zemstę i z niej pociechę i około tego wszystka dusza się bawi, a wyobrazenie niebezpieczeństwa zostaje na stronie. 57. Czemu Cholerykowi myśli przychodzą do cholery wiodące? Gdzie jakiego więcej humoru takich fantazyj więcej które się z nim łączą, za fantazyją zaś idą myśli, a u Choleryków więcej cholery, dla tego i więcej wyobrazenia cholerycznego na fantazyj. 57. Czemu drzewo nie czuje boleści ani radości? Ze zmyślów rodzą się wyobrazenia na fantazyj, te wzbudzają apetyt, który iż jest niejaką ręką duszy, dusza przezeń wnętrznościami rusza, a zatym i humory wdzięczne albo przykre powstają które lubość i rozkosz, albo boleść czynią, a tego w drzewie nie
zemstę y z niey poćiechę y około tego wszystká duszá się báwi, á wyobrázenie niebespieczeństwa zostaie ná stronie. 57. Czemu Cholerykowi myśli przychodzą do cholery wiodące? Gdzie iákiego więcey humoru tákich fántázyi więcey ktore się z nim łączą, zá fántázyią záś idą myśli, á u Cholerykow więcey cholery, dla tego y więcey wyobrázęnia cholerycznego na fántázyi. 57. Czemu drzewo nie czuie boleśći áni rádośći? Ze zmyslow rodzą się wyobrázęnia na fántázyi, te wzbudzáią áppetyt, ktory iż iest nieiáką ręką duszy, dusza przezeń wnętrznośćiámi rusza, a zátym y humory wdzięczne albo przykre powstáią ktore lubość y roskosz, álbo boleść czynią, á tego w drzewie nie
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 281
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692