeniu przez Chaldeyczykow, w Domu Bożym restaurowanym znaydować się; ponieważ ani Ezechiel Prorok plantę tegoż Domu na reparacyą od BOGA maiący in Capitibus 41 et 42 rożne specyfikuiąc Naczynia Kościoła, o Arce nie wspomina. Y Iosephus Zydowin, twierdzi, że Rzymianie, Ieruzalem za Tytusa Cesarza horrende burząc, in Sancto Sanctorum nic nie zastali.
Zydzi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 116
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
rzucił, in hoc se tantum Virum praestans, zawsze alias Niewieściuch kądzielą się bawiący. Naostatek od Nabuchodo- o Rzeczypospolitej, którą zdobią Miasta Wielkie.
nozora Starszego Chaldejczyka, i od Cjaraksa Medejczyka wzięte podczas dobrej chwili Niniwitów w murach ufających, Teste Diodoro Siculo, cale i ż gruntu zrujnowane, cum tranślatione Imperii Monarchici do Chaldejczyków, jako w wielu czytam Autorach i Tłumaczach Świętego Tekstu. Po zrujnowaniu NINIWY, inne Miasto ex ruderibus tamtego fundowane nad Tybrem rzeką, z Zamkiem znacznym nomine novo Musul od Turków nazwane, od Babilonii cerazniejszej, vulgo Bagadat leżące in spatio trzydniowej podroży, Taste Kirchero.
NANKING, czyli MANKIN w Chinach w Królestwie Nanking,
rzucił, in hoc se tantum Virum praestans, záwsze alias Niewieściuch kądzielą się bawiący. Naostatek od Nabuchodo- o Rzeczypospolitey, ktorą zdobią Miasta Wielkie.
nozora Starszego Chaldeyczyka, y od Cyaraxa Medeyczyka wzięte podcżas dobrey chwili Niniwitow w murach ufaiących, Teste Diodoro Siculo, cale y ż gruntu zruynowane, cum tranślatione Imperii Monarchici do Chaldeyczykow, iako w wielu czytam Autorach y Tłumaczach Swiętego Textu. Po zruynowaniu NINIWY, inne Miasto ex ruderibus tamtego fundowane nad Tybrem rzeką, z Zamkiem znacznym nomine novo Musul od Turkow nazwane, od Babylonii ceraznieyszey, vulgò Bagadat leżące in spatio trzydniowey podroży, Taste Kirchero.
NANKING, czyli MANKIN w Chinach w Krolestwie Nanking,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 421
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wybawił Gedeon Wódz Piąta opresja na Hebrajczyków dopuszczona za Bałwochalstwo, Dimiseruntque Dominum. et non coluerunt eum. Iudic 10. Za co byłi lat 18 w ręku Ammonitów i Filistynów, aż od Jeftego Wodza wybawieni. Ta Niewola incidit in Annum Mundi. 2798. Szósta tandem najdłuższa była Servitus, bo lat 70 w Babilonii u Chaldejczyków, w której Król Sedecias, oczy mu wprzód wyłupiwszy, Dzieci wygubiwszy, z poddanemi wzięty od Nabuchodonozora Króla Babilońskiego, JERUZALEM zburzone, spalony Kościół: Et succendit Domum Domini, zabrane Naczynia Kościelne, Roku od Stworzenia Świata 3414. Tandem tej Niewoli imposuit Coronidem Król Perski; ale non Coronam, bo od tego czasu Żydzi
wybawił Gedeon Wodz Piąta oppresya na Hebrayczykow dopuszczona za Bałwochalstwo, Dimiseruntque Dominum. et non coluerunt eum. Iudic 10. Za co byłi lat 18 w ręku Ammonitow y Filistynow, aż od Iephtego Wodza wybawieni. Ta Niewola incidit in Annum Mundi. 2798. Szosta tandem naydłuższa była Servitus, bo lat 70 w Babylonii u Chaldeyczykow, w ktorey Krol Sedecias, oczy mu wprzod wyłupiwszy, Dzieci wygubiwszy, z poddanemi wzięty od Nabuchodonozora Krola Babylońskiego, IERUZALEM zburzone, spalony Kościoł: Et succendit Domum Domini, zabrane Naczynia Kościelne, Roku od Stworzenia Swiata 3414. Tandem tey Niewoli imposuit Coronidem Krol Perski; ale non Coronam, bo od tego czasu Zydzi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1065
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, et quaerent Dominum Deum suum, et David Regem suum: tojest Mesjasza Syna Dawidowego, jako tłumaczą Ojcowie SS, i sami Żydzi u Piotra Galatina, z Żyda Chrześcijanina, dobrego i uczonego.
Trzecia probacja, Ezechiel Prorok mówi w Rozdziale 21 26 Aufer Cidarym, tolle Koronam Judzkiej Familii, et quidem tolle 1 przez Chaldejczyków, 2 przez Greków, 3 przez Heroda i Rzymianów, w który czas przez Hirkana od Żydów cale Korona przeniesiona. Dalej mówi tamże BÓG przez tegoż Proroka w wierszu 27 Et hoc non factum est, donec veniret, cuius est iudiciam, et tradam ei; tojest Mesjaszowi Chrystusowi, który miał przyjść, i przyszedł
, et quaerent Dominum Deum suum, et David Regem suum: toiest Messiasza Syna Dawidowego, iako tłumaczą Oycowie SS, y sami Zydzi u Piotra Gálatina, z Zyda Chrześcianiná, dobrego y uczonego.
Trzecia probacyá, Ezechiel Prorok mowi w Rozdziále 21 26 Aufer Cidarim, tolle Coronam Iudzkiey Familii, et quidem tolle 1 przez Chaldeyczykow, 2 przez Grekow, 3 przez Heroda y Rzymianow, w ktory czas przez Hirkana od Zydow cále Korona przeniesiona. Daley mowi tamże BOG przez tegoż Proroka w wierszu 27 Et hoc non factum est, donec veniret, cuius est iudiciam, et tradam ei; toiest Messiaszowi Chrystusowi, ktory miał przyiść, y przyszedł
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1082
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
będzie Abominatio desolationis, to przez Żydów samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzów za Titusa; według Tłumaczów Pisma Z. A ta ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Żydzi obiecują restaurację i restytucję Jerozolimy, bo choć który Prorok o tej restauracyj namienia, rozumie się, albo restauracja Jerozolimy od Chaldejczyków zburzonej, albo o restauracyj Duchownej, że z Chrześcijan będzie Prawowiernych zbudowana w Niebie na wieczne czasy.
Na te Danielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc sko[...] winkowani od Chrześcijan, takiego zażywają wykrętu, że Tygodnie te lata nie wyszły jeszcze, bo znaczą nie tygodnie dni, albo lat, ale tygodnie Jubileuszów (o czym
będzie Abominatio desolationis, to przez Zydow samych za Cestiusa Starosty, to przez Rzymskich żołnierzow zá Titusa; według Tłumaczow Pisma S. A tá ruina ma trwać usque ad consummationem. Zaczym nie słusznie sobie Zydzi obiecuią restauracyę y restytucyę Ierozolimy, bo choć ktory Prorok o tey restauracyi namienia, rozumie się, álbo restaurácya Ierozolimy od Chaldeyczykow zburzoney, albo o restauracyi Duchowney, że z Chrześcian będzie Prawowiernych zbudowaná w Niebie na wieczne czásy.
Na te Dánielowe Hebdomadas siedmdziesiąt, Rabini wykrętni będąc zko[...] winkowani od Chrześcián, takiego zażywaią wykrętu, że Tygodnie te latá nie wyszły ieszcze, bo znaczą nie tygodnie dni, álbo lat, ale tygodnie Iubileuszow (o czym
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1085
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
drugą miedzianą, aby pierwsza od wody, inquantumby nie była zachowana, ta druga ucalała z Pismem na oboch położonym, całą Astronomię Katalog Osób wiadomości godnych.
różne inventa, artes, secreta Ekonomiczne zawierającym, (stały te Kolumny w Azyj za Józefa Żydowina według Kirchera in Arca Nòę) A tak od Hebrajczyków, do Chaldejczyków i Egipcjanów poszła Astronomiczna nauka per communicationem et successionem.
ABDIAS pierwszy Babilonu Miasta Biskup, jeden z Uczniów Chrystusowych 72. liczby, kolega ich; których Sixtus Senensis w Bibliotece Świętych Ojców wspomina. A Szentywani w Katalogu Uczniów tychże Chrystusowych (jakąś mając rację) pominął go 71 tylko rachując. Pisał ten Święty Biskup Żywoty
drugą miedzianą, aby pierwsza od wody, inquantumby nie była zachowana, ta druga ucalała z Pismem na oboch położonym, całą Astronomię Katalog Osob wiadomości godnych.
rożne inventa, artes, secreta Ekonomiczne zawieraiącym, (stały te Kolumny w Azyi za Iozefa Zydowina według Kirchera in Arca Nòę) A tak od Hebrayczykow, do Chaldeyczykow y Egypcyanow poszła Astronomiczna nauka per communicationem et successionem.
ABDIAS pierwszy Babylonu Miasta Biskup, ieden z Uczniow Chrystusowych 72. liczby, kollega ich; ktorych Sixtus Senensis w Bibliotece Swiętych Oycow wspomina. A Szentywani w Katalogu Uczniow tychże Chrystusowych (iakąś maiąc racyę) pominął go 71 tylko rachuiąc. Pisał ten Swięty Biskup Zywoty
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 565
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
tak wielkiego Gościa w Rzymie odpowiedziano kwestią: Ze nigdy w Rzymie nie była Herezja. Tenże Cesarz Z. nalegał na Benedykta VIII, aby ten zwyczaj śpiewania Credo w Kościołach Francuskich i Niemieckich potwierdzono: odtąd i w Rzymie śpiewano. Idem.
Notandum i to, że Maronitów Katolików koło Libanu w Fenicyj, Nestorianów albo Chaldejczyków, Ormianów, Jakobitów, Grecy nie nawidzą, tak jak Łacinników.
Którzy za, albo przeciw Unii pisali?
Eneasz Biskup Paryski wydał książkę przeciw Schizmie fundamentalną, i dał czytać Karolowi Łysemu Cesarzowi Królowi Francuskiemu. Addytament o Rusi i Grekach
Teodorus Balsamon Patriarcha Antioski szarpacz Unii Świętej: Nicefor zaś Blemmidas Archimandryta Carogrodzki jej Defensor.
tak wielkiego Gościa w Rzymie odpowiedziano kwestyą: Ze nigdy w Rzymie nie była Herezya. Tenże Cesarz S. nalegał na Benedykta VIII, aby ten zwyczay spiewania Credo w Kościołach Francuskich y Niemieckich potwierdzono: odtąd y w Rzymie spiewano. Idem.
Notandum y to, że Maronitow Katolikow koło Libanu w Fenicyi, Nestorianow albo Chaldeyczykow, Ormianow, Iakobitow, Grecy nie nawidzą, tak iak Łacinnikow.
Ktorzy za, albo przeciw Unii pisali?
Eneasz Biskup Paryski wydał ksiąszkę przeciw Schizmie fundamentalną, y dał czytać Karolowi Łysemu Cesarzowi Krolowi Francuskiemu. Addytament o Rusi y Grekach
Theodorus Balsamon Patryarcha Antioski szarpácz Unii Swiętey: Nicefor zaś Blemmidas Archimandryta Carogrodzki iey Defensor.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 28
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Świata, według Ruperta i Abulensa. Mieli Żydzi Kościołów publicznych trzy, pierwszy Salomonów w Jeruzalem, a ten właściwy z Bożej dyspozycyj i planty, drugi w Samaryj, trzeci w Heliopolu Mieście Egipskim, który zwali Onion od Oniona Fundatora, zburzony od Tytusa, tak, jak i Jerozolimski. Wyśmiani byli Żydzi od Pogan, Chaldejczyków, Idumeów, Moabitów, Ammonitów, i od Juwinalisa Satyryka za obserwowanie tak ściśle Sabaszu, nazwiskiem Sabataryj: Deriserunt Sabbata eius, Jeremiasz Trenor: cap: 1. 7. W święta swoje, aż do szóstej, to jest do Całego świata, praecipue o JUDEI
Południa potraw nie kosztowali, Actor. 2. 15
Swiata, według Ruperta y Abulensa. Mieli Zydźi Kościołow publicznych trzy, pierwszy Salomonow w Ieruzalem, a ten właściwy z Bożey dyspozycyi y planty, drugi w Samárii, trzeci w Heliopolu Mieście Egypskim, ktory zwali Onion od Oniona Fundatora, zburzony od Tytusa, tak, iak y Ierozolimski. Wyśmiani byli Zydzi od Pogan, Chaldeyczykow, Idumeow, Moabitow, Ammonitow, y od Iuwinalisa Satyryka za obserwowanie tak ściśle Sabaszu, nazwiskiem Sabbatarii: Deriserunt Sabbata eius, Ieremiasz Threnor: cap: 1. 7. W swięta swoie, aż do szostey, to iest do Całego świata, praecipuè o IUDEI
Południa potraw nie kosztowali, Actor. 2. 15
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 481
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
się przejzrzeć w Rozdziale dziesiątym Księgi pierwszej Liwiusza, jakim fortelem, jeden Horacjusz, trzech Kurcjuszów zażył, i zgubił, a zatym jako przed tym wymyślne, i przypadkowe sposoby, niebrały estymacyj Kawalerskiej cnocie, tak i teraz w pół samego ognia Marsowego znać Kawalera. Niemógł nikt sromotniej zginąć, jako waleczny Ninus Monarcha Chaldejczyków, Roku 1908 od Stworzenia świata panujący, zezwoliwszy na usilną Zony prośbę, aby Jej na pięć dni Panowanie ustąpione było w tych pozwolonych sobie dniach Semiramis Zona Jego, do więzienia wtrącić go i zabić kazała. Otto trzeci, Rzymski Cesarz, ten, co nawiedzając Grób Z. Wojciech, Bolesławowi Książęciu na ten czas Polskiemu
się przeyzrzeć w Rozdziale dziesiątym Xięgi pierwszey Liwiusza, iákim fortelem, ieden Horacyusz, trzech Kurcyuszow zażył, y zgubił, á zátym iako przed tym wymyślne, y przypadkowe sposoby, niebráły estymacyi Káwalerskiey cnocie, ták y teraz w puł samego ognia Marsowego znać Káwalera. Niemogł nikt sromotniey zginąć, iáko wáleczny Ninus Monárcha Chaldeyczykow, Roku 1908 od Stworzenia świáta pánuiący, zezwoliwszy ná usilną Zony proźbę, áby Jey ná pięć dni Pánowanie ustąpione było w tych pozwolonych sobie dniach Semiramis Zona Jego, do więzienia wtrącić go y zábić kázała. Otto trzeci, Rzymski Cesarz, ten, co náwiedzaiąc Grob S. Woyciech, Bolesławowi Xiążęciu ná ten czas Polskiemu
Skrót tekstu: GarczAnat
Strona: 171
Tytuł:
Anatomia Rzeczypospolitej Polskiej
Autor:
Stefan Garczyński
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1753
Data wydania (nie wcześniej niż):
1753
Data wydania (nie później niż):
1753