. Co do Eksperiencjej i Historyj. Pierwsza Roku 1657. przed Narodzeniem się Chrystusa Pana/ pokazał się Kometa w Rybach znaku Niebieskim. Potymnastąpił potop Generalny.
Druga. Po potopie w lat 288. widziany był Kometa w Koziorożcu w Egipcie/ gdzie potym Sprawiedliwość Boska pokonfodowała języki Babilończyków.
Trzecia. Anno mundi 2018. widzieli Chaldejczykowie Kometę w Baranie/ potym nastąpił głód/ i drogość wielka.
Czwarta. Roku 17. po Narodzeniu CHrystusa Pana/ pokazał się Kometa w Baranie/ nastąpiła śmierć Augusta Cesarza.
Piąta. Roku 130. był Kometa w Wodniku/ nastąpiło trzęsienie ziemie.
Szósta. Roku 145. w tymże znaku/ było potym trzęsienie
. Co do Experyencyey y Historyi. Pierwsza Roku 1657. przed Národzeniem się Chrystusá Páná/ pokazał się Kometá w Rybách znáku Niebieskim. Potymnastąpił potop Generálny.
Druga. Po potopie w lat 288. widźiány był Kometá w Koźiorożcu w Egiptćie/ gdźie potym Spráwiedliwość Boska pokonfodowáłá ięzyki Babilończykow.
Trzećia. Anno mundi 2018. widźieli Cháldeyczykowie Kometę w Báránie/ potym nástąpił głod/ y drogość wielka.
Czwarta. Roku 17. po Národzeniu CHrystusá Páná/ pokazał się Kometá w Báránie/ nástąpiłá śmierć Augustá Cesarzá.
Piąta. Roku 130. był Kometá w Wodniku/ nastąpiło trzęśienie źięmie.
Szosta. Roku 145. w tymże znáku/ było potym trzęśienie
Skrót tekstu: CiekAbryz
Strona: B2v
Tytuł:
Abryz komety z astronomicznej i astrologicznej uwagi
Autor:
Kasper Ciekanowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astrologia, astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
nazywa się FIRMAMENTUM, jako twierdzą Dziewiąte Niebo, primum Mobile. które się rusza, i obraca, i Nieba inne za sobą ciągnie Motu Raptûs: Jedenaste Niebo Najwyższe Empyrejskie Caelum Caelorum, Boskiej rezydencyj, Aniołów, i Świętych destynowane. Ale te wyliczone Nieba potiores Matematycy nie Niebami, ale Ordynes Caelestes nazywają. Egipcjanie i Chaldejczykowie trzymali, że jest Płanet 7. tyle też Nieb dla nich naznaczając; Ośme Niebo kładą Firmament, dla innych Gwiazd, które primum Mobile 12. wszstkie za sobą ciągnie Luminarze mianowali Hyparchus 9 Nieb, inni Dziesięć assignant: Recentiores trzy tylko: Ereum, Sydereum Empyreum, i ta najlepsza dywizja.
Wracam się jeszcze ád
nazywa się FIRMAMENTUM, iako twierdzą Dziewiąte Niebo, primum Mobile. ktore się rusza, y obraca, y Nieba inne za sobą ciągnie Motu Raptûs: Iedenaste Niebo Naywyższe Empyreyskie Caelum Caelorum, Boskiey rezydencyi, Aniołow, y Swiętych destynowane. Ale te wylicżone Nieba potiores Matematycy nie Niebami, ale Ordines Caelestes nazywaią. Egypcyanie y Chaldeyczykowie trzymali, że iest Płanet 7. tyle też Nieb dla nich naznaczaiąc; Osme Niebo kładą Firmament, dla innych Gwiazd, ktore primum Mobile 12. wszstkie za sobą ciągnie Luminarze mianowali Hypparchus 9 Nieb, inni Dziesięć assignant: Recentiores trzy tylko: Aereum, Sydereum Empyreum, y ta naylepsza dywizya.
Wracam się ieszcze ád
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 163
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
: Hebrajczykowie zapatrzywszy się na pierwsze Świata założenie, którego ciemności dzień uprżedzali też zaraz ciemności, Zachodem Słońca niby reputando, DZIEŃ POLITYCZNY od Zachodu Słońca zaczynali Za Hebrajczykami poszli Ateńczykowie, Włosi; Sycylijczykowie, Maltenczykowie, Astronomi, i inni Insulani, alias na bliskich Wyspach mieszkający, zażywający Zegaru, ad Occasum wybijającego godzin 24. Chaldejczykowie, czyli Babilonczykowie (bo to jedno) DZIEŃ NATURALNY, poczynają od Wschodu Słońca, aż do drugiego Wschodu. Co i Norymberg. Miasto, po dziś dzień obserwuje. Egipcjanie, Arabczykowie, Starożytni Umbrowie, Włoski Naród, od Południa DZIEŃ NATURALNY zaczynali, a Rzymianie Starzy od Pułnocy jako też Kościelni Suputatores. DZIEŃ na
: Hebráyczykowie zapatrzywszy się na pierwsze Swiatá założenie, ktorego ciemności dzień uprżedzali też záraz ciemności, Záchodem Słońca niby reputando, DZIEN POLITYCZNY od Zachodu Słońcá zaczynali Za Hebrayczykami poszli Atenczykowie, Włosi; Sycyliyczykowie, Maltenczykowie, Astronomi, y inni Insulani, alias na bliskich Wyspach mieszkaiący, zażywaiący Zegaru, ad Occasum wybiiáiącego godzin 24. Chaldeyczykowie, czyli Babylonczykowie (bo to iedno) DZIEN NATURALNY, poczynaią od Wschodu Słońca, aż do drugiego Wschodu. Co y Norymberg. Miasto, po dziś dzień obserwuie. Egypcyanie, Arabczykowie, Starożytni Umbrowie, Włoski Narod, od Południa DZIEN NATURALNY zaczynali, a Rzymianie Starzy od Pułnocy iako też Kościelni Supputatores. DZIEN na
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 186
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Góry Kaukazu. Ale i ten wykręt głupich Bachorów, Geografii i Kronik nieznających, może konwinkować, a nie mądrych Chrześcijan: bo żaden Georaf tego nie pisze, ani Peregrynant świadczy, choć świata najmniejszy zlustrowali cum particularitatibus kącik. Kronikarze eksprese świadczą, że te specyfikowane od Rabina Salomona Kraje, trzymali, to Asyryiczykowie, to Chaldejczykowie, to Medowie, to Persowie, to Aleksander Wielki, to Grecy, to naostatek Turej: A Żydzi chórze inter tantos strepitus armorum, czyby tam wysiedzieli z swoim Królem? Czemu ten Król stamtąd nie wyjdzie? nie odbierze Ziemi swojej? Tyle lat za górami, jak u BOGA za drzwiami siedzący powinien się
Gory Kaukazu. Ale y ten wykręt głupich Bachorow, Geografii y Kronik nieznaiących, może konwinkowáć, á nie mądrych Chrześcian: bo żaden Georaf tego nie pisze, ani Peregrynant świádczy, choć świata naymnieyszy zlustrowali cum particularitatibus kącik. Kronikarze expresè świádczą, że te specyfikowane od Rabina Salomoná Kraie, trzymali, to Asyryiczykowie, to Cháldeyczykowie, to Medowie, to Persowie, to Alexander Wielki, to Grecy, to naostátek Turey: A Zydzi chorze inter tantos strepitus armorum, czyby tam wysiedzieli z swoim Krolem? Czemu ten Krol ztamtąd nie wyidzie? nie odbierze Ziemi swoiey? Tyle lat za gorami, iák u BOGA za drzwiámi siedzący powinien się
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1083
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, i Antyliban. Jest Maronitów Kolegium w Rzymie sub cura OO Jezuitów: odprawują językiem Chaldejskim, Ceremonią Grecką, z tą jednak dystynkcją, że in Azymo Pane, jak Łacinnicy.
3. NESTORIANIE, idą za Nestora Herezjarchy nauką, mając go za Świętego: Bardzo obszerne aż do Indii obsiedli Kraje; inaczej się zowią Chaldejczykowie. Patriarchę swego mają Babilońskiego, który się zowie Catholicum, tojest Universalem, teste Strozza, którego Katedra w Mosul, olim Niniwe Mieście. Taż Sekta w Państwach Prezbytera Jana, albo Imperatora Abysyńskiego rozszerzyła się.
4. JACOBITE, poszli od niejakiego Jakuba Syryiczyka, Ucznia Eutychesa i Dioskora Herezjarchów, rozsiewaczów błędu w Azyj
, y Antiliban. Iest Maronitow Kollegium w Rzymie sub cura OO Iezuitow: odprawuią ięzykiem Chaldeyskim, Ceremonią Grecką, z tą iednak dystynkcyą, że in Azymo Pane, iak Łacinnicy.
3. NESTORYANIE, idą za Nestora Herezyarchy nauką, maiąc go za Swiętego: Bardzo obszerne aż do Indii obsiedli Kraie; ináczey się zowią Chaldeyczykowie. Patryarchę swego maią Babilońskiego, ktory się zowie Catholicum, toiest Universalem, teste Strozza, ktorego Katedra w Mosul, olim Niniwe Mieście. Taż Sekta w Państwach Prezbytera Iana, albo Imperatora Abysyńskiego rozszerzyła się.
4. IACOBITAE, poszli od nieiakiego Iákuba Syryiczyka, Ucznia Eutychesa y Dioskora Herezyarchow, rozsiewaczow błędu w Azyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1147
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Czarnokiestwie.
z Imienia swego czciciel gwiazd, albo upatrzacz onychże, według wykładu Arystotelesa, czyli Stella vivens, według Grzegorza Turoneńskiego: czyli też syn Chama, jako drudzy piszą, czyli sam Cham, od obcych i pogańskich Narodów Zoroastem nazwany. Od tego Chama czyli Mezraima, czyli Zoroastra nauczyli się Egipcjanie, Chaldejczykowie, Persowie Czarnoksięskiej nauki według Autorów. Syn jego Chus od zidów, a od świeckich Autorów także Zoroastes nazwany. A tego syn Nemród Bałwochwalca także Czarnoksiężnik. Pierwszy tedy ów, czyli drugi syn jego Zoroastes był Królem Baktrianów Nacyj w Persyj się znajdującej, panujący czterysta latami przed Trojanczyków wojną, który ogniem Niebieskim jest
Czarnokiestwie.
z Imienia swego czciciel gwiazd, albo upatrzacz onychże, według wykładu Arystotelesa, czyli Stella vivens, według Grzegorza Turoneńskiego: czyli też syn Chama, iáko drudzy piszą, czyli sam Cham, od obcych y pogańskich Narodow Zoroastem nazwany. Od tego Chama czyli Mezraima, czyli Zoroastra nauczyli się Egypcyanie, Chaldeyczykowie, Persowie Czarnoksięskiey nauki według Autorow. Syn iego Chus od źydow, á od swieckich Autorow także Zoroastes nazwany. A tego syn Nemrod Báłwochwalca także Czarnoksiężnik. Pierwszy tedy ow, czyli drugi syn iego Zoroastes był Krolem Baktryanow Nacyi w Persyi się znayduiącey, panuiący czterysta látámi przed Troianczykow woyną, ktory ogniem Niebieskim iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 219
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, jednę w otcie zmacerowawszy, (bo ten je miękczy) Antoniuszowi swemu dylektowi dała wypić za najzdrowszy kordiał; druga dostała się na kulczyki, albo zausznicę Wenerze do Rzymu, dwa kroć sto czterdzieści tysięcy sestercjów estymowana.
To też o kamieniach notandum, co Pineda Autor z Arabskiej Księgi o rzeczach Salomona napisanej powiada, że Chaldejczykowie to twierdzili, iż Salomon Król mając się kompać czyli umywać w Jordanie rzece, gdy pierścień z pewnym drogim kamieniem dał swoim trzymać metresom, one ów pierścien w wodę rzuciwszy, wszystką Salomona utopiły -mądrość Ale i nie topiąc sygnetu, jak Adama, tak jego zgubił faemineus sexus. Platina Autor w życiu Pawła III. Papieża
, iednę w otcie zmacerowawszy, (bo ten ie miękczy) Antoniuszowi swemu dilektowi dała wypić za nayzdrowszy kordyał; druga dostała się na kulczyki, albo zausznicę Wenerze do Rzymu, dwa kroć sto czterdzieści tysięcy sestercyow estymowana.
To też o kamieniach notandum, co Pineda Autor z Arabskiey Księgi o rzeczach Salomona napisaney powiada, że Chaldeyczykowie to twierdzili, iż Salomon Krol maiąc się kompać czyli umywać w Iordanie rzece, gdy pierścień z pewnym drogim kamieniem dał swoim trzymać metresom, one ow pierscien w wodę rzuciwszy, wszystką Salomona utopiły -mądrość Ale y nie topiąc sygnetu, iak Adama, tak iego zgubił faemineus sexus. Platina Autor w życiu Pawła III. Papieża
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 348
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
teraz rozumiem ma być drukowany, ile rzecz potrzebna do prędszego znalezienia tekstu świętego w Greckiej Biblii.
Nie poślednie i to o Piśmie Świętym notandum, iż ma w sobie Idiotismos, alias prostość terminów i własność w Hebrajskim i Greckim języku, co wiedzieć należy ad excusandum albo ad explicandum. Jakoto że Hebrajczykowie, Grecy, Chaldejczykowie księgi swe zaczynają à particulis Et, Autem, Igitur, Ergo, jakoby coś przedtym mówili, albo pisali. 2do Wiedzieć potrzeba, że Greccy i Łacińscy Tłumacze często hebraeizant, stył i phrases Żydowskie obserwując i często solecismy pisząc, mówi Z: Hieronim, a to dla rzetelnej eksplikacyj. 3tio Hebrajczykowie nie wszytkie mają casus
teraz rozumiem ma bydź drukowany, ile rzecz potrzebna do prętszego znalezienia textu swiętego w Greckiey Biblii.
Nie poślednie y to o Pismie Swiętym notandum, iż ma w sobie Idiotismos, alias prostość terminow y własność w Hebrayskim y Greckim ięzyku, co wiedzieć należy ad excusandum albo ad explicandum. Iakoto że Hebrayczykowie, Grecy, Chaldeyczykowie księgi swe zaczynaią à particulis Et, Autem, Igitur, Ergo, iakoby coś przedtym mowili, albo pisali. 2do Wiedzieć potrzeba, że Greccy y Łacińscy Tłumacze często hebraeizant, stył y phrases Zydowskie obserwuiąc y często solecismy pisząc, mowi S: Hieronim, á to dla rzetelney explikacyi. 3tio Hebrayczykowie nie wszytkie maią casus
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 597
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w jednym Volumen jego genuina praca, w drugim suppositia. Napisał 5 ksiąg de Consideratione do Eugeniusza III quondam Ucznia swego. Umarł Roku 1153 20 Sierpnia.
BEROSUS Chaldejczyk Astrolog i Historyk od Ateńczyków w Szkole publicznej statuą uwenorowany z językiem złotym, iż ich uczył po Chaldejsku mówić, i umieć Astronomią, którą scjencję najlepiej umieli Chaldejczykowie. Jedni jemu, drudzy komu innemu 5 ksiąg Antiquitatum Chaldaicarum przypisują. Był tej powagi i charakteru u Chaldcyczyków, co Kapłani u Egipcjanów; alias był publiczny Annalium Annotator, dzieje Królów opisujący, i u siebie konserwujący publiczne Archivum, jako świadczy Metasthenes in libro de Iudiciis temporum. Żył po stworzeniu świata Roku 3460, czyli
w iednym Volumen iego genuina praca, w drugim suppositia. Napisał 5 ksiąg de Consideratione do Eugeniusza III quondam Ucznia swego. Umarł Roku 1153 20 Sierpnia.
BEROSUS Chaldeyczyk Astrolog y Historyk od Atenczykow w Szkole publiczney statuą uwenorowany z ięzykiem złotym, iż ich uczył po Chaldeysku mowić, y umieć Astronomią, ktorą scyencyę naylepiey umieli Chaldeyczykowie. Iedni iemu, drudzy komu innemu 5 ksiąg Antiquitatum Chaldaicarum przypisuią. Był tey powagi y charakteru u Chaldcyczykow, co Kapłani u Egypcyanow; alias był publiczny Annalium Annotator, dzieie Krolow opisuiący, y u siebie konserwuiący publiczne Archivum, iako swiadczy Metasthenes in libro de Iudiciis temporum. Zył po stworzeniu swiata Roku 3460, czyli
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 603
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Ale jako nowi Obywatele tam przybywać Poczęli z Kir, czy Syr Kraju w Medii lezącego, Kiria, to Syria zwać się poczęła. Wielorako bierze się SYRIA, to Syria Damaści, leżąca koło Damaszku Miasta, to Syria Sobal, albo Sebal krążąca koło miejsca tego imienia, to Syria Cirenen w Medii. Zawojowali Syryiczyków Chaldejczykowie, podlejsi tylko zostali się w Miastach. Stąd to była ona sławna matrona, krwią płynąca, wspomniana w Ewangelii, dotknięciem szaty Chrystusowej uzdrowiona; zwana Syrofaenisa, iż na pograniczu Syryj i Fenicji urodzona. Syryiczykowie fortunę za Boginię czcili, skłonni byli do śmiechu i skomatów, albo uszczypliwej mowy, w ogrodach i jarzynach się
. Ale iako nowi Obywatele tam przybywać poczeli z Kir, czy Syr Kraiu w Medii lezącego, Kirya, to Syria zwać się poczęła. Wielorako bierze się SYRIA, to Syria Damasci, leżącá koło Damaszku Miasta, to Syria Sobal, albo Sebal krążąca koło mieysca tego imienia, to Syria Cirenen w Medii. Zawoiowali Syryiczyków Chaldeyczykowie, podleysi tylko zostali się w Miastach. Ztąd to była ona sławna matrona, krwią płynąca, wspomniana w Ewangelii, dotknięciem szaty Chrystusowey uzdrowiona; zwana Syrophaenisa, iż na pograniczu Syrii y Fenicii urodzona. Syryiczykowie fortunę za Boginię czcili, skłonni byli do śmiechu y skommátow, albo uszczypliwey mowy, w ogrodach y iarzynach się
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 460
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756