i sami ad extollentiam animi mieli inklinację, i na Nemroda Wodza swego i Pryncypał, obracając oko potężnego, jako mu sam Tekst Święty Genesis cap: 10 przypisuje: Nemród caepit ese potens, a zaś LXX. alias siedmdziesiąt Tłumaczów czytając: Caepit ese Gigas, oni też podobnym uarmowawszy serce Heroizmem, Światu chcieli się pokazać chwalebnemi. Dlaczego szukając vanam laudem, takowe między sobą uchewalili laudum; venite fabricemus nobis Civitatem cuius culmen pertingat ad caelum; a zaś Chaldejska wersja większą im jeszcze przyznaje presumpcją: Cuius caput extendatur ad apicem Caeli. Dalej mówią: Celebremus nomennostrum, antequam dividomur inuniversas terras Potym zgodnym wszystkich zdaniu, Manum operi admoventes, Miasto wielkie
y sami ad extollentiam animi mieli inklinacyę, y na Nemroda Wodza swego y Pryncypał, obracaiąc oko potężnego, iako mu sam Text Swięty Genesis cap: 10 przypisuie: Nemrod caepit ese potens, a zaś LXX. alias siedmdziesiąt Tłumaczow czytaiąc: Caepit ese Gigas, oni też podobnym uarmowawszy serce Heroizmem, Swiatu chcieli się pokazać chwalebnemi. Dlaczego szukaiąc vanam laudem, takowe między sobą uchewalili laudum; venite fabricemus nobis Civitatem cuius culmen pertingat ad caelum; a zaś Chaldeyska wersya większą im ieszcze przyznaie presumpcyą: Cuius caput extendatur ad apicem Caeli. Daley mowią: Celebremus nomennostrum, antequam dividomur inuniversas terras Potym zgodnym wszystkich zdaniu, Manum operi admoventes, Miasto wielkie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 110
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, to jest Mury veteres w Królestwie Walencyj. o Rzeczypospolitej, którą zdobią Miasta.
SPARTA Miasto i Stolica Rzeczy-Pospolitej Spartańskiej, albo Lacedemońskiej na Insule Morei olim Peloponesie w Krainie Achaji, w Powiecie Lakonii założone, przed Zbawcy Świata Narodzeniem laty 1714. przez Spartana, przedtym Lacedaemon zwane, od Lacedaemona Króla Licurgus Prawodawca pięknemi i chwalebnemi tę Rzecz-Pospolitą wyperfekcjonował Prawami, tak dalece, że inne Res-publice je sobie miały za Normam. Tebajczykowie dla Praw wysłali tam Filozofa, aby w należyte był ufundował Legum Instituta stamtąd Ojczyznę swoją. Wielcy zawsze bywali Bellatores, kiedy sześć set wybornych Kawalerów Lakonów pod manudukcją Leonidesa Hetmana na wielkie Wojska Kserksesa Króla aa Termopylas porwawszy
, to iest Muri veteres w Krolestwie Walencyi. o Rzeczypospolitey, ktorą zdobią Miasta.
SPARTA Miasto y Stolica Rzeczy-Pospolitey Spartańskiey, albo Lacedemońskiey na Insule Morei olim Peloponesie w Krainie Achaii, w Powiecie Lakonii założone, przed Zbawcy Swiata Narodzeniem laty 1714. przez Spartana, przedtym Lacedaemon zwane, od Lacedaemona Krola Lycurgus Prawodawca pięknemi y chwalebnemi tę Rzecz-Pospolitą wyperfekcyonował Prawami, tak dalece, że inne Res-publicae ie sobie miały za Normam. Thebayczykowie dla Praw wysłali tam Filozofa, aby w należyte był ufundował Legum Instituta ztamtąd Oyczyznę swoią. Wielcy zawsze bywali Bellatores, kiedy sześć set wybornych Kawalerow Lakonow pod manudukcyą Lèonidesa Hetmana na wielkie Woyska Xerxesa Krola aa Thermopylas porwawszy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 423
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Romulusa aż do Bellizariusza 350 TRIUMFOS przyniosły, ex Calculo Szentywaniego, wystawiły ARCUS Triumphales, alias Bramy Triumfalne o trzech weściach w Rzymie sumptuosissimè erygowanych; jakich tam było trzydzieści sześć. Ten TRIUMF takową dział się Ceremonią. Jeżeli Imperium sobie który Zacny Rzymianin a Populo Romano powierzone z pochwałą Romanae Gentis administrował odwagi, zwycięstwem, chwalebnemi adornował akcjami, tedy do Rzymu powracającemu, takowy, Honoris ergò czyniony ritus. Wszytek Senat ku Bramie obviam wychodził, w jeżdzającemu kredensując. Prowadzono potym Spolia, alias Łupy na Wojnie wzięte Nieprzyjaciołom w Złocie, w Srebrze, Klejnotach: Niesione o Szermierzach i Triumfach Rzymskich
delineowane Miasta, albo Prowincje zwyciężone na tablicach: Prowadzono
Romulusa aż do Bellizaryusza 350 TRIUMPHOS przyniosły, ex Calculo Szentywaniego, wystawiły ARCUS Triumphales, alias Bramy Tryumfalne o trzech weściach w Rzymie sumptuosissimè erygowanych; iakich tam było trzydzieści sześć. Ten TRYUMF takową dział się Ceremonią. Ieżeli Imperium sobie ktory Zacny Rzymianin à Populo Romano powierzone z pochwałą Romanae Gentis administrowáł odwagi, zwycięstwem, chwalebnemi adornował akcyami, tedy do Rzymu powracaiącemu, takowy, Honoris ergò czyniony ritus. Wszytek Senat ku Bramie obviam wychodził, w ieżdzaiącemu kredensuiąc. Prowadzono potym Spolia, alias Łupy na Woynie wzięte Nieprzyiaciołom w Złocie, w Srebrze, Kleynotach: Niesione o Szermierzach y Tryumfach Rzymskich
delineowane Miasta, albo Prowincye zwyciężone na tablicách: Prowadzono
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 465
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
należącym Miasteczku in cura animarum zostający Pasterz w Rohatynie Dziekan, i jeśli się chlubić godzi, gloriabor, Twój Partykularny Sługa i Estymator. Nie zgani mi żaden Cato Censorius tego przedsięwżyęcia mego, że z pracą moją o całego Świata Peregrynacyj traktującą, do Twajej Pańskiej zmierzam wenerabundus Osoby: który jako Twoich Antenatów wiekopomną Sławą i czynami chwalebnemi Świat napełniłes Sarmacki, a w Ojcu Twoim Francuskie, Niemieckie. Włoskie zlustrował Kraje przy rezonie chwalebnego wszędzie Echo; i sam po zakończonych cum plausu Szkołach, peregrynującą Osobą Twoją Europejskie, a sławą Imienia wszystkie Świata napełnisz climata finesque. Ibit Hyperboreas passim Tua fama per urbes: będziesz wsęzdzie Urbis et Orbis Miraculum, gdy go
należącym Miasteczku in cura animarum zostáiący Pasterz w Rohátynie Dziekan, y ieśli się chlubić godzi, gloriabor, Twoy Pártykulárny Sługá y Estymátor. Nie zgáni mi żaden Cato Censorius tego przedsięwżięcia mego, że z pracą moią o cáłego Swiátá Peregrynácyi tráktuiącą, do Twaiey Panskiey zmierzam venerabundus Osoby: ktory iáko Twoich Antenátow wiekopomną Sławą y czynami chwalebnemi Swiat nápełniłes Sármácki, á w Oycu Twoim Francuskie, Niemieckie. Włoskie zlustrował Kraie przy rezonie chwalebnego wszędzie Echo; y sam po zákonczonych cum plausu Szkołách, peregrynuiącą Osobą Twoią Europeyskie, á sławą Imienia wszystkie Swiata nápełnisz climata finesque. Ibit Hyperboreas passim Tua fama per urbes: będziesz wsęzdzie Urbis et Orbis Miraculum, gdy go
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 4
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
póki się nie skończy ta nasza niewola, i nie zgromadzi się to nasze rozproszenie, a zbliży się nadzieja nasza, i pokaże Bóg upodobanie swoje nad życiem naszym. Amen. Wiem i doświadczyłem żeś jest nauki wielkiej w czasiech naszych, i ty jesteś nadzieją w rozwiązaniu wątpliwości Prawa i Proroków, z twojemi wykładami chwalebnemi. Dla czego ja pragnąc być uczestnikiem nauki twojej, zwierzam ci się uwag myśli mojej w tych rzeczach, które należą do Zakonu i Proroków, w których biedzę się z bojaźnią. Zaczym udaję się do wielkiej nauki i mądrości twojej, i posyłam ci Książeczkę tę, mając nadzieję że ty mnie za Boską pomocą w Prawdzie
poki się nie skończy ta násza niewola, y nie zgromadźi się to násze rozproszenie, á zbliży się nadźieia násza, y pokaże Bog upodobanie swoie nád żyćiem naszym. Amen. Wiem y doświadczyłem żeś iest nauki wielkiey w czaśiech nászych, y ty iesteś nadźieią w rozwiązaniu wątpliwośći Prawa y Prorokow, z twoiemi wykładami chwalebnemi. Dla czego ia pragnąc być uczestnikiem nauki twoiey, zwierzam ći się uwag myśli moiey w tych rzeczach, ktore należą do Zakonu y Prorokow, w ktorych biedzę się z boiaźnią. Zaczym udaię się do wielkiey nauki y mądrośći twoiey, y posyłam ći Kśiążeczkę tę, maiąc nadźieię że ty mnie za Boską pomocą w Prawdźie
Skrót tekstu: SamTrakt
Strona: A
Tytuł:
Traktat Samuela rabina błąd żydowski pokazujący
Autor:
Samuel Rabi Marokański
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1705
Data wydania (nie wcześniej niż):
1705
Data wydania (nie później niż):
1705
w sławnej będziesz kwitł ozdobie, A Królestwo to będziesz miał nienaruszone, Przytym sławę, powagę, dobra niezliczone. Mnie zaś twemu rodzicu mój kochany Synu Będziesz mile przyjemny do życia terminu. I z tej miary, gdy będziesz u własnych chowany W łasce Bogów, będziesz tak światu zawołany, Ze cię wszyscy będą czcić chwalebnemi głosy, Wynaszając twą zacność pod same niebiosy: Ponieważ do nabycia znamienitej sławy, Należy słuchać Synom Ojcowskiej ustawy Mianowicie w tych rzeczach, które należyte Są na część Bogów, a współ dobro pospolite. Bo cóż Synu rozumiesz, jeśli ja namyślnie Z boczyłem z drogi prostej, a krzywą niezmyślnie, I niepewną wolał
w sławney będźiesz kwitł ozdobie, A Krolestwo to będźiesz miał nienáruszone, Przytym sławę, powagę, dobrá niezliczone. Mnie záś twemu rodzicu moy kochány Synu Będźiesz mile przyiemny do żyćia terminu. Y z tey miáry, gdy będźiesz v własnych chowány W łásce Bogow, będźiesz ták świátu záwołány, Ze ćie wszyscy będą czćić chwalebnemi głosy, Wynaszáiąc twą zacność pod sáme niebiosy: Ponieważ do nábyćia známienitey sławy, Należy słucháć Synom Oycowskiey vstáwy Miánowićie w tych rzeczách, ktore należyte Są ná część Bogow, á wspoł dobro pospolite. Bo coż Synu rozumiesz, ieśli ia namyślnie Z boczyłem z drogi prostey, á krzywą niezmyślnie, Y niepewną wolał
Skrót tekstu: DamKuligKról
Strona: 182
Tytuł:
Królewic indyjski
Autor:
Jan Damasceński
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
miały mówić i pisać lata następujące, lub na insz[...] acta illustria, lub na tę sobie wspominą Electoralem legacją, i pewnie W. M. M. Pana inter prima swego wieku wpiszą lumina, który tak znamienite czyny i funkcje W. M. M. Pana affatim przyozdobiły. Juszsi w prawdzie longa retro lat series chwalebnemi Jaśnie Wielmożnego Domu i Przodków W. M. M. Pana śladami weszła in fastos gloriae, i do tych lat in magnis nepotibus nie ustają Ojczyste ich Splendores, wysokie Rzeczypospolitej subsellia oświecając; ale im bardziej je W. M. M. Pan co raz ad augem deducit, tym słuszniejszym prawem sobie vendicant nieustającą posteritatis
miały mowić i pisać lata następuiące, lub na insz[...] acta illustria, lub na tę sobie wspominą Electoralem legacyą, i pewnie W. M. M. Pana inter prima swego wieku wpiszą lumina, ktory tak znamienite czyny i funkcye W. M. M. Pana affatim przyozdobiły. Iuszśi w prawdźie longa retro lat series chwalebnemi Iaśnie Wielmożnego Domu i Przodkow W. M. M. Pana śladami weszła in fastos gloriae, i do tych lat in magnis nepotibus nie ustaią Oyczyste ich Splendores, wysokie Rzeczypospolitey subsellia oświecaiąc; ale im bardziey ie W. M. M. Pan co raz ad augem deducit, tym słusznieyszym prawem sobie vendicant nieustaiącą posteritatis
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 5
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
przydać jeszcze trzeciu Niedziele zarazem przydać jeszcze trzeciu Niedziele Serkizice vvsieidnują, a potym spół z Pany Rzymiany zapuścić/ ku Wielkiejnocy/ i z płaczącymi i poszczącymi płakać i pościć/ i Pana Bogu zagrzechi swoje błagać. A potym doczekawszy wesołego dnia Zmartwychwstania/ spół z braćuą swoją Pany Rzymiany weseląc się triumfować/ i jeden drugiego mile chwalebnemi Święty pozdrawiając/ Panu Bogu cześć i chwale za jego niezmierne dobrodziejstwa oddawać. Co zdarz nam Panie Jezu tego doczekać. OBIECTIO
Częsta Starokalendarzan.
ZE i rzymianie choć to jako mówicie poprawiony swój Kalendarz mają/ a przedcię częstokroć Pasche swoje to przed Żydami/ to spół z Żydami jednegoż dnia/ jako to było w
przydáć ieszcze trzećiu Niedźiele zárazem przydáć ieszcze trzećiu Niedźiele Serkizice vvsieidnuią, á potym społ z Pány Rzymiány zapuśćić/ ku Wielkieynocy/ y z płáczącymi y poszczącymi płákáć y pośćić/ y Páná Bogu zágrzechi swoie błagáć. A potym doczekáwszy wesołego dniá Zmártwychwstánia/ społ z bráćuą swoią Pány Rzymiány weseląc się triumphowáć/ y ieden drugiego mile chwalebnemi Swięty pozdráwiáiąc/ Pánu Bogu cześć y chwale zá iego niezmierne dobrodźieystwá oddawáć. Co zdarz nam Pánie Iezu tego doczekáć. OBIECTIO
Częsta Stárokálendarzan.
ZE y rzymiánie choć to iáko mowićie popráwiony swoy Kálendarz máią/ á przedćię częstokroć Pásche swoie to przed Zydámi/ to społ z Zydámi iednegoż dniá/ iáko to było w
Skrót tekstu: SakKal
Strona: C4v
Tytuł:
Kalendarz stary
Autor:
Kalikst Sakowicz
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640